Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ishtar

ishtar

25-01-2009 om 16:27

Luchtbevochtiger

Ons huis is heel droog. Met de vorst hadden we een luchtvochtigheid van maar 28% En dat is met teakhouten meubels en een houten vloer niet echt geweldig. Daarom zitten we nu te denken aan een luchtbevochtiger. (naast de radiatorbakjes) Heeft iemand zo'n ding? Of weet iemand welke aan te raden is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

25-01-2009 om 21:43

Ook benieuwd

Hier is de luchtvochtigheid momenteel 28%, met de vrieskou kwamen we niet hoger als 20%.
De gelijmde laminaatvloer laat dus ook flinke kieren zien, die gelukkig tegen de zomer wel weer dichttrekken.

Luchtbevochtigers aan de cv laten de luchtvochtigheid hier helemaal niets stijgen, raar maar waar.
Ik kook al vaak zonder de afzuigkap aan te zetten, zodat het verdampte vocht toch maar gewoon in huis terechtkomt. Ook hang ik regelmatig natte was op in het trapgat, maar ook dat doet blijkbaar niets.
Ik lees dus mee in de hoop op goede tips!

Groetjes, Minet

Zibro

Wij hebben er eentje van het merk Zibro. Geschikt voor niet al te grote ruimtes. Wij plaatsen hem meestal in de slaapkamer van de oudste, die nogal gevoelig is voor pseudokroep. En inderdaad met de vorstperiode ook in de woonkamer, maar dan moet hij wel de hele dag draaien. De radiotorbakjes werken ook perfect, drie keer per week moet ik ze volgooien..

Linda

ishtar

ishtar

27-01-2009 om 09:20

Lindar

Kan dat apparaat het goed aan? De hele dag draaien. Want wij hebben hem voornamelijk nodig voor de woonkamer.
Welke luchtvochtigheid 'haalt' hij dan? En maakt hij (veel) geluid?

Luchtvochtigheid 50 %

Wij hebben in de woonkamer parket, en na ca. 6 jaar kwamen er opeens kieren tussen de planken. Bleek een hele droge winter te zijn. Bij de parketzaak hebben we toen een luchtbevochtiger gekocht van Bionaire, met speciale filters die zich vol vocht zuigen en een draaiding die het vocht vernevelt. De luchtbevochtiger staat standaard ingesteld op 50 % luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid in de kamer lager is, gaat die automatisch aan. Keuze uit gewoon aanzetten of automatisch aangaan, en daarbij 3 verschillende snelheden. Laagste snelheid hoor je nauwelijks. Het ding gaat meestal aan het begin van de winter in de kamer en dan gaan er in twee weken tijd toch heel wat bakken van ca. 5 liter water door. Vervolgens een onderhoudsportie van ca. 1 x per week bijvullen. Het enige wat me dwarszit is het schuldgevoel, want volgens de gebruiksaanwijzing moet je geloof ik iedere week dat ding met chloor schoonmaken en water vervangen. Ik ben al lang blij als dat een keer in de paar maanden gebeurt. Als we binnenkort het slachtoffer worden van die bacterie waarvan ik nu de naam vergeten ben, hoeven ze in ieder geval niet ver te zoeken waar die vandaar komt...

Wat trouwens ook gelijk effect heeft op de luchtvochtigheid is het stoomstrijkijzer!

ishtar

ishtar

01-02-2009 om 17:44

Karly

welke bionaire hebben jullie?
Helaas werkt het stoomstrijkijzer niet voldoende.

Ishtar

Hij maakt bijna geen geluid, beetje blazend, zeg maar. De luchtvochtigheid stijgt na een paar uur toch wel met 10 %.

Is niet goedkoop, wij hebben er volgens mij zo'n 200 euro voor betaald.

Linda

ishtar

ishtar

03-02-2009 om 09:39

Bedankt

voor de reacties

Late reactie

Hoi Isthar,

zie nu pas je vraag. Wij hebben een Bionaire BCM 4510, destijds aangeschaft via de Parketmeesters, maar ik geloof dat die momenteel niet meer verkocht wordt i.v.m. een nieuwer model van Bionaire. Gelukkig zijn de filters nog wel volop te krijgen!

groetjes

Karly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.