Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mag een kind zomaar de badkamer inlopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

30-03-2009 om 10:15

Kind van 12

En wat als het kind gewoon nieuwsgierig is naar een bloot mens? Hij is 12, gaat richting puberteit. Zou hij dan niet nieuwsgierig zijn naar bloot? Lijkt mij logisch en gezond. Al zou ik als moeder zijnde het niet prettig vinden. Misschien dat stiefvader zich kan herinneren hoe hij was toen hij 12 was.

Bloot mens en aandacht

Ik denk eerlijk gezegd dat als zowel moeder als zoon het geen bezwaar vinden dat zoon de badkamer binnenloopt, de stiefvader er niets over te zeggen heeft. Of de reden nu is dat zoon graag een blote vrouw ziet of dat hij een beetje persoonlijke aandacht van zijn moeder wil. Beiden hebben geen probleem met de situatie.
Als moeder zich ongemakkelijk gaat voelen wordt het een ander verhaal. Nee, ik vind echt dat stiefvader zich hier gewoon niet mee moet bemoeien.
n@nny

Hillary

Hillary

30-03-2009 om 12:56

Niet op slot

Wij hebben een bad en een aparte douche. Gebeurt wel eens dat zoon en dochter in bad zitten, terwijl ik ga douchen, echt gezellig. Overigens gaat de badkamer ook om andere redenen niet op slot. Als je onwel wordt kan iemand niet snel bij je zijn. Mijn zwager is overleden in de badkamer (plotselinge hartstilstand) en mijn zoon is ook eens flauwgevallen na het douchen (te lang en te warm gedouched op nuchtere maag vermoedelijk).

"gewoon zeggen"

Iemand opperde dat als zoon graag onder vier ogen met zijn moeder wil praten, hij dat toch gewoon kan zeggen. Ja maar zo werkt het gewoon niet, en zeker niet als je al twaalf bent. Dan ben je blij als er "toevallig door jezelf gecreëerd" een gelegenheid is, zodat je onopvallend je verhaal kunt doen. Dat blijkt ook uit andere verhalen hier - en Genistus en ik zorgen ook geregeld dat we eens één-op-één-situaties met een kind hebben. Ze hebben nogal de neiging zich met elkaar te bemoeien, en ik kan me levendig voorstellen dat ze behoefte hebben om af en toe tegen alleen Pappa of alleen Mamma hun verhaal te doen. En daar word ik ook regelmatig in bevestigd.

Suzanne

Suzanne

30-03-2009 om 13:08

Hoe is de relatie verder?

Ik krijg een beetje het gevoel dat er meer achter dit verhaal zit dan alleen maar deze discussie. Hoe is de relatie verder tussen stiefvader en stiefzoon? Kunnen ze met elkaar opschieten? Neemt stiefzoon wel dingen aan van stiefvader? Voelt stiefvader zich het derde wiel aan de wagen?

Maylise

Maylise

30-03-2009 om 13:54

Wel op slot

In tegenstelling tot de meesten hier stel ik het niet op prijs als er mensen de badkamer in komen als ik douche. Meestal doe ik de deur dan ook op slot van de badkamer. Dat is een gewoonte van sinds de kinderen heel klein waren. Dan was vaak het enige moment van de dag waarop ik even alleen wa,s het douchen. Even geen kinderstemmen aan mijn hoofd, heerlijk. Omdat peutertjes zich niet altijd even veel van verboden aantrekken deed ik dan de deur op slot (man uiteraard wel thuis dan) en dat is een beetje blijven hangen.
Nu zijn de kinderen ouder dus kan die deur ook wel van het slot want ze komen echt niet zomaar meer de badkamer in.
Ik hou echter graag dat badkamer moment voor mezelf.
Met preutsheid heeft het niet zoveel te maken hoewel wij redelijk preuts zijn geloof ik vergeleken met veel mensen hier. Ik loop nooit naakt door het huis maar altijd wel even een badjas aan. Mijn man eigenlijk ook. Ik geloof niet dat mijn kinderen mij ooit naakt zien. Misschien mijn dochters een keer op vakantie als we ons in een kleine ruimte moeten omkleden maar daar blijft het dan bij.

