Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

noedels

noedels

13-10-2009 om 12:44

Luizen

in de 9 jaar dat de kinderen naar school gaan heb ik nog nooit luizen gehad, echter vamorgen was het raak. Echter bij 1 van de 3.

Dus kind ingespoten met speciale spray, gewassen en bijna 2 uur gekamd, kind werd wat gek van mij.Kleding en beddengoed gewassen maar nu?

De andere kinderen ook prevetief behandelen? auto/huis tot blinkend schoon poetsen?, bank en stoelen behandelen? en kind elke dag behandelen?

wie heeft raad?

kind heeft besmetting op school opgelopen, kregen gister al een waarschuwing om de kinderen te kontroleren.
luizenzak oid hebbeb ze hier nog nooit van gehoord.
hoeveel kans heeft het kind om het weer op te lopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

13-10-2009 om 13:51

Kijk even bij....

Algemeen. Gisteren heeft er ook een moeder een luizendraadje gestart. En ook het archief staat er vol mee (onlangs nog 2 draadjes geweest).

Succes ermee! De korte samenvatting luidt: Elke dag kammen, 14 dagen lang (laat kind eerst haar wassen met cremespoeling). En verder hoef je vrij weinig te doen.

Margje

noedels

noedels

13-10-2009 om 14:26

Bedankt

heb daar gekeken, pff, zag mezelf al heeeeeel het huis omgooien, kan dat opzich geen kwaad, maar liever op een eigen gekozen tijdstip.

noedels

noedels

13-10-2009 om 19:36

Zusjes

wie weet of je alle gezinsleden moet behandelen preventief?

Inge M

Inge M

13-10-2009 om 19:40

Niet preventief behandelen.

Dat heeft helemaal geen zin. Dat staat ook in de informatie van de GGD.
Wat wel noodzakelijk is, is het kammen van de gezinsleden. Zoek uit of ze luizen of neten hebben.

Tink

Tink

14-10-2009 om 11:41

Idd niet preventief behandelen!

Sterker nog: in feite heb je geen gif nodig . Kammen moet je namelijk tóch, want welk middel je ook gebruikt, het doodt nooit 100% van de luizen en neten.

Elke dag behandelen heeft dus ook absoluut geen zin. Staat als het goed is ook in de gebruiksaanwijzing van die middelen trouwens.

Dus ik sluit me aan bij Margje: kammen, kammen en nog eens kammen. Elk gezinslid (ook preventief dus), 2x daags en minstens 2 weken volhouden nadat je de laatste luis hebt gezien. Een pasgeboren luisje kan pas na ongeveer 5 dagen zelf eitjes leggen, dus als je vaak genoeg kamt vang je elke luis voordat ie zich vermenigvuldigt. Gevangen luizen knak je met je nagel dood, en/of je spoelt ze met veel water weg. Kammetjes naderhand met heet water en sop schoonmaken.

Over het wassen en schoonmaken verschillen de meningen . Ik heb gelezen dat een neet 2 weken zonder mensenhoofd kan overleven, dus ik zou vaker dan 1x alles wassen. Dus beddegoed, kleding, pyjama's e.d. (al zou ik het misschien niet meer dagelijks doen, zoals ik in het verleden wel heb gedaan).
Stoffen banken en tapijt heel goed stofzuigen. Dingen die niet op 60 graden in de was kunnen (denk aan speelgoedbeesten, kussentjes, fijne was) kun je óf 2 weken in een afgesloten plastic zak doen, óf 24 uur in de vriezer. De autostoelen zou je ook een keer goed kunnen zuigen.
Denk ook aan dingen als gymkleren, verkleedkleren op school (kleuterklas), haarspeldjes e.d.

Sterkte ermee, het is een gedoe!

*krab krab krab*, de fantoomjeuk slaat meteen weer toe

noedels

noedels

14-10-2009 om 15:03

Brief school

gekregen met uitleg ect, maar wat mij verbaast is dat school zelf helemaal niets onderneemt.
Er is uitgelegt op de oudersavond dat ze geen kinderen mogen weren met luizen, dus ook al worden ze niet behandeld mogen ze toch komen.

Jassen hangen ook allemaal naast elkaar, luizenzak hebben ze nog nooit van gehoord.

Ik heb dus netjes gemeld dat mijn kind besmet was, volgens de juf is ze niet de enigste, maar uit haar gezichtsuitdrukking kon ik opmaken dat ze niet zeker wist of de andere ouders ook aktie ondernamen.

Ik heb niet zoveel zin om dus lang last te hebben van die luizen en denk erover om een luizenzak aante schaffen.

