Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

11-12-2010 om 14:14

Leuke bespaartips

Wie heeft leuke bespaartips? Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik met een verlepte banaan niet stiekem een heerlijk toetje zou kunnen maken. Of wat te doen met oud brood.

En gewoon in het algemeen: wat doe je om geld te besparen?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

11-12-2010 om 14:22

Banaan

Verlepte banaan kun je pureren met yoghurt, dan heb je bananenyoghurt. Eventueel kun je het opleuken met een bolletje ijs of een scheutje slagroom als je met de staafmixer bezig bent.
Je kunt verlepte banaan ook bakken, dan niet te hard bakken maar op een zacht vuurtje dan verlept alles.

Vera

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2010 om 15:10

Oud brood

Oud brood, daar kun je roosteren, mee paneren, wentelteefjes van bakken,etc.
Restje kaas kun je raspen over de pasta. Verdere bezuinigingstips:
twee keer nadenken voor je iets koopt.
twee keer nadenken voor je iets weggooit.

Leuk?

het lijkt mij juist een ontzettend gedoe om die enkele bruine banaan per maand te verwerken tot een nog eetbaar hapje.

Oud brood gooi ik in de groenbak of geef ik aan de vogels/nemen we mee naar het park.

Geld besparen hier: minder op vakantie, scheelt snel honderden tot duizenden euro's. Dus een keer niet met zomervakantie een paar weken naar Zuid Frankrijk maar een week op de veluwe ofzo, uitje naar de kust etc. Vooral het uit eten gaan kost bij ons in de vakantie bakken met geld terwijl we thuis bijna elke dag koken.

Bezuinigingen die je niet ziet/ervaart: Abonnementen en lidmaatschappen, kijken ook of je telefoon/internet abo niet goedkoper kan. Controleren of de autoverzekering niet goedkoper kan.

Hier heb ik de schoonmaakster van elke week naar om de week gedaan, scheelt 80 per maand. En straks als mijn jaarabo afloopt in het voorjaar ga ik van fitness af en dan ga ik goedkoop zwemmen en hardlopen, scheelt 50 per maand. Verder gaan we niet meer elk week op vrijdag eten afhalen, scheelt zo'n 80 per maand.

Verder de voor de hand liggende dingen: aanbiedingen en uitverkoop in de gaten houden. Als je nu in de uitverkoop toch dat ene legoding kan kopen voor de helft van het geld heb je straks een mooi kado voor de verjaardag. Idem kinderkleding, ik koop veel eind van het seizoen een maat groter voor het volgend jaar, vooral winterjassen scoor je op die manier een stuk goedkoper.

Slimmer met eten om gaan: Pastasaus in grotere hoeveelheid maken (let op aanbiedingen gehakt etc) en dan invriezen in porties.

En wat ik om elke andere reden ook weer moet doen: stoppen met roken, kost mij nu zo'n 70 per maand.

Biene M.

Biene M.

11-12-2010 om 17:10

Brood en bezuinigen

Wij kopen allemaal halve broden en doen die in de vriezer. Met een half brood doen we doorgaans één dag, dus we hebben nooit oud brood.

We moeten hier echt bezuinigen (krijgen volgend jaar veel minder terug voor de kinderopvang en krijgen er juist een kind bij...). We willen in elk geval op de boodschappen gaan besparen door minder biologisch (gaat me aan het hart, maar ja) te kopen en minder makkelijk eten, zoals kant en klaar geschilde aardappelen. Abonnementen op tijdschriften heb ik opgezegd en ik ben over naar een goedkoper telefoonabonnement. Ik twijfel erg over overstappen naar een goedkopere internetprovider, we zitten nu bij xs4all, al heel erg lang, en dat bevalt prima maar is niet goedkoop.

Nou ja, ik lees hier mee en hoop op goede tips! De werkster opzeggen zou € 100,- per vier weken schelen, maar die luxe ontzeg ik ons echt niet graag. Op giften aan goede doelen valt ook flink te besparen, maar dat kan ik erg slecht over mijn hart verkrijgen.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-12-2010 om 17:20

Besparen

ja, ook hier moet het mes weer in een aantal zaken. Hulp gaf aan einde van het jaar te willen stoppen. Heel jammer, maar het kwam goed uit. Ik had al wel willen voorstellen naar 1 keer per 2 weken te gaan, maar kon dat nu meteen aan de nieuwe voorstellen. Gelukkig heb ik wel weer een nieuwe inderdaad...

