Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mutsig

Mutsig

08-09-2010 om 15:45

Man gaat op zakenreis in herfstvakantie

Mijn man gaat een week op zakenreis in de herfstvakantie (dit laatste ontdekte ik tot mijn schrik). Dus ben ik helemaal alleen met mijn 2 meiden. Normaal zijn we echt een team.
Op zich niet erg maar hoe red ik dat?!
Ik ben zzp-er en ik weet niet hoe druk ik het dan heb (t'is sowieso hollen en stilstaan af en toe) Ik kan die week wel een beetje vrij proberen te houden, maar een nee verkopen vind ik niet fijn.
Toch wil ik het gezellig maken. Als het mee zit heb ik ook de auto tot mijn beschikking. En waarschijnlijk "moeten" mijn kinderen gewoon trainen (selectie) dat betekent iedere dag brengen-halen, de kans is groot dat (deels) dat komt te vervallen.
Ik realiseer me ook ineens dat ik nooit langer dan een weekend met mijn kinderen alleen ben geweest.
Normaal gesproken gaan ze 1x per week naar de BSO, maar ze gaan allebei op een andere dag (vanwege sport) dus daar heb ik niet zoveel aan, dus denk ik niet dat ze gaan.
Wat kunnen we doen? Ik wil wel een dagje weg (mijn meiden zijn 7 en 9). Langer is lastig ivm huisdier (ik pas dan ook op de hond van een buurvrouw, lekker handig) maar moet ook werken.
Best wel stom maar ik lig er dus nu al wakker van. Ben ik dan zo onzelfstandig?! Hoe doen al die alleenstaande moeders (en vaders dat)!?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

08-09-2010 om 15:57

Ga even zitten...

...en adem eerst een diep in en uit...!

Ik kan me best voorstellen dat je je rot schrikt. JE bent niet onzelfstandig, je bent het alleen niet gewend. Wie alleenstaand is heeft er al mee leren omgaan, jij krijgt het opeens rauw op je dak. Maar als je een goed huwelijk hebt wil je man vast wel meedenken...!

Even een opzetje geven: heb je een beetje sociaal vangnet? Ouders, broers, zussen, buren, ouders van vriendjes? Kunnen die misschien een keer de kinderen naar training brengen? Of een keertje logeeradres zijn? Of de kinderen naar iets leuks meenemen?

Indien niet: probeer nog meer te relaxen, haal nog een keer diep adem en ga prioriteiten stellen. Het is maar één week, kan je je werkzaamheden misschien 's avonds doen? Kan je training een keer overslaan? Kan je je kinderen vragen iets extra's in huis te doen zodat jij wat extra tijd over hebt?
En ja, daar zit misschien ook een keer "nee zeggen" tussen. Helaas, deze vakantie geen uitstapjes, maar dat maken we met de kerstvakantie wel goed. Of je maakt het goed met een bioscoopje als pappa weer terug is.
Dus niet kijken wat er allemaal opeens niet kan, maar wel proberen te kijken wat er nog wel kan. En als je echt klem komt te zitten: tja, dan zal iedereen een offertje moeten brengen. Jij zit blijkbaar met deadlines, maar zo leren de kinderen ook dat het leven niet altijd een feestje is. En anders kan je misschien je deadline een beetje opschuiven.
Maar eerst: zennnnn, chilllll, hammmmm, kaasssssss, relaxen, weg paniek...! Het komt goed, echt...!

(enne... Ik neem je echt serieus, ken die paniek maar al te goed...!)

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 16:07

Bso

Hoezo denk je dat ze niet naar de BSO gaan? Ik snap het niet helemaal geloof ik. Sowieso zou ik vragen om een dag te ruilen, zodat ze allebei op dezelfde dag kunnen gaan. En dan heb jij een hele dag je handen vrij!
Verder inderdaad 2 nachtjes (=3 dagen) logeren en je bent de tijd alweer bijna door. Die trainingen hoef je toch niet dagelijks te doen, het is toch vakantie? Hoe doe je dat als jullie zelf op vakantie zijn, dan kun je toch ook niet elke dag trainen?
Ik werk trouwens ook wel eens een dagje thuis met de kinderen om me heen. Kwestie van leuke filmpjes opsparen en onbeperkt computertijd geven, dan lukt dat best voor een uurtje of 6.

Puck

Puck

08-09-2010 om 16:18

Extra bso?

