Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

25-02-2011 om 12:06

Makelaars

Toen ik een jaar geleden mijn huidige huis kocht, kwam er net die week een ander huis in de straat in de verkoop. Een redelijk nieuw ruim appartement (3 slk), met groot dakterras, 25.000 boven mijn budget. Ik heb toen nog wel de verkopende makelaar gebeld en gevraagd hoeveel er van de prijs af kon, maar die ging daar eigenlijk niet serieus op in. De verkopers wilden volgens hem een hogere prijs, en gingen er vanuit dat het niet lang te koop zou staan. Ik kon daar niet op wachten, en ook niet hoger bieden, dus dat ging over.
Inmiddels staat dat appartement nog steeds te koop, en afgelopen maand is de vraagprijs met 30.000 (!) verlaagd. Een beetje zuur, voor mij omdat ik het voor die prijs best had willen hebben, en voor de verkopers omdat die ook binnen een week voor een hogere prijs hadden kunnen verkopen. Slimme types hoor, die makelaars ;-(
Hebben jullie wel eens nut gehad van een makelaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

25-02-2011 om 12:52

Ja maar...

Ik kan me best voorstellen dat je zo'n bod niet direct accepteert, en een bepaalde periode even afwacht voor je zult zakken met je prijs. Als een verkoper dat echt niet wil, kan de makelaar verder ook weinig doen.
Mijn schoonouders hebben hun app te koop, en zijn ook pas na een jaar gaan zakken met de prijs.

Beertje

Beertje

25-02-2011 om 12:53

Hier moest ik gewoon even op reageren: vrouwonvriendelijke makel

He Vic,

Ik heb toch een mal verhaal. Een paar jaar geleden ben ik gescheiden en ex en ik konden ons huis toen voor een mooie prijs verkopen. Ondertussen was ik op zoek naar een ander koophuis in mijn oude buurtje. Er stond een huis te koop en ik maakte een afspraak om te gaan kijken. Bewuste dag breekt aan en ik op mijn fietsje er naar toe want adres was bijna praktisch bij mij om de hoek. Ik kom daar dus aan, stopt er een vette lelijke bak voor de deur, stapt er een ououououwe zure grijze man uit en dat bleek dus de makelaar. Hij schudt me de hand en stelt zich voor en bekijkt me vervolgens van top tot teen én mijn fiets (niet 1 van de mooiste, mijn fiets bedoel ik dan haha). Ik vertel dat ik een huis in die buurt zoek omdat ik er nu dus ook woon...gewoon, blablabla, je kent dat wel. Makelaar onderbreekt me en vraagt doodleuk "of ik dat wel kan betalen zo in mijn 1tje". Echt, eerlijk, waar!! Ik wist niet wat ik hoorde. Ik was zo verbouwereerd dat ik even niks wist te zeggen en ondertussen stonden we ook in het huis waar de bewoners gewoon thuis waren. Vervolgens trok de makelaar zich terug en liet het hele gesprek aan de bewoonster zelf over. Ik had het al gelijk gezien: in dit huis ging ik niet gelukkig worden want het was een bouwval. Dat hoefde die mevrouw natuurlijk niet te weten dus heb ik maar een opmerking gemaakt over wat haar makelaar net aan mij vroeg en dat dat hem helemaal niet aanging volgens mij. Makelaar hoorde dat en kwam snel tussenbeide maar het leed was al geschied want mevrouw was behoorlijk pissig.

Een maand later kwam ik wel mijn droomhuisje tegen, helaas bij hetzelfde makelaarskantoor maar de verkoop liep gelukkig wel via een andere (ook zure) man. ook de nodige akkefietjes mee gehad trouwens.

