Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekkere soya saus voor sushi

Ik had dit weekend een grote schaal sushi laten aanrukken. Alleen waren we al door de soyasaus heen voordat de sushi op was. Ik had een fles KIkkoman staan, maar dat was helemaal niet lekker. Nooit gemerkt, maar zo bijna puur was het geen succes. Het leek wel maggi. Echt vies.

Iemand anders een aanrader voor een betere? Het mag een hele obscure zijn, want er is in de stad een lel van een chinese toko.

Wij zweren juist bij Kikkoman, veel andere sojasausen vinden wij echt niet lekker. Kikkoman is ook 1 van de weinige sojasausen waaraan geen suiker is toegevoegd.  Meestal neem ik de groene, daar zit ook nog eens minder zout in. Een tip voor andere sojasaus heb ik dus niet.

Kikkoman met ponzu. Heerlijk bij tonijntartaar en dus ook bij sushi. Maggismaak is wel vreemd voor sojasaus. keuringsdienst van waarde had een paar jaar terug een uitzending over sojasaus. Even teruggezocht, maar daar werd zwart goud gepresenteerd: yuasa sojasaus. Slecht 50,- bij Amazon 🙄

Bij groene kikkoman is een deel van het zout vervangen door.... suiker.

Kenfan, kan je het de mensen van de toko niet vragen? Of spreken die alleen Chinees?

Groeten,

Temet

Wij gebruiken ook Kikkoman, roeren er wel altijd een beetje wasabi door. 

Kikkoman kun je niet zo lang bewaren, en het moet na opening in de koeling. Was ie nog wel goed kenfan?

Inderdaad beperkt houdbaar en volgens mij smaakt een grote fles kikoman ook anders dan die kleine.

Ik lees mee, want hier in huis ook een grote sushifan (mijn dochter). Zij zweert bij de flesjes sojasaus die altijd meegeleverd worden met de sushi. Laatst had ik ook een grotere fles gekocht met minder zout maar die vond ze inderdaad te zoet. Ik zoek eigenlijk een tip gewoon bij de supermarkt.

Hier ook een sushi-fan; de meegeleverde flesjes worden uiteraard als eerste opgemaakt en als we zo nu en dan te kort komen is Kikkoman met de rode dop ook prima. Bij het Japanse restaurant staan die flesjes Kikkoman zelfs op tafel en als ik ze naast elkaar proef vind ik het best goed op elkaar lijken.Anders bel je eens met het restaurant, om te vragen welk merk zij gebruiken, misschien is het wel gewoon te koop bij een toko. (of bij hun in grotere flesjes, hopelijk nog wel betaalbaar)

kenfan

kenfan

04-03-2021 om 15:09 Topicstarter

Weer wat geleerd. Kikoman moet dus in de koelkast, KK. Moet te onthouden zijn. Moet dat witte containertje ketjap a dat ook? Zoon Lee van Amazing spreekt trouwens gewoon Nederlands. Binnenkort  peddel ik naar de Amazing superstore voor een spannende saus. Zonder te vliegen naar een exotische bestemming

Kikoman in de koelkast, en ik doe ook altijd dat plastic dopje er weer op. Ketjap doe ik dan weer niet in de koelkast, dat is zo zoet, dat kan wel wat hebben  

Overigens bedenk ik me nu dat ik andere zoute sojasaus ook niet in de koelkast heb... nou ja vooralsnog gaat het al jaren goed.

Kenfan, ketjap A bevat volgens mij bijna net zoveel suiker als keukenstroop, ik kan me niet voorstellen dat dat in de koelkast moet worden bewaard. Wij doen dat ook niet, het staat bij ons in het keukenkastje. Ik weet eigenlijk niet hoe lang we met zo'n verpakking doen, ik schat met de natte vinger dan we er zo tweemaal per jaar eentje kopen, dus dat zou dan zes maanden zijn.

Nu ik er over nadenk, ook schoonmoeder bewaart het spul niet in de koelkast. En hoewel mijn schoonfamilie Indonesisch is, gebruikt zij ook geen liters van dat spul want ze kookt amper nog zelf.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.