Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

30-01-2011 om 15:27

Lentekriebels en schoonmaakdruk :)

Doordat de zon zo in de kamer scheen vanochtend zag ik alle spinnewebben in hoekjes en gaten die ik niet eerder had gezien met stofzuigen, de ramen schreeuwden om een beurt...
Dus ik ben de ramen gaan zemen, binnen en buiten (incl tuindeuren) en dan val ik van het een in het ander...
Bladeren gelijk maar aangeveegd toen ik de ramen buiten deed, vensterbanken keukenramen binnen schoongemaakt, doekje over muren, katteluik voor het eerst in 7 jaar schoongemaakt (poezeman kan er nu zelfs doorheen kijken, haha).
Nu moet ik nog de ramen in de kamer met tuindeuren en dan hou ik het eerst voor gezien. De voorkant doe ik een andere keer.
Voelen jullie ook die druk als de zon zo onbarmhartig de kamer in schijnt?
Toch weet ik dat ik vanavond erg tevreden ben
oregano


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Poeh....

ben ik effe blij dat de zon zich hier de hele dag nog niet heeft laten zien

groetjes van Purk

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 15:46

Hier ook

geen zon, dus ook geen last van kriebels, ja, in de neus van de verkoudheid enzo, dat wel...

oregano

oregano

30-01-2011 om 16:14

Mezelf overtroffen,

want zelfs de overgordijnen zitten in de wasmachine...
Ik ben tevreden, maar wat ik wel vind is dat als ik niet weg ben, of ah werk, of ter ontspanning zeg maar, ik altijd bezig ben hier. Het lijkt wel alsof het nooit 'klaar'is. Of ik heb niet de goede structuur, vraag me vaak af hoe anderen dat doen.Maar misschien is het ook wel overal hetzelfde.
Nu ga ik niksen, huizen programma's kijken ofzo

oregano

oregano

30-01-2011 om 16:57

Hummm, pelle

Leg mij eens uit hoe het kan dat de wc vies wordt als je de ramen zeemt....hahaha.
Ik probeer iets te bedenken....
Maar je hebt volkomen gelijk, het een haalt het andere uit....Misschien kunnen we beter maar niets meer doen, of gewoon toch lekker weggaan zoals mijn dochter zei. Volgens haar had het niets uitgemaakt als ik de ramen niet had gezeemd vandaag...
Maar goed zij had ook de uitspraak: ik snap volwassenen niet, als ze niks te doen hebben gaan ze allerlei dingen in huis doen

Massi Nissa

Massi Nissa

30-01-2011 om 17:36

Uitstellen!

Ik moet nog drie weken tot mijn zwangerschapsverlof, dus ik ben wel gek als ik voor die tijd nuttige dingen ga lopen doen in huis. Tijd genoeg straks. En kan ik dan niet meer op een trapje of door de knieen, dan kan ik het fijn doorschuiven tot na de geboorte. Hier zijn de ramen al minstens een half jaar niet gedaan. Ik heb zelfs de kerstboom nog staan (ja echt), omdat die niet weg mag van dochter. En dat vind ik grappig. De rest van de kerstspullen is wel weg, hoor, en die boom is misschien zeventig centimeter hoog dus hij staat niemand in de weg.
Als de zon hier in de kamer schijnt, ga ik met mijn rug naar het licht een boek lezen. Heel effectief.
Groetjes
Massi

tonny

tonny

30-01-2011 om 19:32

Nou eh...

in onze regio heerst zondagsrust dus ik kan zo'n aanval van schoonmaakwoede met een gerust hart terzijde leggen

Trouwens, de zon scheen hier de hele dag niet, helaas.

Tonny?

meen je dat? wordt er in jouw regio op zondag niet gepoetst?en hou jij je daar aan omdat de omgeving dat van je verwacht? of poets je zelf ook liever niet op zondag?

oregano

oregano

30-01-2011 om 19:52

Massi

Dat is ook meer mijn stijl...Ik voel me nu dan ook net Miep Kraak...

tonny

tonny

30-01-2011 om 21:37

Rust

Nou, vandaag waren er buren verderop aan het boren, aardige mensen, mij stoort het beslist niet.
Maar inderdaad, uitgebreid de buitenboel doen, lawaaiig klussen, auto's wassen en dat soort activiteiten, dat is hier op zondag niet zo heel gebruikelijk. Dit dorp heeft 17 kerken en een moskee, en onder die kerken zijn er vijf (grote) met een strikte opvatting van rust op de eerste dag der week. De rest is rekkelijker.

Ik ben het van huis uit niet gewend, klussen en stevig schoonmaken op zondag (al is het maar omdat je er anderen mee ergert, zo werd mij gezegd), wederhelft ook niet; ik vind het prima zo. Even pauze is prettig.
'k Zet wel een wasmachine aan hoor, maar dat is het wel. Zondagrust is niet per definitie vreselijk. Probeer het maar eens uit

Margriet*

Margriet*

30-01-2011 om 23:32

Haha tonny

"al is het maar omdat je er anderen mee ergert"

Ik had het vandaag nog met mijn ouders over een kennis van hun die opgegroeid is in zwaar gereformeerde omgeving. Hij voelt zich altijd bezwaard en het is nooit goed. Het denken dat mens andere ergert zit meer in de persoon zelf dan dat de ander nou zo geergerd wordt/is.

