Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

01-03-2010 om 10:28

Marktplaatsgedoe

Ik ben bezig om twee apparaten via Marktplaats te verkopen. Vrij snel na plaatsing kreeg ik mail van iemand die een van de twee apparaten wilde kopen. Ik heb een prijs doorgegeven, en vervolgens kreeg ik een aantal telefoontjes van mensen die het ook wilden hebben. Ik heb ze even aangehouden omdat ik met de eerste gegadigde bezig was. Die mensen die belden vonden dat ik aan de eerste gegadigde 'veel te weinig' had gevraagd. Tja, ik heb geen idee wat die dingen kosten en mij staat het alleen maar in de weg.
Vervolgens kreeg ik van de eerste gegadigde weer een mail of mijn genoemde prijs voor allebei de apparaten was. Geantwoord dat hij het tweede apparaat voor 50 euro erbij mag hebben. En toen zijn antwoord dat hij er dan maar helemaal vanaf ziet, want ik vraag teveel.
Wat irritant! Wat moet ik hier nu mee? Die andere geïnteresseerden heb ik dus afgezegd, en de eerste gegadigde haakt met zo'n rotsmoesje af. Ik heb het toch netjes aangepakt zo? En hij niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

01-03-2010 om 10:45

Hoe ik het doe

Ik geef nooit mijn telefoonnummer - die geef ik per mail. Ik houd er niet van de hele tijd gebeld te worden.
En degene die het artikel krijgt is degene met wie ik het eerst een concrete afspraak heb (liefst per telefoon) om het bewuste artikel op te halen. De andere bieders laat ik dan per mail weten dat ik helaas al een afspraak heb en mocht diegene het laat afweten ik terug mail.

Vervelend voor je vic maar

ik denk dat je eigenlijk 'te' netjes bent geweest.

Hoe ik het doe is;
ik zet het artikel op Marktplaats, idd niet met telefoonnummer. Ik wacht meestal een paar dagen af, dan heb je wel een beeld wat er voor geboden wordt. Biedingen komen vaak zowel per mail (ik heb een speciaal hotmail-adres voor dit soort zaken) of op de site binnen.
Dan mail ik degene die het beste bod heeft, en zeg dat hij/zij het mag komen halen voor dat bedrag mits dat binnen een redelijke termijn is (meestal zet ik tot het eerstvolgende weekend). Ik zet de advertentie dan op 'gereserveerd'.
Is ook wel eens gebeurd dat iemand dan niet kon, tsja, dan zei ik eerlijk dat ik er vanaf wilde en dat ik dan de volgende ging benaderen.

In mijn optiek kun je best je eigen belangen goed bewaren en toch eerlijk en helder handelen.

Als er kennelijk meerdere keren hoger geboden werd op jouw adv. dan zou ik hem gewoon laten staan, er komen dan vast nog meer biedingen.
Je zou evtl. kunnen overwegen er een zinnetje bij te zetten dat eerdere bieders weer kunnen bieden?

Succes!
Mare

Puck

Puck

01-03-2010 om 12:53

Niet irriteren

Eén van de eerste dingen die je jezelf moet aanleren als je op marktplaats koopt of verkoopt is je niet te irriteren aan de handelswijze van anderen. De ene persoon is daarin namelijk veel laconieker dan de andere en sommige mensen zijn idd niet netjes. Ikzelf werk zoals ik dat netjes vind, maar een ander zal dat misschien wel weer overdreven vinden of weer een ander misschien heel laks. Ik doe het in grote lijnen dus net als Mare.

Clarice

Clarice

01-03-2010 om 23:30

Vrijblijvend

Als ik je relaas zo lees is mijn indruk dat je te snel en te serieus in zee bent gegaan met de eerste bieder. Jammer, want daardoor ben je betere biedingen misgelopen. Gewoon opnieuw beginnen, hoor, je weet nu de marktwaarde van het product dat je verkoopt!
Op de 'handleiding' van marktplaats zelf staat overigens ook dat biedingen altijd vrijblijvend zijn, men kan zijn bod ten alle tijde intrekken. Ebay is niet vrijblijvend (maar heeft weer zijn eigen makke) Een bod is daar een bod en de hoogste bieder MOET kopen. Misschien is dat dan meer wat voor je?

Opnieuw erop zetten

Ik heb regelmatig dat mensen hun gegevens geven en daarna niets meer van zich laten horen, heel irritant want dan heb ik de advertentie op 'gereserveerd' gezet. Ik haal die er dan af en plaats hem opnieuw, soms zet ik er dan bij dat mensen alleen moeten reageren als ze ook daadwerkelijk geinteresseerd zijn.

vlinder72

vlinder72

03-03-2010 om 14:44

Geen telefoonnummer

Ik zet ook inderdaad geen telefoonnummer in mijn advertenties. Een telefoonnummer krijgt iemand pas om concreet een afspraak te maken om iets af te halen. Verder haak ik alle onderhandelingen af als ik er een raar gevoel bij krijg. DAt is misschien een beetje wazig maar je merkt snel genoeg wat ik bedoel. Mensen die in Sms taal mailen vind ik erg vervelend. Verder iedereen die op een afgesproken prijs terugkomt en toch weer opnieuw begint te onderhandelen. Iemand die nadat je helemaal rond bent toch weer allemaal maten en specificaties opvraagt. Iemand die mailt dat hij/zij wel kijkt wanneer hij/zij langskomt. Tja, daar kan ik dus niets mee. Iemand die niet op komt dagen etc. Je komt echt hele rare mensen tegen op marktplaats. Maar gelukkig ook hele leuke en het is een ideale manier om dingen te verkopen en dingen te kopen.

