Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mag een kind zomaar de badkamer inlopen?

Mijn zoon van net 12 jr mag van mij de badkamer in lopen als ik aan het douchen/badderen ben, of als ik me aan t afdrogen ben.
Ik sta niet helemaal naakt voor hem, meestal tijdens afdrogen en hij komt binnen heb ik toch redelijk mijn handdoek voor me en ziet alleen me borsten...

Mijn huidige man (stiefvader) heeft hier grote moeite mee en vindt dit niet normaal. Ook hij heeft hij hier met andere over gesproken die dit beamen...(zegt hij)

Hoe denken andere ouders hierover en is het dan echt zo verkeerd?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

29-03-2009 om 19:00

Ook hier.

Onze zonen zijn 17,14 en 10 en wij lopen altijd de badkamer bij elkaar in. Het is toch je eigen vlees en bloed ? Wellicht is dat waar je man zich wat moeilijk in kan verplaatsen ? Is hij al lang in jouw leven en heeft hij je zoon zien opgroeien ?
M.

Bastet

Bastet

29-03-2009 om 19:18

Ja hoor

Ik vind het geen punt.Al doen de kinderen zelf wél de deur op slot..)
Bastet

Hier ...

heel gewoon binnen het gezin. Ik zou het juist vreemd vinden als de badkamer deur op slot zou zitten. Ons lichaam is geen geheim binnen het gezin. Op school en sport hoeft dat niet zo te zijn. Is heel anders. Maar in huis, nee dan lopen we gewoon naakt ook met de kinderen. Zij maken hier ook geen bezwaar van. Heb het ook anders meegemaakt binnen het ouderlijk gezin van mijn man. Dat was voor mij heel vreemd. Alles ook evt. omkleden ging achter gesloten deuren en ramen. Nee dan liever zo.
Gr Rymcke

Vera*

Vera*

29-03-2009 om 19:23

Hier ook

Hier zien wij elkaar ook gewoon bloot hoor. Geen probleem als ik bloot gezien wordt in huis. En nee, ik sta niet naakt voor het raam .

Moedertje2

Moedertje2

29-03-2009 om 19:46 Topicstarter

Reactie van mn man

Ik heb net ook jullie berichten laten lezen aan mijn man....

Hij zegt dat ik er bij vergeten ben te vertellen dat mijn zoon niks in de badkamer te zoeken heeft en hij daarom denkt dat mn zoon me alleen maar naakt wil zien.
Ook daar denk ik dus anders over.....

En zolang ik mijn zoon daar niet mee confronteer zal dit een discussiepunt tussen mijn man en mij blijven en niks veranderen (zo zegt hij)

p.s. We zijn 4jr bij elkaar.

Minnie

Minnie

29-03-2009 om 19:47

Hier staan deuren van toilet en badkamer altijd open, we zien -binnen het gezin- elkaar regelmatig bloot.

Mijn oudste (9) heeft een periode gehad dat hij dat liever niet had, maar inmiddels loopt ook hij ook weer gewoon bloot rond. Ik heb mijn ouders ook altijd gewoon in hun nakie gezien, en nog gaan we met de hele familie wel eens naar het naaktstrand (al doen mijn moeder dan wel een broekje aan 'voor de kleinkinderen' )

M.

mirreke

mirreke

29-03-2009 om 19:51

Hier ook gewoon open en bloot in de badkamer

andersom is mijn dochter minder enthousiast als ik onverhoeds bij haar de badkamer binnenstap, maar de deur gaat ook bij haar nog steeds niet op slot.
Wat een nare gedachte van je man, Minnie. Ik zou daar eens stevig met hem over praten. Hij ziet je zoon als een concurrent lijkt het wel, maar dat is hij niet, hij is je kind!!

Minnie

Minnie

29-03-2009 om 19:51

Respecteren

Je man geeft aan dat hij het niet prettig vindt, en dus heeft je zoon dat te respecteren. Maar goed, daarvoor zit er natuurlijk een slot op de deur!

Hier ook: wij vinden het normaal en fijn om zo open te zijn, maar als een van mijn a.s. pubers aangeeft privacy te willen dan respecteer ik dat absoluut!

