Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Betty

Betty

05-07-2010 om 10:30

Man verziekt steeds de was ...

Best ief bedoeld natuurlijk om te helpen, dat is de intentie van m'n man. Maar ... hij gooit alles bij elkaar! Zwart bij lichtblauw etc. Dus twee mooie shirts weer verziekt. Bruine ribfluwelen borek op 60 graden gewassen 1200 toeren gecentrifugeerd, dus lichte brune broek en kwam eruit al crepe[papier! Al een aantal keer heb ik hem gevraagd liever andere klusjes voor me te doen, waar hij me veel me zou helpen. Hij vroeg waarom, toen zei ik dat ik de was doen erg leuk vind.
Hij blijft 't steeds maar doen. Hoe moet ik dit aanpakken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

05-07-2010 om 10:35

Simpel

Of je man vlakaf verbieden om de was te doen, omdat hij kleding kapotmaakt/ondraagbaar maakt,

Of je man leren om de was te doen, inclusief goed sorteren en het juiste wasprogramma kiezen.

En anders een paar keer zijn lievelingskleding "kapot" wassen....

Tihama

Tihama

05-07-2010 om 11:34

Euh

Ik moet dan denken aan een gesprek dat ik ooit hoorde tussen twee mannen. De een klaagde dat zijn vrouw steeds zeurde dat hij mee moest helpen in het huishouden. De ander adviseerde toen om de was flink te verknallen (te hoge temperatuur, verkeerde kleuren). "Dan hoef je nooit meer". Dat waren dus gewoon eikels.

Een mop:
Als de wasmachine vóór een man uitgevonden was, dan had hij een toerenteller en een gashendel.

Het tragische is dat wij vrouwen ongemerkt heel veel huishoudelijke basisvaardigheden al in onze vroegste jeugd meekrijgen. Daardoor is heel veel vanzelfsprekend, terwijl het ons echt ook ooit verteld is. Ik kan nu nog de code van mijn moeders favoriete wasprogramma op de AEG herhalen. Vergis je niet hoeveel je als kind geleerd hebt.

Het lijkt me het handigste om samen met je man de labels door te gaan nemen. Hij moet het blijkbaar nog leren.

Zo heeft mijn man leren strijken toen wij 6 weken samen waren. Ik heb het eerste half uur op mijn handen gezeten. Mén, hij streek er meer vouwen in dan uit. Maar ik bedacht ook dat ik dit allemaal ooit ook had moeten leren. En ik bedacht dat als ik dit NU niet deed, dat ik dan de rest van onze relatie hier last van zou hebben.

Volgens het aloude principe: geef een man een vis, en hij heeft 1 dag te eten, leer hem vissen en hij heeft een leven lang te eten

Tihama

Sorteren

op de eerst plaats: laat je man zien waar het mis gaat,show hem de verkleurde was en vertel hoe dat ontstaat.
geef hem vervolgens *wasles*,en om het gemakkelijk te maken:

zet drie wasmanden neer; 1 met donkere was,1 met lichte en 1 met witte,zo kan hij per mand de wasmachine vullen,plak er desnoods een briefje op met de temperatuur waarop het gewassen moet worden.

Lukt het dan nog niet,dan zou ik een andere man gaan zoeken

Mathilde

Mathilde

05-07-2010 om 13:05

De was is mijn monopolie

Na vergelijkbare wasincidenten (man weigerde waslabels te lezen, of 'vergat' het steeds), heb ik man ronduit verboden nog in de buurt van de wasmachine te komen. Hij heeft ook dingen in het huishouden die hij liever zelf doet en die ik graag aan hem overlaat, zoals kozijnen verven en hout hakken en keukenkastjes opruimen. Man en ik zijn beiden nogal chaotisch, dus als een persoon een afgebakende taak heeft, is dat wel zo makkelijk. Plus dat ik nogal een wastic heb, dat ook natuurlijk (ik kan niet tegen 'verkeerd' gevouwen handdoeken bijvoorbeeld).
Misschien kun je uitruilen met je man? Jij de was en hij een ander klusje waar jij een hekel aan hebt.

