Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mag ik jullie favoriete couscous-recepten?

Ik ben best een gevarieerde koker, al zeg ik het zelf. We eten hier regelmatig aardappelen, peulvruchten, pasta, soep, salades en hartige taarten. Met vlees, vis of vegetarisch.

Maar om een of andere reden eten we nooit couscous. Dus ik heb van de week in het kader van 'weer eens iets anders' maar eens een pak meegenomen.

Tuuurlijk kan ik op webchef gaan neuzen tussen de honderden recepten die ik vast en zeker kan vinden...maar wat is jullie favoriete recept met couscous?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Salade

of iets met een stoofschotel, dan eten wij kale couscous erbij.

Die salade moet iig groene kruiden hebben en citroensap/olijfolie. Verder wat er te krijgen is en wat je hebt en waar je zin in hebt. Wat groente, feta, olijven. Ik houd van die kleine smaakvolle olijven die er een beetje treurig uitzien, met zo'n rooiig zwarte tint.

Het lekkere van die salade is dat je heel fijne smaken proeft. Het lekkere met een stoofschotel is dat het een heerlijke sausdrager is.

Abel

Abel

10-09-2010 om 10:39

Couscous

Heerlijk, couscous.
Wij eten het graag als salade, met lekkere slablaadjes (bijv. mesclun, uit de tuin of uit een zakje. Geen ijsbergsla), gegrilde courgette in stukjes, gegrilde paprika (evt. uit pot), en dan feta erdoor. Soms wat olijven. Soms ook vlees of vis erbij, maar voor mij hoeft dat niet perse.

Ook lekker warm met pijnboompitten en rozijnen, in plaats rijst.

Eet smakelijk!

IngridT

IngridT

10-09-2010 om 11:45 Topicstarter

Jammie

Laat ik nou net feta en olijven hebben gehaald op de markt. een courgette ligt wel in de groentela, en sla en groene kruiden tieren nog welig in de tuin. Dit biedt perspectief. Heb ook gegrilde kippepoten van de markt. En een turks brood. Ha. klinkt goed!

Eet je die salade dan koud? Of lauw? (qua couscous en gegrilde courgette en zo bedoel ik. dat de sla en de feta niet warm is dat snap ik). En gooi je er nog ietd dressing-achtigs door? Olijfolie/citroensap achtig zegt mijn gevoel?!

Ingrid (met iets stoofschoteligs zal ik ook proberen, moet het even wat herfstiger worden, ik ben nu nog in nazomer-mood)

Ingridt

Ik heb meerdere malen ons favoriete couscoussaladerecept hier op het forum gegooid. Die moet nog wel ergens staan. Gebruik voor een salade iig stevige smaken, anders wordt het zo'n flauwe boel, vind ik met koude couscous (denk aan kappertjes, olijven, zuur, ansjovis, korianderblad).
Warme couscous eten we wel eens zo naturel als we pittige cevapcici erbij eten of merquezworstjes. Bij milder vlees of vis kruid ik de couscous door te koken in bouillon, of te vermengen met in olijfolie geweekte bruchetta. Ook goed met gesnipperd uitje en knoflook zachtjes gefruit erdoor.
Couscous smaakt altijd lekker met één of ander salade of juist met gegrillde groenten.

Lauw - citroensap /olijfolie

maarreeh... dat van die dressing had ik al gemeld hierboven..

Guinevere

Guinevere

10-09-2010 om 13:09

Beslist met stoofgerecht

Couscous is gemáákt om met een stoofgerecht te eten. Ik ken geen ander product dat de saus zo goed opneemt als couscous. Ja, bulghur, maar dat is net zoiets.
Je kunt de couscous zelf ook kruiden. Gewoon droge specerijen door het droge product mengen voordat je het water toevoegt. Koriander, piment en pittige paprikapoeder hebben mijn voorkeur. En dan vlees stoven met groenten en er wat tomaten(puree) bij doen. Kip met courgette, worstjes met paprika's, lamsvlees met aubergines en citroensap.... waar je trek in hebt en wat je in huis hebt. Of vegetarisch met bv. kikkererwten.
Bedankt, ik krijg honger van jullie.

fladder

fladder

10-09-2010 om 13:36

Simpel doch doeltreffend...

Met studentenhaver en fijngesneden, beetgare prei

favoriet 1: Stoofpotje maken met wortel, ui, courgette, aubergine, kikkererwten, klein gesneden dunne worstjes, gehaktballetjes - niet per sé alles tegelijk, maar met dit soort ingrediënten. En dan couscous erbij.
favoriet 2: uitgebakken spekjes en roerei door de couscous - heel snel klaar! Met sla erbij voor de groente.

Ook handig

Weet je waar couscous ook handig voor is: doe een klein beetje droge couscous onderin een hartige taart of ovenschotel om overtollig vocht op te nemen! Het heeft uit zichzelf zo weinig smaakt dat je het niet proeft, en het slurpt vocht op als de beste (veel beter dan paneermeel).

Mijn zwager

Mijn zwager maakt de allerlekkerste couscous! Helaas kan ik het ook al jaren niet namaken. Het is een stoofgerecht waar heel veel groenten overheen gaan en vlees in het midden. Soms ook rozijnen erbij. We eten het van een grote schaal met allemaal een eigen lepel.
't Is echt heerlijk en ik hoop dat hij mij gauw weer uitnodigt voor een maaltijd.

