Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

reina

reina

06-03-2010 om 20:19

Maaltijd plannen?

Ben ik nou de enige die iets heel anders op tafel zet dan gepland? Ik heb dat zo vaak, doe boodschappen, koop iets waar ik zin in heb, maar als ik eenmaal ga koken heb ik opeens een heel ander idee. Bijv. ik kocht vanochtend ingredienten voor pasta met bolognesesaus, uiteindelijk aten we een gebonden (vegetarische) groentensoep met kaasbrood en daarbij olijven en blokjes geitenkaas. Ben gewoon benieuwd of het bij anderen ook zo gaat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

06-03-2010 om 20:40

Nee

want daar heb ik geen tijd voor.
En ook geen ruimte om meer dan wat op het lijstje staat voor de maaltijden van die week op te slaan.
Kom hier dan ook niet op vrijdag onverwacht op bezoek, dan heb ik niets meer. Geen koek, geen fris, niks!

Vic

Vic

06-03-2010 om 21:42

Wisselen

Ik maak nooit iets totaal anders dan ik van plan was, maar wissel wel de dagen als dat zo uitkomt (vind ik al heel flexibel van mezelf). Ik haal twee of drie keer per week het eten voor de komende dagen, en weet dan precies wat er op tafel komt.

Puck

Puck

06-03-2010 om 21:44

Hier loopt het ook vaak anders

Als ik niet volgens recepten kook (dat doe ik eigenlijk alleen in het weekend als ik wat meer tijd heb) dan plan ik tijdens de boodschappen wel wat er tijdens de week gegeten gaat worden, maar ook dat wijzigt tijdens de week nog wel eens. Dingen worden naar andere dagen geschoven, andere combi's worden gemaakt, ingrediënten worden toegevoegd met dingen die ik toevallig nog in de overvolle voorraadkast heb staan, etc.

Eigenlijk niet en amk

wij doen boodschappen voor een hele week. Ik wil best wel eens varieren in agv-maaltijden, maar eigenlijk kook ik altijd wat ik me heb voorgenomen.

Wat ik weleens doe, is dat ik op een dag dat ik thuis ben, geen zin heb om iets te eten dat al in de koelkast ligt. Dan ga ik lekker nog die dag boodschappen doen voor een maaltijd waar ik op dat moment écht zin in heb. Maar laat ik eerlijk zijn, deze dagen komen sporadisch voor.

Wat amk schrijft, dat ze helemaal niks meer in huis heeft op vrijdag, daar kan ik me trouwens niks bij voorstellen. Nergens in huis ruimte om een pak sap, een doosje zoutjes en een rol koekjes als voorraad op te slaan?

groetjes van Purk

Mayte*

Mayte*

06-03-2010 om 21:57

Altijd weer een verrassing

Ik plan niets vasts qua eten. Ik er altijd voor dat ik verschillende groenten in huis heb, vlees in de diepvries, quorn en andere vega dingen in de koelkast, kruiden, basisdingen als aardappelen, meel, gist, bladerdeeg, spaghetti, rijst, blikken gepelde tomaten, bonen etc. En dan bekijk ik per dag wat ik ervan ga maken. En vaak is het ook andersom, dan kijk ik wat ik nog heb liggen en verzin daar een gerecht mee.
Ik koop vaak wel in met bepaalde gerechten in het achterhoofd, maar of dat ook de gerechten worden die ik ook daadwerkelijk maak is niet gezegd.

(Hortensia's dus...)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-03-2010 om 23:00

Wel volgens plan

Wij plannen voor de hele week wat we gaan eten en doen dan in één keer alle boodschappen. We schuiven wel eens met de dagen, maar verder koken we vrijwel alles volgens plan...

Ook volgens plan

Ik koop voor een hele week in en plan het menu voor een hele week. Normaal gesproken wijk ik hiervan niet af, tenzij we onverwachts gasten krijgen, dan maak ik wat anders / meer / extra. Enige flexabiliteit vind ik wel prettig.

