Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaltijdsalade-inspiratie

Ik heb het een beetje druk deze week, en heb as weekend een jarig kind. Veel bezoek, en redelijk wat blijven hangen voor het eten schat ik in. De weersvoorspellingen zijn aardig, en ik heb geen zin om lang in de keuken te staan, dus ik maak wat soep en salades heb ik besloten. Kan ik lekker van te voren klaarmaken & is niet te overdadig (na wsch al overdaad aan taart & borrelhappen en zo)

Maar ik voel aan dat ik wegens de drukte ga vervallen in de klassiekers die ik in mijn hoofd heb zitten & ik heb even zin in iets anders....dus doe me eens een paar van jullie favorieten? Met pasta, rijst, of peulvruchten.. of Couscous!! (jahaa, die heb ik nog ergens liggen, goed plan!)

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

04-10-2010 om 23:16

Ja, ik ook! tabouleh

O ja, da's waar ook IngridT, jouw dochter is geloof ik tegelijk met mij jarig. In elk geval moet ik dit weekend ook aan de bak en ik heb ook weinig tijd, dus ik was ook al wat aan het rondkijken qua maaltijdsalades

Vorige week stond er in de Volkskrant een recept van Loethe Olthuis, die voor 120 man had gekookt. Haar recept lijkt mij wel erg lekker dus die had ik uitgeknipt. "Vooral de tabbouleh was een succes, een oorspronkelijk Libanese salade op basis van couscous of bulgur (gebroken tarwekorrels). Er bestaan veel versies van, maar ik vind deze extra lekker omdat er ongekookte couscous in gaat, die 'gaart' door alle sappen en smaken van de verse kruiden en groenten. Maak de tabouleh minstens een dag van tevoren".

Tabbouleh (Libanese salade)

250 g couscous
150 ml olijfolie
sap van 3 rijpe citroenen
2 eetl vloeibare (tijm)honing
2 tenen knoflook (gehakt)
zout, eventueel Tabasco
2 groene, rode of gele paprika's, fijngehakt
1 bosje platte peterselie, fijngehakt
2 bosjes munt, fijngehakt
1 ui, fijngehakt
3 lenteuitjes, fijngehakt
Garnering: zwarte olijven, toefjes munt, paprikaringen.

Doe de couscous in een kom. Klop olijfolie, citroensap, honing, knoflook en 1 theel. zout goed door elkaar en schep door de couscous. Ment er vervolgens de fijngehakte paprika, kruiden, ui en lente-ui door. Laat de salade minstens 8 uur afgedekt in de koelkast staan. Schep hem af en toe om. Hussel voor het serveren nogmaals goed door en maak de tabbouleh op smaak met zout, olijfolie, citroensap en/of honing en eventueel tabasco: de smaak moet pittig zoetzuur zijn. Schep de salade in een mooie schaal en garneer met paprikaringen, olijven en munt.

Margje

Vervallen in klassiekers

Ik vindt dat juist zo 'rustgevend' tijdens zo'n drukte op een verjaardag, dat je vervalt in klassiekers! En het zijn dan misschien jouw klassiekers wel,maar dat bezoek die eet het misschien maar 1 keer per jaar! Want die ene keer eten ze bij jouw mee....op die verjaardag.
En ook voor mijn eigen gezin vindt ik het 'rustgevend' in die hectiek die zo'n verjaardag meebrengt.
Mijn kinderen vrágen zelfs of ik weer dat en dat maak en op de dag zelf (dit doen we alleen als het in een weekend valt) vraagt het bezoek ook steevast tegen etenstijd twijfelend of ze blijven of alvast gaan en onderweg dan wat eten...euh, heb je weer dat en dat gekookt? Of: "Heb je erop gerekend?"
groeten albana

IngridT

IngridT

05-10-2010 om 10:49 Topicstarter

Ja, ik weet het albana....