M.

mirreke

mirreke

29-03-2009 om 19:54

Nare gedachte moedertje

Ik bedoel natuurlijk, wat een nare gedachte, Moedertje2. En wat een rare manier om jou als het ware voor het blok te zetten.
Natuurlijk zijn ze geen concurrenten, je zoon is al zeventien jaar in je leven, je nieuwe man pas vier. Laat hij zich geen muizenissen in zijn hoofd halen...

mirreke

mirreke

29-03-2009 om 19:57

Minnie, niet te vergelijken

Het is niet de zoon, of Moedertje zelf, die privacy wil, het is de man die wil dat zoon niet meer bij moeder binnen komt. Nou sorry hoor, maar ik vind niet dat hij daar iets over te zeggen heeft. Het is zijn probleem, en daar moet hij zelf mee dealen en het niet bij de anderen neerleggen. Ik vind het ook een hele nare achterdocht als ik eerlijk ben.
Zowel zoon als moeder hebben er geen probleem mee, dan moet hij zijn onvrede maar overwinnen.

Moedertje2

Moedertje2

29-03-2009 om 20:00 Topicstarter

...

Juist ja, zo zie ik het dus ook.

Zolang ik er geen moeite mee heb en ik er niks achter zoek.

Ik heb mijn zoon gisteravond wel gevraagd wat hij kwam doen, dit had niks met pricavy te maken maar alles met dat ik even een momentje voor mezelf wilde en de ontspanning van het bad nodig had die ik uiteindelijk niet gekregen heb.
Ik wilde gewoon even rust!

Ik heb zowel mijn dochter van 19 als mijn zoon van 12 zo opgevoed en zou dit nu ineens moeten veranderen...

amk

amk

29-03-2009 om 20:16

Hier wel

maar dat komt ook omdat de deur van de badkamer niet eens dicht kan als je je af wil drogen want de ruimte tussen de douchebak en de deur is wel 50cm en die zou dan ook nog kleiner worden omdat er een rekje aan de deur hangt.
Daarbij is dochterlief ook nog maar 3,5 en die heeft geen idee dat het niet zou mogen.

Lys Lionne

Lys Lionne

29-03-2009 om 20:51

Gewoon binnenstormen hoor

Hier komt een ieder die wat nodig heeft, of soms zelfs alleen maar zin heeft in een babbel, gewoon de badkamer in. Het staat degene die onder de douche staat of in bad ligt uiteraard altijd vrij om de ander te verzoeken weer weg te gaan omdat hij/zij geen zin heeft in een babbel of gewoon rust/privacy wil. Deuren gaan hier pertinent niet op slot, ben als de dood dat ik er slecht bij kan als er iemand bijvoorbeeld eens een nare schuiver in de douche maakt! Stel je écht geen prijs op onverwachts bezoek in de badkamer, dan hang je maar een briefje "niet storen" op de deur

emmonis

emmonis

29-03-2009 om 20:57

Hier ook

Hier gaat de deur ook niet op slot en als een van de kinderen iets nodig heeft, komen ze gewoon binnen. Andersom trouwens ook.
Heel soms heeft mijn dochter last van schaamte en wil ze alleen in de badkamer zijn, maar dat is na een week ofzo weer voorbij.

Alleen als ik rustig op de wc zit, wil ik niet dat er iemand binnenloopt. Dan wil ik mijn privacy.

Hier

loopt 10 jarige zoon ook altijd de badkamer binnen terwijl hij "er niets heeft te zoeken". Nee, gewoon gezellig, even een rustig moment met èèn van de ouders.
Op de badkamer ontstaan terwijl ik sta te douchen altijd de mooiste gesprekken.
Soms wil ik effe rust en verzoek hem vriendelijk mij even met rust te laten. Dan gaat hij weg, maar is wat teleurgesteld. Hij komt echt voor de gezelligheid, ik heb er geen problemen mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2009 om 21:01

