Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fianna

Fianna

18-07-2011 om 14:00

Lekker indische sambal en kruidenmengsels

Ga volgende week naar mijn vader die in de VS woont. Hij is gek op Indisch eten en alhoewel je wel wat Indische produkten kunt krijgen daar vind ik het wel leuk om toch een pakket met wat sambal, boemboes en kruidenmengsels mee te nemen. Wat is nou een erg lekker merk. Welk merk heeft bijv de lekkerste sambal badjak (zijn favoriet). Meestal haal ik van die doorschijnende zakjes boemboe van de Chinese super, maar welke is eigenlijk het lekkerst?
Iemand tips??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 14:24

Import-beperkingen?

controleer ook even wat je wel en niet mee mag nemen aan voedsel en specerijen.

Fianna

Fianna

18-07-2011 om 15:11

Pluk

Het zijn geen verse produkten dus dan mag het gewoon.

Fianna

Is dat zo? Die natte mengsels in plastic zakjes zijn toch ook niet echt droge waar... Maar helemaal vers is het ook niet natuurlijk, da's wel waar.

Smaak is persoonlijk natuurlijk. Zo zijn wij thuis goed te spreken over de boemboe goelee (of gulai) en nasi goreng van het merk Indonesia, maar andere boemboe van datzelfde merk vinden we dan weer minder. (dat nasimengsel is wel lekker, er zit iets van trassi in

Wat de sambal badjak betreft zal iets dergelijks gelden. Vroeger had ik die van Koningsvogel en die vond ik lekker, maar er staat straks vast iemand op die zegt dat dat merk bagger is en dat je ... moet nemen.

Maar Conimex zou ik sowieso mijden, met alles.

Wat trouwens ook wel leuk is om mee te nemen is ongebakken kroepoek en emping, is ook relatief licht. En ik vermoed dat emping in de VS met een lantaarntje moet worden gezocht

Gewoon naar de toko en de persoon achter de toonbank om raad vragen. Of een willekeurige klant

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

18-07-2011 om 15:53

Temet

Had al gedacht dat jij zou reageren
Met vers bedoel ik niet per se droog. Ik vermoed omdat die mengsels goed verpakt zijn het gewoon mag. Ik heb wel eens eerder sambal ed meegenomen, nooit problemen gehad.

Grappig je schrijft net de merken en ervaringen op die ik ook heb. Conimex koop ik zelf idd ook nooit en van Koningsvogel heb ik eerder Badjak meegenomen naar de VS. En dat merk Indonesia heb ik ook vaak in huis.
Emping vind ik een goede en ook ongebakken kroepoek. Oh, ik krijg meteen flashbacks van mijn jeugd toen mijn moeder zelf kroepoek en emping bakte.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 16:11

Kroepoek

kun je in de magnetron "bakken" (laten expanderen). Is anders (zonder vet) maar ook heel lekker.

Pluk

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Het is inderdaad anders, maar het is imho niet heel lekker

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

18-07-2011 om 17:32

Magnetron kroepoek

Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker is idd. Maar ik ben er nog al een voorstander van dat spul dat vet hoort te zijn ook vooral vet te bereiden / consumeren (maar dan in wat mindere mate. Ik bak ook nog steeds heel onverantwoord zelfgemaakte friet in Ossewit
Maar dat neemt niet weg dat ik het niet wil proberen en Amerikanen zijn vaak dol op 'fatfree' (behalve mijn vader dan).

Maar goed, ik heb mijn lijstje al: emping, kroepoek, Koningsvogel's Badjak (nu nog een andere aparte sambal er ij), een zakje Rendag, Sajoer boontjes, en nog een paar van die mixjes. Dat spul met cocos wat je over gerechten strooit (hoe heet dat ook al weer??), en wat boemboe.
Ik krijg zelf trek!

Fianna

Fianna

18-07-2011 om 17:47

Echt?

Nou dan wil ik het wel proberen.
En ach de keuken ruikt hier wel eens viezer dan naar verschroeide garnaal.

Tja

Boemboe voor bami, nasi, semoor zou ik gewoon doen. Emping bak ik ook gewoon zelf hoor, in de olie dat dan wel. Magnetronkroepoek vind ik niet lekker.
Wij vinden sambal taotjo lekker, of sambal badjak extra heet.
Neem ook trassi mee, is vast niet zo makkelijk verkrijgbaar.

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2011 om 20:05

Dat spul

heet seroendeng.

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-07-2011 om 20:12

Sambal brandal

Vind ik lekker, vooral op brood met pindakaas en komkommer!

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 06:58

Sambal

Silone, trassie, ook een goeie ja. Sambal taotjo? Nooit van gehoord!
Tirza, bedankt, zo heet dat idd!
Roosje, ja, die sambal was ik vergeten, die had ik vroeger wel eens. Is lekker idd.

