Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stelle

Stelle

12-10-2009 om 10:56

Luizenvragen

Hallo allemaal,

Ja hoor, het is raak hier: een happy family luizenplaag. Nu heb ik net ieders hoofd met lotion behandeld en zitten we allemaal stil met een handdoek eromheen. Maar wat ik me nu afvraag:
-wat doe je met de (bijna) lijken die uit je haar komen vallen? opzuigen?
- mag je krabben (dan vallen er een heleboel van je hoofd) of juist heel erg niet?
- kun je gewoon door het huis lopen met het risico dat er dan overal eitjes neervallen? wat als ze op een berg schone kleren vallen bijv.?
- moet je de bedden ook uitzuigen, of andere maatregelen treffen, afgezien van the obvious stuff als heet wassen van lakens etc.?
Nou, je ziet, ik ben een complete nono op dit gebied, praat iemand me even bij? Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

12-10-2009 om 11:11

Zoek even op...

Er hebben net een paar luizendraadjes gelopen (wij zijn er net weer vanaf, joechee). Dus zoek even op 'luizen' o.i.d. en dan zullen de tritsen tips en do's en don'ts je over het scherm vliegen.

Maar om even op je concrete vragen terug te komen:
- Heb je al gekamd? Dat is DE manier om van alle lijken en niet-lijken af te komen. (Dat zul je bovendien de komende tijd toch elke dag moeten doen.) Kam elk gezinslid bijvoorbeeld boven de wastafel, dan vallen ze daar allemaal in. Gevallen luizen spoel je weg met veel water. Het is handig van tevoren haren met cremespoeling te behandelen, dat kamt veel lekkerder.
- Nadat alles eruit gekamd is, is het risico dus veel kleiner dat er nog levende luizen uit je haar vallen.
- Was het beddengoed en de jassen (en als je dat 'gisteren' gedaan hebt zou ik het vandaag opnieuw doen omdat je de 1e uitkamsessie nog niet gedaan hebt: dan is de kans wel erg groot dat er dus weer nieuwe luizen op je hoofdkussen of in je jaskraag zitten).
- Idem qua stofzuigen en de bank en de auto.
- Verder hoef je niet te gaan. Een luis overleeft maar 48 uur zonder mens, en moet dan ook nog de weg terugvinden naar je hoofd. Die kans is erg klein (als je de eerste 'bups' luizen eruit gekamd hebt tenminste).
- Ik heb na de 1e keer nooit meer die grote schoonmaak gehouden, alleen maar systematisch elke dag gekamd.
- Alles wat nog leeft en uitkomt, kam je er dus meteen uit. Een pasgeboren neetje heeft 5-7 dagen nodig om volwassen te worden, dus die kam je er in 1 van die dagen wel uit.
- Omdat er ook nog volwassen luizen over het hoofd gezien kunnen zijn (die op dit moment nog neten leggen) moet je dit kammen minstens 14 dagen volhouden, of beter: nog 14 dagen nadat je de laatste volwassen luis hebt gesignaleerd.
- Blijf die cremespoeling er elke dag in doen, dat maakt het kammen heel veel makkelijker.
- In mijn gezin (3 kinderen besmet) was dit afdoende. Ik heb na dag 1 nooit meer beddengoed of jassen gewassen.

Sterkte ermee!
Margje

Stelle

Stelle

12-10-2009 om 12:29

Margje

Margje, bedankt voor je antwoord. Ik vermoedde al dat er van alles in het archief te vinden was, maar had vandaag geen tijd voor uitgebreide zoektochten. Ik kan nu ven vooruit, oef, word er wel een beetje moedeloos van, maar hoop dan maar (aartsoptimist ) dat ik er na die twee weken vanaf ben...

mee1977

mee1977

12-10-2009 om 15:25

Curcus gehad

Hallo ik heb van de week bij de ggd een curcus gehad voor school.
Margje heeft het meeste al verteld, maar daar zeiden ze dat je op dag 8 nogmaals alles moest wassen, of 48 uur in afgesloten vuilniszak, of 24 uur in vriezer, moest doen. Dit voor eventuele achtergebleven neet/luisje.

inderdaad 14 dagen blijven kammen en je auto niet vergeten!!
En iedereen informeren, dus op school/kdv/oppasmoeder(oma). Kortom iedereen waarmee jij of je kinderen regelmatig mee in aanraking komen.

Tinus_p

Tinus_p

12-10-2009 om 15:29

Kammen

Luizen hebben hoofden nodig om te overleven; neten ook. Daarom is kammen loeirete-effectief terwijl de rest maar marginaal helpt. Het wassen van je hele huis en auto is eigenlijk niet erg belangrijk, als je maar kamt.

Stelle

Stelle

12-10-2009 om 18:08

Maar als..?

Oke, stadium 1 voltooid, net een poging gedaan alle luizenlijken uit het haar te kammen. Maar (nu dat weer): de meeste zijn zo klein dat ze doodleuk blijven zitten, al kam ik me een complete rsi. Nu lijkt me dat voor die kadavers niet zo erg, dood is dood, maar ik kan me voorstellen dat zo ook de neten achterblijven. Om nog maar te zwijgen van mogelijk nieuwe f*kkers. Ik heb zo'n metalige poezenkam gekocht, is er iets beters verkrijgbaar, of doe ik iets verkeerd?

Pien

Pien

12-10-2009 om 19:19

Gaasje + netenkam

Hier kreeg ik met de metalen netenkam ook niet alles mee het haar uit. Ik 'prikte' de kam door gaasje/verband en dan maar kammen. Dan zie je tenminste ook goed wat je eruit kamt. Succes

Stelle

Nog enkele van je vragen:
- "mag je krabben (dan vallen er een heleboel van je hoofd) of juist heel erg niet?" ***Beter van niet, want juist daardoor krijg je de wondjes, waardoor kammen en shampoo en weet ik- wat meer juist zo'n pijnlijke zaak wordt.
- "kun je gewoon door het huis lopen met het risico dat er dan overal eitjes neervallen? wat als ze op een berg schone kleren vallen bijv.?" *** Neten (die eitjes heten zo) vallen beslist niet zomaar spontaan uit je haar. Ze zitten zo ontiegelijk vastgekleefd, dat je behoorlijk wat moeite moet doen om ze los te krijgen. Bang zijn dat neten op schone kleren of vloerbedekking of zelfs in je bed vallen, is dus niet nodig. Sterker nog, stel dat er een haar uitvalt waar een neet aan zit, dan heb je daar verder helemaal geen last van. Zonder hoofdhuidwarmte gebeurt er niets mee en ze kunnen zich ook niet opnieuw vastkleven aan je huid of iets dergelijks.

Tink

Tink

12-10-2009 om 22:30

Aanvulling

Klopt allemaal wat Genista, Margje enz. schrijven, maar: ik las laatst dat neten zeker 2 weken zonder hoofd kunnen overleven. Dus dat vele stofzuigen lijkt me toch nog niet zo dom, en de kussenslopen regelmatig in de 60-gradenwas ook.

En verder inderdaad: kammen-kammen-kammen! Of je nou gif (hebt) gebruikt of niet, want gif doodt nooit 100% van de beestjes en de neten.

Oja, denk ook aan verkleedkleren in kleuterklassen, gymkleren en inderdaad je auto. En de jassen op school in een zak of luizencape. Is de school gewaarschuwd?

Succes, het is een heel gedoe (

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.