Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaike

Maaike

18-09-2010 om 17:16

Luizen etiquette: speelafspraken maken?

Hoi!

Mijn zoontje van 6 heeft nu voor het eerst luizen. Afgelopen woensdag werd ik gebeld door school: hij heeft 'lopende luizen'. Volgens het nieuwe beleid moest ik hem meteen ophalen (om 10 uur) en behandelen. Dan kon hij donderdag weer op school komen.

Nou goed, eerst al het spul gekocht en ik was erg blij met het luizendraadje dat hier nu loopt. Woensdag zag ik 5 luizen, donderdag nog 2 en vrijdag en vandaag 1. En ik denk dat ik ook neten heb gevonden. Dus blijven kammen.

Mijn vraag is: hoe ga je nu om met speelafspraakjes? Ik heb zoiets van: als hij naar school kan, kan hij ook met vriendjes afspreken. Maar ik zeg er wel bij dat hij 'in behandeling is' voor luizen. De moeders gaan dan zuchten, maar uiteindelijk wordt er wel gespeeld.

Hoe doen jullie dat? Geen afspraken maken? Wel afspraken maken en niets zeggen over de luizen? Wel afspraken maken en wel wat zeggen over luizen en dan een teleurgesteld kind omdat de speelafspraak toch niet door gaat?

Maaike

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-09-2010 om 19:59

Niet

Ik zou mijn kind niet bij een ander laten spelen en ook geen kinderen van een ander bij mij thuis laten. En ik zou het knap vervelend vinden als ik een kind thuis zou krijgen waarvan ik niet zou weten dat het luis heeft.

Dendy

rozenstruikje

rozenstruikje

18-09-2010 om 21:35

Wel zeggen

Ik zou het wel zeggen. En dan word er dus waarschijnlijk niet gespeeld, jammer voor je zoontje maar dit is maar even toch.
Ik zou echt geen kind met luizen te spelen willen hebben en al helemaal niet dat mijn kind bij een kind met luizen gaat spelen. Ik ga het lot niet tarten, we hebben al vaak genoeg luis gehad (oudste heeft blijkbaar lekker haar ofzo). Het is zoveel werk dat gekam elke dag en dat drie weken lang, dan speelt ze maar een keer minder.

Rozenstruikje

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2010 om 21:46

Niet doen

Ik zou het vreselijk vinden als je een kind bij ons laat spelen die nog niet zeker vrij van luis is. Een vriendin van mijn dochters had gelijk met onze dochters luizen. Onze dochters waren op een gegeven moment helemaal schoon, maar de vriendin wist het niet zeker. Toen heb ik haar persoonlijk onder handen genomen en heb nog een laatste luis gevonden. Die had ook op de bank kunnen komen, op de rugleuning, waar mijn dochter met háár lange haar tegenaan was gaan zitten.

esje69

esje69

19-09-2010 om 11:11

Afspraken

Mijn kind zou ik niet ergens naar toe laten gaan voor ik heel zeker wist dat ik de situatie helemaal onder controle had. Dat betekent voor mij toch wel alle neten eruit.......
Ik ben luizenouder en mijn kind kwam thuis met een klasgenote waarbij ik 's morgens bij de controle nog veeeeeeeeeeeel neten gevonden had. Ik mag niets zeggen, maar was blij dat ze buiten gingen spelen en ik heb de bank gezogen en de familie goed in de gaten gehouden.
Kind was ook eens heel verontwaardigd dat een klasgenootje met een onduidelijke reden ineens afbelde. Ik wist beter en moeder dankbaar.
esje

Wel zeggen

Zeker weten dat ik het zeg als kind luis heeft. Sterker nog, ik zal zelf sturen dat de kinders dan maar later weer eens afspreken. Eerst moeten we eraf zijn.
Ik heb een keer meegemaakt dat bij een kind Heel Erg Veel (krioelend!) luizen gezien waren, maar dat kind had wel bij ons gespeeld omdat moeder zich schaamde. En tot mijn afgrijzen hoorde ik van mijn dochter dat ze ook gezellig in haar bed hadden gespeeld, ziekenhuisje ofzo. Ik zou toch wel erg blij zijn geweest als de moeder van dat vriendinnetje me op dat moment had inseind dat Marietje luis had, maar ik hoorde het dus pas de dag na het hier in bed spelen. Ik begrijp nog niet waar we het aan te danken hadden, maar mijn dochter heeft het toen niet gekregen.