Je hebt vast helemaal gelijk. Maar IK heb gewoon zin in weer eens iets anders. Nou ben ik pas sinds kort aan de couscous, dus die wordt qua salade in elk geval een primeur (misschien doe ik die van jou wel Margje!)..maar er moet nog eentje bij. Iets met pasta of zo. Of met vis. Ik vind salades maken sowieso niet zo stressverhogend of ze nou klassiek zijn of nieuw. het kan fijn vantevoren & is toch meestal vnl een kwestie van een rijtje ingredienten door elkaar mikken.

Ingrid (en de soepen doe ik toch al 'klassiek'. Mijn befaamde komkommersoep voor de kinderen,. en dan nog mosterdsoep of echte zelfgetrokken runder-groentesoep van mijn buurt-koe...)

margje van dijk

margje van dijk

05-10-2010 om 11:03

Mag ik dan jouw soeprecepten?

Ik wil ook wel eens een paar van die successoepen. Ik doe altijd pompoensoep, wel in wisselende varianten, omdat het zo mooi bij de tijd van het jaar past, maar ik wil ook wel eens wat anders

Margje

IngridT

IngridT

05-10-2010 om 11:10 Topicstarter

Nou margje...

De komkommer ga ik niet neerzetten, die zoek je maar fijn even op in het archief. Staat ie wel 100 keer geloof ik (maar hij is echt verrukkelijk)

De mosterdsoep doe ik altijd uit de losse pols. Rouxtje maken van boter/bloem. Paar flinke scheppen mosterd erbij (ik doe altijd grove & franse). Even laten garen. Kippebouillon toevoegen (gewoon van blokjes). Room erdoor. Serveren met flintertjes uitgebakken bacon & fijngehakte peterselie, bieslook of preiringetjes (of alledrie). Volgens mij maak ik de roux trouwens ook vaak met een uitje erdoor (eerst uitje fruiten in de boter, dan de bloem erbij en de mosterd)

Nou, wat een fancy recept...hahaha! Ik heb werkelijk geen idee van de hoeveelheden, ik doe echt maar wat, maar het wordt altijd lekker. Is wel belangrijk dat je de mosterd even op een laag vuurtje laat meegaren met de boter/bloem. Gaat de scherpte er een beetja af, en wordt de smaak beter.

En ja, sinsds ik koe-van-de-buurvrouw heb heb ik echt rundersoepvlees in huis, met een schenkel erin..

Da's gewoon ouderwets bouillon trekken dus. Vlees paar uur later trekken met wat klassieke kruiderij (met een touwtje erom voor de leuk, pluk je het er ook gemakkelijk weer uit. Je hebt vast nog wel eea in de kruidentuin toch?. Dan vlees vh bot plukken en sopegroente en vermicelli in de soep doen. Evt nog een bouillonblokje als het niet sterk genoeg is voor de hoeveelheid water die je in de pan had gemikt (ja, ik smokkel gewoon als dat nodig is).

margje van dijk

margje van dijk

05-10-2010 om 11:19

Ok, ok

Ik dacht dat ik redelijk forum-allround was, maar die komkommersoep is nieuw voor mij Maar die vind ik wel in het archief.

En ja, mosterdsoep, klinkt verrukkelijk zoals je het beschrijft. Ik ben ook nogal van de losse pols dus misschien dat ik dat ook gewoon even ga proberen. Dank!

Margje
PS Buurvrouwkoe, die hebben wij niet, wel een slager met wie ik een fijne relatie aan het ontwikkelen ben (laatst kon ik alleen vlák voor sluitingstijd langskomen, en dat wist ik van tevoren, en toen heb ik hem opgebeld en mijn bestelling doorgegeven, die ik dan later zou kunnen ophalen. Ik begon al met "Ja, met Margje, ik ben een klant van u...." - en toen viel hij me in de rede: "O, de zangeres, ik hoor het al aan uw stem. En doet u maar rustig aan!" - waar vind je dat nog? Die zet ik niet op het spel voor een buurvrouwkoe).
(Wat niet wegneemt dat ik natuurlijk ook van de slager bouillon kan trekken).