Linda

Guinevere

Guinevere

06-03-2010 om 23:09

Geen plan

Ik heb slechts zelden een vooropgezet plan. Meestal bedenk ik in de trein terug naar huis waar ik trek in heb, en schiet dan nog even snel een winkel in. Of ik kijk thuis wat er nog aan boeiende ingrediënten ligt. Ik zou me heel ongelukkig voelen met een weekplan, of zelfs maar een plan voor een paar dagen. Ik moet mijn opwellingen volgen!
PS Toch belandt er hier, ondanks mijn opwellingen, verrekt weinig eten in de vuilnisbak.

amk

amk

06-03-2010 om 23:14

Purk (ot)

nee, want al zouden ze er zijn, dan zijn ze al lang en breed op op vrijdag. Behalve weinig ruimte ben ik ook een onverbeterlijke snoep- en snackkous. (En dat zie je er niet aan af nee sorry.

Nee

wij doen 1x per week boodschappen,ik haal midden in de week nog een keer wat groente en fruit,dus ik plan de maaltijden in mijn hoofd.
s,avonds haal ik uit de vriezer vlees,en dat eten we dan ook de volgende dag.
wij eten meestal met 5 of 6 personen,dus echt gemakkelijk valt iets niet om te gooien,als ik zes
karbonaadjes uit de vriezer haal,kan ik niet ineens pasta gaan koken,omdat ik dan geen geschikt vlees heb.
ik denk Reina,als wij maar met zijn twee-en zouden zijn zoals jullie met het eten,dat ik dan wel gemakkelijker iets anders zou kunnen koken dan in de planning staat,maar in een groot gezin werkt dat niet,is mijn ervaring.

reina

reina

07-03-2010 om 09:44

Sus-anne

Het ligt er niet aan dat we nu samen thuis zijn, want ik heb altijd al zo gekookt . Ooit hebben we een poosje met weekplannen (qua maaltijd ) gewerkt, toen woonden we ergens waar ik niet op de fiets naar de supermarkt kon en deden we eens per week boodschappen, Ik vond het helemaal niks en omdat ik toch steeds weer iets anders ging maken dan ik van tevoren bedacht had, was het helemaal niet handig Maar ja, ik ben dan ook niet van de weekschema's in het huishouden, daar krijg ik het ook Spaans benauwd van. Maarre, het eten voor vanavond staat al klaar, dus dat kan niet meer veranderen

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 10:45

Nou

Wij doen in één keer boodschappen voor de hele week en die eten we ook op. Maar ik bedenk niet van te voren wat we op welke dag gaan eten. Sommige dingen moeten vanwege de houdbaarheid aan het begin van de week op en soms is iets wel voor een bepaalde dag, bijvoorbeeld omdat we dan weinig tijd hebben of eters krijgen.

reina

reina

07-03-2010 om 13:00

Fladder

Nu je het zegt, dat doe ik eigenlijk ook vaak, niet eens bewust dus, maar in de praktijk zie ik het afgeprijsd liggen en neem het mee. Maar dan komt er nog vaak iets anders uit dan bedacht in de winkel, omdat ik ook altijd wel dingen op voorraad heb.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-03-2010 om 13:52

Vaak

Ik neem me wel eens voor om voor een hele week boodschappen te doen, maar halverwege de supermarkt heb ik dan geen zin meer Dus doe ik altijd maar wat. AH is elke dag, zeven dagen per week tot 22u open dus ik kan altijd wat bijhalen.
Plannen lukt me voor maximaal twee dagen, daarna heb ik geen zin meer in wat ik eerst van plan was en eten we wat anders, of er komen meer mensen eten dan ik had gedacht, of juist minder, kortom, ik ga voor flexibel.

O ja ik ook

Ik ben absolúút geen schema-mens. Ik kan ook geen weekboodschappen doen. Ik sta minstens om de dag in de winkel. Ik heb net als Reina een idee wat ik ga maken, maar de helft van de tijd verandert dat weer, afhankelijk van waar ik zin in heb, of wat ik nog tegen kom in diepvries of koelkast. Ik vind dat dan weer ontspannender dan een strak schema (denk ik....ik begin niet eeens aan schema's)

Ik plan wel,

maar heel flexibel.