Laminaat

Laminaat

20-09-2010 om 11:40

Niet zeggen

Maaike,

Je kind mag hier komen spelen, hoor. Ook als je niets zegt. Het kind is behandeld, toch? En onder controle? Meer kan ik niet verlangen van kinderen over de vloer. Ik stuur mijn kinderen toch ook naar school?
Kinderen die niet nagekeken worden en/of bewust niet behandeld worden, daar heb ik wat meer moeite mee. Dan kam ik mijn kinderen na het bezoek wel even door ter controle. Soms ben ik toch al van plan die middag mijn kinderen te controleren (bij geen luis en geen jeuk doe ik dat 1 a 2 keer per week) en kam ik het bezoekkind meteen ook even door (met toestemming van de ouders).
Met de meeste ouders van vaste vriendjes en vriendinnetjes heb ik trouwens goed contact. Die bel ik ook als ik bij mijn kind(eren) luizen aantref en ze hebben onlangs samen gespeeld. Omgekeerd doen zij dat ook. De juffen geef ik ook altijd een seintje in dat geval. Dan weten we dat we die dag nog moeten kammen.
Groetjes,
Laminaat

liora

liora

20-09-2010 om 20:37

Nee

Gisteren kwam hier een vriendje spelen en bij binnenkomst meldde moeder dat hij luizen had. Ze kamt alleen, gebruikt geen gif en had nog elke dag levende luizen gevonden. Ik baalde er behoorlijk van en hen de kinderen gezegd dat ze niet op het bed mochten maar trof ze later wel samen op de Fatboy aan...
Na het spelen heb ik zoon gekamd en zijn beddengoed verschoond. Morgen kam ik weer.

Als de moeder het vantevoren had gevraagd had ik de afspraak liever verzet.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

O jee.

Dan heb ik me de afgelopen week veelvuldig niet aan de luizen etiquette gehouden. Ben ook een alleen-kammer. Sinds de eerste kamsessie (een stuk of 10 'echte') alleen nog maar een enkele babyluis gevonden. En verder nada noppes. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat er niet zoveel kwaad in schuilt dat ie na schooltijd doorspeelt met de vriendjes waar ie van 1/2 9 tot 3 ook al tussen zit. Moet er wel bij zeggen dat hij 10 is, en dus een beetje de leeftijd gepasseerd dat ze op de kop in elkaars bed hangen en zo.

Was dat niet OK?

Ingrid

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2010 om 09:59

Liora

Ik weet eigenlijk zeker dat ik kind meteen weer met moeder had meegegeven. Waarom heb je dat niet gedaan?

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2010 om 10:02

Ingridt

Weten de ouders van de vriendjes ook niet dat je zoon luis heeft? Ik vind het echt niet netjes van je. Zoon mag dan niet meer in bedden rondhangen, maar zit waarschijnlijk wel op een bank en hangt zijn jas op een kapstok. Ik zou echt niet blij van je worden.

grt Dendy

Hmm

Voor een volgende keer dan maar. Ik ging er eerlijhk gezegd vanuit dat met het wegkammen van de grote eier-leggende luizen de besmettelijkheid wel ongeveer tot 0 gereduceerd was. Ik had zoon ook echt niet met een hoofd vol volwassen luizen naar een vriendje gestuurd.

Maar met nog een verdwaalde babyluis? Vriendjes zijn allemaal klasgenoten, en er waren meerdere 'gevallen' in de klas, dus iedereen is sowieso redelijk alert. Niet dat dat een echt excuus is, maar ik heb (naief misschien) echt gedacht dat de kans op een overstekende luis zo goed als 0 was na de eerste kamdag.

Maar als het over het gevaar van een losliggende neet of overactieve babyluis gaat of zo...dan had ik toch in principe ook iedereen die mijn huis binnenkwam moeten waarschuwen? Niet alleen de vriendjes van 'besmette zoon' maar ook vriendjes van de andere kinderen, en koffiedrinkende vriendinnen, en zelfs theoretisch de pianostemmer en de collega van mijn man die hier een halve dag op kantoor heeft gezeten.