Niet meer

Toen mijn kinderen nog heel klein waren tot ongeveer 10 jaar vond ik het heel normaal dat ze mij bloot zagen. Ik ging toen ze klein waren ook met open deur naar de wc. Alles eigenlijk om de kinderen te kunnen horen en zien en om bereikbaar te blijven voor hen. Maar zo rond 10 tot 12 jaar begonnen ze zelf aan te geven dat ik hén niet meer bloot mocht zien. Als een kind aangeeft zich niet prettig te voelen als wie dan ook de douche zomaar inloopt moet je dat respecteren. Mijn dochters hebben die 'preutsheid' onderling minder. Omgekeerd dus hoe je het als moeder/vader vindt dat je kind jou bloot ziet is zo persoonlijk. Toen mijn kinderen blijk gaven er niet prijs op te stellen als ik hen zomaar bloot zag ben ik omgekeerd ook grenzen gaan stellen. Ok, dan wil ik ook privacy als ik in de badkamer ben. Ze mogen mij in onderbroek en bh zien, maar verder vind ik het niet nodig.

Prulletje

Prulletje

29-03-2009 om 21:20

Beamen

Ik lees steeds (fonetisch) "biemen"
Maar wat ik wilde zeggen, jij kunt nu zeggen dat iedereen op ouders.nl beaamt dat JIJ gelijk hebt. En wij zijn met meer! Ik vind zelf jouw reactie ook volkomen normaal en die van je man afwijkend.

Prulletje

Sancy

Sancy

29-03-2009 om 21:24

Fladderbeestje

"Mijn huidige man (stiefvader) heeft hier grote moeite mee en vindt dit niet normaal. Ook hij heeft hij hier met andere over gesproken die dit beamen...(zegt hij)"
Ja, die zin sprong er voor mij ook uit.

ilsepilse

ilsepilse

29-03-2009 om 21:25

Man

mijn man vind het ook niks dat mijn kinderen (11 en 14jr en jongens) me naakts zien dus ze moeten altijd kloppen als ik id badkamer zit.
Ik had er geen probleem me hij wel, hij heeft het in afrika ook nooit meegemaakt dat ouders en oudere kinderen dit doen.
mijn jongens willen nu ook hun privacy id badkamer en dat respecteren we ook.
Vorig jaar met de verbouwing vd badkamer hebben we er wel rekening mee gehouden om een douche wand te metselen zodat je onbezorgd kan douchen als iemand binnen loopt...

ilsepilse

ilsepilse

29-03-2009 om 21:25

Man

mijn man vind het ook niks dat mijn kinderen (11 en 14jr en jongens) me naakts zien dus ze moeten altijd kloppen als ik id badkamer zit.
Ik had er geen probleem me hij wel, hij heeft het in afrika ook nooit meegemaakt dat ouders en oudere kinderen dit doen.
mijn jongens willen nu ook hun privacy id badkamer en dat respecteren we ook.
Vorig jaar met de verbouwing vd badkamer hebben we er wel rekening mee gehouden om een douche wand te metselen zodat je onbezorgd kan douchen als iemand binnen loopt...

Christientje

Christientje

29-03-2009 om 22:47

Wil jou alleen maar naakt zien?

Hoi,
Hier gaat de badkamerdeur ook niet op slot. Onze oudste (dochter, 12 jaar oud) loopt gewoon de badkamer in en uit, wanneer ik douche of wanneer mijn man doucht. Nooit geen probleem. Andersom vindt ze het niet prettig wanneer wij de badkamer binnenlopen wanneer zij doucht. Gewoon doen waar jij je fijn bij voelt, en wanneer het jou niet uitmaakt dan de deur niet op slot doen.
Ik moet overigens enorm lachen om de opmerking dat je zoon jou alleen maar naakt wilde zien. Hij had in de badkamer niets te zoeken en dus zou het daarom gaan. Waaaaah, daar geloof ik niets van ! In zijn ogen ben jij namelijk stokoud !
Christientje

Moedertje2

Moedertje2

29-03-2009 om 22:49 Topicstarter

Even van de boze stiefvader...

Ik zal ook eens reageren,als boze stiefvader...