Ik snap ook niet waarom ze niet naar de BSO zouden gaan. Sterker nog, ik zou vragen of ze allebei 2 (of nog meer) dagen mogen komen. In de vakanties is het vaak rustiger en hier kunnen de kinderen dan zo vaak komen als nodig is en doen ze geheel niet moeilijk over wat normaliter de vaste dagen zijn.

Kan ook leuk zijn!

Je hebt hierboven al hele goede tips gekregen. Misschien kan je nog proberen het ook van de leuke kant te zien? Jullie kunnen het er ook lekker van nemen dat je man/hun papa er nu niet is! Lekker leuke dingen doen met eten, meidenavond houden, leuke film kijken etc. En.. betrek je dochters erbij, ze zijn oud genoeg om een beetje mee te denken over wat ze willen, misschien zijn hun verwachtingen een stuk minder hoog gespannen dan je misschien denkt! Je kan ook met ze bespreken dat je wel het een en ander aan werk moet doen en dat ze zichzelf dus 's ochtends zelf moeten vermaken, bijvoorbeeld, laat ze zelf meedenken over hoe ze dat kunnen doen. Misschien komen ze zelf ook nog wel met leuke/handige ideeën? Ergens logeren bijvoorbeeld of een uitje waar ze zin in hebben. Ik zou ze er lekker bij betrekken en er gewoon met z'n drieën een leuke week van maken!

Sawo

Sawo

08-09-2010 om 17:19

Sieraden maken, zelf vermaken

Hoi

Koop een leuke knutselspullen bv sieraden maken, kaarten (3D), je helpt ze even op weg en dan kunnen ze zelf een tijd verder.

Of een leuk boek of een nieuw spel zodat ze een tijdje zichzelf kunnen vermaken.Laat de kinderen ook zelf verantwoordelijk nemen om ze zich vermaken. Dan kun je misschien de volgende dag weer wat leuks doen, bv nemo, dierentuin, winkelen

vlinder72

vlinder72

08-09-2010 om 18:59

Hier een reactie van een ervaren, opeens helemaal alleen thuis moeder. Mijn man reist veel. En is trouwens overdag nooit voor 8 uur 's avonds thuis. Of te wel, de vier kinderen zijn voor het grootste deel van de dag mijn verantwoordelijkheid. Inmiddels daardoor wel genoeg ervaring met het vakanties en dergelijke. En nee, het is niet leuk. Ik ben ook liever samen met mijn man maar soms is het niet anders. Logeren is een heel goed idee. Ik kan zelden een hele week vrij nemen op kantoor dus logeren is dan een uitkomst. Kan dat niet dan kan je ook regelen dat de meiden een dag(deel) bij een klasgenootje gaan spelen. Kinderen laten spelen is trouwens altijd handig. Vaak heb je dan even je handen vrij. Ook als ze bij jou komen spelen. Verder is een dagje naar de bioscoop leuk. Of met de trein naar een museum.

Oh en tot slot maak ik het mijn man altijd direct duidelijk dat als hij thuis is dan is hij thuis. Dus geen gezeur dat hij moe is van de reis of zo. Ik ben ook moe van de hele dag/week met de kinderen optrekken. Thuis is thuis en dan hebben de kinderen recht op alle aandacht van papa. Slapen doet hij 's avonds dan maar weer.

Samen doen - lijst - alles mag

..als je het niet gewend bent kan het wel zwaar zijn maar soms is het alleenkapiteinophetschipzijn juist ook lekker. Alles is dan anders, en jij bepaalt op welke manier...

Stokpaardje van mij in dit soort situaties is om je kinderen deel te laten zijn van je probleem en je oplossing. Dus overleggen dat je het spannend vindt, wat hun verwachtingen zijn, wat jouw verwachtingen zijn. Wel belangrijk dat je het dan een beetje neutraal brengt. Als er te veel emotie van jou in zit gaat dat hun reactie vervormen, willen ze het je naar de zin maken in plaats van dat ze plannen maken voor jullie met zijn 3-en.

Wat ook vaak werkt hier (ik heb het al vaker genoemd) is samen een lijst maken van alle dingen die de kinderen zouden kunnen doen, alleen, samen, met of zonder volwassene, binnen of buiten.. maakt niet uit. Gewoon brainstormen. Uiteindelijk doe je maar een paar dingen van die lijst maar hij kan goed helpen op het moment dat je het niet meer weet.