Vaak zijn makelaars echt van die...irritante mannetjes die denken dat ze de wereld hebben uitgevonden! Echt het geld gewoon niet waard.

amk

amk

25-02-2011 om 13:15

Ja absoluut

niet zo zeer van de makelaar die mijn huis moest verkopen. Dat was meer het administratieve deel. Maar om de een of andere reden bleken de huizen die mij interesseerden steeds bij dezelfde makelaar te koop te staan.
Ik heb in iets meer als 2 weken tijd bijna 20! huizen en appartementen bekeken. (ja dat is een dagtaak)

Die makelaar was een leuke vent die gezellig over vrouw en kinderen aan het keuvelen was. Hij wist op een gegeven moment wel wat ik zocht. Als hij dan nieuw aanbod kreeg belde hij mij. En 1 keer belde hij me met de mededeling: je kunt het zeker niet betalen maar je moet echt even meekomen wat ik nu toch heb. Huis van bijna een miljoen, maar zo kitscherig ingericht dat het niet te geloven was. Dat was een leuk uitstapje.

Ik heb uiteindelijk ook een huis uit zijn assortiment gekocht. En 2 jaar later wilde hij wel eens zien wat ik van die kleuren en indelingsramp gemaakt heb. Hij had namelijk het appartement van mijn buren in de verkoop gekregen.

Hier dus wel een leuke ervaring met de makelaar, en hij heeft ook zeker zijn nut bewezen, door bij een aantal appartementen die ik wilde bezichtigen gewoon te zeggen dat het niets voor mij was. En daar had hij gelijk in.

toen we dit huis kochten konden we niet wachten, maar onze makelaar liet er even een week of wat over heen gaan, liet ook nog even een ander huis zien etc. Idem zoals bij de verkoop.

Ik weet zeker dat als hij niet zo had gewacht we minder gekregen hadden en meer betaald hadden.

Anderzijds heb ik ook slechte ervaringen met makelaars en vind ik makelaars wel heel erg duur. Als je nu je huis verkoopt voor 5 ton dan ben je 5000 kwijt voor de verkoop, idem als je koopt, zit je dus zo op 10.000 euro. En waarvoor, bezichtingingen, advertenties etc. Maar goed, er zijn er nu zoveel failliet gegaan dat het ook steeds makkelijker is om te onderhandelen ook over dat percentage wat je betaald.

maan.

maan.

25-02-2011 om 13:29

Logisch

ik vind het logisch dat de makelaar niet meteen dertigduizend zakt. hoe vervelend het ook is als je na een jaar de prijs alsnog gedaald ziet.

ik heb het niet zo op makelaars. soms klopt het namelijk helemaal niet. onze buren hadden een balcon dat volgens hun makelaar in onze woonkamer zou liggen? (op het zuiden in plaats van op het westen..) andere buren hadden ineens 10m2 extra woonoppervlak terwijl het dezelfde woning is. wij gingen eens kijken in een woning en vroegen hoe oud de verwarmingsketel was, wij wisten dat het blokverwarming was maar de makelaar ging in de kasten zitten zoeken naar een eigen cv ondanks dat wij zeiden dat die er dus niet was. we hadden interesse in een garage en vroegen de makelaar hoeveel de erfpacht was, waarop hij beweerde dat het eigen grond was terwijl we zelf in dat blok woonden en wisten dat het hele blok erfpacht was maar hij bleef volhouden.

Vic

Vic

25-02-2011 om 13:40

Ja, dat snap ik ook wel

Toen ik die makelaar belde wist ik natuurlijk wel dat je niet na een week in de verkoop 10% van de prijs af krijgt. En eerlijk gezegd had ik ook niet verwacht dat het zo lang te koop zou staan. Het is gewoon een rare markt hier.
Overigens heb ik in het verleden wel goede ervaringen gehad met een makelaar. Dat was in de tijd dat je je huis nog binnen een maand verkocht, dus dat speelt ook mee in de beeldvorming De makelaar die mijn vorige huis verkocht heeft best zijn best gedaan. We hadden ook een aflopend courtage afgesproken, dus uiteindelijk heeft hij maar 1% gekregen. Nog steeds een heel behoorlijk bedrag als je het afzet tegen de uren die hij eraan besteed heeft, maar dat kun je van tevoren niet voorspellen.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2011 om 14:31

Maan

'ik vind het logisch dat de makelaar niet meteen dertigduizend zakt'. Het is de verkoper die besluit al dan niet te zakken, de makelaar kan hooguit adviseren.