Overigens vind ik het in de situatie van de vraagstelster helemaal niet raar dat haar zoon binnen komt lopen en als geen van beiden het daar moeilijk mee heeft zie ik niet waar stiefvader zich mee bemoeit. Dit is iets tussen moeder en zoon.

Maylise

neteret mut

neteret mut

30-03-2009 om 15:16

Net als maylise

Met dit verschil dat er in dit huis geen slot op de badkamerdeur zit, wel een lampje aan de buitenkant waaraan je kunt zien dat er iemand is. Niemand hier stelt het op prijs dat er zomaariemand binnenkomt, de pubers al helemaal niet. Bloot lopen doen we niet. Ik vind het wel wat vreemd dat de zoon van moedertje 2 zo vaak de badkamer inkomt als zij er is, een keer per ongeluk kan gebeuren. Zou zoiets hier gebeuren dan gaat er wel een slot komen.

Even

zijn moeder voor zich alleen? Lijkt me ook wennen, zo'n stiefvader in huis...( ook al is het alweer 4 jaar). en uit de toon van stiefvader krijg ik ook de indruk dat ze het niet zo goed met elkaar kunnen vinden.

Ook ik denk ...

.. dat er wellicht meer aan de hand is dan alleen de discussie over wel of niet moeder bloot zien.
De teneur uit het berichtje van stiefvader is toch wel wat geirriteerd en spreekt van hangen op de bank en niets zeggen tot moment dat moeder... etc. Er spreekt een ergernis uit naar het gedrag van stiefzoon. Die dan wel puber is maar niet gek en dat wellicht ook wel zal voelen, en juist op zoek gaat naar 1-op-1 tijd met moeder.
Ik weet niet of het daarvoor alleen moeder en zoon was tot stiefvader in het leven kwam? Ik kan me goed voorstellen dat zoon die tijd met moeder samen mist. En dat het best lastig kan zijn om (alledrie) te wennen aan een ander levensritme. Het beste lijkt me dat moeder het zoonlief gewoon eens gaat vragen. En sowieso (maar misschien doe je dat al?) bewust tijd in gaat plannen samen met zoon. Dagje of weekendje weg. Samen lekker op stap. Samen koken. Stukje fietsen. Dingen met z'n tweetjes. Daarmee wil ik niks naars zeggen over stiefvader, die ken ik niet en doet misschien wel erg zijn best.

Tot slot; ik doe soms wel de badkamerdeur op slot. Als ik op zondagmorgen even lekker in alle rust in bad wil liggen met een boek, en geen zin heb in allerlei verhalen van de kinderen of praktische vragen van manlief. Dat is mijn tijd, en dat wordt gesymboliseerd door die dichte deur. Waar ze dan evengoed soms nog achter gaan staan roepen 'mahaaam, weet jij waar....?'.
Maar dat komt er maar zelden van. De praktijk is dat we met z'n vieren gewoon door elkaar heen lopen, dat er 1 staat te douchen, terwijl nummer 2 gezellig gaat zitten plassen of tanden poetsen. En dat niemand moeilijk doet over bloot. TOen oudste ging puberen wilde ze de deur soms wel op slot. Ik heb gezegd dat ik op slot niet fijn vind (ivm feit dat ook zij keertje was flauwgevallen onder douche) maar dat als zij roept dat ze gaat douchen, wij gewoon niet binnen komen. Inderdaad, uit respect. En om haar, en andere dochter, te leren dat als mensen duidelijk hun grenzen aan geven, je dat moet respecteren.
Inmiddels is zij door die fase heen (19 jaar), en lopen we weer allemaal door elkaar heen. Alleen heeft ze al anderhalf jaar een vriendje dat regelmatig blijft slapen en dus door het huis loopt. En dat gaat me nu weer te ver, dus tegenwoordig als hij er is roep ik ook 'ik ga DOUCHEN!', en doe de deur dicht. Hij ziet dan dat het bezet is en loopt naar toilet beneden, geen punt.

