Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marjoleine64

Marjoleine64

01-03-2010 om 22:06

Luxe-probleempje - wat voor hartig broodbeleg?

kan ik mijn jongste zoon (10) nog voorzetten? Hij wil geen vlees (hij is sinds vorig jaar overtuigd vegetarier), mag geen pindakaas (allergie) en vindt sandwich-spread niet lekker. Hij eet graag kaas, maar alleen maar kaas wordt wel een beetje eentonig na verloop van tijd, zelfs als we het afwisselen met smeerkaas. En wij vinden nu eenmaal dat er om en om hartig en zoet gegeten moet worden (meer hartig mag wel), want als we dat helemaal vrij laten eten ze alleen maar chocopasta. Dus vandaar de vraag: wie weet er lekkere hartige alternatieven voor op het brood?
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

01-03-2010 om 22:09

Humus

Humus. Bij AH hebben ze het kant en klaar, in een gewone en een pittige variant. Selleriesalade is ook lekker, of eiersalade. Eet hij wel vis?

Rembrand

Rembrand

01-03-2010 om 22:10

Tartex.

Hartige vegetarische smeer"worst".
Errug lekker en in veel verschillende varianten te koop ( bij de reform ). Overigens is alle zoete broodbeleg echt niet zo ongezond. Zeker niet als het alternatief kaas is. Zo is vruchtenhagel niet zo verkeerd, en cocosbrood ook lekker en gezond.
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-03-2010 om 22:11

Vegetarisch paté

Verkopen ze hier gewoon bij de AH!

elisa

elisa

01-03-2010 om 22:11

Tomaat

tomaat is hier favoriet, met een klein likje mayo ipv boter.
of een gekookte of gebakken eitje kan ook.
Kruidenkaas (boursin) of vegetarisch broodbeleg, kijk even in het schap van je supermarkt, er is al zoveel tegenwoordig.

Fraz

Fraz

01-03-2010 om 22:53

Tja

dat probleem had mijn zoontje dus toen hij ging eten bij een vriendje waar ze vegetarisch waren en waar ze dus eerst een boterham met hartig beleg moeten eten. En nu houdt mijn zoontje dus totaal niet van kaas, hij is wel een vleeswaren liefhebber. Dat was dus echt lastig. Ik zou dus niet echt een oplossing hebben behalve die regel overboord gooien... maarja

Avocado-tomaat

Vind ik een lekkere combinatie. En ik weet niet hoe het zit met het zoutgehalte, maar misschien is marmite nog een optie?

Biene M.

Biene M.

02-03-2010 om 08:52

Hier

Hier is iedereen gek op vispaté, in verschillende varianten bij AH te koop. De zalmpaté uit tube is favoriet. Dochter houdt ook erg van de vegetarische filet américain van AH. Ik eet veel philadelphia. En af en toe koop ik de vegetarische boterhamworst met shii-take van AH.

Toen mijn dochter nog op de basisschool zat varieerde ik door eens een broodje caprese (met tomaat, mozzarella en basilicum) of ei in haar broodtrommel te doen.

Keus genoeg, wij eten bijna geen vlees en ik ben niet dol op kaas op brood, maar we eten behoorlijk gevarieerd.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-03-2010 om 09:07

Zwergenwiese

Persoonlijk ben ik dol op de tomaten/gemalen zonnebloempittenspread van Zwergenwiese. Vooral die tomatenvariant (er zijn tig varianten) is overheerlijk. Zit geen mayo oid door, dus lijkt helemaal niet op sandwichspread. Ook van andere merken te koop trouwens, dan is de tomatenspread net zo lekker. Even langs de groene winkel en je hebt inspiratie voor weken!

Auberginesmeersel

Aubergine-salade heet het geloof ik, van de biologische winkel. Ik vind het erg lekker, terwijl ik niet van mayonaise hou. Het is een smeersel, maar vrij nat, dus ik weet niet of dat lekker blijft om mee te nemen. Met een blaadje sla ertussen?
De eerder genoemde boursin-varianten en gebakken ei waren bij mij in mijn vegetarische schoolperiode ook favoriet.

