Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Melk brandt altijd aan

hoe kan het toch dat altijd als ik griesmeelpudding maak, onderin de melk aanbrandt. Ik roer de hele tijd, laat het niet te lang staan, maar het resultaat is altijd dat er op de bodem een bruine aangebrande laag zit.
Hoe kan je dit voorkomen? En...hoe krijg je die laag er makkelijk uit, ik boen me suf met een schuursponsje!

groetjes van Purk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

18-12-2009 om 17:33

Grootmoeders tip

Tegen het aanbranden spoel je de pan voordat je de melk erin doet om met koud water (niet afdrogen!)
En die koek eruit krijgen: nachtje laten weken met water met afwasmiddel, dan gaat het al een heel stuk makkelijker (tikt zij uit ervaring)

Puck2

Puck2

18-12-2009 om 17:34

Purk

Probeer het eens met volle melk. Wat je ook kunt doen is de pan voor je de melk erin doet even omspoelen met koud water en in die natte pan de melk gieten. Weet niet waar ik dat truukje vandaan hebt, maar in mijn beleving helpt het. En is de pan aangebrand dan kan je zonder boenen al een heel stuk schoon krijgen door wat soda in de pan te doen en dan met water opzetten en een minuut of 10 laten koken. Kan ook met (een stukje) vaatwastablet of vaatwaspoeder.
Of nog makkelijker: koop griesmeelpap kant en klaar (maar dat smaakt nergens naar in vergelijking met eigen gemaakte)

Puck2

Puck2

18-12-2009 om 17:35

Oke minet

Ik wist niet waar de tip van omspoelen vandaan kwam, maar ik heb hem dus eens gekregen van jouw grootmoeder dus

Shirka

Shirka

18-12-2009 om 17:46

Steelpannetje ikea

Bij Ikea hebben ze steelpannetjes met een anti-aanbaklaag. Als je daarin melk kookt, kun je het pannetje heel makkelijk weer schoon krijgen met een afwasborstel. Het koekt nooit aan. Ik heb er 3 in huis en gebruik ze overal voor. Je kunt er zelfs een stukje vlees in braden of kleine pannenkoekjes. Heel handig!

Shirka

Shirka

18-12-2009 om 17:54

Skänka steelpan (link)

Deze bedoel ik: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20129460

amk

amk

18-12-2009 om 18:54

Idd die pan

die werkt voor alles. Ik braad er mijn worstjes altijd in. En hij schenkt ook zo lekker met de warme chocomel.

Echte culi's

..kiezen niet voor een Ikea-antiaanbakding maar voor een pan met een heel dikke gelaagde bodem.

Zou me niets verbazen als je nu een pan met een dunne bodem hebt.

Een dikke bodem pakt het probleem bij de wortel aan doordat de warmte veel beter wordt geleid en daardoor gelijkmatiger wordt afgegeven. Je hebt zelfs sauspannen (heb ik zelf niet) die om de hoek gelaagd zijn zodat het ook niet aanbrandt in de hoekjes.

Voor als je nog 50 euro of meer in je holle kies had zitten

purk

purk

18-12-2009 om 20:08 Topicstarter

Ikea-pannetje

dat lijkt inderdaad ideaal. Bij de beschrijving staat ook dat het dikke wanden en bodem heeft waardoor voedsel nauwelijks aanbrandt. Dit klinkt goed....ware niet dat hier in de omtrek geen Ikea te bekennen is. Daar moet ik zeker minimaal 50 minuten voor rijden. En dat in de kerstvakantie. Ikea en kerstvakantie vind ik zelf niet zo'n geslaagde combi.
Zouden ze bij de Blokker niet een vergelijkbaar iets hebben? Maar ja, die prijs, daar krijg je hem vast niet voor.

Ik ga me zometeen op mijn eigen pannetje uitleven met soda, schuurspons en water. En de volgende keer ga ik eerst de truc met het omspoelen met koud water proberen. Ik snap alleen niet waarom dat zou werken, maar goed.

groetjes van Purk

p.s. pudding was wel weer erg lekker....kant en klare vind ik niks

Asa Torell

Asa Torell

18-12-2009 om 20:14

Ben geen culi

maar wel in het bezit van een steelpan met dikke bodem, die mijn oma (wat zijn ze toch handig he!) me ooit kado gedaan heeft. Volgens mij was het een v&d ding van destijds (15 jaar geleden) 20 gulden. En inderdaad, ik had de link nog niet eens gelegd maar de griesmeel brandt hier nooit aan. Dus ik zou de ikea laten voor wat ie is en naar blokker/v&d/hema oid gaan, die zijn vast dichterbij.