ikke

ikke

03-03-2010 om 19:52

Allemaal meegemaakt

Mensen die proberen te onderhandelen terwijl wij een vaste prijs op marktplaats hebben gezet en er zelfs hebben bijgezet dat er niet over valt te onderhandelen....mensen die proberen je telefoonnummer te krijgen (krijgen ze uiteraard niet). Eentje die het zelfs presteerde om tot 2x toe niet te komen opdagen zonder ook maar af te bellen en dus zaten wij tot 2x toe voor Ja L$%#@!))!!L te wachten....(daarom wil mijn man al niets meer met marktplaats te maken hebben). Ook mensen die bepaalde namen gebruiken in hun emailadressen, houdt ik direct af (als Alimaroc en alibabba's, Allah's en moslimama....). Je hebt er inderdaad hele rare 'gasten' tussenzitten. Als we al tot een afspraak kwamen dan zorgde mijn man dat hij er altijd was (nooit ik alleen met de kleintjes thuis). Nou heb ik nog een flink uit de kluiten gewassen herder thuis rondlopen, maar toch.....

Vic

Vic

05-03-2010 om 11:39

Risico

Er is net iemand komen kijken. Vanmorgen keek ik in dit draadje en maakte me ineens heel erg zorgen of ik daarmee niet een risico nam. Alleen thuis, het apparaat staat op zolder, dus die man moest het hele huis door. Gelukkig bleek het een heel aardige meneer en ben ik nog helemaal heel. We hebben afgesproken dat hij zijn aankoop morgen komt ophalen, dus nu maar afwachten of hij ook komt opdagen.

Puck

Puck

06-03-2010 om 11:22

Vic

Zolang je je bewust bent van de risico's dan ben je al een heel eind. Ik laat ook gewoon mensen aan huis komen als ik alleen thuis ben. Ik zorg er wel voor dat de spullen waar ze voor komen al buiten onder de carport of in de garage staan zodat ze niet naar binnen hoeven. En natuurlijk zijn er altijd foute mensen, maar mijn ervaringen met mensen aan de deur zijn eigenlijk alleen maar positief en het verbaast me soms hoe ver mensen komen rijden voor iets. Ooit terracotta bloempotten verkocht (die al 5 jaar bij ons in de tuin hadden gestaan en waar de scherven vanaf waren) aan iemand die 60 km ver weg woonde. Of een behangplakmachine van de Lidl die ik waardeloos vond aan een professioneel behanger die ook een km of 50 ervoor moest rijden.
Het enige dat ik eng vond was mijn auto via MP verkopen en ook daar bleek dat de eerste de beste koper een hele vriendelijke man was die te vertrouwen bleek (verkeerde papieren meegegeven voor het overschrijven, hij had zo mijn auto kunnen houden)

Vic

Vic

06-03-2010 om 20:35

Zucht

Het was inderdaad een nette meneer. Hij belde vanmorgen keurig op dat hij er toch maar vanaf ziet. Gistermiddag had hij al gebeld en zat te vissen of hij geen garantie kon krijgen. Doen jullie dat? Ik kan natuurlijk niet garanderen dat hij het apparaat thuis weer aan de praat krijgt, en ook niet controleren of hij hem niet zelf stuk heeft gemaakt.

Puck

Puck

06-03-2010 om 21:41

Nee geen garantie

Als het om een werkend apparaat gaat dan laat ik het altijd werkend zien en dat is het. Garantie tot de voordeur. Ik heb het ooit meegemaakt dat iemand een gameboy van ons kocht. In de advertentie had ik keurig gezet dat hij stuk was en ook wat er stuk was. De meneer die hem kwam halen heb ik dus keurig laten zien dat het scherm prima was maar dat het opladen niet lukte. Schroefjes van de achterkant (we hadden hem zelf al open gehad om te proberen m te repareren) los bijgeleverd. Oke, hij kocht 'm. Belt ie een uur later op dat hij het niet deed en dat hij dat nu zielig vond voor zijn dochter want die had hem zelf moeten betalen. Ja duh, je wist dat hij het niet goed deed. Ik heb het idee dat hij wel dacht dat hij het kon repareren en dat het niet lukte (zelf ook al geprobeerd, Puckman is redelijk handig) en dat dat dus ernstig tegenviel. Werd hij boos. Tja sorry hoor, daar kan ik niets mee, ik heb eerlijk gehandeld.

Vic

Vic

06-03-2010 om 21:50

Dat gaat niet

Het gaat dus om een verwarmingsketel die hier werkend van de muur is gehaald en sindsdien op zolder ligt. Ik kan niet bewijzen dat hij het deed toen we hem vervingen (is wel zo), en kan dus niet 100% garanderen dat iemand hem zelf weer in bedrijf krijgt.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-03-2010 om 22:27

Dan

zul je dat gewoon moeten zeggen, dat hij werkte tot hij van de wand kwam en dat er garantie tot de deur is....

vlinder72

vlinder72

07-03-2010 om 11:12

Garantie

Als mensen beginnen over garantie kap ik gelijk af. Dan moet je het maar nieuw kopen. Iedereen mag alles bij ons komen ophalen. Graag zelfs. Ik heb ook nog nooit problemen gehad. Meestal krijgen mensen ook nog een kopje koffie als ze van ver komen. Maar als ik ergens geen goed gevoel bij heb dan stop ik ermee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.