Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Niny

Niny

15-07-2009 om 15:27

Los fornuis of niet?

Wij zijn bezig onze keuken te vernieuwen, hij heeft een vrij onhandige vorm waardoor we 'gedwongen' worden bepaalde keuzes te maken. Wat we wel kunnen kiezen is het fornuis. We willen het liefste zo'n los fornuis. Maar als je daar nou staat te koken en je wilt even iets neerleggen, waar laat je het dan? Leg je dan met achterlating van een straal pastasaus even je lepel op het aanrecht dat een stukje verderop staat? Of zijn er fornuizen waar ook legplek is?

Niny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is los echt los

Staat je fornuis dan helemaal los van de rest van je keuken? Dat lijkt mij persoonlijk niet handig...
je hebt toch ook van de losse elementen met lasten, lades ofzo.. Kun je die niet op de plek van je fornuis zetten en je fornuis om een handigere plek?

Trouwens welkom in de wondere wereld van het keukenkiezen. Ik ben ook bezig en zie soms door de bomen bos niet meer... De keuren, het materiaal en het blad ben ik helemaal uit maar over de indeling kan ik maar niets vinden wat ik praktisch en ook nog mooi vind.

Niny

Niny

15-07-2009 om 15:55

Dumbledore

De bedoeling is dan inderdaad dat er links en rechts wat ruimte is - het fornuis zou tegen een smalle wand, haaks op het aanrecht, komen te staan. Lastig hoor. We zijn ook al bij Bruynzeel keukens geweest, en daar was iemand die heel goed meedacht, maar we zijn er nog niet uit.
We hebben trouwens al vele mogelijke indelingen de revue laten passeren met het inrichtingsprogramma van Ikea, reuze leuk, je kunt de maten van de ruimte invoeren en er dan van alles in zetten, en het resultaat in 3D bekijken. Echt een aanrader, mijn zoon van 8 is op dit moment zijn eigen kamer aan het herinrichten

Niny

Andere keukenplanner

hoi hoi,

Ik heb laatst de keukenplanner van alno ontdekt. Super gaaf. Prachtig veel mogelijkheden en de kleuren zijn ook wat realistischer dan bij IKEA. Overigens doet de ikeaplanner het bij mijn niet meer... Een of andere fout in het programma.

ik ken het gevoel overigens hoor. Wij zijn bij superkeukens en bij een plaatselijke keukenwinkel geweest... Maar ik ben nog steeds niet uit over de indeling.

Onze keuken is 345 x 230... en de jouwe?

Niny

Niny

15-07-2009 om 19:13

Maten

Onze keuken is 2,70 bij 3. Echt niet zo klein dus, maar met onhandige deuren en een enorm raam.

Ik ga straks je keukenplanner proberen, nu eerst naar de musical van oudste dochter.

Niny

Los fornuis+ruimte ernaast

Mijn vriendin heeft een los fornhuis gehad. Een 6 pitsfornhuis+oven+braadgedoe eronder. Ernaast zat aan de ene kant een snijplankgedeelte (vast dus aan het fornhuis en eronder zat nog een stukje van de braadslee+de wand van de oven). Aan de andere kant (links) zat een soort klep die normaal naar beneden stak maar die je met 1 handbeweging omhoog kon trekken en verticaal kon hangen, niet zo breed ik denk zo'n 30 cm.Ik heb heel wat keren bij vriendin gekookt (moeilijke, misselijke zwangerschappen....) maar ik heb dat losse fornhuis nooit wat gevonden. Ik vondt het onhandig, m.n. als je b.v. het eten op hebt staan en je moet er een oogje ophouden en ondertussen wil je wat anders doen (sla klaarmaken b.v.) dan sta je met je rug naar het fornhuis en hoewel ik dan m'n best deed om te kijken iedere keer of de aardappels niet overkookten (bijv.), tóch elke keer mislukte dat weer en veraste het me.... en dan brubbel, de brubbel hele fornhuis onder het kookvocht.Of ik zoek net de koriander ofzo en sta dus omgedraait te zoeken. Dat gebeurd me thuis dus nooit. Dan sta ik naast/vlak bij het kookgedeelte en kan veel sneller reageren, het beter met 1 beweging van de ogen in de gaten houden zeg maar. Vriendin had de afzuigkap erboven hangen en eraan de pannen (mooie van die koperen). Ook dat vondt ik niet écht wat. Ik ben iets kleiner dan vriendin en kon altijd nét niet bij de pannen (ja hoog op m'n tenen of man vragen). Soms kletterden de pannen bij mijn pogingen de goede te pakken zo naar beneden (ai, ai dekking zoeken). Dat gebeurde vriendin ook wel 's maar wel minder dan mij weet ik.Ik heb heel wat gefoeterd op dat 'rotfornhuis', en aan het onbekende ligt het écht niet. Wij hebben máánden bij vriendin samen (met 2 gezinnen dus) gegeten.
Vriendin verdedigde altijd háár fornhuis, maar toen ze zoontje nummer 3 kreeg was de keuken gerenoveerd. En nu heeft ze een AGA-fornhuis op gas. Zo'n ding wat meteen als 'kachel' dient. Wel gezellig, maar zijn hardstikke duur. Maar die staat gewoon tussen het keukenblok. Véél praktischer vindt ik. Bij zoontje 3 was de misselijkheid en het beroerd voelen veel minder, dus de keren dat we daar gegeten hebben zijn veel minder. Maar ik kon op die AGA (waar ik totaal geen ervaring verder mee heb) beter uit de voeten/handen dan dat losstaande fornhuis. En dat komt voornamelijk door de plaats waar die staat.
groeten albana

mirreke

mirreke

17-07-2009 om 14:42

Maar een los fornuis staat toch gewoon tussen of naast het aanre

Wij hebben altijd een los fornuis gehad. Nu hebben we zo'n brede zespitter. Daarnaast een ruimte van 1 cm en dan een uitstekend stukje aanrechtblad, dus ik kan echt gemakkelijk mijn lepel of roerding of deksel even neerleggen of iets snel snijden en in de pan mikken. Niets mis mee.
Vrienden van ons hebben een los fornuis inderdaad los in de keuken staan, als een soort eilandje tegen een apart stukje muur. Dat lijkt mij persoonlijk heel onhandig, want dan zou ik mijn legplekjes missen.

Wij hebben net nwe keuken met los fornuis...

.. en zoals in postings hierboven al gesteld; we hebben zowel links als rechts ervan gewoon aanrechtblad.
Links om precies te zijn 30 cm. en rechts ruim een meter. Tussen aanrechtblad en fornuis zit nauwelijks ruimte.
Keuken is paar dagen geleden geplaatst, we gaan de opening tussen fornuis en aanrechtblad (paar mm.) nog dichtkitten. Dan heb je er helemaal geen last meer van.

Ik ben er erg blij mee, maar concrete praktische ervaringen kan ik je niet geven - we hebben dus pas net

Mare

Vriendin van mij....

heeft nu een los fornuis tussen twee aanrechtbladen maar vertelde me laatst dat ze bij een volgende keuken het fornuis vrijstaand wil hebben. Dit ivm het schoonmaken.

Ik ben ook met een keuken bezig en misschien komt het fornuis hier aan één kant aan tegen het aanrechtblad. Dat scheelt weer een schoonmaakkier
Maar ik ben er nog niet helemaal zeker van. Inbouw lijkt me ook erg praktisch wat schoonmaak betreft, maar de oven wordt dan helaas wel weer een stuk kleiner..... Zucht. Al die keuzes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.