Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pecas

pecas

04-02-2011 om 17:23

Leuk nederlands meidenboek gezocht

Dat zo'n beetje alle meisjes in laatste klas basisschool gelezen hebben (12j). Ik ben volgende week in Nederland en wil graag voor mijn dochter een leuk boek kopen om voor te lezen (ze leest zelf niet genoeg nederlands om op een goed niveau een dikker boek te lezen).

Geen Int'le boeken dus (Stephanie Meyer enzo), die kent ze al, maar dus meer een nederlandse klassieker.

Bedankt,
Pecas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uhh

dagboek van Anne Frank
Schoolidyllen
Joop ter Heul

Dat zijn toch echt de klassiekers, dacht ik zo. Maar goed, dat was mijn tijd....28 jaar geleden.

groetjes van Purk

Vera*

Vera*

04-02-2011 om 18:00

Hmmm

De Hoe Overleef Ik serie van Francine Oomen of Afblijven of Timboektoe van Carry Slee. Mijn dochter van bijna twaalf is bezig met de Deltora serie van Emily Rodda, dat is alleen niet erg meisjesachtig.

Vera

Ook

dochter van 12 hier vind de boeken van Francine Oomen en Carry Slee ook erg leuk.

Anubis

Mijn dochter las in die periode deeltjes van Anubis. Mischien is er ter ondersteuning ook wel een dvd van te vinden. Het is een Nederlandse serie die op tv geweest is en waar ze toen allemaal mee wegliepen.

Verder hangt het af van de interesse van je dochter denk ik.

Annet

Annet

04-02-2011 om 18:29

Absoluut: serie hoe overleef ik

Er is ook een versie: hoe overleef ik de brugklas. Maar eigenlijk zijn alle delen leuk en heeeeel Nederlands qua taal voor deze leeftijd.
Juist voor jullie doel zou ik voor deze serie gaan.

Ter aanvulling is Anubis inderdaad ook leuk. Je zou de tv-serie op dvd kunnen kopen.

pecas

pecas

04-02-2011 om 18:49

Oomen en slee lijken me leuk

vooral die van "hoe overleef ik de brugklas" omdat ze daar volgend jaar inkomt en totaal niet weet wat haar daar te wachten staat.

Bedankt allemaal weer.

Pecas

Annet

Annet

04-02-2011 om 18:58

Nog een tip

Er is ook een boek over meidenvenijn, oftewel pesten onder meiden.
Het is een spannend geschreven boek met herkenbare pubertaal en pubergebruiken (dit soort boeken, geldt ook voor 'hoe overleef ik', beschrijft naar mijn gevoel de gewoontes en gebruiken van 2 jaar verder. Maar dat maakt deze boeken aantrekkelijk voor 12-jarigen).
De titel is: De koningin van 1b (ook een brugklas)
Hoe overleef ik, is een serie van een meisje dat steeds ouder wordt. Het deel: hoe overleef ik mijn ouders, is ook erg leuk en leerzaam voor ouders!

klaver

klaver

04-02-2011 om 20:19

Mooi nederlands

Nog geen klassieker want net debuterende auteur, maar ik (en mijn zonen!) vinden de boeken van Ellen Stoop fantastisch. 'Jade, bijna 11' en 'Punt voor Pien' zijn de titels. De verhalen (met meisje in de hoofdrol) spelen zich duidelijk af in Nederland met allerlei actuele zaken die meisjes van die leeftijd bezighouden. En -npgmaals- qua schrijfstijl top!

fladder

fladder

05-02-2011 om 00:42

Een echte klassieker?

Joop ter Heul van Cissy van Marxveld. Zonder enige twijfel. Alweer zo'n 100 jaar oud (deel 1).

En dan die ene van Top Naeff, ben even de naam kwijt.

Verder de in de jaren 60 afspelende serie van Polly (Polly draagt een zonnehoed, en zo). Zou ik best wel eens wéér willen lezen, allemaal!

Als jonger meisje enorm genoten van de serie van Miesje Sandelhout (ook jaren 60).

En, wie kent haar nog, de serie van Irmgard Smits, die volgens mij door heel vrouwelijk 45+ is gelezen...!