Het hele verhaal wordt zo heel mooi uit zijn verband getrokken en wordt een discussie die nergens over gaat..
Het probleem is niet dat hij zijn moeder naakt zijn, daar zoek ik ook absoluut niets achter.

Het feit is dat hij de hele ochtend voor de tv blijft liggen en als zijn moeder onder de douche gaat, ook opeens zijn tanden moet poetsen, terwijl hij uren lang de badkamer vrij heeft gehad.

Of de hele avond op de bank hangt en niets te vertellen heeft, maar op het moment dat zijn moeder in bad ligt, hij wel opeens de badkamer in moet om iets te vertellen..

En mensen die dan beginnen over jaloezie...treurig hoor..
Feit is gewoon dat hij telkens als zijn moeder de badkamer in gaat hij daar ook moet zijn, beschouwd iedereen dat hier dan als normaal?

MaximeM

MaximeM

29-03-2009 om 23:32

Alleen met mama zijn?

Hoi,

Het is inderdaad wat apart, maar misschien vind hij het leuk om alleen met zijn moeder te zijn? Ik denk dat ik als moeder snel genoeg door zou hebben of mijn zoon iedere keer bij mij komt om met me te kletsen of om me naakt te zien. Lijkt me een vreemde gewaarwording met je eigen zoon, volgens mij is zo'n jongen daar niet op uit, die vind zijn eigen moeder toch gewoon zijn moeder?

Maxime

Katrien

Katrien

29-03-2009 om 23:56

Hier niet

Hier lopen we niet zomaar de badkamer in als er iemand anders is. Als de deur dicht is, wordt er eerst geklopt. Is de deur open, dan ga je gewoon binnen. En dat geldt niet alleen voor de badkamer, maar ook voor de slaapkamers.

Ik vind het bijvoorbeeld niet leuk als ik met buikpijn op het toilet(in de badkamer) zit en dochter komt binnengestormd. Dus dan gaat de deur dicht, moet dochter kloppen en vraag ik haar waarschijnlijk even te wachten. Maar soms wil ik ook eens rustig, op mijn gemak, douchen en dan gaat ook de deur dicht. Anders staat dochter om de paar minuten langs de douche om iets te vertellen.

Maar dat heeft dan niets te maken met wat ik normaal vind, maar met onze "huisgewoonte". Andere gezinnen, andere gewoontes.

Wat stiefvader betreft, kan ik het me ergens wel voorstellen dat hij het misschien wat vreemd vindt als de zoon des huizes iedere keer de badkamer ingaat als moeder daar ook is. Dus dat hij daar bij stilstaat en er iets over vraagt of een bedenking over maakt op zich, kan ik nog wel begrijpen.

Maar om het dan gelijk als niet normaal te bestempelen of te denken dat de zoon persé zijn moeder naakt wil zien en daarom telkens die badkamer in gaat, zoals deze stiefvader doet, is natuurlijk een stap te ver.

Ik vind wel dat we ook niet moeten doen alsof het helemaal onmogelijk is dat de zoon in kwestie inderdaad gewoon zijn moeder naakt wil zien. Onwaarschijnlijk? Ja. Onmogelijk? Nee.

Katrien

Katrien

Katrien

30-03-2009 om 00:11

Harmke

Daarom dat ik ook zei dat het onwaarschijnlijk is dat dat de reden is.

Maar stel dat inderdaad zoonlief graag eens onder vier ogen met mama wil praten zonder stiefvader erbij, dan kan mama dat toch gewoon tegen stiefvader zeggen, want dan heeft zij dat toch ook gemerkt, dat zoon gewoon gezellig komt babbelen.

Katrien

Jakiro

Jakiro

30-03-2009 om 00:22

Het ventje is 12!