Verder een goede verdeling van weg en thuis, aan het begin moeten ze even tot rust kunnen komen dus niet te veel activiteiten het eerste weekend.

En oh ja! De uitsmijter: allesmagdag. Hier altijd een groot succes. Eventueel aan te vullen met een andersomdag. Daarbij doen zij zo veel mogelijk van de dingen die de ouders normaal doen en krijg jij 'kindertijd' waarin je misschien ook een beetje kunt werken.

Succes, en als je er open in gaat denk ik dat het nog weleens leuk zou kunnen worden!

Binnendag

Hier mogen ze 1 dag in de vakantie de hele dag computeren en tv kijken. Heerlijk vinden ze dat en ze gaan dan savonds met vierkante ogen naar bed. Normaal mag dat nooit zo lang, dus het is echt iets speciaals. Er is altijd wel een dag dat er zo ongeveer de hele dag regen voorspeld wordt. Zo'n dag kan jij dan werken.
en verder inderdaad: spelen bij een vriendinnetje. Of vriendjes die komen logeren, dan houden ze elkaar meer bezig zodat je zelf kan werken.
en een extra dagje BSO

Bellefleur

Bellefleur

09-09-2010 om 09:15

Klusjes

Wat bij ons goed werkt is een lijst met klusjes. Ze doen dat altijd heel precies, netjes afstrepen enz.
Ze hebben het nooit vervelend gevonden, behalve dan hun kamer opruimen Klussen die bij ons op de lijst komen: planten water geven, konijntjes voeren, doos halen bij de super om oud papier in te doen, glas naar de glasbak, bedden rechttrekken, enz. Je hebt ze zo weer een uur aan de gang. Vergeet vooral niet ze te complimenten te geven, want omdat zij die klussen doen, heb jij straks meer tijd om iets gezelligs met ze te doen. Overigens is mijn ervaring dat mijn kinderen in zulke dagen helemaal geen spectaculaire uitstapjes willen. Ze willen een spelletje doen, knutselen, en dat is het wel.

Bellefleur

Bellefleur

09-09-2010 om 10:22

Natte laarzen

Een weekje alleen met de kinderen is voor mij: het hele ritme overhoop gooien. 'slecht' eten op tafel zetten: pannenkoeken, patat, pizza, poffertjes. 's Avonds als de kinderen in bed liggen voor mezelf alleen zo'n klein flesje wijn opentrekken. De hele avond lui tv kijken naar de vreselijkste programma's, de afwas laten staan, de kinderen te laat naar bed brengen, rare uitstapjes bedenken: door de stromende regen lopen, en stampen in de plassen, de kinderen te lang computerspelletjes laten spelen terwijl ik met mp3 op, de badkamer eens extra te lijf ga.
En als papa dan weer thuis is, gaan we weer vrolijk het ritme in. Hé, ik verheug me er nu al op
Geniet ervan! Enne, als je hem een week niet ziet, weet je ineens weer waarom je ooit met hem bent gaan samenwonen...

jippa

jippa

10-09-2010 om 10:17

Ha ha bellefleur

Zo herkenbaar. Mijn man is regelmatig op zakenreis en dochter en ik verkneukelen ons al op ontbijt op bed in het weekend, fout eten bij de tv en ik neem savonds ook zo'n flesje wijn. Met een zak chips.
De andere kant is dat ik ook best kan opzien tegen het geschipper. Heel laat savonds nog mijn werk afmaken en zo. Maar een goede voorbereiding en een lakonieke houding scheelt. Ook anderen erbij betrekken (in mijn geval vriendinnen met wie ik kan poolen en af en toe een opppas aan huis) helpt een stuk.
Ook haal ik vantevoren extra boodschappen in huis en veel contant geld zodat ik niet ineens de hulp niet kan betalen of zo, en kadootjes voor evt. verjaardagen.
En als manlief dan weer terug is ben ik ook weer heel blij. En dan vind ik het vaste ritme ook weer prima.

liora

liora

10-09-2010 om 19:28

Hoi,

Hier een doorgewinterde single moeder. Ik zou zeker minimaal om de dag afspreken met familie of vrienden, vooral als ze kinderen hebben met wie het klikt. Dan zit je lekker koffie te drinken met leuke mensen terwijl je kinderen ook een topdag hebben!

Als je echt wil werken zou ik zorgen voor minimaal twee bso dagen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.