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2011 om 08:20

Neeee fladder )

Ik heb zo,zoveel gelezen als kind, maar nimmer Irmgard,Joop,Polly en Top. Ik vond er werkelijk geen bal aan. Ik weet ook zo net niet of een hedendaagse tiener er blij van wordt.

klaver

klaver

05-02-2011 om 09:49

Een klassieker nemen

Ik zou niet gaan voor een echte klassieker. Jouw dochter zal er toch haar beeld van Nederland door laten beïnvloeden. Heeft ze straks het idee dat we hier in de jaren vijftig leven (overdreven, maar toch). Ook qua taalgebruik. Sprak laatste de broer van een vriend die al jaren in het buitenland woont en die gebruikte het woord 'Mieters'.... LOL

maan.

maan.

05-02-2011 om 11:21

Misschien..

Misschien is de wildekippenclub leuk? hoewel dat komt dan weer uit het duits. Schrijfster Cornelia Funke; heeft meerdere leuke boeken geschreven volgens dochter. Misschien dat die andere titels meer aanspreken volgens haar is wildekippenclub meer voor wat jonger.

Welk boek ik zelf erg leuk vond om te lezen uit de verzameling van mijn dochter was van Henk Hardeman, prinses van Ploenk en pirate van Ploenk. Maar ook misschien voor net iets jonger.

Als je iets wilt wat ze zelf kan lezen niet te ingewikkeld of te lang misschien erg leuk om Meester Jaap van Jacques Vriens eens te bekijken. Blijft leuk.

Tip van mijn dochter: Het oma-complot van Horowitz maar ik vrees dat dat dus onder de categorie 'internationaal' zal vallen. Wel een fantastisch boek ik heb hem ook gelezen

Dus ja het is het eigenlijk allemaal net niet.

Corien oranje

Corien Oranje heeft een aantal leuke boeken geschreven voor meisjes in deze leeftijdsklasse.
De serie over Sasha vonden we leuk omdat het gaat over een Nederlands gezin dat naar het buitenland verhuist (De vreselijke verhuizing, Marathon in de dierentuin, Zoenen met een beugel en Chaos in mijn hoofd).
Er staat een boek over brugklassers op stapel als ik het goed begrepen heb.

Polly

Die boeken van Polly heb ik hier staan. Samen met goudelsje en Mieke.
Muizemeis

pecas

pecas

06-02-2011 om 14:31

Het gaat me om de cultuur ook

Niet zo zeer het nederlands, want dan kan ik wel wat van internet ofzo voorlezen en dat moet ze toch ook zelf leren. Maar het lijkt me leuk voor haar wat te leren over woorden die gebruikt worden voor en door pubers zodat ze daar een beetje aan went en ook over een typische brugklas in Nederland waar vast dingen in voorkomen die ze totaal niet kent.

Ik heb het een en ander opgeschreven en m`n lijstje boodschappen wordt al lang, want buiten boeken, washandjes, purol, hagelslag en zo nog wat echt NL-se dingen!
Pecas

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2011 om 18:42

Dan

Dan lijkt mij Hoe overleef ik de brugklas heel geschikt.
Er zijn meer boeken over de brugklas,overigens.

neteret mut

neteret mut

06-02-2011 om 22:33

Tja

wij wonen inmiddels alweer een aantal jaren in Belgie, toch heb ik mijn dochters eens gevraagd naar leuke boeken. Zij zijn 13 en 15.
Titels: Meisje, 15, mooi maar maf
een gang met gele deuren
for girls only ( is een serie vanaf 10)\
Ziek
Zo gaan die dingen
alle boeken van Karen Stoffels
Alex
3 meisjes en de liefde
Vlinders en vriendinnen
boeken van Mel Wallis de vries
verder boeken die al genoemd waren

pecas

pecas

07-02-2011 om 09:19

Ik neem de lijst mee

Meer dan 2 boeken zullen het niet worden want ik zit met kofferruimte en ik wil ook nog een goed boek voor mezelf in het nederlands.

Bedankt voor alle moeite allemaal
Pecas

Nog 1

Dat heb ik weer van Carry Slee. Ik sluit mij aan bij voorgangers: zelf zou ik, denk ik, iets van de Hoe overleef ik-serie meenemen. Dat is in NL zeer populair onder meiden van eind basisschool en begin middelbare school. Er is zelfs een film van gemaakt, een jaar of 4 geleden.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 13:30

En nog een tip

Van de Hoe overleef ik- serie zijn ook tijdschriften te koop!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.