Verder moet ik gewoon goed opletten niet te veel te kopen en te koken. Hier gaat nog teveel over de datum weg (vleeswaren) maar Nashaman is slecht op te voeden op dat gebied (koopt dan 5 soorten vleeswaren, maar de kinderen eten dat nauwelijks op hun brood).

Gelukkig krijgen zowel Nashaman als ik in het nieuwe jaar ietsje salarisverhoging, dus misschien spelen we quitte. want ja, de kinderopvang gaat wel omhoog en ook de zorgverzekering...

Biene

Als je al heel lang bij een bepaalde provider zit kan het flink schelen als je verder gaat shoppen. Het leverde bij ons alleen een ontzettend gedoe op, maandenlang hebben we dubbele abonnementen gehad, uren aan de helpdesk die niet hielp etc. Dus hou dat even in gedachte als je de stap neemt.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-12-2010 om 17:31

En ook

xs4all is misschien wel duurder, maar het werkt wel vrijwel altijd en goed, en ook de helpdesk is gewoon prettig, in tegenstelling tot andere, waar je vaak niet langs het call-center komt (die alleen maar stacato oplezen wat er in de comp staat en eigenlijk net zo digibeet zijn als de persoon die belt....)

Maxime.M

Maxime.M

11-12-2010 om 17:34

Zelfde provider

wij zijn onlangs overgestapt naar een ander pakket bij dezelfde provider, bleek goedkoper te zijn dan wat we nu hebben en het is nog sneller internet ook. Kwam doordat we eerst bij Planet zaten, dat ging automatisch over naar kpn, en toen ineens bleken we dus gewoon in een soort duurder pakket te zitten.
Je zou dus eens met je eigen provider kunnen bellen en vragen of er een voordeliger optie is bij hen.

Nasha 1ste- tip

ik koop elke week 5 ons vleeswaren,die vries ik in,elke avond haal ik een pakje uit de vriezer.zo heb je altijd vers in huis.

cecile_s

cecile_s

11-12-2010 om 17:56

Energie...

Volgens mij veel besparen op energie: verwarming 1 a 2 graden lager (bij ons altijd op 19, schijnt laag te zijn) en 's avonds (als je stil zit - dan is het wat fris) lekker een plaid over je heen.
verder: wasdroger niet meer gebruiken of heel weinig (alleen handdoeken).
lichten, apparaten uit (niet stand by).
belangrijkste bij het kopen van dingen "Heb ik dit echt nodig?" Scheelt stukken!!!
Inderdaad niet teveel eten kopen (en weggooien). Oude banaan: in stukjes met kaneel erover in de magnetron. Heerlijk! Evt. nog (spuit)slagroom erover.

En bezuinigen

Man en ik hebben per 1 januari een ander mobiel abbo( €6,95 ipv €22,50).
en een andere zorgverzekering (€240 ipv €270).

Margriet*

Margriet*

11-12-2010 om 20:42

Shoppen

in de uitverkoop. Pas dure merken, allemaal 40% korting. Verder goed zoeken tussen kledingrekken met uitverkoop, later in het uitverkoopmoment. Alles 50 tot 75% korting. Als je tijdloze goede klassiekers koopt (is ook een tip van stylisten) ben je goedkoop uit.
Verder alle apparaten die op standby stonden nu met een handige stekker uit (kwam uit een oersaai bespaarkerstpakket van vorig jaar maar blijkt wel handig). Droger en wasmaschine volstoppen, geen halve wasjes.
Restjes die je bewaard ook opeten, 1x in de zoveel dagen. Scheelt je een dag boodschappen doen.
Alles wat je niet meer wil juist wel wegdoen en naar de kringloop, voor een tweede leven.

fryskdumke

fryskdumke

11-12-2010 om 21:00

Marktplaats

Alle spullen die je niet gebruikt op MP zetten. Ruimt je huis op en levert geld op.

Oh huistelefoon opzeggen

mijn ouders hebben dat gedaan en missen hem totaal niet.

Nog een idee

goede kwaliteit kopen als je iets moet kopen en daar heel lang mee doen. Zo leefde mijn opa en oma die kochten zelden iets maar als ze dan iets kochten dan ging het ook 20 jaar mee, meubels van ikea gaan gewoon na een paar jaar stuk, dus dat kochten ze absoluut niet, idem goedkope kleding dat kochten ze ook nooit. Gewoon zuinig doen met wat je hebt.