Doen jullie dat dan ook?

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

21-09-2010 om 11:19

Ik ook

IngridT, ik doe hetzelfde als jij. Als een kind behandeld is (of het nou met kammen of met middel is, na de eerste dag maakt dat niks meer uit) gaat het gewoon weer naar vriendjes. De kans op besmetting is dan zo ontzettend klein dat je beter een staatslot kunt kopen.

Margje

CCbloom

CCbloom

21-09-2010 om 14:28

Eerlijkheid kan ook dodelijk zijn

Dodelijk voor het sociale leven van mijn kind dan. Ik had het op de algemene ouderavond in de klas verteld. Dat ik haar behandeld heb en dagelijks kam. Toen mochten opeens de meiden niet meer met haar spelen. Er was er maar 1tje die wel bleef. Na 2,5 jaar heb ik haar van school gehaald. Kind was doodongelukkig in de klas. Het was helaas ook gewoon een k*tklas met een stelletje hotemetoten. Maar geloof mij; ik vertel het nooit meer!

liora

liora

21-09-2010 om 20:45

Dendy

De moeder in kwestie is een vriendin van me en kwam tegelijkertijd bij mij op bezoek, ook nog met baby. Dus terugsturen vond ik te bruut.

Maar ik zal haar wel zeggen dat ik het in de toekomst liever vooraf weet zodat ik dan een keuze heb.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

De piánostemmer? ingrid!

Dat meen je niet. Heb je die binnengelaten?

Je leert mensen toch altijd weer van heel onverwachte kanten kennen hier op OOL.

Ik heb zelf trouwens kriebel, oh brr.. we kammen nog wel maar een beetje met de franse slag.
Volgens Beukman moet ik gewoon mijn haar wassen

Yta Chalne

Yta Chalne

21-09-2010 om 21:53

Oh, rodebeuk

..dat weet je helemaal niet natuurlijk maar iets om te onthouden: ik ben zeven jaar luizenmoeder geweest. Op de Vrije School, waar luizen nog altijd welig tieren. Biologische luizen, natuurlijk. Dus ik zie een luis op negentig kilometer afstand. Bij twijfel volgende keer gewoon even langsfietsen

Ja rodebeuk,

Ik heb hem gewoon binnengelaten, en niks gezegd. Nou is ie zo goed als kaal bedenk ik, mijn pianostemmer, Telt dat als excuus dat ik hem onwetend van onze 'plaag' weer heb uitgezwaaid?

Maar nou even zonder gekheid.

In verhouding tot alle drama verhalen die ik hier in de loop der jaren gelezen hebt valt de realiteit hier eigenlijk in alles erg mee. We zijn morgen precies 2 weken vanaf 'DE DAG VAN DE BRIEF' en eigenlijk is alles precies gegaan zoals ik theoretisch had voorspeld.

Op dag 1 is het me (achteraf gezien) gelukt om alle grote levende luizen uit zoons haar te kammen.

De 8 a 9 dagen daarna (idd de tijd die een neet er volgens de boekjes over doet om uit te komen) hebben we af en toe een babyluis gevangen (ik denk dat er danwel nog niet heel veel neten waren, danwel dat ik met mijn metalen kammetje heel wat neten ongezien heb verwijderd, want echt, ik heb geen neet gezien)

Sinds afgelopen zondag zie ik echt he-le-maal niks meer in het water drijven.

Dus vanaf morgen gaan we over op om de dag. Zal even op school informeren of de klas inmiddels weer luisvrij is, en dan ga ik er over een paar dagen mee kappen, met kammen.

En ik heb dus niks gewassen of in de vriezer gemikt, de rest vd familie maar 1 keer grondig gekamd (op dag 2) en daarna 1 of 2 keer summier gecheckt achter de oren en zo. Ik hem zoon zelf overigens steeds maar 1 keer (grondig) gekamd per dag. (in 10 minuten lukte me echt niet Margje. maar een dik kwartier dat was haalbaar toen ik de slag echt goed te pakken had)

Hoe gaat het bij jouw Rodebeuk? Heb je ueberhaupt ooit een luis gezien? En kam je nog steeds?

