Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Debiteur

Debiteur

03-07-2009 om 15:25

Lening zsm aflossen?

Ik wilde eigenlijk als onderwerp "lening aflossen of vakantie" neer zetten, maar dan was ik waarschijnlijk neergesabeld. Het ligt wat genuanceerder, vind ik. Mijn man en ik hebben onenigheid over de aflossing van een lening. Een jaar geleden hebben we met een goede reden van een bekende geld geleend. We lossen 1500 euro per maand af en hebben al ons vakantiegeld en een gedeelte van de belastingteruggaaf voor aflossing gebruik. Nu kreeg ik onverwacht nog een extra bedrag van de belasting terug en had dat al bijna enthousiast uitgegeven aan een weekje weg. Daar heeft mijn man echter heel andere ideeën over, hij wil het geld gebruiken voor extra aflossing. Ik denk dan, liever nog een weekje vakantie en dan een maand later de schuld afgelost. Anders moeten we weer een jaar wachten en vorig jaar zijn we ook al niet op vakantie geweest.
Hoe zouden jullie daar tegenaan kijken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-07-2009 om 15:33

Tja

ik ben net zo'n typ als je man, eerst alles aflossen en dan pas de 'luxe' van vakantie.
Alleen als het om 1 maand eerder of later klaar gaat zou ik kijken of ik het beiden kan doen. Een deel aan extra aflossing en een deel voor de vakantie.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-07-2009 om 15:42

Ik zou aflossen

Ik zou aflossen.

In de eerste plaats omdat er altijd weer een tegenvaller kan komen, en dan heb ik liever mijn schulden afgelost dan vakantie gehad.

In de tweede plaats omdat je het geld van een bekende hebt geleend, en dat is minder anoniem en ver weg dan de bank. Het kan toch scheve gezichten geven als iemand jou voor een noodgeval geld heeft geleend, en na een tijdje blijk je wel op vakantie te kunnen ipv eerst af te lossen. Ik vind dat bij lenen, en zeker van vrienden of familie, de aflossing prioriteit heeft boven alles.

Ik ben in tijden van armoe 8 jaar niet op vakantie geweest. Jammer, maar dat overleef je wel. Vakantie komt wel weer.

Eens met ellen

eens met Ellen, vanwege het feit dat je van een bekende hebt geleend. Het kan wrevel geven ('goh, dat kan er wel vanaf, maar aflossen ho maar). Dat is naar, en bovendien ook onverstandig, want het kost je goodwill in de familie- en kennissenkring.

Maar waarom kan je niet later nog een keer een weekje weg, in de herfstvakantie bijvoorbeeld?

Sterkte ermee

Temet

reina

reina

03-07-2009 om 17:58

Aflossen, voral omdat je het van een bekende leende. Wie weet lukt het om in de herfstvakantie een weekje weg te gaan, maar dan schuld-loos?

eens met bovenstaande reacties.

ik zou het heel vervelend vinden dat als ik aan iemand geld leen, zij er voor kiezen om op vakantie te gaan ipv het geld aan mij terug te geven.

Gruffalo

Debiteur

Debiteur

03-07-2009 om 18:54

Helaas

Iedereen is er wel een beetje over eens en jullie hebben ook eigenlijk wel gelijk. Ik denk niet dat we met vakantie gaan.
Is er dan helemaal niemand die er anders over denkt?

Debiteur

"Is er dan helemaal niemand die er anders over denkt? "

Jij

Ik snap het wel hoor, en aan de ene kant geef ik je ook wel gelijk - wat maakt die ene maand nou uit- maar het is gewoon tactisch niet handig.
Tussenoplossing: bespreek de situatie (eerst met je man en vervolgens) in alle eerlijkheid met die kennis. Als die er geen bezwaar tegen heeft dan kan je met een gerust hart gaan natuurlijk - zou het wel eerst met man eens worden hierover.

Groeten,

Temet

zou bijvoorbeeld als het 1500 extra is 1000 gebruiken voor lening en die 500 voor een weekendje weg.

