Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mechanische ventilatie/warmteterugwinsysteem, ervaringen?

Hallo ,

Wij hebben een warmte-terugwin-systeem in onze woning wat aan vervanging toe is maar we hebben onze twijfels over dit systeem. Nu zitten we erover te denken om het om te zetten in alleen ventilatie (als dit mogenlijk is, we hebben alleen een afvoer naar buiten via het dak): in zowel keuken, badkamer als wc. Heeft iemand dit ook laten doen? of (zowel goede als slechte) ervaringen met een warmte terugwin systeem/ ventilatie?
Alvast bedankt ,

Groet,
Angeela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Wij hebben in ons huis een WTW-systeem (Renovent HR). Dat bevalt ons op zich prima. Als je iets anders wilt, bedenkt dan wel dat huizen met een WTW-systeem voor ventilatie afhankelijk zijn van het systeem. M.a.w. het huis is erop gebouwd en is over het algemeen optimaal geïsoleerd en heeft bijvoorbeeld geen luchtroosters boven de ramen etc.

Uiteraard kun je altijd de ramen open zetten, maar dat zal onvoldoende zijn om je huis met name in de winter en herfst voldoende te ventileren. Waarom twijfel je aan het WTW-principe?

Chris

Angeela

Angeela

07-01-2010 om 18:50 Topicstarter

Chris

Om ons heen hebben de buren geen goede ervaringen met het WTW. Toch heb ik een installateur laten komen voor een vrijblijvende offerte die deze systemen vervangt of renoveert en die vertelde dat hij het best wil regelen maar dat de werking ervan vaak niet is wat je ervan zou verwachten m.a.w. hij raadde het af. Ook andere bedrijven die ik heb gebeld waren niet positief: de afstelling luisert heel nauwkeurig( daarnaast is het een heel ingewikkeld systeem) en is soms al in de war gebracht als je de doppen van de buizen uitstofzuigt, hetgeen wel moet gebeuren. Hun verhaal was: Bij nieuwbouw staat in het bouwbesluit dat zo'n systeem geinstalleerd MOET worden (is een wet) dus de bouwer doet dit en vervolgens werkt het systeem als je heel veel geluk hebt 13 jaar, vaak nog matig ook en moet je het vervangen, dan ben je minimaal 2000 euro kwijt en dan heb ik het nog niet eens over de kanaalreiniging (250 euro).

Groet,

Angeela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.