purk

purk

18-12-2009 om 20:21 Topicstarter

Ha hema

de Hema is hier op loopafstand, daar ga ik morgen lekker heen om een nieuw pannetje te kopen. Scheelt weer schrobben en boenen!
Ik flikker het pannetje zo meteen lekker in de container!
Bedankt voor de tip Asa!

groetjes van Purk

amk

amk

18-12-2009 om 20:34

Ah purk

nu ontneem je me een bezoekje aan Ikea. Ik wilde al aanbieden er 1 mee te nemen naar de meeting voor je. Ik woon namelijk bijna bij Ikea. (ik woon in een modelwoning bijna)

Asa Torell

Asa Torell

18-12-2009 om 21:29

Purk

zeker weten doe ik het natuurlijk niet, van de Hema. Maar het is wel de eerste plek waar ik zelf zou gaan kijken als ik er nog een nodig had!
Onfeilbaar is die pan overigens niet, met echt langdurige papsoorten als grutjes gaat het wel mis.

Purk - asa (o.t.)

Purk, geen heel goedkope kopen! Die heeft dan weer heel dunne wanden, wat ik al zei, en dan brandt het aan de zijkant alsnog aan.

Net als bij Asa is de mijne een kadootje van oma. In 1987, toen ik op kamers ging. Van WMF, een degelijk merk. De duitse BK zegmaar. Inmiddels is de handgreep dof geworden door de vaatwasser maar ik denk dat ik DV nooit een ander pannetje zal kopen...

PS Asa: antwoord volgt

purk

purk

18-12-2009 om 22:30 Topicstarter

Rode beuk

oude pannetje had inderdaad dunne wandjes. Met de nadruk op had

Ik ga morgen maar eens op pad....ik ga wel kijken bij de Hema, maar zal kritisch zijn op de wanden en bodem

groetjes van Purk

Langzaam

Hier werkt: pan met dikke bodem en dikke wanden inderdaad, en geduld. Als je de melk niet op volle hitte aan de kook brengt maar op een langzamer vlam dan heeft het ook minder de neiging tot aanbranden.

Toen ik een grotere magnetron had maakte ik trouwens ook wel pudding in een hoge glazen kom in de magnetron. Dan brandt het niet aan. Maar het kan wel overkoken als je kom te vol is.

purk

purk

19-12-2009 om 12:12 Topicstarter

Gekapselde bodem?

als ik kijk op de site van de HEMA dan hebben sommige steelpannetjes een gekapselde bodem. Is die bodem dan extra dik, bedoelen ze dat?

groetjes van Purk

Ja purk

Dan heb je een beter geleidend metaal zoals koper dat is omsloten door een makkelijker te onderhouden metaal zoals RVS.

Levert samen idd een dikke bodem op zoals ik het bedoelde.

Klont boter

Ik doe ook vaak een klont boter in de pan als ik pudding of pap kook. Smaakt ook lekkerder (en het gezin is voor het grootste deel toch al te mager).

purk

purk

19-12-2009 om 22:07 Topicstarter

Oei boter

aangezien ik al een tijd niet kan sporten wegens een blessure aan mijn knie ben ik met de optie een klont boter erbij gooien niet blij. Dat doe ik maar niet, er komt dan uiteindelijk wel meer Purk om van te houden...

Ik heb besloten, omdat ik het zo koud vond vandaag en dus geen zin had om naar de hema te lopen, dat ik eerst de steelpan van mijn BK set ga gebruiken voor de volgende pudding. Pan heeft in elk geval een dikke bodem.

En wat de ongehomogeniseerde melk betreft. Ik bedenk altijd pas op het laatst dat ik pudding wil maken. Daarvoor zou ik dan naar de biologische winkel in de stad moeten fietsen. Dat is me net weer te ingewikkeld.

groetjes van Purk

Asa Torell

Asa Torell

23-12-2009 om 10:38

(((purk)))

Ik las dat al ergens van je knie, wat ontzettend beroerd toch!!! Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

purk

purk

23-12-2009 om 14:20 Topicstarter

Dank je asa

bedankt voor de knuffel.

Ik ga in mei een roeicursus doen, wie weet is dat een leuk alternatief voor hardlopen. Knie sukkelt ondertussen fijn verder

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.