Ik denk kortom dat ieder gezin zijn eigen manier van doen hierin heeft. En dat ook jouw gezin, met je zoon, daar een prima vorm in heeft gevonden wat voor jullie allebei werkt. Feit dat stiefvader daar (veel?) moeite mee heeft, zou ik gewoon bij hem terug leggen. En hem vragen eens bij zichzelf na te gaan waar het hier echt om gaat....

Het lijkt me voor jou wel lastig overigens!

Jade

Jade

30-03-2009 om 22:10

Stiefvader,

"Het hele verhaal wordt zo heel mooi uit zijn verband getrokken en wordt een discussie die nergens over gaat.."

En jij bepaalt dat het een discussie wordt wat nergens over gaat? Als zijn moeder er geen problemen mee heeft dan heb je daar niks mee te maken.

Als jij de badkamerdeur op slot wilt doen is dat jouw goed recht. Heb je hem al eens gewoon gevraagd waarom hij naar de badkamer gaat als zijn moeder daar is?

En dit lees ik van Katrien: "Ik geloof trouwens dadelijk dat de stiefvader óók bijval heeft gekregen toen hij hierover met anderen babbelde. En misschien zelfs van iedereen met wie hij hierover sprak. Hangt gewoon af van de manier waarop en met wie hij dit besprak."

Daar ben ik het dus helemaal mee eens.

Als iemand in bad zit of zich doucht of whatever dan klop ik altijd op de deur. De deur kan overigens altijd op slot. Mijn dochter bijv. wil graag privacy als ze haar haren kamt

tonny

tonny

30-03-2009 om 23:05

Privé

In ons gezin was/is de badkamer privéterrein waarbij de deur dicht gaat. Voor ouders en voor kinderen vanaf een jaar of 10, 1, wanneer ze het zelf begonnen aan te geven.

Natuurlijk mag je er even in als je iets echt dringend nodig hebt, je contactlenzen of zo, maar de sociale onderonsjes in de douche die andere gezinnen daar kennelijk hebben, ontstaan bij ons op andere momenten.

Over de kwestie van vraagstelster heb ik geen duidelijke mening, dat verhaal gaat allerlei kanten op...

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2009 om 00:40

De stiefvader

Persoonlijk vind ik dat de stiefvader nogal in het negatieve wordt getrokken. Er zal wel weer vanalles mis zijn met die man. Jaloers, slechte verstandhouding met stiefzoon, stiefvaders wil is wet, tjongejonge... en dat omdat hij het er wat moeilijk mee heeft dat zijn stiefzoon bij zijn moeder in de badkamer komt.
Om eerlijk te zijn denk ik ook dat de zoon een gelegenheid zoekt om met zijn moeder alleen te zijn. Of dat nou ligt aan een matige verstandhouding met stiefvader of aan het feit dat moeder en zoon lang met z'n tweetjes zijn geweest, dat is op zich niet zo interessant op dit moment, de behoefte is er. Als moedertje daar geen moeite mee heeft moet 'vadertje' dat respecteren. Het is volgens mij een grote fout van stiefouders om te gaan bepalen hoe de opvoeding van zijn/haar stiefkinderen eruit hoort te zien. Dat is vragen om tegengas van het front wat in dit geval moeder en zoon dan opeens zullen gaan vormen.
Bij ons is er geen sprake van eigen moeder/stiefvader en toch ben ik de praatpaal van mijn dochter op momenten dat iedereen weg is en ze mij voor zich alleen heeft. Ik moet er eigenlijk niet aan denken als ze dat komt doen terwijl ik in de badkamer ben. Er zijn zo weinig momenten op een normale dag dat ik echt even alleen ben, mag het dan even in de badkamer en de wc? Maar als ik op de bank zit of iets anders doe, mag ze met mij kletsen. Het gaat er denk ik vooral om dat de gelegenheid voor een praatje er is, maakt niet uit op welke locatie.