A. is dat goed voor je portemonnee en B. beter voor het milieu want veel duurzamer.

Ik heb afgelopen jaren een paar oude kasten gekocht, uit de Amsterdamse school periode, die dingen zitten zo meesterlijk goed in elkaar. Echt het verschil is aanzienlijk met een ikea kast. En ik was dan wel wat kwijt (400 voor 1 kast geloof ik) maar die kast die kan nog wel 2 generaties mee.

Guinevere

Guinevere

11-12-2010 om 23:00

Restjes

Restjes van het diner gebruik ik voor mezelf als lunchgerecht, op mijn vrije dag. Of als avondeten voor peuter voor de volgende dag, kunnen wij lekker iets klaarmaken dat hij niet lust.
Van dat brood in de vriezer en oud worden begrijp ik niet. Dat haal je er toch boterham voor boterham uit, en niet in zijn geheel?
Voor de rest: ik houd niet van verspilling, dat is meer een principekwestie. Maar ik ga ook niet bezuinigen. Heb ik geen zin in en er is geen noodzaak, gelukkig. Als je je vaste lasten (hypotheek!!!) goed afstemt op je inkomen en er niet mee op het randje van wat mogelijk is gaat balanceren, heb je járenlang speelruimte gecreeërd, normaal gesproken. Niet boven je stand leven en je hoeft dan ook niet te bezuinigen. Verder inderdaad niet toegeven aan elke modegril of bevlieging, wat kan jou het schelen dat je geen boeddha-huis hebt net als de buren.

Guinevere

Guinevere

11-12-2010 om 23:21

Toch bespaartip

Wat mij kapitalen scheelt: gewoon een zakje brood meenemen naar het werk, ipv de lunch elders aanschaffen. En ik stop zelf een lekkere koek in mijn tas voor elke dag, dan hoef ik niet langs de snoepautomaat. Ik weet bij voorbaat al dat ik lekkere trek krijg, daar kan ik dus beter op voorbereid zijn.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 07:45

Manda (ot)

Jaa, die kasten, zo heb ik een Pander, ook onverwoestbaar.

Biene M.

Biene M.

12-12-2010 om 09:06

Reacties

Goed idee om eens te gaan kijken of we bij xs4all ook goedkoper terecht kunnen! Ik wil er ook niet graag weg, heb een blauwe maandag kabel gehad maar dat was huilen met de pet op. En ik heb nu al 12 jaar het zelfde e-mailadres, ook fijn

Wat meubels betreft: onze vorige banken kwamen van Habitat, waren flink aan de prijs en stortten na een paar jaar gewoon in. Toen was Habitat weg uit Nederland Nu hebben we Ikea staan en de kwaliteit valt niet mee. Voordeel is wel (in een huis met jonge kinderen en katten) dat we eens per paar jaar voor een paar honderd euro nieuwe bekleding kunnen kopen. Ikeakasten vind ik inderdaad prima en verder halen we veel van marktplaats etc. Ik vind het vervangen van goede spullen ook altijd zonde.

Guinevere, je reactie over het afstemmen van je hypotheek op je inkomen vind ik toch wat kort door de bocht. Ten eerste was er niet zoveel speelruimte voor ons om te bepalen hoe duur we zouden kopen, omdat we door co-ouderschap niet zomaar naar Almere of zelfs maar de andere kant van de stad kunnen verhuizen. Ten tweede is door baanwissel na faillissement ons inkomen al jaren amper gestegen terwijl door gezinsuitbreiding onze lasten flink verhoogd zijn. Je moet dan toch echt eens naar je uitgaven gaan kijken, zeker wanneer zoals nu de kosten van kinderopvang en ziektekostenverzekering een paar tientjes stijgen terwijl de tegemoetkoming van de belastingdienst opeens zo'n 30% minder wordt. Dat geld moet toch ergens vandaan komen? Hoe zou jij dat dan oplossen?

dc

dc

12-12-2010 om 09:12

Weekmenu

Ik ben er ook erg mee bezig, dus ik lees vrolijk mee. Bedankt voor alle tips zover!

