Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ladybird

Ladybird

22-07-2010 om 14:06

Luxeprobleem: inrichting nieuwe huis

Binnenkort verhuizen wij (eindelijk) naar een ruimere woning. Uiteraard heel erg leuk, maar toch staan we voor een paar dilemma's, nl. de verdeling van de slaapkamers en de speelruimte voor de kids (bijna 4, 18 maanden en 4 weken). Even een kleine schets van de woning: gelijkvloers is er een woonkamer (5.85 bij 6.25), een woonkeuken (5.85 bij 4.75), wasplaats, inkomhal en toilet. Op de eerste verdieping drie slaapkamers (22m² - 14m² - 12m²), aan de grootste grenst een dressingruimte, twee badkamers en apart toilet. De zolderruimte (34m²) is nu een ruimte, maar daar zouden twee kamers gerealiseerd kunnen worden. Ik dacht om zelf op de grootste slaapkamer op de eerste verdieping te slapen, met voorlopig ons kleinste ukje in de dressingruimte. De twee andere kamers zouden dan voor de jongens zijn en de zolderruimte inrichten als speelruimte. Volgens mijn man zijn de kids nog te klein om op zolder te spelen, en gaat die ruimte dan voorlopig niet gebruikt worden. Hij wil dus een deel van de woonkamer als speelruimte inrichten, en de kamerverdeling als volgt; wij op zolder, en de kids elk hun eigen slaapkamer op de eerste verdieping. Op zich lijkt deze verdeling mij dat ook wel handig, ik weet alleen niet of het wel zo praktisch is om zelf op een andere verdieping te slapen als de kinderen. Iemand tips of andere ideeën?

Bedankt voor het meedenken!

Ladybird

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

22-07-2010 om 16:08

Hier

Wij lieten de oudste op zolder slapen, zij was 5 jaar, wij de grootste slaapkamer op de 1e verdiepeing. Maar andersom zou ook heel goed kunnen, het gaat erom of je ze hoort als ze wakker worden.
Speelruimte op zolder voor de kinderen is een utopie. Wij hadden een aparte speelkamer beneden en waar speelden de kinderen altijd? In de huiskamer. Vriendin had een speelzolder, idem, kinderen speelden altijd in de huiskamer. Vinden ze nu eenmaal gezelliger.

Guinevere

Guinevere

22-07-2010 om 16:13

Kamerverdeling

Ik zou zelf lekker die grootste slaapkamer op de 1e etage nemen! Nu de 2 oudsten elk een eigen kamer. Later als de baby uit de "dressingkamer" is gegroeid, gebruik je de kamer van 14m2 voor 2 kinderen en een kind heeft geluk, die krijgt 12m2.
Er begint dan na een paar jaar vanzelf iemand te roepen dat ie naar de zolder wil verhuizen. En inderdaad, ze spelen toch het liefste bovenop je voeten, dus in de woonkamer. Die klinkt ruim genoeg voor een speelhoek. Of anders een speelhoek in de hal of eetkeuken?

Hier

hoi
wij hadden in het vorig huis een grote speelkamer op de 1e verdieping. Echt heel leuk ingericht, maar de kinderen speelden er bijna nooit. Altijd liever beneden, bij ons in de buurt in plaats van boven.

In ons huidige huis hebben we een stukje beneden in de woonkamer ingericht als speelhoekje. Het speelgoed wat er staat wisselt regelmatig, wat niet beneden staat, staat op hun slaapkamer.