Wij zijn 2 jaar zeer lowbudget op vakantie geweest, 1 week in huis van vrienden en het jaar er op 3 dagen veluwe. 3 dagen veluwe was kort maar wel erg leuk, dagje apenheul, dagje fietstocht etc.

Geld lenen voelt niet prettig, zeker niet van mensen. Een instelling als een bank oid daar heb je die band niet mee.

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2009 om 21:05

Hangt er van af

Het zou er voor mij vanaf hangen van wie ik geld heb geleend en wat voor afspraak er is gemaakt voor het aflossen, of ik hier ook rente voor betaal, hoeveel financiële ruimte ik normaal gesproken heb etc.
Als ik bijv. van mijn ouders geld geleend zou hebben met de strakke afspraak van € 1500 per maand aflossen een jaar lang (ik noem maar wat) - en dat is makkelijk op te hoesten, dan zou ik gewoon tegen hen zeggen dat we een meevaller hebben gehad en of zij het erg vinden als we dat niet voor een extra aflossing gebruiken, maar ook als extraatje uitgeven.
Maar sowieso wel even ruggespraak met de gelduitlener om evt ruzie voor te zijn!
Jesse

Ik zou

ook aflossen. Zo erg is het niet om weer niet op vakantie te gaan. Wij gaan dit jaar voor eerst op vakantie met ons gezin, ben met man ruim 8 jaar niet op vakantie geweest (op 1 familiebezoekje bij mijn vader in VS na, ik in mijn eentje dan). En weet je wat? je krijgt er niks van! We zijn heel gelukkig.
Ik snap het op zich wel, iedereen gaat op vakantie, maar probeer je daar over heen te zetten!
Anders inderdaad een goedkoop weekendje weg ofzo.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-07-2009 om 13:31

Pelle

Neuh, iemand die per maand 1500 euro kan aflossen, ik snap prima dat die er geen boterham minder om hoeft te eten.

Maar als je een groot bedrag hebt moeten lenen, en je kon kennelijk niet bij de bank terecht heb je toen toch wel even omhoog gezeten.
Als er één keer zo'n tegenvaller kan komen, kan dat een tweede keer ook gebeuren. Dan heb je maar liever alles afbetaald zodat er weer wat meer rek in zit.

En ik blijf vinden dat het persoonlijke aspect zwaar weegt. Ik zou zelf ook geen toestemming aan de uitlener gaan vragen om op vakantie te gaan, veel te bang dat diegene met tegenzin akkoord gaat omdat hij niet op zijn strepen wil gaan staan.
Dat alles vind ik veel vervelender dan een paar jaartjes niet op vakantie te kunnen. Been there, done that.

ff zo

ff zo

04-07-2009 om 19:34

Oneens

Ik zou geen toestemming vragen, en het wel als extra beschouwen.
Ik vind of je nou bij een bank of bekende leen, je maak een afspraak over de terug betaling. En dus heeft niemand iets te zeggen wat je met je overige geld doet. Het ligt anders wanneer je een achterstand heb in je betaling, of wanneer je afgesproken hebt dat waar mogelijk direct extra inlos.

Zo hebben wij ooit in een grijs verleden 1x geld geleend van schoonouders, we maakte een aflossings afspraak, (schoonouders wilde dat we niet een te hoog bedrag per maand inloste, we moesten ook kunnen blijven leven) en daar hielde wij ons aan, toen hadden we in maand 2 een meevaller, bij mij op zaak werd de fooien pot verdeeld. En toen zijn mijn, toen nog vriend, en ik lekker uit eten gegaan. De dag erna op de koffie bij schoonouders en man zit dat dus te vertellen. Gaat schoonmoeder helemaal over de zeik, want we moesten aan hun nog 400 gulden terug betalen, en hoe konden we dan uit eten gaan??!!!!!