Maar wat zijn de voor en tegens?
Heb ergens gelezen dat het bijv bij natte jassen veel problemen geeft. ( ze mogen hier niet buiten spelen als het regent dus dat scheelt wel.Maar helpt het echt? en helpt het ook als je de enigste bent die dat doet. Kost het de kinderen veel tijd om zelf hun jas in die zak te doen? ( leeftijd van 7/8 jaar)

Enne, helpt lavendelolie? Deze tip kreeg ik van een ouder van een kind wat regelmatig last had; Lavendelolie achter de oren en versprenkelen over de kraag van de jas evt in gymtas ect.

Tink

Tink

15-10-2009 om 11:05

Luizencape

Hier op school hebben ze die dingen ook niet, helaas. Ik heb er zelf wel een paar aangeschaft. Tja, daar heeft een ander niks aan, maar er zullen geen luizen van andere jassen op die van mijn kind wandelen.
Met 7-8 jaar moeten ze dat zeker wel zelf kunnen trouwens, mijn jongste zoon is 6 en hangt zijn jas ook altijd zelf in de luizencape. Zo'n cape (www.bugbag.nl) is van onderen open, dus een natte jas gaat niet zitten broeien ofzo.

Tja en wat die lavendelolie betreft, over teatree olie gaat hetzelfde verhaal. Luizen zouden er niet van houden. Jammer genoeg kunnen luizen niet praten, dus niemand weet het zeker. Ik geef er in elk geval mijn geld niet aan uit en vertrouw op de luizencape + de kam!

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2009 om 11:59

Vrijwel alle kinderen

Op onze school hebben vrijwel alle kinderen een luizencape. Ze kunnen dat al heel snel zelf.

Margje

Puck2

Puck2

17-10-2009 om 13:19

Tink

En hoe doe je het dan als ze naar gym gaan? Nemen ze dan de luizenzak ook mee. Kleedkamers zijn een walhalla voor overlopende luizen: alle kleren liggen kriskras door en over elkaar. En in de klas zitten de kinderen ook gezellig knus dicht bij elkaar samen een werkje te doen, overlopen is dan ook gemakkelijk. En als ze sporten, naar clubjes etc. gaan: daar hangen ook alle jassen en/of kleren lekker bij elkaar. Met een luizencape kan je maar heel beperkt risico wegnemen.

noedels

noedels

18-10-2009 om 11:43

Neten

als je het kind behandeld hebt met anti luis product, blijven de neten nog in het haar plakken, MAAR zijn deze dan dood of zolang ze in het haar zitten kunnen ze uitkomen, werkt het product dan alleen voor de luizen?

Dochter heeft dus al na de eerste kambeurt/behandeling geen lopende "vriendjes" meer, maar ik vind ondanks elke dag kammen nog steeds neten.
Probleem is dat met de behandeling met de shampo het kind een hele rode hoofdhuid heeft en het behoorlijk pijnlijk is.Ik heb wel iets gevonden bij de natuurwinkel op basis van lavandin, maar weet niet of dit afdoende is. Je kan er ook de jassen en het haar preventief mee in spuiten. Heeft iemand hier ervaring mee? het ruikt trouwens wel lekkerder dan de "drop" lucht van de shampo

margje van dijk

margje van dijk

18-10-2009 om 15:36

Noedels

Je hoeft echt niks meer te gebruiken aan middelen, ik zou het echt niet doen als je dochter al zo'n rode hoofdhuid heeft!

De neten haal je niet weg met kammen (ik tenminste niet). Maar als je consequent 14 dagen blijft kammen is dat ook niet erg. Als er nog luisjes uitkomen, dan kam je die daarna wel weg.

Als de neten een centimeter van de hoofdhuid af zitten mag je er van uit gaan dat ze 'leeg' zijn, las ik ergens.

Gewoon doorkammen, je niet bekommeren om die neten, dat is de beste methode.

Succes!
Margje

Wat soms werkt bij neten

Neten zijn inderdaad lastig los te krijgen. Wat je kunt doen, mits de hoofdhuid NIET geïrriteerd is: maak een mengsel van 1:1 water en azijn en was daarmee het haar. De netenlijm laat dan makkelijker los.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2009 om 20:21

Azijn en water

Als luizenmoeder raad ik dit altijd aan. Vooral omdat een kind met lang haar anders heel lang met lege eitjes in het haar zit, die moeten uitgroeien. En buiten dat het er niet fijn uitziet is het bij de luizencontroles op school ook zo dat kinderen met uitgroei altijd extra aandacht krijgen. Vooral in de bovenbouw waar het toch wat gevoeliger ligt is dit niet leuk voor een kind.

Dendy

Tink

Tink

19-10-2009 om 00:07

Luizencapes en azijn

Klopt hoor Puck, tuurlijk zijn er nog veel meer manieren waarop luizen over kunnen lopen. Maar de jassen hangen zowat de hele dag aan die kapstok, dus een deel van het risico beperk je dan toch. Naar de gym kan er een plastic zak mee, waarin ze al hun spullen moeten doen (jas, gymtas, kleren). Sporten en clubjes: dito.