Mathilde

Mathilde

05-07-2010 om 13:12

Oeps

Dat had je 'm al gevraagd. Dan zou ik gewoon eerlijk zijn en zeggen dat jij de was het liefste op jouw manier doet en dat je er niet tegen kan als een ander het op een andere manier doet. Dus of hij leert op jouw manier wassen of hij doet het niet.
Mijn man presteert het na twaalf jaar samenwonen nog om zijn was in de verkeerde wasmand te gooien (meerdere keren uitgelegd, labels erbij, maar nee hoor). Gelukkig heeft hij andere kwaliteiten .

alberta

alberta

05-07-2010 om 13:16

Hier mag hij ook niet meer...

Manlief mag hier ook niet meer wassen. En ook geen was opruimen, dan ben ik echt alles kwijt en ligt mijn ondergoed gewoon bij de kinderen. Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan de was doen (ik ben als kind volledig verpest en heb niks geleerd op dit gebied, maar zo lastig is het toch niet zelf te leren) maar ik vraag het me niet meer af. Er is teveel was verpest hier, en een wascursus daar heb ik ook niet zoveel zin in, we hebben het te druk.
Ik heb nooit de behoefte gevoeld eigenlijk deze boodschap vriendelijk te verpakken. Maar mijn partner doet dan ook geen klusjes *voor mij* (althans in mijn beleving, hij wil het helaas nog weleens zo zien) maar gewoon een deel van de gezamenlijke klussen.

dc

dc

05-07-2010 om 13:41

Van die doekjes kopen

je hebt nu van die doekjes die ervoor zorgen dat de was niet verkleurd. Gewoon zeggen dat hij die er voortaan bij moet doen, hoeft hij ook niet meer op te letten.

Ik gooi trouwens ook altijd alles bij elkaar, maar heb eigenlijk haast nooit iets dat verkleurd. Is me misschien 2 keer overkomen de afgelopen 4 jr...

amk

amk

05-07-2010 om 15:20

Andere kleding kopen

probleem ook opgelost.
Ik heb ook maar 2 wassoorten: donker en licht, 1 wasprogramma: 40 graden/1600 toeren centrifugeren, en ik strijk ook nog niet eens.

Nooit problemen.

Na een paar rompertjes maatje goudvis

.. hebben we hier een streng scheidingsregime.
bont, wit en fijn.

Fijn is mijn domein.

Etikettenlezen ook erin gestampt. alles met een streep eronder of wolwas is voor mij.

Verder wordt alles laag gecentrifugeerd om crepetoestanden te voorkomen.

Gaat niet altijd goed, laatst nog een prachtige satijnachtige broek in de vernieling teruggevonden na reguliere wasbeurt. grrr... het was meer gemerceriseerde katoen dus het etiket zei niets bijzonders. De huishoudelijke hulpen willen ook nog weleens iets in de wasmand gooien, daar houd ik dus ook niet van om de reden dat mijn man er dan zijn klauwen op krijgt.

Maar in drukke tijden is het echt onze redding dat hij dae was dan overneemt... dus kost wat maar dan heb je ook wat.
Kortom meer herkenning dan oplossing vrees ik.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-07-2010 om 16:57

Amk

Hier precies zo: wit en bont, kort programma op 30/40 graden, altijd hetzelfde, alles wordt schoon. Moet ik wel bij aantekenen dat we een Miele hebben (dat scheelt echt) en dat ik sommige dingetjes apart was. Wat dan wel weer betekent dat dat ragfijne blousje zo drie maanden ligt te wachten tot ik eens zin heb ik een handwas .
Man doet hier: ramen, vloeren, vuilnis, alles rond de auto, twee keer per week koken, zware boodschappen halen, het balkon schoonhouden, zijn eigen kledingkast opruimen, eigen kleding kopen, de planten verzorgen (bij mij plegen ze spontaan zelfmoord) en veel technische klusjes.
Ik doe: de was, de rest van de week koken, alles afnemen met doekje (af en toe), de bedden, mijn kleding en die van dochter, de computer (man is volslagen digibeet), de papieren en wat verder ter tafel komt.
Dit is ideaal, ik kan het van harte aanbevelen. Verdeel de boel en (let op) bemoei je NOOIT met de taken van de ander.
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2010 om 17:12

Pelle

Pelle:
"Als alle vrouwen nou eens gewoon stopten met dingen die ze willen zeggen 'leuk te verpakken' dan zijn dit soort problemen met mannen zo uit de wereld. Toch tinus?"
Niets aan jou en Tihama toe te voegen.

...Ford Kliniek

...Ford Kliniek

05-07-2010 om 20:16

Wastrol

sjonge jonge dames,
gaan we dit soort akefietjes ook al serieus nemen in deze rubriek?