Polly Shearman

Polly Shearman

25-02-2011 om 14:35

Ook verhaal

Toen wij in aanmerking kwamen om ons huis te kopen, kregen we een brief van de gemeente, er waren in dat blok 16 huizen te koop en wij stonden nr 1 op de lijst, en mochten dus een afsrpaak met makelaar maken.

Wij wilde huis nr 3 ( die had een tuin die 2 meter dieper was als alle andere en was even duur)
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat hij huis nr 3 al aan een ander stel beloofd had al wilde hij dat niet toegeven.
Jammer dan meneer de makelaar, wij staan nr1 op de lijst, wij hebben eerste keus. Nou nee hoor mevrouwtje zo werkt het niet helemaal. Wedden van wel meneer de makelaar.
Halve week later kregen we de papieren binnen, waar keurig in vermeld stond dat wij huis nr 5 wilde, of we even wilde tekenen en wilde retouren. whahahhaah
Nou dat grapje heeft een week of 3 geduurd voordat ik het juiste contract onder ogen had waar duidelijk in stond dat wij huis nr 3 gingen kopen.
De mensen die later op in huis nr 5 kwamen te wonen, waren bij voorbaad al niet blij met ons als buren.
Maar hun waren blijkbaar eeder op gesprek geweest, en de makelaar had hun dus beloofd dat ze daarmee eerste keus hadden. Al stonden ze nr 4 op de lijst.

We wonen inmiddels bijna 10 jaar heel tevreden op nr 3, en de mensen van 5 zijn allang verhuist.

groet, polly

Dramatisch

Vic:"Hebben jullie wel eens nut gehad van een makelaar?"
Voor de vorm. Het werkelijke verkopen hebben we eigenlijk toch meer zelf gedaan. Kopen werd nog veel ingewikkelder. Inderdaad, veel te hoge prijzen en geen beweging in te krijgen.
Al bij al viel me op dat er zoveel te koop staat dat niet 'af' is. Er moet nog perceel gescheiden worden, de eigenaar moet nog onder bewind komen maar de zichzelf benoemde bewindvoerder treedt wel al als verkoper op (dat kán niet eens), erfdienstbaarheden zijn onbekend, etc. Dit nog helemaal los van het 'gewone' niet af: ontbrekende aansluitingen, dakgoten, kapotte wc's. Van die dingen die je met een beetje mankracht en 1500 euro in een dagje doet.
En dan die prijzen, tja, ach.
Meestal zijn ze minstens 10% te hoog. Vaak nog iets meer. Heel eenvoudig: de verkoopprijs is de aankoopprijs + kk, + inrichtings/verhuiskosten, + een beetje onderhandelingsruimte. Ik heb dat voor de gein voor een aantal huizen nagezocht (aankoopprijs nagevraagd bij kadaster) en het bleek telkens verrassend te kloppen.
Vic:"De verkopers wilden volgens hem een hogere prijs, en gingen er vanuit dat het niet lang te koop zou staan."
Dat ook ja. Makelaars die doen alsof ze aan het handje van hun verkoper lopen en zelf geen enkele adviserende rol hebben. Alsof ze machteloos zijn zelfs.
Pelle:"Moeten die mensen het de makelaar kwalijk nemen dat hij niet goed koffiedik kan kijken? "
Ja. Je mag van een makelaar veronderstellen dat ie verstand heeft van de markt. In de praktijk blijkt dat zelden zo te zijn, maar dat mag je ze wel verwijten vind ik.
Pelle:"je kunt het de makelaar niet kwalijk nemen dat het huis in dat jaar niet verkocht is. Dat weet je toch helemaal niet?"
Dat weet je wel. Althans, je kunt de waarschijnlijkheid goed inschatten. Huizen hebben over het algemeen een vrij duidelijke doelgroep waarvan de bestedingsruimte ook nog eens tot op de cent nauwkeurig te voorspellen is.
Pelle:"En wie gaat een week nadat je huis te koop staat al zover zakken in prijs? "
Veel belangrijker: welke sufkop zet zijn huis voor teveel geld te koop? Het is geen loterij. Het is gewoon een markt. En dan ook nog een dalende markt. Dat is al bij ups en downs sinds 2005 her en der het geval en sinds 2008 overal. Elke maand dat het te koop staat, staat de vraagprijs verder af van de te verwachten verkoopwaarde.
De makelaar die de beste prijs voor je huis voorstaat, is de makelaar die de prijs zo kiest dat er snel verkocht kan worden.
Het huis dat wij hebben gekocht is 15% gezakt in prijs. Het is dat manlief zo ongeduldig is, er had wat mij betreft nog meer af gekund.
We hebben een andere bekeken die inmiddels 32% is gezakt. http://weesp.www.miljoenhuizen.nl/details/propnl/809196/Oudegracht-43-Weesp Een snoepje werkelijk, maar zo klein en noodzakelijkerwijs met stijle trap dat de doelgroep zich beperkt tot jong en single.
Om het huis up to date te brengen heb je nog een ton extra nodig. Dat hebben jonge singles doorgaans niet op de bankreking staan. Ergo: de vraagprijs die het nu heeft is nog steeds te hoog. 134.000, de helft van de oorspronkelijke vraagprijs, is realistischer.
Dan is het na verbouwing van een ton inderdaad iets meer dan 2 ton waard en kun je je er geen buil aan vallen als je er, zoals jonge singles nu eenmaal vaak doen, binnen 4 jaar weer uit wilt.
Onder die condities wil de doelgroep wel kopen. Anders niet. Makelaars zouden dat moeten weten.
Groet,
Miriam Lavell