Die zelfde avond heb ik van mijn ouders die 400 gulden geleend, ben terug gereden en heb het gegeven.. Never nooit meer dat er ooit 1 cent daar geleend is.. 2 maanden later waren mijn ouders ook terug betaald. En daarna nooit meer van een bekende geld geleend, ooit nog wel een keer geld uit geleend, goede afspraak over gemaakt over terug betalen, en ik vond het fijn te horen dat die gene even een avond samen weg waren geweest, en ik zat helemaal niet te bedenken dat wij ook nog geld moesten krijgen!! Ik had die maand toch het bedrag zoals afgesproken al gehad!!!

Dat bewijst het gelijk

ff zo:"Gaat schoonmoeder helemaal over de zeik, want we moesten aan hun nog 400 gulden terug betalen, en hoe konden we dan uit eten gaan??!!!!"
Nou ja.... Het bewijst eens te meer wat Ellen al zei.
"Never nooit meer dat er ooit 1 cent daar geleend is.."
Deze opmerking begrijp ik niet. Is het een gunst als jij van iemand geld leent?
Groet,
Miriam Lavell

ff zo

ff zo

05-07-2009 om 12:17

M lavell

Nee het is geen gunst om bij iemand te moeten lenen.

We hebben ook gelukkig nooit meer geld moeten lenen.
Wat nog wel een keer is voor gekomen is dat op zaterdagochtend mijn tas is gestolen, dus alle bankpasjes werden geblokkeerd. Maar ik moest nog pinnen(voor de boodschappen), dat kon dus niet, kon maandag pas aan het loket geld halen.. Schoonouders kwamen onverwachts langs en boden tijdelijk geld aan om het weekend door te komen. En dat heb ik dus geweigert.
Ben later naar mijn ouders gegaan en heb daar geld gehaald voor die twee dagen. 'S maandags gelijk naar de bank en geld weer netjes terug gegeven.
Misschien zo duidelijker!?

MaximeM

MaximeM

05-07-2009 om 15:18

Ik snap het

Hoi,

ff zo je bent heel duidelijk; je gaat dus nu je schoonouders tot in lengte van dagen eraan blijven helpen herinneren dat ze toen een stomme opmerkingen hebben gemaakt? Je had ook toendertijd kunnen zeggen tegen je schoonmoeder dat jullie een betalingsafspraak hadden gemaakt van x-bedrag per maand (juist een lager bedrag zodat jullie nog konden leven, op haar verzoek) en dat jullie dat dus ook nu doen. En daarom zijn jullie gewoon van jullie meevaller gaan uit eten. Misschien was het probleem dan gewoon uit de wereld?
Nu ben je meteen verbolgen geld van je ouders gaan lenen en kunnen je schoonouders het nooit meer goed doen, blijkt ook uit hoe je met je geblokkeerde bankpasjes hebt gehandeld.

Verder ben ik het eens met de eerdere posters. Mits je een hele duidelijke afbetalingsregeling hebt, en desnoods hebt besproken dat jullie eventueel extra geld niet gaan gebruiken voor extra aflossing. (of desnoods om problemen te voorkomen, dit nog even voorlegt) Lenen van bekenden is gewoon niet zo makkelijk, je krijgt snel scheve ogen of vervelende bemoeienissen.

Maxime

Wij leenden het uit

aan een vriend die anders uit zijn huis gezet zou worden. Vond het niet zo leuk dat hij vervolgens heel veel rondjes liep te geven, een nieuwe fiets kocht etc. terwijl wij het ook niet echt ruim hadden en er nog een behoorlijke lening stond (we hadden een contract opgesteld over afbetaling via de wetswinkel, maar hij was niet zo secuur met terugbetalen. dat hielp niet natuurlijk.
Ik zou het noooit meer doen.

Ff zo

Misschien is het tijd om je schoonouders te vergeven. Ik snap wel een beetje hun gevoel van toen. Blijkbaar is het gevoel richting jullie nog altijd zeer warm trouwens, want toen je tas gestolen was boden ze opnieuw zomaar aan jullie geld te lenen. Dat hadden ze ook niet kunnen doen.
Maar ook ik vind het moeilijk om los te laten... al is dat wel het beste (met name voor jezelf).

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.