Ingrid

Zo dan!

Weet wat je zegt Yta, we staan zo bij je op de stoep!
Want ik heb nog steeds niets gezien, behalve een optionele misschienluis op dag 1 bij jongste.

En Ingrid, misschien zijn het toch mijn slechte ogen... maar dat gaat Yta dus voor me oplossen. Eerst maar eens mijn haren morgen wassen

Tink

Tink

22-09-2010 om 00:45

Genista

"Ik heb een keer meegemaakt dat bij een kind Heel Erg Veel (krioelend!) luizen gezien waren, maar dat kind had wel bij ons gespeeld omdat moeder zich schaamde. En tot mijn afgrijzen hoorde ik van mijn dochter dat ze ook gezellig in haar bed hadden gespeeld, ziekenhuisje ofzo. Ik zou toch wel erg blij zijn geweest als de moeder van dat vriendinnetje me op dat moment had inseind dat Marietje luis had, maar ik hoorde het dus pas de dag na het hier in bed spelen. Ik begrijp nog niet waar we het aan te danken hadden, maar mijn dochter heeft het toen niet gekregen."
Dat is dus precies de reden dat ik niet wil dat speelvriendjes/dinnetjes hier boven spelen. Gewoon nooit.
En voor degenen die het niet vertellen, tja kan best dat je gelijk hebt hoor, dat na de eerste kamdag het gevaar wel grotendeels geweken is. Toch zou ik het fijn vinden als je het me wél vertelde, want dan heb ik de keus. En helaas pindakaas, dan zou op dat moment de speelafspraak niet doorgaan wat mij betreft, niet bij mij en niet bij jou. Dat moet maar even, zolang er sprake is van beesten. Echt, ik krijg de griezels bij het idee. Terecht of niet, maar zo is het nou eenmaal (en ik ben verder echt niet met smetvrees behept).
Ik waarschuw visite inderdaad ook en hang hun jassen ver van die van ons op zo'n moment. Misschien overdreven, maar beter een keer teveel voorzichtig dan 1 stiekem toch meeliftende luis.

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 01:04

Zie je nou, tink

Een kind krioelt van de luizen, speelt in het bed, en nog heeft jouw kind geen luizen

Een fijne illustratie van 'dat het wel wat kan lijen'

Margje

Margje

Dat was mijn situatie Maar tot nu toe is mijn gezin ook luisvrij. Op school zien we echter wel dat de plaag zich steeds bij bepaalde gezinnen voordoet, veel vaker dan bij anderen. Zoiets als een voorkeur hebben luizen dus wel. En als je de uitvoerend kammer/bestrijder in zo'n "lekker" gezin bent, kan ik me verrot goed voorstellen dat je het wilt weten als er een luizendrager komt spelen. En dat je die speelafspraak dan liever even uitstelt. Dat ik nu toevallig niet zo'n "lekker" gezin heb, wil niet zeggen dat ik niet een beetje consideratie met anderen hoef te hebben

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 13:22

Tja

Ik denk dat zo'n luizen-prone gezin ze dan tóch wel krijgt, als het zich in een klas met schoolkinderen bevindt. Ik blijf geloven dat een enkele babyluis geen schijn van kans maakt om over te stappen. (Inderdaad, het voorbeeld met de krioelende luizen in bed is dan wel het andere uiterste - en dat zou ik natuurlijk ook nooit doen).

Margje

Hier....

heeft zoon vanochtend complimenten gehad vd luizenmoeder. Zulk mooi zacht haar (haha! Wat wil je, 2 weken lang elke dag cremespoeling!) en 'wat heeft je moeder goed gekamd zeg!' Geen luis of neet meer te zien!

Wat wil je nog meer! Ja, dat de hele klas inmiddels luisvrij is...en dat is ie...want geen briefjes mee vandaag.

Klaar!

Ingrid

Tink

Tink

22-09-2010 om 19:39

Hoera

Gefeliciteerd Ingrid

En Margje, ik hoop echt dat je gelijk hebt, maar ik blijf het een eng idee vinden

Fijn!

Gelukkig maar Ingrid, want al viel het mee, je hebt toch liever helemaal niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.