Auberginesmeersel (ben de naam kwijt) heeft de AH ook. Staat naast die al genoemde humus.

Ik zou eerst eens goed bij AH in de schappen kijken (zoon was ook dol op vegetarische smeerworst, dat kreeg-ie op de creche want dat konden alle kinderen eten), en als je dat assortiment hebt uitgeput ga je naar de natuurwinkel voor nog meer keus.

Natuurvoedingswinkels hebben trouwens vziw ook smeersels die van noten zijn gemaakt ipv pinda's, misschien mag je zoon dat wel? Ze zijn trouwens wel prijzig dacht ik.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

02-03-2010 om 10:25

Kaas

Kaas met tomaat, kaas met komkommer, belegen kaas, pitjeskaas, kaas met mosterd. Met kaas kan je ook variaties bedenken.
He Guinevere, humus gewoon bij de ah verkrijgbaar? dat lijkt me nou erg lekker! En appelstroop?

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 12:35

Ja rafelkap!

Ja Rafelkap, appelstroop hebben ze bij AH ook! Staat niet naast die humous (of hoe schrijf je dat). Die humus staat bij ons namelijk in de koeling bij de voorverpakte broodsalades etc.

Lol guinevere

Droge opmerking

Baba ganoush

zo heet het auberginesmeersel (is arabisch). Kun je ook zelf maken: leg een aubergine met vel en al op het rek van het gaspit. Prik er wat gaatjes in. Zo af en toe even draaien. Er komt op een gegeven moment stoom uit. Als het ding overal zwartgeblakerd is en zacht, dan onder stromend koud water houden en vel eraf halen. In de keukenmachine pureren en mengen met tahin (van die witte de Turk, niet die bruine van de biologische winkel), knoflook en olijfolie. Superlekker! Ook om te dippen met Turks brood.

Hier vind je een duidelijker recept:

http://www.recipezaar.com/Baba-Ghanoush-the-Best-in-the-World-67570

Ik vind het zelf verrukkelijk. Ik doe de aubergine niet in de oven, maar kan blijkbaar ook. De puree heeft een licht gerookte smaak.

Rafelkap

Rafelkap

02-03-2010 om 17:28

Guinevere o.t.

Ja! Ik heb het gekocht! Gaat morgen op de boterham!
Oja en appelstroop wist ik wel dat ze dat bij ah verkochten, stond een beetje raar geschreven - als vraag of Marjoleine64 er al aan gedacht had. Is nl. lekker en gezond (ijzer)

Janeway

Janeway

02-03-2010 om 23:38

Chips

Het klinkt raar, maar toen ik ooit eens kma vrij dieet volgde ivm borstvoeding en allergie, mocht ik ook heel weinig vleeswaren en kaas mocht ook niet.. De diëtiste zei toen dat chips op je boterham ook een hartig beleg was.. VOnd het zo vreemd maar toch eens geprobeerd.. En het smaakte best wel aardig..
(de Engelsen eten immers ook friet op een boterham)

Marjoleine64

Marjoleine64

03-03-2010 om 22:48

Bedankt voor alle suggesties

ik ga er zeker wat van proberen. De variatie op kaas hadden we uiteraard al gedaan, maar op dit moment is hij daar een beetje vanaf gestapt. Kruidensmeerkaas wil hij nog wel (en brie), en ik zal eens beter bij de AH gaan zoeken naar de vegetarische pate of zoiets, en de humus en de vegetarische filet americain. Helaas hebben wij geen reformwinkel of turkse winkels in de buurt, daar moet ik echt voor naar 'de stad'. Zelfs bij de AH kom ik hooguit eens per 2 weken want die is al niet in het dorp. En het assortiment van onze lokale Super is helaas een stuk kleiner (we wachten op het moment dat het een Jumbo wordt).
Vis eet hij (nog) wel, op mijn aandringen dat het anders toch wel moeilijk wordt om voor een actieve jongen in de groei voldoende bouwstoffen binnen te krijgen, dus de vispate ga ik ook zeker eens proberen.
Nogmaals bedankt allemaal, Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.