Sancy

Sancy

05-10-2010 om 11:24

Doe maar niet, margje...

(Wat niet wegneemt dat ik natuurlijk ook van de slager bouillon kan trekken).
Doe maar niet, dat komt de relatie met je slager niet ten goede.

margje van dijk

margje van dijk

05-10-2010 om 11:27

Oh mèn

Ja, toch weer te snel getypt

Bouillon trekken van de slager. Hmmm. Is daar al eens een crimi over geschreven? Heb ik nu eindelijk een onderwerp voor een bestseller?

Margje

IngridT

IngridT

05-10-2010 om 11:39 Topicstarter

Lol margje.

Zo'n slager had ik ook. Die kwam op een zaterdagmiddag om half 6 spontaan het barbecuevlees brengen dat ik in alle drukte was vergeten op te halen voor het feest dat we 's zondags hadden. Ik kon hem wel zoenen! (en dat heb ik ook gedaan geloof ik..hahaha!. Hij had m'n achternaam opgezocht in het telefoonboek, en kwam gewoon langs. Wat een service!) Hij is er alleen mee gestopt dit voorjaar. Was ik toch van ellende bijna vegetarisch geworden, ware het niet dat ie nog wel een horeca-businessje runt, en dus ook buurvrouws koeien en schapen tot leuke lapjes verwerkt. Dus de buurvrouw is zeg maar mijn sluiproute om toch nog vlees-van-hem te krijgen...

Ingrid

Margriet*

Margriet*

05-10-2010 om 12:34

Tip

Couscous salade (tabouleh) is nog lekkerder met bulgur. Vraag me niet waarom maar het smaakt beter. Bulgur is iets grover. Hier trouwens verschillende maten te koop net als de spaghetti in Italie.
Heerlijk trouwens dat o mèn van Margje, dat kan mijn dochter van bijna 8 ook zo heerlijk zeggen.
Bedankt trouwens voor de andere recepten, zij is bijna jarig en ik kan ook wel wat inspiratie gebruiken. En met nieuwe recepten zijn mijn gasten ook altijd zo blij. Jij hebt altijd van die lekkere dingen (en die zoek ik dan hier op!)

Vis?

Misschien een optie? Rode biet-haring, iets gerookts met aardappel, frisse garnalen-limoen?
Of doe je niemand plezier met vis? Altijd een beetje tricky heb ik gemerkt.

Terpi

Terpi

05-10-2010 om 21:22

A dirty mind (ot)

is a joy forever... ik heb andere beelden van iets van de slager trekken dan Margje volgens mij. Heeft weinig te maken met crimi, eerder met erotica

Minet

Minet

06-10-2010 om 08:26

Terpi houdt van romig?

Hahha, wat een heerlijke wending

En? ben je er uit?

Wat gaat het worden? Alvast gefeliciteerd trouwens! Voor onze jarige (had je 'm gespot in de DD?) heb ik me maar laten verleiden door een simpele tomatensoep van een paar zakken verse tomaten, en broodjes hamburger. De stoofpeertjes als toetje staan me nu toe te geuren (even als de appeltaart uit de oven).

IngridT

IngridT

09-10-2010 om 22:55 Topicstarter

Jaja silone

t wordt couscous met gegrilde courgette & paprika, ansovis, etcetera, en iets met pasta, ham, groene asperges en artisjokharten. Brood erbij, klaar. wat voor soep dat ga ik morgen pas bedenken (even zien hoeveel tijd ik heb. eerst hebben alle kinderen nog golfles 's ochtends. nou ja, komt vast goed. in het ergste gevakl heb ik nog diepvriespizza's en frieten voor de kinderen in huis....

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

12-10-2010 om 00:36

En hier....

Ik heb het feest ook achter de rug (nou ja, net nog twee appeltaarten gebakken om morgen op mijn werk op te trakteren - die zijn trouwens ook bijzonder goed gelukt al zeg ik het zelf, als ze morgen net zo goed smaken als dat het nu lijkt zal ik dat recept ook nog wel even neerzetten).