Mijn man laat de aardappelen overkoken, of bakt de biefstuk te lang, of zuigt niet onder de bank, of knipt zn teennagels niet kort genoeg en draait de dop niet op de tandpasta.... en hij blijft het steeds maar doen...
Come On!

Jade

Jade

05-07-2010 om 22:38

Betty,

hoe je dit moet aanpakken?? Niet zeggen dat je het zo leuk vindt om de was te doen, maar zeggen dat hij de was verknald.

Als je het niet zegt weet hij het ook niet.

jippa

jippa

05-07-2010 om 23:04

Er zijn mannen

Echt, er zijn mannen die de was & strijk kunnen doen. ik mag er niet aankomen, tenzij hij in het buitenland is en dan legt hij me alles van tevoren uit. En dan centrifugeer ik toch stiekum op een hoger toerental dan hij zegt...en ik ben echt een vrouw. Ik denk dus dat het gewoon desinteresse is. Mijn man houdt veel van zijn mooie kleding, zou dat schelen? Ik heb enkele mannelijke collega's die de was doen en daar geldt dat ook voor

Bellefleur

Bellefleur

06-07-2010 om 09:40

Olifantenhuid

Sinds mijn man mijn mooiste wollen trui op 60 graden gewassen heeft, is de was voor mij. Ik had een tijdlang een deal gesloten dat hij alleen zijn eigen wasgoed mocht doen, maar dat werkte ook niet. En, ook hier geldt, als ik iets duidelijk wil maken aan mijn man doe ik dat niet meer voorzichtig en versluierd. Zijn huid is dikker dan de mijne, en subtiel is niet aan hem besteed. Lekker makkelijk eigenlijk .

koentje

koentje

06-07-2010 om 11:36

Eenvoudig

voortaan hang jij op en mag hij de boel afhalen.

Annie

Annie

06-07-2010 om 12:20

Jong geleerd...

En daarom laten wij ook onze 3 jongens (8,10,13) de wasmachine op gang gooien. Ze doen nog beter dan ik, want ze maken een hele studie van de etiketjes. En het is voor hen volkomen logisch dat een wit shirt niet bij de gekleurde was hoort en dat witte was moet worden gewassen met wasmiddel voor witte was en als je het niet weet, het altijd nog kan vragen (mijn man is dat nog niet helemaal duidelijk Ze vinden het het leukste huishoudelijke klusje, dus ze zullen het niet in hun hoofd halen, om het anders te doen, dan als ik ze heb uitgelegd, want dan is het afgelopen met de pret en komt er een minder leuk taakje voor in de plaats. En het scheelt mijn toekomstige schoonkinderen verwassen kleding en frustratie wat ze kwijt moeten door bijvoorbeeld het opstarten van een draadje .
Maar ondanks subtiele, minder subtiele en zelfs botte-recht-toe-recht-aan-opmerkingen mijnerzijds, hangt mijn man alle kleding nog steeds op een hoopje, dubbel, over het wasrek, zonder wasknijpers, waardoor ik echt alles moet strijken. Dus ik begrijp wat je bedoelt.

Ow (herkenbaar)

griezelig herkenbaar dit. Zelfs al doe ik alle was hier, dan nog presteert man het om een lamswollen trui (oid) zo onzichtbaar tussen een stapel op de overloop voor de was klaarliggende gekleurde handdoeken weg te werken (trui erop, en dan gewoon nog een handdoek eroverheen) dat het ding dus een 60 graden wasbeurt krijgt. Want nee, was die ik al voorgesorteerd heb klaarliggen ga ik niet nog eens uitpluizen.

En was ophangen? Ik heb het hem echt wel eens voorgedaan. Hoe je een t shirt even uitslaat & zo ophangt dat het ongestreken de kast inkan. Komt niet aan. Die enkele keer dat hij het doet (om mij een plezier te doen, zo lief bedoeld) heeft alles knijperdeuken, en een trapeziummodel (want aan de onderkant flink opgerekt & dan opgehangen). Was opvouwen idem. Hij doet het af en toe heel lief bedoeld, maar met een 5 persoons huishouden alles door elkaar heen opstapelen (tot aan de onderbroeken toe...1 van mij, een van hem, i van kindA, etcetera) ben ik dus nog eens lzo lang bezig alles te hersorteren zodat het per persoon de kast inkan. Als hij het in de kasten legt heeft idd iedereen verkeerde sokken, en komt ene zoon met een navel-polo beneden, terwijl de andere een soort jurk aanheeft. AAAARRRGH!