+ Brunette +

+ Brunette +

25-02-2011 om 21:29

Mag ik even een lans breken voor de makelaars?

Zojuist las ik het gesprek tussen Vic en Lavell en ik wil graag even wat kwijt. Ik heb op verschillende makelaarskantoren gewerkt, er zijn goede en slechte makelaars maar ook de goede hebben te maken met verkopers die niet willen zakken, hoe goed ze ook adviseren. Er bestaan namelijk mensen die geen haast hebben met verkopen en redeneren: wat de gek ervoor geeft. Of de klant is gewoon stronteigenwijs, dat kan natuurlijk ook.

Zelf heb ik een uitstekende makelaar gehad toen ik mijn eerste woning kocht. Sympathieke vent, niet zuur, niet oud, had een net pak aan maar kwam op de fiets om parkeerproblemen te vermijden. Hij kon veel beter afdingen dan ik en sleepte er een prijs uit waarvan ik niet had durven dromen. Toen ik een aantal jaren later de woning wilde verkopen heeft dat kantoor er meer voor gevraagd dan ik in mijn hoofd had en dankzij de hogere verkoopprijs heb ik er zelfs met aftrek van courtage meer voor gekregen dan als ik het zelf had verkocht. Ook heb ik op advocatenkantoren gewerkt en heb dure, slepende rechtszaken gezien van mensen die de transactie zelf wel even deden om een paar duizend euro uit te sparen en iets over het hoofd zagen. Meestal is kopen vrij eenvoudig en zal er niets misgaan maar stel dat! Een erkend makelaar heeft een beroepsverzekering voor als er iets helemaal fout gaat.

Maar wat kan

er allemaal fout gaan dan zodat die beroepsverzekering aangesproken moet worden, wat voor situaties zijn dat dan ?

Als je dus verkoopt voor 5 ton en koopt voor 5 ton ben je dus 10.000 euro kwijt, dat vind ik toch meer dan een paar duizend.

Maylise

Maylise

26-02-2011 om 01:58

Ja en nee

Ik heb regelmatig gebruik gemaakt van een makelaar en ook wel tot mijn tevredenheid. Tegelijk ben ik nog nooit een makelaar tegengekomen die het niet bijzonder ruim nam met de wet dus echt betrouwbaar vind ik de gemiddelde makelaar niet.

Tanneke

Tanneke

26-02-2011 om 06:15

Vreemde makelaar (maar ot)

Och, nadat ik las van die makelaar die zei "kun je dat wel betalen" hierboven, moest ik weer denken aan een makelaar die wij meemaakten een jaar of 8 geleden (in de categorie: hoe krijg je het uit je mond).
Mijn man en ik hebben er nog weleens de slappe lach over.