Dat stiefvader het verbied of niet prettig vind dat een jongen van 12 zonder (voor hem !!!!!) duidelijke reden de badkamer binnenloopt als zijn moeder daar is, zegt meer iets over de stiefvader dan over de stiefzoon.
De laatste reactie van stiefvader geeft mij meer het idee dat stiefzoon/zoon de 1 op 1 aandacht van zijn moeder wil en niet in de nabijheid van stiefvader wil zijn.
Mijn dochter is 12 en loopt ook juist tijdens mijn tutmomenten de badkamer in, nestelt zich op de wc-deksel en begint te kletsen en te vragen. Heel normaal hier.
Maar moedertje2, ik zou eerder met je man gaan praten over zijn ideeën naar je zoon toe en of hun verstandhouding wel goed is. Of met je zoon of hij wel op kan schieten met zijn stiefvader dan dat je hem dit gaat verbieden. Ik gok dat je jouw zoons "verstandhouding met zijn stiefvader laat verslechteren als je hem dit gaat verbieden.

Jakiro

Katrien

Katrien

30-03-2009 om 07:28

Fladderbeestje

"Als stiefvader echter bij hoog en laag blijft beweren dat dat "niet normaal" is, omdat "iedereen" dat zegt, moet moeder wel erg sterk in haar schoenen staan om dit vol te kunnen houden..."

Ja, maar wat stel je voor dat ze dan doet, buiten herhalen dat ze het zelf geen probleem vindt en dat stiefvader zich er niet mee te moeien heeft.

Ze heeft hier gevraagd wat wij er over denken. Ze heeft kunnen lezen dat hier niemand dit abnormaal vindt. Wat kan ze nu meer doen dan dit steeds blijven herhalen?

Ik geloof trouwens dadelijk dat de stiefvader óók bijval heeft gekregen toen hij hierover met anderen babbelde. En misschien zelfs van iedereen met wie hij hierover sprak. Hangt gewoon af van de manier waarop en met wie hij dit besprak.

Katrien

Vic

Vic

30-03-2009 om 09:29

In het algemeen

Ik heb liever geen toeschouwers in de badkamer. Mijn jongste (4) trekt zich daar helemaal niets van aan en loopt regelmatig binnen. Oudste (9) begint zelf wat meer behoefte aan privacy te krijgen en vind het ook niet prettig om mij naakt te zien, dus die klopt altijd netjes aan en kijkt dan steels om een hoekje.

Sancy

Sancy

30-03-2009 om 09:56

Stiefvader

Stiefvader2, Ik reageer even op enkele zaken die je schrijft.
"Het hele verhaal wordt zo heel mooi uit zijn verband getrokken en wordt een discussie die nergens over gaat.."--> als je geen of onvoldoende bijval krijgt voor jouw standpunt, wil dat niet zeggen dat de discussie nergens over gaat. De discussie gaat dan alleen een kant op die jij niet onderschrijft.
"Het probleem is niet dat hij zijn moeder naakt zijn, daar zoek ik ook absoluut niets achter." --> Mooi, dat is dan duidelijk, dank je.
Vervolgens geef je 2 voorbeelden die je als feiten bestempelt. Ik zie echter een mix van feiten en -jouw- persoonlijke mening. Dat komt door woorden als "opeens" en "hij moet daar zijn".
"Feit is gewoon dat hij telkens als zijn moeder de badkamer in gaat hij daar ook moet zijn, beschouwd iedereen dat hier dan als normaal?" --> Is dat een retorische vraag of wil je daar een eerlijk antwoord op? En als wij hier met zijn allen stellen dat het normaal is, helpt dat jou dan? Stel je dan je mening bij?
Ik heb nog eens nagedacht gisteravond, maar wat ik vanmorgen wilde schijven is nu eigenlijk al gezegd. Ik beschouw het als normaal gedrag, en ik kan me zo voorstellen dat je stiefzoon pas bedenkt dat hij in de badkamer moet zijn en beweging komt als hij op het idee wordt gebracht omdat zijn moeder in beweging komt. En ik vind het ook aannemelijk dat hij het een uitgelezen moment vindt om even ongestoord met zijn moeder te praten.

Sancy

Sancy

30-03-2009 om 10:00

Fladder / tops

Fladder, I hear you
Tops, Fladder schreef al dat ze vanuit haar eigen beleving reageert. Zeg ik er alleen even vanuit mijn eigen beleving bij dat ik dezelfde gedachte had

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.