Laminaat

Laminaat

31-03-2009 om 08:25

Blote moeder

Misschien ziet stiefvader het wel goed en gaat het de 12-jarige echt alleen maar om het af en toe bekijken van zijn blote moeder. Maar dat lijkt mij geen probleem. Een kind van die leeftijd hoort ook nieuwsgierig te zijn. En liever dat hij dan zijn moeder bekijkt en een realistisch beeld van blote vrouwen krijgt, dan dat hij op zoek gaat naar plaatjes en wildvreemde gephotoshopte vrouwen ziet. Toch?
Laminaat

Blootgewoon

Elkaar bloot zien, of dat nou in de badkamer of elders in huis is vind ik vrij normaal.
Ik ben ook opgevoed zonder haakjes op de badkamerdeur. En ben toch echt van begin jaren 60.

Mijn eerste reactie op dit bericht was dan ook 'Die kerel spoort niet'.

Ook hier = bloot gewoon

wij lopen allemaal in en uit de badkamer,of we nu bloot zijn of niet.hoewel ik opgevoed ben met alle deuren op slot,heb ik zelf totaal geen moeite met bloot.
de kinderen hebben allemaal weleens een periode gehad dat ze de badkamerdeur op slot deden,maar dat was meestal maar tijdelijk.het enige moment dat bij mij de badkamerdeur op slot gaat is op mijn relax avondje,dan ga ik in bad met lekkere olie,een maskertje,een boek en een glas wijn,doe het licht uit en wat kaarsen aan,en dan komt er niemand binnen!dat is mijn moment voor mezelf

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 09:28

Aan de boze stiefvader

Stiefvader, als ik jou was zou ik een eigen nick nemen. Is wat duidelijker in de discussie.
Maar enfin, ik vind nog steeds dat je geen gelijk hebt. Uit je berichtje spreekt ook een bepaalde ergernis naar je stiefzoon die je misschien niet zo bedoelt maar die ik wel opmaak uit je woordkeus.
Zoals de meesten hierboven al zeggen, het kan ook zijn dat zoonlief de tijd met zijn moeder in de badkamer aangrijpt om even met haar alleen te zijn, zonder jouw wellicht misprijzende aanwezigheid.
Ik blijf het gedrag van je stiefzoon doodnormaal vinden, ook na jouw toevoeging. Naast het feit dat onze kinderen ook gewend zijn aan ons bloot, en ook gewoon badkamer in en uit lopen als wij douchen of badderen, is mij bij nader inzien opgevallen dat ze inderdaad juist extra vaak komen als ik mij daar aan het wassen ben. Het is tijd alleen met mama en er wordt inderdaad heel wat gekletst. Ook weten ze dan dat ik niet zo snel weg ben, terwijl ik in geklede staat vaak heen en weer vlieg, zodat ze hun verhaal rustig kunnen doen.
Hoe dan ook, het is en blijft jouw ergernis en ik vind niet dat je daar je vrouw en stiefzoon mee kunt belasten. Ik was meen ik degene die het eerst begon over jaloezie van jouw kant. Jij wijst deze interpretatie af, maar misschien komt het daar toch wel vandaan?
Zelf ben ik ook stiefouder, en ook voor mijn stiefdochter was het doodnormaal dat ze de badkamer in kwam als wij daar aan het douchen waren.

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 09:32

En voor moedertje

Ik zag dat je man je nick heeft geleend om zijn duit in het zakje te doen hier. Hoe is inmiddels jouw opvatting na het lezen van al deze bijdragen?
Hebben jullie samen er constructief over kunnen praten?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.