We gingen naar een huis kijken en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de makelaar aan zou komen rijden in een opgelapte bus met verschillende kleuren deuren, een zijruit dat dicht zat met tape, vol met deuken, etc.
Wij begonnen al een beetje te giegelen met zijn tweeen.

Eenmaal uitgestapt kwam er een enorm lange man uit die er nogal sneu uitzag in een mosterdgeel pak (en pastel groen overhemd) met van die joekels van schoudervullingen erin die gewoon helemaal langs zijn schouders naar beneden hingen.
Hij had een beetje een halfzacht snorretje ook.

Eenmaal binnen liet hij ons als allereerste het toilet zien. Hij zei dat het toilet een heel bijzonder iets had.Het was er eentje met een doortrek knop die uit twee delen bestaat, voor een grote of een kleinere spoeling.

Zegt die makelaar heel serieus : ja, dat is voor een grote of een kleine boodschap.En toen uitgebreid uitleggen van dat die grote knop voor... en dan die kleine is voor.....en...en....
Het werd een heel verhaal.
En heel serieus kijken ook nog. Wij wachten op de bijzonderheid van dat toilet,maar dat was het dus.

Eenmaal boven zagen we een slaapkamer op zolder met een televisie in de muur ingebouwd. In zoverre: de teevee kwam er in de slaapkamer ernaast uit! Daar zag je die enorme tv op een tafeltje staan.

Nouja, ik moest het allemaal nog eens vertellen. Ik kom zelf al weer niet meer bij als ik die man nog voor me zie, zo kneuterig vertellen over de grote en kleine boodschap met een stalen gezicht!

Hoe krijg je het voor elkaar. Vraag me af of dat ooit nog wat geworden is met die man.

Geen haast = niet willen verkopen

Brunette:"er zijn goede en slechte makelaars maar ook de goede hebben te maken met verkopers die niet willen zakken, hoe goed ze ook adviseren. Er bestaan namelijk mensen die geen haast hebben met verkopen en redeneren: wat de gek ervoor geeft."
Dat excuus hoor ik vaker, maar ik vind het slap. Een makelaar die deze klus toch aanneemt is of zelf niet zo goed op de hoogte en gokt met deze verkopers mee, of hij is willens en wetens een dief van de eigen portemonnee: wel werk, wel een hoge slecht verkopende woningvoorraad in het kantoor (met alle negatieve markteffecten van dien), geen verkoop, dus geen geld in het laatje.
Uit deze twee is de eerste, marktnaiviteit, toch de meest waarschijnlijke. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat makelaars expres de markt mee helpen verzieken.
Ze weten kennelijk niet beter.
In een dalende of niet stijgende markt geen haast hebben en bovendien de hoofdprijs willen, staat gelijk aan niet willen verkopen.
Overigens zou ik niet willen beweren dat je het dan maar zonder makelaar moet verkopen. Al heb ik ook al geen hoge pet op van de juridische onderlegdheid van de makelaar. Maar toch en inderdaad: de regels van de brancheorganisatie en de dekking van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zijn wel iets waard. De standaard procedure (vragenlijst, contract, etc.) is bovendien bekend en erkend. Daaraan meedoen als verkoper toont nog eens extra je goede wil.
Maar kopen heb ik zonder makelaar gedaan.
Verkopen (los van bovengenoemde formaliteiten) eigenlijk ook. De makelaar van mijn kopers was heftig bezig zand in de machine te gooien, mijn makelaar was daar buigend en knikkend door geintimideerd. Ik heb mijn vuist op tafel geslagen en the final deal direct met mijn kopers aan mijn borreltafel geregeld.
Groet,
Miriam Lavell

Ha tanneke

dat kan toch nooit een heel succesvolle makelaar zijn geweest !