(Ah, heerlijk dit, af en toe. Gelukkig heeft hij trouwens heel veel andere talenten, en schijn ik de ins en outs van een strak gemaaid gazon niet te begrijpen)

Ingrid

elena

elena

06-07-2010 om 14:22

Kinderen en vieze was (annie)

Ik zou mijn kinderen graag de was laten doen, maar ik vind het niet zo'n prettig idee dat ze mijn gedragen onderbroeken sorteren. Een vriendin van me heeft om die reden trouwens twee wasmachines (en -ruimtes); kind van 10 doet de kinderwas. Maar dat is bij mij niet mogelijk.

Mama

Mama

06-07-2010 om 15:27

2 wasmachines?

Omdat de kinderen de vieze onderbroeken niet mogen zien? Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord.
Ik laat mijn kinderen de was ook niet sorteren. Doe ik liever zelf. Ik laat ze het ophangen, opvouwen en opruimen. Dat is een mooi klusje.
Mijn man sorteert gelukkig wel goed en mag mijn vieze ondergoed zien, hahaha.

Huis, tuin en keuken [met naschrift]

Gut, ik dacht serieus dat ik in Huis, tuin en keuken zat te neuzen, is het Relaties!

Van de Forumbeheerder: Begrijpelijk. Draad wordt dan ook verplaatst!

Hier doe ik de was altijd, nooit een probleem gehad met man die de was verziekt. Ik zou alleen willen dat hij zijn was wat eerder in de wasmand gooit en niet voor alle kleren een 'tussenstadium' heeft en die kleren dan zolang 'ergens' parkeert tot hij ze nog een keer aantrekt.

Chris

Inderdaad

Dit lijkt meer een huis,tuin en keuken probleem...Wij hebben gewoon 2 manden, 1 met wit en 1 met bont in de badkamer. Wit is duidelijk lijkt me en bont is de rest. Dan hebben we nog 2 brengmanden...daarmee brengen we de was naar beneden en hangen het op of doen het in de droger...De bonte mand sorteer je nog op donker en licht en als de brengmand ong.vol is kan dat in de wasmachine. Idem met wit. De manden in de badkamer (die dus altijd blijven staan) sorteer/controleer ik tussendoor meestal nog wel's . Er gaat wel 's wat mis...zo doen zowel man als oudste donker ondergoed nog wel's in de donkere mand en dat kan toch écht in de witte mand, want geeft geen kleur af en kan op 60 graden (lijkt me ook frisser). Zulke dingen. Dan sorteer ik het goed en lever meteen even commentaar...tegen de dader.Jongste maakt er helemaal een potje van die doet d'r lichte spijkerbroek rustig in de donkere bonte was....maar goed die moet het nog enigzins leren...Maar zó leer je het vanzelf. Mand vol dan mag diegene die thuis is het in de was doen. Is meestal ik of man en soms oudste. Eruit en ophangen doen we allemaal wel eens...en eraf halen ook. Alleen ophangen als jongste dat doet hebben we alles gekreukt..die hangt nog zo raar op en schudt het niet goed uit..maar ála ze hángt het tenminste op...dat schijnt al heel wat te zijn voor een 12-jarige. En ze haalt het binnen als het droog is en ze alleen thuis is en het b.v. gaat regenen...(zoals eergisteren).
Eenvoudig duidelijk systeem. En mij kan het niets schelen als ze mijn ondergoed zien..wat is daar voor bijzonders aan te zien dan??
groeten albana

Morgana Fata

Morgana Fata

07-07-2010 om 10:32

Eerlijk zeggen

Het probleem is dat je het niet eerlijk zegt. Hoe moet hij het dan weten? Volgens mij kan je altijd beter eerlijk zijn dan smoesjes verzinnen. Het is ook maar net hoe je het brengt natuurlijk. Wat dat betreft past dit draadje dan ook weer wel bij relaties .
Afhankelijk van zijn reactie kan je dan verder kijken. Is hij zwaar beledigd en mag je het voortaan dan maar zelf uitzoeken, of pakt hij het op en wil hij graag weten hoe het dan moet? Daarbij lijkt het me dat de huidge woordkeuze iets wat te direct is. Je kan het ook vriendelijk zeggen zonder om de kern heen te draaien. Bijvoorbeeld: "Ik vind het heel fijn dat je meehelpt met de was, helaas is het nu al meerdere keren voorgekomen dat we kleren weg konden gooien omdat het op het verkeerde programma gewassen is/verkeerd gesorteerd de machine is ingegaan. Dat vind ik zonde." Mijn ex deed trouwens zijn eigen was, kon hij die verpesten .