Konigsvogel!

En geen ander merk komt er bij mij in. Niet alleen de sambal badjak, maar ook de boemboes zijn heerlijk.

Weet je heel zeker dat je dat mag invoeren? Ze zijn heel erg streng volgens mij.

Sambal djeroek

zou ik nog meenemen. Ik ben zelf verzot op djeroek... Misschien ook nog wat snoepjes meenemen als je toch bij de toko bent? Kopiko, katjang bawang, ting ting djahe, allemaal dingen waar je mijn vader voor wakker kunt maken (en mij trouwens ook)! Leuk, zo'n pakketje samenstellen, krijg er zelf ook trek van!
Engeltje

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 20:55

Leuk

allemaal! nog een sambal die ik niet kende (djeroek) en leuk idee die snoepjes! Ik vermoed dat we een Indische avond gaan hebben daar
Fely, ik heb intussen wat Koningsvogel spul in huis. Ga morgen verder shoppen. Ik weet vrijwel zeker dat ik dat spul mag meenemen. Waar ze moeilijk over doen zijn vlees en melkprodukten en verse groente en fruit ed.
Ik heb ook bedacht dat ik wat Surinaams spul meeneem (ben ik zelf gek op) wat massala, surinaamse sambal. Leuk, mijn vader is net als ik dol op koken.

een pak groene pandan sponscake (of hoe heet dat spul). Zo uit mijn hoofd hoef je dan alleen nog 7 eieren en een half blikje kokosmelk toe te voegen.

Silone, bedoel je roti kukus?

En bestaat dat in een kant-en-klaar pak? Oh, dat wil ik ooook! En naar aanleiding van dit draadje heb ik de kinderen beloofd dat we vrijdag (als ik vrij ben) weer eens klepon zullen maken. Dat is zo leuk om te doen! De balletjes kook je in water met pandan, en ze komen boven drijven als ze gaar zijn. Vinden de kinderen geweldig om te doen. En man, vader en ik eten ze dan wel op .
Engeltje

Engeltje

Nee, ik bedoel deze:
http://www.onlinetoko.eu/a-18586165/rijst-meel-granen-bonen/pandan-cake-pandan-chiffon

Klepon is idd leuk om te maken. Ik vond het de laatste keer wel lastig om de goulah djawa goed vloeibaar te krijgen, maar misschien waren de stukjes een beetje te groot. Je doet me er verder niet zo'n plezier mee, mij veel te zoet.

Goh

Wat een leuke site eigenlijk
Kan Fianna misschien ook nog inspriratie opdoen.

Doerian

je hoeft geen doerian mee te nemen hoor. Schoonouders zijn netbterug uit vs en Canada en hebben daar naarveigen zeggen 'heek vaak' doerian gekocht, veelmgoedkopervdan in Nederland.

Leuke recepten vindje ook op indorecipes.

Durian

Haha! Je gaat toch ook niet met zo'n enorme stekelvrucht het vliegtuig in? Kun je er net zo goed meteen een bordje :BOM! opzetten

Belle Époque

Belle Époque

20-07-2011 om 18:24

Doerian

Volgens mij mag je ze niet eens meenemen omdat ze zo ontieglijk stinken...?

Ik heb ook gehoord dat ze niet toegestaan zijn in hotel van landen waar ze overal te krijgen zijn.

Ik heb er wel eens eentje op een Pasar Malam gegeten en het is even stoer zijn, maar de moeite waard!

Jij je zin, belle

stinkbom

Pandan cake

Je moet wel de speciale cakevorm hebben, die is hoog met een gat in het midden. Een tulbandvorm gaat niet. Ik heb 2 keer een poging gedaan en de oven zag eruit na een ontploffing van the cake from hell: alles gifgroen. Roti cucus kun je makkelijk zelf maken in de rijsstomer. Ik lees hier nergens iets over cendol: klappermelk met groene snotjes en geschaafd ijs. Mjammie.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 20:35

Silone

' Haha! Je gaat toch ook niet met zo\'n enorme stekelvrucht het vliegtuig in? Kun je er net zo goed meteen een bordje :BOM! opzetten '

Lol, nou idd, was het niet van plan haha.
Leuke site idd!
En Fely, ik geloof dat ik die klappermelk met groene snotjes oversla

Niet overslaan!

Veel te lekker!

In VS kun je blikjes grass jelly kopen bij Chinese winkels.
Met klappermelk en palm sugar kun je dan ook een heel acceptabele tjendol of cendol fabriceren.

Cendol

Twee weken geleden nog gehad. Geldt het zelfde voor, te zoet voor mij.
Ik heb ooit een recept gezien om de groene snot zelf te maken. Iets met tapiocadeeg door een zeef gieten in een bak met ijskoud water?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.