Mijn buffet was een groot succes, groter nog dan ik had gedacht, want zonder dat ik erop gelet had bleek ik hele leuke kleuren bij elkaar op tafel hebben staan, en dat stond ook heel leuk op de borden

Wat ik had (er bleven ongeveer 20 mensen eten):
- pompoensoep (mijn aloude recept, staat wel in het archief, met vers korianderblad er overheen gestrooid). (Mosterdsoep wilde ik ook nog maken maar toen kwamen de gasten al, en ach, ik had genoeg soep voor 30 mensen of zo).
- mijn tabbouleh, die Libanese couscoussalade, en werkelijk, die was ver-ruk-ke-lijk. Ik had hem twee dagen van tevoren gemaakt, en de smaken waren er inderdaad helemaal doorheen getrokken. Zelfs mijn kinderen vonden deze heerlijk.
- een rodekoolsalade met walnotenpesto, uit een zwaar biologisch-dynamisch kookboek gehaald, maar die was het succesnummer van de avond. Zo lekker. (ik had ook nog een zuurkoolsalade willen maken met sesamzaadjes, uit hetzelfde boek, maar daar had ik ook geen tijd meer voor).
- pompoenchutney, oftewel 300 g pompoen, 2 moesappels en 2cm geschild stukje gember in stukjes snijden, kwartiertje koken en pureren. Is zoet, vonden de kinderen ook heerlijk, kleurt prachtig bij de rode koolsalade en smaakt ook goed bij het munt-citroenige van de tabbouleh.
- spruitjes-kastanjeterrine met o.a. parmezaanse kaas en korianderzaad erdoor, had wel ietsje pittiger gemogen maar was erg bijzonder door die spruitjes-kastanjesmaak. Ziet er natuurlijk wel leuk uit, zo'n terrine.
- de pastasalade van hoe-heet-ze-ook-al-weer, die ik nu al een paar keer gemaakt heb, met pasta, trostomaten, veel basilicum en veel mozzarella. (Deze had ik er ook bij gezet voor de kinderen van mijn zus, omdat die eigenlijk uitsluitend pastagerechten lusten....)
- zelfgebakken foccaccia (eentje met basilicum/knoflook/olijven en eentje naturel) voor bij de soep en de salades.

Ja. Het was een succes. Het lekkerst was dus die rodekoolsalade. Echt, probeer het eens, die komt in mijn succesnummerrepertoire:

- 400 g rode kool
- 2 appels
- 2 citroenen
- 4 el gembersiroop
- 1 tl zout
- 1 tl kruidnagelpoeder
- 1 tl kaneel
- 6 el olijfolie.

Voor de pesto:
- 100 g gepelde walnoten
- 2 tenen knoflook
- een bosje verse peterselie
- 3 dl walnootolen of olijfolie
- 2 el (rode) wijnazijn
- zout naar smaak.

Citroen raspen op een fijne rasp (het witte schilletje niet, dat is bitter). Citroen uitpersen. Doe rasp en sap in een kom, meng dit met olie, zout, kaneel, kruidnagel en gembersiroop. Rode kool zeer fijn schaven of in een hakmolen of keukenmachine fijnmaken; mengen met het citroenmengsel. Minimaal een uur laten staan.

Alle ingredienten voor de pesto in een keukenmachine of vijzel fijnmaken.

Appel raspen en door de salade mengen (o, dit was ik vergeten, ik heb het niet gemist). Serveren met de pesto en brood.

Ik had de rode kool op een bedje van veldsla gelegd, dat stond heel fris. De pesto er in een apart schaaltje bij gezet.

Erg lekker.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

12-10-2010 om 00:45

Ps klinkt meer werk dan het is

Wat ik nog wilde zeggen: ik heb alles pas op zondagochtend klaargemaakt (behalve de tabbouleh), en ik begon pas om 10 uur. Om 3 uur kwamen de eerste gasten. Toen was alles klaar, inclusief 4 foccaccia's (daarvoor doet de broodbakmachine tenslotte bijna al het werk).