Ik heb ooit een bezichtiging gehad, stonden de heren (kopende en verkopende makelaar) boven terwijl ze dachten dat ik het niet hoorde een deal te sluiten, want ze wilden allebei van hun klanten af (waaronder ik). Toen vertelde de verkopende makelaar dat er heel wat van de prijs af kon (en daar betaal je dan 5000 euro voor als verkoper !!!) en de mijne begon ook heel erg reclame te maken voor dat huis wat ik helemaal niet wilde.

Eens met brunette

Je hebt goede en slechte. Net als autoverkopers.
Een goede makelaar die een huis in de verkoop heeft, zal altijd denken en handelen in voordeel van de verkopende partij.
Maar er zijn er genoeg die ook denken aan hun eigen portomonaie. Als het huis maar verkocht wordt, hun aandeel krijgen ze toch wel. Wanneer er NVM voorstaat, wil dat niet zeggen dat je altijd beter zit. Deze makelaars houden vaak de dure richtlijnen van de NVM aan.
Wanneer je dat appartement echt had willen hebben, dan had je een aankoopmakelaar mee kunnen nemen. Deze handelt in jouw belang en zal er zoveel mogelijk van af proberen te krijgen. Maar vraagt hierover wel courtage!
Natuurlijk is het zuur wanneer dit appartement opeens 30.000,= lager zit. Dat betekent dat ze er nu echt van af willen. Je huis langer dan een jaar te koop hebben staan, werkt gewoon niet in je voordeel.

Goede makelaar

Wij hebben jaren gezocht naar een andere woning. Geen haast overigens, we woonden daar prima, ook groot genoeg, alleen wisten we zeker dat we dáár niet oud wilden worden
Met vlagen dat wel, dan 's intensiever, dan 's hadden we er genoeg van.
Velen mafketels gezien van makelaars. Ook makelaars die nog minder wisten dan wij...(ervaren ondertussen) of die gewoonweg dingen ontkenden die zo voor de hand liggend waren (eens hele discussie gevoerd met makelaar of in schuur nu asbast zat of niet...uiteindelijk kapte hij het af met dat ik als 'vrouw' daar toch geen verstand van heb......Komt ondertussen de man des huizes thuis, die het bevestigde .
Toch troffen wij 1 makelaar die zeer ter zake kundig was, het klikte. Meerdere keren troffen we elkaar in de loop van 1 of 2 jaar denk ik, waar hij als verkopend makelaar optrad. Uiteindelijk kwam hij bij ons, om ons huis 's een keertje opnieuw te taxeren. En bood zijn 'diensten' aan áls hij onze toezegging kreeg dat hij ons huis mocht verkopen voor een vantevoren vastgestelde prijs. Verder geen kosten/onkosten.
Hij is zeker 8 keer of meer met ons meegeweest naar concurenten wanneer wij een huis zagen, ook kwam hij soms zelf met een huis dat 'm wat leek voor ons (altijd goede keus), hij zag dingen die wij niet zagen (dakbedekking die vervangen moet worden, verouderde meterkast) en wist prijzen daarvan en praatte er zo een heel bedrag af. Ik zag concurende makelaars zweten als we zeiden even te willen wachten op 'onze makelaar' (toch helemaal niet nodig) er waren er zelfs die terstond begonnen te stotteren en 1tje was zo eerlijk om meteen te zeggen dat ie dat vréselijk vond een collega erbij, net of ie weer stage liep.
We hebben veel profijt van onze aankopende makelaar gehad, ook met de koop van ons huis (vreselijke onkundige verkopende makelaar die van alles vergat o.a. meterstanden enzo doorgeven) en hij heeft ons huis in 1 week verkocht voor de prijs die we afgesproken hadden.
Helaas is deze makelaar nu een kantoor begonnen in een andere stad, waar hij alleen 'aankopen' begeleid, met een collega die de verkopen dus doet. Schijnt zeer goed te lopen (verbaasd me niet). Volgens deze makelaar kan een makelaar nooit 'goed' zijn als hij alle belangen moet dienen. Hij moet een goede prijs maken (scheelt in z'n eigen inkomen), moet zowel de belangen van de verkoper alsook de koper in het oog houden, die meestal nogal tegenstrijdig zijn. Dus dat werkt niet echt.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.