Mijn tips:
Dekens op de bank. Je gaat de verwarming pas echt stoken als je zit. Hier staat hij op 18 graden. 's nachts gaat hij uit (11.30u en 6.30 weer aan).
Een weekmenu maken. Ik koop alle maaltijden in 1 keer, dat scheelt een hoop "kleine dingetjes" tussendoor kopen. Ik reken erbij in dat we 2 keer restjes eten. En man en ik proberen in het weekend allebei een maaltijd voor doordeweeks te maken, zodat we dan alleen maar hoeven op te warmen. Echt relaxed. Verder niet elke dag vlees, of goedkoper vlees zoals varkensvlees (heel lekker te maken met goede kruiden, niet geschikt voor de islamieten onder ons ).
Bij uitjes eten en drinken mee. Je kunt bijvoorbeeld een heel leuk uitje hebben met pannekoekjes met nutella!
Kleine cadeautjes voor kinderen (verjaardagen enzo) kopen als je iets leuks goedkoops ziet. Op het laatste moment iets zoeken maakt het vaak duurder.
Niet teveel wassen en strijken. Vaak gaat iets best nog wel een keertje mee, en ziet het er na een half uur toch uit alsof je het niet gestreken hebt. (strijken kost veel energie)
Investeren in een broodmachine. Het grootste voordeel voor mij is dat ik dan niet nog even een keertje langs de winkel moet, en dan toch meer koop dan gepland.
Ban cola enzo. Je went zo aan een leven zonder frisdranken, en zo blijft het veel lekkerder voor af en toe! (Ik en de kinderen drinken 1 glas vrijdagavond bij de pizza (van supermarkt), en dat is dan echt een tractatie!
Kijk of je de auto echt nodig hebt. Wij helaas wel, maar god, wat slurpt zo'n ding geld op!

Nee ikea kasten

is waaibomen hout vast geniet met wat spijkertjes. Ze vallen uit elkaar, de planken zakken door, het kunststof (want geen echt fineer) is er zo af.

En mensen kopen die spullen omdat het na een paar jaar weer vervangen wordt voor iets nieuws. Mensen kopen geen ikea zodat het jaren mee gaat. De formule van Ikea is namelijk ook zo.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 10:42

Manda

Er is wel een duurder segment kasten te koop bij ikea van echt hout, en die staan als een huis, ik heb net een paar meter linnenkast gekocht uit een hele dure serie, ik kan jaren vooruit. (voor 25 euro op MP)

Maxime.M

Maxime.M

12-12-2010 om 12:13

Ikea tot nu toe

Wij doen toch minstens iets van 10 jaar met een Ikea kast, en het zou nog wel langer kunnen, maar eigenlijk hebben we ze weggedaan omdat we gewoon wat anders wilden. Eigenlijk was er niets mis met die kasten, geen doorgezakte planken of fineer eraf ofzo hoor.
Ik heb hier ook een ladenkastje staan van Trendhopper, gekocht toen ik nog thuis woonde, dus dat ding moet ongeveer 24 jaar oud zijn. Ooit eens opgeleukt met nieuwe ladeknopjes en een nieuw blad erop (niet omdat het nodig was, maar omdat dat leuk stond, een contrasterende kleur)
Ik weet wel dat dit soort kasten minder stevig zijn en ik denk niet dat ze meerdere verhuizingen en verplaatstingen mee gaan, (of je moet het heel voorzichtig doen) maar hier hebben we dus geen slechte ervaringen met Ikea.

Maxime.M

Maxime.M

12-12-2010 om 12:17

Oh vergeet nog wat

Nu lijkt het door mijn bovenstaande posting of ik alleen kasten van Ikea heb, maar dus ook een bank van Ikea, en een tv/computerkast van Ikea, kleine stoeltjes van Ikea, tafeltjes van Ikea (die stoeltjes en tafeltjes zijn van massief hout) Bank is al meer dan 10 jaar oud, ook nog prima. In de keuken nog 2 hoge kasten van ikea, die staan hier ook al 14 jaar naar volle tevredenheid. Oh en in de badkamer ook nog badkamerkastjes, die zijn pas 4 jaar oud.
Hmm, best veel, maar ja ik vind het echt goedkoop in verhouding met andere winkels en dus echt goed van kwaliteit hoor.
En natuurlijk Manda, kasten van vroeger zijn ook echt van een levenslange kwaliteit en bij Ikea heeft het de prijs waardoor je het nog eens makkelijk zou kunnen vervangen als je het zat bent, gelukkig niet omdat het ingestort is (bij ons dan)

Guinevere

Guinevere

12-12-2010 om 12:59

Biene

Biene, daarom zei ik er ook bij "normaal gesproken". Juist vanwege het feit dat zich omstandigheden kunnen voordoen waarbij je hypotheek tóch het grootste deel van je inkomen in beslag neemt. Maar dat neemt allemaal niet weg dat je door een vooruit ziende blik bij de aankoop van een huis je zelf op de lange termijn veel financiele ellende kunt besparen. Door bijvoorbeeld een huis te kopen dat je van één inkomen ook nog kunt blijven betalen. Ga je gelijk op je maximaal te lenen bedrag op 2 inkomens zitten, dan heb je voor andere financiële aanslagen geen enkele speelruimte meer. En beland je eenmaal in die situatie, dan is het erg moeilijk daar weer uit te komen.

