Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mag ik jullie lekkerste kikker-erwten-recept?

Ik heb hier al tijden een pak gedroogde kikkererwten staan, waar ik maar eens wat mee moet gaan doen.

Mijn goede voornemens voor dit jaar zijn 2 keer per week vis te eten (niet moeilijk, dat deed ik ongeveer al, maar ik let er nu iets beter op), 1 keer per week vegetarisch (ik ben goed op weg) en 1 keer per week peulvruchten. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd met de vegetarische dag. Misschien zelfs beter van niet, want de voornaamste reden dat we zo weinig peulvruchten eten is dat de meeste gezinsleden niet meteen laaiend enthousiast worden van bruine bonen, snert of kapucijners. Dus misschien dat wat lekkere spekjes of weet-ik-wat het leed wat draaglijker maken.

Maar goed...terug naar de vraag....wat is jullie kikkererwten-top-recept??

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spiced chick pea cutlets & hummus

van Delia Smith. http://www.deliaonline.com/ingredients/ingredients-a-z/ingredients-a-c/Chickpeas.html

ze heeft een aantal recepten met kikkererwten maar de eerste is favoriet bij man en kids. Hummus is mijn verslaving, smeer ik op brood, als dip etc.
Ook favoriet is Falafal en meestal (omdat ik lui ben) maak ik hamburgers ervan en die dan op een broodje met hete saus.

wendelien

wendelien

20-01-2010 om 19:20

Is 't-ie weer

Je weet vast wel dat je gedroogde kikkererwten het best zo'n 24 uur kunt laten weken, dan het weekwater weggooien, vers water (zonder zout anders worden de velletjes taai) toevoegen en dan koken (weet alleen even niet hoe lang).
Een snel en eenvoudig recept uit de Spaanse bergen (met dank aan Onno Kleyn) dat hier altijd gretig aftrekt vindt:

ruim 250 gr champignons of andere paddestoelen, gehalveerd

flinke hand peterselie

3 of 4 teentjes knoflook

evt. een spaans pepertje, fijngehakt

olijfolie

1 of 2 blikken kikkererwten

2 of 3 eidooiers

ruim 50 gr. pijnboompitten

bouillonblokje (liefst van paddestoelen), opgelost in wat kikkererwtenvocht of water

Olie verhitten, peterselie en knoflook een poosje op matig vuur laten bakken tot de knoflook goudbruin kleurt. Pepertje er evt. bij.

Paddestoel erbij en meebakken tot ook die goudbruin beginnen te worden.

De helft van het vocht van de kikkererwten afgieten en de kikkererwten bij het paddestoelenmengsel doen en roeren. Goed warm laten worden.

Ondertussen in een mengbeker de eidooiers, pijnboompitten en opgeloste bouillon met de staafmixer pureren.

In de pan doen bij de rest en rustig roeren. Doorwarmen en meteen opdienen. Heerlijk met knapperend vers Turks brood en goede olijfolie.

Variatie: ik week soms nog wat gedroogde paddestoelen voor de extra smaak en bak die mee met de champignons. De bouillon los ik dan op in het weekvocht.

Guinevere

Guinevere

20-01-2010 om 22:03

Met couscous

Ik maak er een soort ratatouille van, maar dan aangevuld met rode peper en kikkererwten. Kaneel en/of piment en koriander om het nog lekkerder te maken. Flink vochtig houden, dan is het heerlijk met (kale) couscous.

Biene M.

Biene M.

20-01-2010 om 22:10

Ook couscous

Bij de gestoofde groenten met flink wat zelfgemaakte ras al hanout en dat met couscous. Heerlijk.

IngridT

IngridT

21-01-2010 om 14:27 Topicstarter

Okee,okee...

ik dacht het al. ik moet aan de hummus/hoemoes/weet ik veel. Ik ga het proberen! Zijn fakafal nou eigenlijk gefrituurde humus balletjes? Snap ik het nou goed? En is dat iets wat jullie zelf maken? of meer iets wat je bij een exotische snackbar haalt? (drenthe hier, we hebben alleen een hele leuke Iranees op de markt, that's it. En een chinees)

Maar goed...ik heb de ingredienten voor die Delia-kikkererwt-hamburgers in huis gehaald. Ik ben benieuwd, zal het ergens de komende dagen gaan proberen. De kinderen zijn nu al nieuwsgierig...hamburgers van kikkererwten...hahaha! Nog suggesties wat we erbij moeten eten??

Dank!