Maylise

Maylise

07-07-2010 om 11:05

De was

Ik begin me af te vragen of ik iets verkeerds doe bij de was. Hier wordt over de was geschreven alsof het een klusje is waarbij behoorlijk wat nadenken gevraagd wordt. Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd maar ik was eigenlijk alles door elkaar en altijd op 40 graden behalve lakens en onderbroeken die ik op 60 graden was. Bont en wit gaan hier meestal door elkaar hoewel ik wel twee wasmanden heb. Dat iets afgeeft heb ik al jaren niet meer meegemaakt. Zo simpel als wat dus. Zelfs een man kan het

Maylise

Meen je dat?

Maylise,gooi jij alles door elkaar?
en als je nieuwe zwarte kleding hebt gekocht? gooi je dat dan gewoon bij de witte was?of was je die de eerste keer apart?
als ik dat doe,,zijn in no time mijn witte handdoeken grijs.

amk

amk

07-07-2010 om 13:40

Sus-anne

ik doe het hetzelfde als Maylise.
Ook hier nog nooit een doorgelopen was. Ik sorteer naar licht en donker. Maar daar blijft het ook bij en als de lichte trommel nog wel heel erg leeg is gaat er rustig een dekbedovertrek van dochterlief bij. En witte handdoeken grijs: nou en!! Hij droogt er niet minder om.

Het is dat of een garderobe voor 6 weken hebben, want met mijn 1,5 persoonshuishouden kom ik net aan aan 2 trommels per week aan was. Als ik dan ook nog verder zou moeten sorteren duurt het helemaal zo lang, want halve trommels wassen daar begin ik niet aan.

dc

dc

07-07-2010 om 13:55

Dito

ik gooi ook altijd alles door elkaar, en als ik eens veel wit heb dan doe ik eens een kookwas (lakens en ondergoed) (1 keer per 2/3 weken ofzo). Verder was ik alles op 40 graden. En mijn witgoed is nog steeds wit hoor.

als ik twijfel bij een nieuw kledingstuk, dan doe ik die eens een keer met ander gelijkkleurig goed, maar aangezien we hier niet zo shopperig zijn en kleding alleen vervangen als het uit elkaar valt of echt te klein is, heb ik niet zo vaak wat nieuws...

Katrien

Katrien

07-07-2010 om 14:26

Hier ook door elkaar

Ik was alle kleding ook gewoon door elkaar, ongeacht de kleur. Zo heb ik 1 à 2 volle machines per week.

Handdoeken, washandjes, vaatdoeken, slabbetjes, ... dat gaat ook allemaal door elkaar.

Echt verkleuren heb ik nog nooit meegemaakt. En dat het wit niet meer spierwit is of het zwart niet meer pikzwart is, stoort ons niet.

Hier dus nooit discussie over wat samen gewassen moet worden, er zijn maar twee mogelijkheden; kleding en andere. Ondergoed (uitgez. BH's) hoort bij "andere".

(overigens had ik vroeger veel meer categorieën, maar dit is makkelijker)

Katrien

Aha

er wordt gezegd: dan wordt een witte handdoek grijs,nou én?

en:Echt verkleuren heb ik nog nooit meegemaakt. En dat het wit niet meer spierwit is of het zwart niet meer pikzwart is, stoort ons niet.

dat is dus het verschil,het stoort mij wél,ik hou van een kraakheldere was,in de kleur waarin ik het ooit gekocht heb

Pluk53

Pluk53

07-07-2010 om 15:52

Wasmiddel

als je er in ieder geval maar voor zorgt dat je geen witwasmiddel gebruikt voor gekleurde was. Door de 'optische witmiddelen" (titaan-oxide oa)wordt de gekleurde was vaal. De kleur zit er nog wel in, maar wordt overstraald door de reflectie van de optische witmiddelen. (je kunt die heel goed zien onder black-light).
Verder sorteer ik alles in drie stapels: fijnwas (met vloeibaar fijnwas-middel op 30), "gekleurd", en licht/wit (beide met bontwas-middel, op 40). Geen wasverzachter, alleen een beetje blanke azijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.