Ik ga bv in principe maar eens in de week naar de groenteboer. Em voor ik ga den ik na wat er grofweg in de planning zit voor de komende week. Of dat in nu al weet dat ik iets heel specifieks ga koken. Ik ga meestal op dinderdag of vrijdag naar de groenteboer, en dat betekent dus dat de koelkast in het weekend royaal gevuld is, en dat het tegen dinsdag/woendsag 'creatief- met-wat-over-is' wordt. Ik houd daar wel van. Sommige dingen lenen zich voor zulk gevarieerd gebruik dat je er alle kanten mee opkunt. Al staat de andijvie als stamppot op de planning, misschien wordt ie wel sla, of gaat ie gestoofd in een ovenschotel. De winterwortles kunnen hutspot worden, maar ook in een soepje gaan, of in een stoofpot. Boerenkool ligt in de vriezer. en kan dus gerust een weekje langer blijven liggen. Prei hoeft ook niet a la minute op. Basics als uien, tomaten, komkommer etc heb ik altijd in huis. En juist het feit dat ik maar 1 keer in de week naar de winkel ga maakt creatief, en zorgt dat je weinig weggooit. Heb ik op woensdag zin in pasta, maar alleen nog maar prei in huis? Nou, dan webchef ik een lekker pasta-prei receptje. Toch liever soep? Dan webchef ik een prei-maaltijdsoep. Dingen ols peulvruchten, spekjes, room of bouillonblokjes heb ik ook altijd wel in huis. Dus dat wordt altijd wel wat.

Ja. Ik ben wel happy met 'mijn' manier. Het iedere week nadenken zorgt vaak voor creatieve ideeen & zelden misgrijpen...we moeten nodig weer eens 'huppeldepup' eten. Staat er deze week wel iets leuks nieuws op het menu? (ik probeer leke week een keer iets nieuws te koken) Is er een beetje balans tussen vlees/vs/vegetarisch/peulvruchten? Hebben de kinderen nog wensen? Zijn er speciale events/drukke dagen die vragen om snelle hap? Is Ega weer eens een weekje weg zodat we weer eens typisch kindervoer moeten eten waar hij niet perse blij van wordt?

Dat soort dingen. Maar intussen ben ik flexibel genoeg om bijna elke dag 'gewoon' te bedenken waar we zin in hebben. Of om onverwacht bezoek te kunnen laten aanschuiven.

Ingrid

Jesse_1

Jesse_1

07-03-2010 om 19:55

Volgens plan

2x per week doe ik boodschappen en plan dan het eten, obv de bezigheden van die dagen (sport/bezoek), de aanbiedingen en wat we de andere dagen/afgelopen tijd eten.
Meestal wijk ik daar niet vanaf, behalve als de geplande bezigheden afwijken (dus bijv: onverwacht bezoek -> te laat om te koken -> Chinees halen -> ook volgende dag nog een halve portie Chinees waar wat mee moet gebeuren).
Jesse

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2010 om 20:55

Hier wel een schema, maar zonder inhoud

Bij ons is het koken strak verdeeld. Man kookt op zondag voor twee dagen (meestal tajine) en op dinsdag voor twee dagen (tajine of maaltijdsoep). Ik maak op maandag en woensdag het eten 'af', dus ik kook er nog wat rijst bij en warm wat Turks brood op, dat werk. Op donderdag en vrijdag kook ik (elke keer weer iets anders, net waar ik zin in heb en wat er nog op moet uit de groentelade). Op zaterdag eet man vis. Daar ben ik niet dol op, dus dochter en ik eten meestal pasta. Daar is man niet dol op.
Ik heb net als Ingrid alle standaarddingen wel in huis. Bovendien kun je met drie aardappelen, een ui, wat knoflook en twee eieren al een tortilla maken.
Wij eten eigenlijk altijd vers en snijden alle groente zelf, dus koken kost altijd minimaal een uur. Ik vind het een relaxed uurtje - radio 1 erbij aan, boek op het aanrecht om af en toe een bladzijde te lezen, lekker kneuterig rommelen met dochter. Ik kom bij van koken. Alleen als mijn reuma te erg is, wordt het vervelend, maar voor die dagen hebben we meestal nog wel iets in de diepvries.
Ik koop alle groente elke twee of drie dagen vers en bedenk meestal pas als tijdens het boodschappen doen wat we gaan eten. Vlees haal ik ook twee keer per week en brood bijna elke dag. Ik woon op vier minuten fietsafstand van het winkelcentrum en onderweg naar huis strijk ik vaak nog een half uurtje bij de speeltuin neer met dochter. Ik werk van acht tot vier (met wat huiswerk 's avonds) en die tijd na vier uur moet een beetje slow zijn .
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.