IngridT

IngridT

10-09-2010 om 21:28 Topicstarter

Nogmaals jammie

de couscoussalade is unaniem goedgekeurd. Zat feta door, olijven, rood uitje, courgette, wat assorti kruiden uit de tuin, en olijfolie/peper/zout/citroensap. Had de couscous in bouillon geweld trouwens. Mag dat?

Het smaakte heerlijk bij de kippepootjes. We hebben gesmuld. Volgende week maar aan de stoofschotel. Ik ben nu al om. Had altijd nog steeds zo'n vaag antroposofisch-geitewollensokken-veganistisch-gierst-gevoel bij couscous. Stom hoor. Had ik jaren eerder kunnen ontdekken, dit.

Ingrid

Zwaar sofische korrels

Ingrid, dit was light hoor. Probeer dan eens gort, dat is zo heavy dat zelfs wij het niet eten.

Ertussenin blijven dan nog gierst, bulghur en quinoa over. Die eten wij regelmatig.

Rb, quinoa

In aanvulling op de couscous, heb je misschien ook lekkere recepten voor quinoa? Ik lees altijd dat dit een heel gezonde graansoort is, en zou er graag eens wat mee doen, maar tot nu toe 'komt het er niet van'.

Chris

Katrien

Katrien

11-09-2010 om 12:15

Couscous met noten, rozijnen en kikkererwten

Ingrediënten:

- handvol cashewnoten, pijnboompitten, amandelschilfers (en eventueel nog andere noten naar keuze), geroosterd in een droge pan (let op, verbrandt heel snel)
- handvol rozijnen
- handvol kikkererwten (uit blik of als je tijd hebt, droge kikkererwten een nacht laten weken en dan een uurtje koken tot ze gaar zijn)
- handvol gehakte koriander
- peper en zout
- eetlepel olijfolie

Doe de couscous in een kom, gooi er de rozijnen bovenop, peper en zout erbij doen (niet teveel, je kan altijd bijkruiden achteraf). Dan het kokende water over de couscous gieten (kijk op de verpakking voor de hoeveelheid), afdekken en zo laten staan tot de couscous het water heeft opgenomen (je kan natuurlijk ook bouillon gebruiken).

Als de couscous klaar is, losmengen met een vork en dan de overige ingrediënten toevoegen en mengen met een vork. Eventueel bijkruiden met peper en zout.

Katrien

Ja, dat hoor ik vaker

.. dat mensen niet weten wat ze met quinoa aanmoeten.
Eerlijk gezegd doe ik maar wat. Wat roergebakken groente, quinoa en dan of iets van vlees, of een vleesvervanger, of een combinatie van peulvruchten en nog een rauwe groente, of iets met noten en/of kaas...

De kinderen vinden het lekkerder dan gierst, dat scheelt misschien ook. Dat je eerst gierst gaat eten tot dat je neus uitkomt, en dat je dan allang blij bent als er quinoa op het bord ligt.

Voor het koken doe ik sinds de kampeervakantie, toen ik merkte dat laten wellen veel beter gaat (geen aanbranden meer of pappig worden), gewoon de boel in een pan met 2x de hoeveelheid wat er en wat bouillonpoeder/blokje, even opkoken, uitzetten en 20 min laten staan. Deksel er niet meer afhalen.

Guinevere

Guinevere

11-09-2010 om 15:21

Bouillon?

Hm, ik vind dat idee van die bouillon niet zo geweldig bij couscous. Voor je het weet wordt alles doordrenkt met dezelfde instant-zouten smaak. Liever zelf kruiden! Of je moet natuurlijk échte bouillon nemen, zelfgetrokken.

Kwin

Die bouillon doe ik bij korrels zoals quinoa en bulghur of gierst. (En dan vooral op saaie dagen dat er alleen maar losse eiwitbron en groente bijzit.)

Niet bij couscous, die kook ik ook niet trouwens.

Verwarring...

Katrien

Katrien

11-09-2010 om 16:55

Guinevere

Ja, zelfgetrokken bouillon natuurlijk. Geen gezouten blokje.

Ik kook ook soms aardappelen in bouillon. Als ik eens zin heb in iets anders.

Katrien

Vic

Vic

11-09-2010 om 19:41

Vraagje

Ik heb een paar keer iets met couscous gemaakt, maar ik vind het geen succes. Is het de bedoeling dat het allemaal losse korreltjes blijven?

Guinevere

Guinevere

11-09-2010 om 22:40

Ah ok

Ah, OK, ik heb nou eenmaal iets tegen bouillonblokjes en maggi als "smaakmakers"...

Jujube

Jujube

12-09-2010 om 23:28

Vandaag

Man had vandaag een couscousgerecht gemaakt. Met warme couscous (en daar doorheen bosuitjes en koriander).
Daaroverheen lamsvlees in stukjes (van lamsbout, soort stoofvlees) met ui, meiknolletje, wortel, tomaat, courgette, knoflook, peper en zout, groene peper, saffraan en zoute olijven.
Was echt verrukkelijk!
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.