Noedels, als je kind al last heeft van een geïrriteerde hoofdhuid zou ik er zéker niet nog meer gifspul op doen. Volgens mij mag dat niet eens als je wondjes hebt (zie gebruiksaanwijzing).
Zoals gezegd, geen enkele shampoo of lotion werkt 100% tegen luizen, en al helemaal niet tegen de neten. Die eitjes/neten zijn hartstikke sterk, ze gaan niet los en overleven de gifaanval doorgaans ook wel. Dus die kunnen inderdaad nog steeds gewoon uitkomen. Maar als je blijft kammen maakt dat niet uit, want dan vang je zo'n uitgekomen luis wel weer.
Neten krijg je ook los met je nagels (je 'ritst' ze van de haar af) maar dat is een hoop werk, zeker als het er veel zijn. Je kunt ze inderdaad ook laten zitten, zie verhaal van Margje.
De azijntip werkt ook goed. Water en azijn (gewone keukenazijn) 1:1 mengen, dit op het haar doen en een minuut of 10 laten inwerken. Daarna laten de neten makkelijker los. Een neet die meer dan een cm van de hoofdhuid af zit kun je inderdaad als leeg beschouwen. Maar doe die azijn alleen op je dochters hoofd als de wondjes genezen zijn! Anders doet het echt pijn.

Succes met kammen!

Maxime.M

Maxime.M

19-10-2009 om 23:23

Neten lukte niet hoor

Hoi,

Ik kreeg bij het fijne lange blonde haar van mijn dochter de neten er echt niet uit met de netenkam, ook niet na inweken met water en azijn. Het enige wat hier hielp was tussen je vingernagels nemen en van de haren af ritsen. Duurde alleen 45 minuten om het hele hoofd onder handen te nemen. Gelukkig werd het wel met de dag minder natuurlijk (de tweede dag kwam ik dan de rest tegen die ik de eerste dag over het hoofd had gezien) en dan samen met kammen kwamen we wel van de neten af. De tweede keer dat mijn dochter ze had (toen was ze 11) heb ik haar krullende haar met de stijltang onderhanden genomen " burn suckers burn" ik was die stomme neten zóó zat! Het hielp wel

Maxime

Tink

Tink

20-10-2009 om 00:17

Grinnik

Maxime, die onthoud ik . Voor je-weet-maar-nooit! Zou föhnen op de heetste stand ook werken?

amk

amk

20-10-2009 om 16:16

Hangt van je fohn af denk ik

als je een verffohn neemt ben je er wel heel erg definitief vanaf denk ik....

Stelle

Stelle

21-10-2009 om 19:53

Botte bijlmethode

Vandaag was ik het zo beu met die ***neten, dat ik ze er gewoon uitgeknipt heb. Nu waren het er niet zo heel veel meer, maar rond de oren zat er nog wel een heel stel. Zeer effectief, haha. Gelukkig heeft Zoon veel & dik haar dat niet in een of ander kapsel zit, dat scheelt: het valt totaal niet op dat er wat flnike happen uit zijn

Tink

Tink

21-10-2009 om 20:50

Ja

Die botte bijlmethode heette hier: tondeuse. Jammer van de mooie krullen van zoon 2, maar dat groeit wel weer aan... en er was met geen luizenkam doorheen te komen. Toen de mannen bijna kaal waren was controle ook een fluitje van een cent, in 5 minuten per kind was ik klaar. (Ter compensatie heeft dochter erg lang dik donker haar... )

Tip tegen de neten

Ik kreeg van iemand de tip om de haar met de neet er gewoon uit te trekken, was goed te doen voor dochter volgens mij. Ik deed dat dagelijks een kwartiertje (heb dat ook 14 dagen volgehouden) en ik schat dat ik er wel zo'n 120 uitgehaald heb. Dochter gaf geen krimp maar was dan ook zeer geinteresseerd aan het kijken naar een Knabbel- en Babbel-aflevering. Vervolgens kan ik dus nooit meer over K&B horen zonder aan luizen te moeten denken...
Overigens heb ik dochter alleen met shampoo behandeld (zou de neten niet doden) en mijzelf met lotion (zou dat wel moeten doen).
Vonda

Vonda

Nog een tip om neten te verwijderen

Mijn tip ben ik hier nog niet tegengekomen. Bij mijn dochters (met lang en eentje met lang zéér dik haar) kreeg ik de neten echt niet weg.
Wat wel goed werkte, de haren (na het wassen) volsmeren met cremespoeling, wel een kwart fles of zo, en dan even laten inwerken en vervolgens kammen mét de cremespoeling in het haar. Twee voordelen, én het kamt veel makkelijker en de neten laten makkelijker los, je kan het alleen niet goed zien. Eventueel nog 1 of 2 keer na een aantal dagen herhalen (bij de volgende wasbeurt bijvoorbeeld).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.