Wij slapen in dit huis nu ook op zolder en de kinderen op de 1e verdieping en ik moet zeggen: dat bevalt ontzettend goed. de zolder verdieping is van ons, en daar hoeft geen kind te komen. Als er vriendjes/vriendinnetjes zijn spelen ze wel eens op hun kamer maar op de zolder komen ze niet. ook erg handig met sinterklaaskadootjes, medicijnkastjes, noem maar op. Het is een kind-vrije verdieping zeg maar. Alleen op zaterdag- en zondagochtend dan kruipen ze bij ons in bed

Groetjes
Gruffalo

Ladybird

Ladybird

22-07-2010 om 22:15

Dilemma minder..

geen speelruimte op zolder dus.. Ik had het gewoon zo ideaal gevonden, geen rondslingerend speelgoed in de woonkamer, maar dat zal dus bij dromen blijven Maar het lijkt mij idd ook wel dat de woonkamer groot genoeg is om een speelhoek in te voorzien, vooral ook omdat er geen eethoek in hoeft te komen.
De zolder wilden we binnen twee à drie jaar ombouwen naar twee slaapkamers, met het achterliggende idee dat we nog graag een vierde kindje willen. Nu alleen nog even bekijken hoe we de kamers gaan verdelen. Twee kinderen samen op één kamer vind ikzelf niet echt een optie, onze twee jongens slapen nu ook op één kamer en ze houden elkaar wel eens wakker. Dus nu we de mogelijkheid hebben, wil ik daar vanaf. Misschien is het idd wel het handigste dat wij de grootste kamer op de 1e verdieping nemen, de jongste slaapt nog wel minstens een jaar of twee in een ledikant, dus tot dan past ze prima in de dressing, niet?

Alvast bedankt voor de reacties,

Ladybird

mirreke

mirreke

24-07-2010 om 15:30

Als ouders juist de kleinste slaapkamer

gehad. Want voor mij is het maar een slaapkamer, voor kinderen is of wordt het ook een leefruimte. Inmiddels zijn we verhuisd, en heeft iedereen (hier vier kinderen) een ruime kamer, wij als ouders dus ook, maar voorheen hadden wij de minst handige en ook kleinste slaapkamer, toen ook op zolder.
En ja, als kinderen klein zijn spelen ze vooral het liefste bij jou in de buurt. Bij ons is nu (jongste 6) het rondslingerend speelgoed vrijwel verdwenen, nu liggen er veel boeken en spellen, oh en tekenmateriaal beneden. Regelmatig breng ik dat weer naar ieders kamer, en dan begint het weer opnieuw.

mirreke

mirreke

25-07-2010 om 15:31

Paste idd maar nét

Maar daarvoor was het de kamer van stiefdochter. Was voor haar echt erg klein. Pas later (we hadden toen ook nog twee kinderen van ons samen) moesten we opnieuw gaan nadenken toen ik in verwachting was van nummer drie. En ineens kreeg ik het licht, wij op de kleinste. Prima te doen. Ik doe er alleen maar dingen in bed, tenslotte.

angelina ballerina

angelina ballerina

26-07-2010 om 21:05

Ook op zolder

Mijn man en ik slapen ook op zolder. We hebben hier een grote slaap/werkzolder van gemaakt. Ik vind het ideaal, dat de bovenverdieping echt van onszelf is. De kinderen mogen er gewoon niet komen, alleen als er 's nachts iets is, of 's morgens als ze wakker zijn. Toen we nog op de eerste verdieping sliepen stond onze deur al snel open en liepen er kinderen in en uit. Nu dus geen kinderen meer in ons domein.
In jullie geval zou ik denk ik eerder die grootste kamer op de eerste verdieping in tweeen delen als de zolder maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Een speelruimte boven is denk inderdaad een ilusie.

Ladybird

Ladybird

26-07-2010 om 21:12

Zolderverdieping...

zal voorlopig nog even ongebruikt blijven, denk ik. Wij gaan nu in de grootste kamer, met baby in de dressing. En onze jongens krijgen elk hun eigen kamer. Over een paar jaar kijken we dan weer verder: als er nog een vierde kindje bijkomt, splitsen we de zolder op in twee kinderkamers en anders verhuizen wij naar de zolder en krijgen de kids elk hun eigen kamer op de eerste verdieping. De kamer op de eerste verdieping splitsen zoals iemand hier opperde, is geen mogelijkheid; er zit maar een raam in, aan de korte zijde met de deur aan de andere korte zijde. De zolder is makkelijk in twee kamers op te delen, die elk zeker ruim genoeg zijn om een kinderkamer van te maken.

Bedankt voor het meedenken !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.