Ben ik blij dat ik in een buurt woon waar het leven en laten leven is zonder dat het een individualistisch gebeuren wordt.

Lentekriebels?

Nou Oregano, ik weet niet of je het weet, maar het vriest gewoon -3 graden nu. En gisteren scheen de zon wel mooi, maar om dat nou lente te noemen...

Misschien over een maandje of 3?

Chris

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2011 om 11:01

Lente?

Hier viel vanmorgen lichte sneeuw!

jippa

jippa

31-01-2011 om 11:01

Komt door de zon

Ik heb het ook hoor, die knalfelle zon op de huiskamer dit weekend en dan krijg ik gelijk lentekriebels, moeten de kasten georganiseerd en zo, kleding uitzoeken...terwijl het inderdaad nog vriest.

Tonny

*Zondagrust is niet per definitie vreselijk. Probeer het maar eens uit *

ik ben de laatste die zondagsrust zou veroordelen,ik ben graag heel erg lui op zondag.
(overigens zou ik de rest van de week ook wel lui willen zijn,helaas zijn er dan toch weer verplichtingen)

oregano

oregano

31-01-2011 om 17:13

Inderdaad door het zonnetje ...

Hier ook onder nul, scheelt weer hoef ik nog niet met de tuin aan de slag

Vogelzang

Ha, Lidwientje, nu jij over die vogels begint gooi ik mijn vraagje maar in de groep. Ik fiets op mijn weg naar het werk door een park. Hetzij het Sloterpark, hetzij het Vondelpark. Het valt mij op dat ik zoveel vogels hoor, en dat is al eventjes aan de gang. Nog niet echt de merels 's ochtends vroeg, maar verder vind ik dat er een hoop gepiept en getjilpt wordt (ik weet niet door wat allemaal, eerlijk gezegd. Veel mezen vermoed ik). Het is dan weliswaar om die tijd al licht, maar echt voorjaarsachtig kan ik het nou ook weer niet noemen. Is dat nou iets van de stad, dat die beesten het jaar rond tjilpen, of doen ze dat overal en dacht ik alleen maar altijd dat ze zich in januari koest houden?

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

01-02-2011 om 09:35

Heerlijk

Ik heb dat dus totaal niet, dat ik de winter niet leuk vind. Ik geniet zo onmatig van koud buiten, warm binnen. OK, de houtkachel doet daar ook veel aan, maar toch. Schemerlampen aan, lekker koken, slapen onder een dik warm dekbed, al die dingen vind ik zo lekker. Misschien omdat ik ergens diep in mij een heel primitief gen heb, van dat ik eigenlijk zo'n kleine-huis-op-de-prairie-pionier ben die in de meest barre omstandigheden weet te overleven dankzij saamhorigheidsgevoel en ondernemingsdrift. In werkelijkheid had ik het waarschijnlijk vast geen week uitgehouden, maar een rudiment van dat gen sleept me toch moeiteloos de winter door.

En vervolgens geniet ik ook vreselijk van de kleine puntjes die al op-poppen uit mijn tuinbakken/-potten, die ik nu volgepropt heb met tulpen, narcissen en crocussen.

En de verder totaal kale tuin straalt voor mij alleen maar belofte uit voor wat het straks weer gaat zijn. Helemaal niks troosteloos aan.

De vogels kan ik helaas niet uit elkaar houden, maar man roept telkens van die spannende dingen als 'goudhaantje' of iets anders waar hij blij van wordt, en dat neem ik dan gewoon als proxy.

Schoonmaken ga ik er helaas niet van.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

01-02-2011 om 09:49

Hmmm.

Nou, ik geef toe televisieserie is misschien wat geromantiseerd, dat zal mijn gen getriggerd hebben, want van de rauwe werkelijkheid word je natuurlijk niet blij.

Maar in de boeken sneeuwde het toch echt wel? Het was altijd koud, kaal en eindeloos.

Of heb ik het er dan allemaal bij verzonnen? (Daar heb ik ook een heel geschikt gen voor).

(Natuurlijk zou ik vast anders piepen met de zieke kinderen die jij hebt, veel sterkte).

Margje

Merel!

Jawel hoor, ik heb een week of twee geleden mijn zeer ochtendhumeurige vriend uit zijn bed gedenderd omdat ik in het duister een merel hoorde zingen! Dat was waarschijnlijk gewoon een heel verwarde vogel, maar De Eerste Merel Is Gehoord!
Ik vind de herfst en de winter leuk tot 2 januari.