Het moet natuurlijk wel je hobby zijn (dat is het bij mij wel, ik vind koken voor zoiets hartstikke leuk), maar het was dus goed te doen (voor zoveel gerechten).

Margje

joos

joos

12-10-2010 om 09:28

Margje, (domme?) vraag

margje, zaterdag heb ik ook een feestje en ik wil die couscoussalade van jou wel proberen! In je recept staat 250 gr couscous. Is dat het gewicht van klaargemaakte couscous of van rauwe? Ik heb nog nooit couscous gemaakt, weet net aan hoe het er uit ziet.

margje van dijk

margje van dijk

12-10-2010 om 09:44

Joos

Dat is 'rauwe' couscous. Sowieso is coucous iets wat je haast niet hoeft te koken, normaal gesproken giet je er wat kokend water op en je laat het een paar minuten staan en klaar is het. In dit geval kook je het niet eens, maar wordt het gaar doordat het sap erin trekt. Je moet het dus ook zeker 1 of 2 dagen van tevoren maken.

Ik had wel de dubbele hoeveelheden genomen, heb je lekker veel. (Of nou ja, ik weet niet hoeveel mensen je verwacht).

Margje

joos

joos

12-10-2010 om 09:48

Dank je

ok, dat is dan lekker makkelijk. Ik verwacht heel veel mensen zaterdag. Wij vieren dat we samen 100 zijn geworden (hele gezin) en verwachten ongeveer 50 volwassenen en 30 kinderen

fladder

fladder

12-10-2010 om 09:55

Joos!

Gefeliciteerd!

By the way: komen al die mensen TEGELIJK???

*ik krijg nu visioenen van de allereerste Spongebob-aflevering... "Ansjovis!"*

margje van dijk

margje van dijk

12-10-2010 om 09:59

Lol

De auteur van het recept (Loethe Olthuis uit de Volkskrant) had het gemaakt voor 120 mensen, dus dan is het voor jou nog niks eigenlijk )

Margje

joos

joos

12-10-2010 om 10:16

Ja tegelijk

we hebben een tent gehuurd die aan het huis gezet wordt. Terrasverwarmers er in en dan kunnen daar ook weer wat mensen zitten. Het wordt redelijk vol, denk ik.

Moontje

Moontje

12-10-2010 om 22:51

Vlinder pasta salade

Vlinder pasta
mosterd kaas (of komijnen, of brandnetel o.i.d.) plakjes in kleine stukjes snijden
blikje mexicaanse erwtjes mix (met maïs)
geplette cashew noten
lekkere sla; bijv. rucola en wat ijsberg
dun gesneden rode uien ringetjes

sausje maken met (light) mayo, yoghurt en wat knoflook en mosterd of crème fraiche (light) met mosterd en citroen. Eventueel iets zoeter maken met schepje suiker of zoetstof.

Pak een mooie schaal, en bouw hem in laagjes op: sla, stukjes kaas, geplette noten, mexicaanse melange, wat uitjes en weer opnieuw.

Serveren met stokbrood en de saus.

Variaties naar wens (honing meloen bijv.) en eet smakelijk!! (succes verzekerd).

Van kennisje die dit zelf heeft bedacht!

joos

joos

17-10-2010 om 15:17

Feest is geweest (ot)

Het feest is achter de rug en het was een groot succes. Er is enorm veel gegeten, en de couscoussalade was heerlijk! Ik had verwacht (en gehoopt) dat we veel over zouden hebben, maar dat was niet het geval. Iedereen heeft genoten.

Maar joos

Dat is toch het grootste complement wat je kunt krijgen? Dat de boel schoon op is gegaan?

joos

joos

18-10-2010 om 09:22

Tuurlijk silone

daar was ik ook heel blij om hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.