Maylise

Maylise

12-12-2010 om 13:38

Ikea

Ik heb wel een paar Ikea kasten en stoelen die echt al minstens 10 jaar mee gaan. Verhuizen is overigens niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Onze Ikea boekkasten hebben de verhuizing niet overleefd. De boekenkasten die ik heb geërfd van mijn oma zijn echter ook na de zoveelste verhuizing nog in prima staat.
De Ikea stoelen, nachtkastjes en twee bureaus zien er echter ook na de verhuizing nog goed uit en die dingen hebben we dus ook al 10 jaar.

Maylise

jippa

jippa

12-12-2010 om 14:03

Van alles

Ikea of niet, oude spullen zijn vaak wel heel degelijk en gaan lang mee.
Wij hebben geen redenen om te bezuinigen ( luxe positie van een lage hypotheek), maar door een dure verbouwing ben ik anderhalf jaar geleden eens goed gaan opletten op de uitgaven. Een tweede reden was dat we dichtgroeiden van de spullen.
Ten eerste is het heel goed te stoppen met impulsaankopen. Kopje koffie hier een een leukigheidje daar, het loopt snel op. Zelf eten en drinken mee op uitstapjes etc scheelt ook veel. En tijdschriften af en toe in de bieb bekijken.
Ten tweede idd bij alles wat je wilt kopen nog eens heel kritisch nadenken of je niet zonder kunt. Rondbazuinen als je iets nodig hebt werkt ook, het is verbijsterend wat mensen allemaal wegdoen. En kijken of tweedehands een optie is.
Ten derde kijken of je nog wat kunt verkopen. Ik heb echt voor kapitalen verkocht op MP en weggegeven en nu weer een heerlijk opgeruimd huis.
Ten vierde: je gewoonten nog een onder de loep nemen. Liever een trui aan dan de verwarming boven de 18, geen overbodige lampen aan, geen droger voor de was, kleding even buiten hangen ipv direct weer wassen, dingen repareren ipv wegdoen, de hoeveelheden tandpasta en shampoo enzovoorts halveren, geen kant en klaar producten kopen of voorbewerkte producten. Dus alleen bloem en geen mix, geen sausjes etc. Geen bloemen maar af en toe een plant die lang meegaat, niet met vrienden uit eten ( ik weet niet of je dat doet maar wij deden dat best vaak), maar om beurten koken. Restjes eten niet wegdoen maar verwerken tot een ovenschotel en ga zo maar door.

fryskdumke

fryskdumke

12-12-2010 om 16:40

Bloemen ed

ik heb net idd een voor mijn doen ontzettend duur bloemstuk voor op de achtertafel gekocht. De bloemen zijn van rubber en de rest is ook materiaal want niet vergaat. Ik vond de uitgave duur maar bespaar op jaarbasis nu wel 210 euro!

Ik heb al besloten dan ik straks voor de beide kasten ook zoiets wil. Nu alleen eerst nog even sparen....

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 16:52

Eisen te hoog?

Waarom zijn Manda's eisen te hoog? Dat mag iedereen toch zelf weten? Ik heb een prachtige Pander-kast op de kop getikt ooit, en dat is echt degelijk vakwerk, en echt hout. Die kan ik rustig in mijn testament zetten, die zal echt nog decennia meegaan. Als iemand er voor kiest om dergelijk vakwerk aan te schaffen geef ik ze groot gelijk,hoor. Ik zou het niet anders doen als ik het kon missen.

Vic

Vic

12-12-2010 om 21:39

Kasten

Het wordt wat off-topic, maar ach
Ik heb laatst een heel erg mooie 100 jaar oude kast gekocht. Staat als een huis, en kan nog zeker 30 jaar mee. Helaas paste niet alles erin wat ik van plan was, dus ik moet nog een kastje hebben. Mijn voornemen was om alleen maar spullen te kopen voor de lange duur, dus niet nu 200 euro voor een Ikea-kast en dan doorsparen voor een mooie (= 200 euro weg gegooid). Maarja, nu zit ik met een verhuisdoos met spelletjes en knutselspullen. Ben al marktplaats aan het afstruinen (ook daar wordt voor mooie spullen hogere prijzen gevraagd dan voor oude zooi), en ga binnenkort even kijken bij een grote kringloopwinkel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.