Margje

Je verzint het niet hoor, in de boeken van het Kleine Huis komt zeker sneeuw en ijs voor. Ik heb het niet meer helemaal helder op het netvlies maar ik herinner me twee dingen: een stukje waar ze bijna de hele dag in bed blijven omdat het zo gruwelijk koud is (en het huisje is geloof ik ook nog eens tochtig, ocherme), en een stukje dat me bijbleef omdat ik er niks van snapte: op enig moment is iedereen blij en vrolijk "want het vroor maar 30 graden en de zon scheen". Ik was verbijsterd, wat waren dat voor supermensen die het bij -30 niet eens echt koud hadden? Pas veel later drong het tot me door dat er sprake moest zijn geweest van een vertaalfout en dat men vergeten was Fahrenheit naar Celsius om te zetten (-30 F ligt geloof ik inderdaad rond het vriespunt dus dan klopt het wel).

Maar goed, wel degelijk sneeuw en ijs dus bij de Ingallsjes.

Groeten,

Temet

Kleine huis

De boeken zijn veel mooier dan de serie!
En ja, daar komt sneeuw en ijs in voor. Het meeste in het boek "de lange winter". Er is dan net een stadje gesticht op de prairie, langs een spoorlijn. Een paar van de nieuwe bewoners hebben dat najaar een oogst binnen kunnen halen, maar die was nog schraal omdat het de eerste oogst was. Toen kwam er een hele strenge winter, met 7 maanden lang sneeuwstormen. Laura en haar familie woonden eigenlijk op de claim, maar voor deze winter zijn ze verhuisd naar de stad. In het begin reden de treinen nog die de stad konden bevoorraden, maar al snel ging dat niet meer. Toen was het armoe troef. Ze zaten in de keuken, moesten de hele dag om de beurt tarwe malen in een koffiemolen om genoeg meel te hebben om een klein brood te bakken. Laura en Pa draaiden een soort stokken van hooi om als brandstof te dienen. Daar waren ze ook een groot deel van de dag mee bezig. De einige keer dat het warm was was toen het huis volledig ingesneeuwd was.
In de overige boeken komen ook strenge winters voor. Zoals die keer dat Pa niet thuis kwam met kerst, hij was naar de stad gegaan en werd onderweg naar huis overvallen door een sneeuwstorm. Hij heeft het een paar dagen weten te redden in een hol van sneeuw (het kleine huis aan de rivier).
En toen Almanzo Laura kwam ophalen in het weekend, toen ze 15 was en onderwijzeres was op een school 20 mijl verderop. Het kwik stond toen onderaan in de bol van de thermometer. Onderweg moest hij steeds stoppen om het ijs van de neuzen van de paarden te halen, hun eigen adem bevroor daar. (Een huis voor Laura)
Winter genoeg dus daar!

Clo

Ik ben een seizoenenmens maar het voorjaar mag van mij ook op 2 januari beginnen. Ik ben nu al zo blij dat die ellenlange, niks leuke januarimaand voorbij is!

Jawel hoor,

droge stoffige zomers waren er ook!

Lidwientje (ot)

Oooooh, heb jij toevallig wat pooltitels voor mij? ik heb net een zuidpoolboek uit en heb ervan genoten, hoewel het verhaal zelf wat dun en weeïg was. Ik wil meer.
Turkse tortels zijn vaste gasten in onze tuin. Altijd met z'n tweeën en RUIKEN ze vogelzaad? Ze komen alleen als ik vogelzaad heb neergelegd, nooit bij brood, vetbollen oid.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-02-2011 om 21:15

Ha! koude boeken!

Lidwien, geweldig! Ik ken een aantal titels nog niet (nou ja, heb ze nog niet gelezen in elk geval). Mag ik nog toevoegen: "The Ice Child" van Elizabeth McGregor en "Voyage of the Narwhal" van Andrea Barrett. Allebei ook over de Franklin Expeditie, beiden goed geschreven, al is Barrett beter in het neerzetten van een tijdperk. En The Terror (Simmons) is fantastisch, terwijl ik helemaal niet zo gecharmeerd ben van bovennatuurlijk gedoe in boeken. Ik vond het een beklemmend boek en heb het ook een beetje gezien als een waarschuwing over het verdwijnen van de poolwereld.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

02-02-2011 om 07:17

Hier ook tortels

Goh, ik woon sjiek! Ik heb elke dag tortels in de voortuin, maar er staat dan ook een heuse vetbol-taart.

Wilma

Wilma

02-02-2011 om 09:54

Fiorucci

Hoe ziet een vetboltaart eruit??

(is vast leuk om te maken op een regenachtige middag)

Groetjes,
Wilma

Fiorucci

Fiorucci

02-02-2011 om 10:41

Vetboltaart

Ik heb een zeer oude cakevorm, rond, met een ribbelrand.
Dat ding is wat uit vorm, en niet meer zo stevig. Ik heb dus het mengsel van blokken frituurvet en zaden daarin gegoten en laten opharden, en zo staat het nu in de tuin. Met succes, mag ik wel zeggen.

Fiorucci

Fiorucci

02-02-2011 om 11:45

Xanneke

Geen flauw idee, hier eten ze alleen vetboltaart..
maar de koolmezen komen ook al vaak in het nestkastje, ook overdag, de voorbereidingen worden getroffen.

Wilma

Wilma

02-02-2011 om 13:16

Vetboltaart

Dankjewel Fio.

Ik dacht altijd dat frituurvet te zout was voor de gevoelige vogelbuikjes.

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.