Ingrid

IngridT

IngridT

21-01-2010 om 14:29 Topicstarter

Oh..enne (paddestoelen en soep)

wendelien..jouw paddestoelenrecept klinkt heerlijk, maar mijn kroost haat paddestoelen, dus kweenie of dat hem wordt. Jouw soep is wel een leuke emma. ik ken zelf nog een ander (maaltijd) kikkererwtensoeprecept. met prei, aardappel en kippenbouillon. Parmezan erover. heel massief en vullend, maar toch lekker. Moet ik het voor je posten? Het past qua ingredienten wel in je consuminderprogramma lijkt me....

ingrid

Suzanne

Suzanne

21-01-2010 om 18:44

Falafel

Die 'gehaktballetjes' heten falafel en ja, ik maak het gewoon zelf. Kikkererwten, tahin (sesampasta), knoflook, heerlijk!

Suzanne

Suzanne

21-01-2010 om 18:53

Toch wel emma

Emma, ik heb een Libanese vriend gehad. We maakten een grote schaal humus en van de helft maakten we dan falafel, werden er alleen wat dingen zoals peterselie aan toegevoegd.

margje van dijk

margje van dijk

21-01-2010 om 19:59

Alleen maar in marokkaanse stoofschotels

Ik ben ook niet zo'n hummus-fan, al heb ik het nog nooit serieus geprobeerd te maken. Dus misschien is het allemaal inbeelding. Ik ben benieuwd hoe het jou bevalt, IngridT. (Grappig, onze kinderen willen ook nooit paddestoelen).

Ik gebruik kikkererwten alleen maar in marokkaanse stoofschotels, al dan niet in combinatie met lamsvlees

Margje

Amarins

Amarins

21-01-2010 om 21:15

In de zomer

maak ik regelmatig lauwwarme spinazie-kikkererwten-salade.
Verse spinazie snel roerbakken in olijfolie, gare kikkererwten erbij (ik gebruik altijd een blikje), even meebakken, kruiden met een beetje harissa-pasta en wat zout, beetje lekkere olijolie eroverheen en fertig! De nootachtige smaak van de kikkerwten komt er goed in uit en ook houden ze die knapperige beet.

IngridT

IngridT

21-01-2010 om 21:23 Topicstarter

Kikkererwtensoep met prei... & nog een vegetarisch consuminder-r

komt ie (van Jamie O)

350 gr kikkererwten (geweekt, maar blik mag vast ook)
1 middelgrote aardappel
5 preien
olijfolie
klont boter
2 tenen knoflook
zout/peper
1 liter kippebouillon
gemalen parmezan
extra virgine olijfolie.

Kook de kikkererwten gaar met de aardappel.

Snij de prei in reepjes en de knoflook fijn. Laat langzaam stoven tot het zacht is in een pan met dikke bodem met een klont boter + eetlepel olijfolie + zout.

Dan de kikkererwten erbij en de aardappel (in blokjes). Even meebakken. Dan 2/3 van de bouillon erbij en nog een kwartiertje koken.

Daarna kun je

* niks pureren met een staafmixer
* alles pureren
* of de helft

Ik ga voor de laatste optie. En dat betekent dus niet alles 'even ' mixen, maar de helft vd soep helemaal glad en cremig pureren, en dan weer bij de andere helft voegen. Snappie? Heb je een fluwelige soep die toch 'bite' heeft.

Nu kun je nog extra bouillon toevoegen voor de gewenste dikte. Serveren met verse parmezan en een scheut lekkere olijfolie en knapperig brood.

Overigens is mijn ervaring dat 1 aardappel best weinig is, en 5 (dikke) preien best veel. En dat de hoeveelheid bouillon best royaler mag. Maar goed..allemaal naar eigen smaak. Het is een simpel soepje, maar de smaken combineren heerlijk.

Ingrid

(overigens heb ik vandaag een uiterst consuminderig saai klinkend vegetarisch gerecht gemaakt dat prima smaakte. 250 gr rijst gekookt in kippebouillon, en vermengd met gefruite ui & champignons. Daardoorheen 2 rauwe eieren en een onsje geraspte kaas. Dit in een paar lagen in een ovenschaal, afgewisseld met savooiekool (ik had chinese trouwens) die heel simpel gestoofd was met een uitje en wat peper en zout. Wat geraspte kaas erover & in de oven. Ik stelde me er eigenlijk niet zoveel van voor, maar het was verrassend smakelijk. Volgens mij waren het de eieren en kaas door de rijst die het hem deden. Zelfs de kinderen vonden het ok (al gaven ze mij hun champignons)

Kikkerpompoensoep

Ik maak de pompoensoep met 1 pompoen, 3 grote uien,2 liter water, 4 bouillonblokjes, een bosje koriander en basilicum en een halve pot korma- of currysaus van "Patak"( bij de supermarkt verkrijgbaar). Als de pompoen zacht is de staafmixer erop. Als de soep helemaal klaar is een 1,5 beker gekookte kikkererwten erdoor. Serveren met verse koriander en creme fraiche.
Lekkerrrr!!!!!!( zelfs mijn man die niet van pompoensoep zegt te houden vindt dit lekker)

Van de rest van de saus kun je een sausje maken voor over de rijst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.