Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brigitte

Brigitte

08-02-2010 om 11:09

Legnest voor kippen

Binnenkort gaan wij twee kippetje houden. Nu hebben we een mooi ruim hok op het oog waar een apart gedeelte aan vastzit voor het legnest. Nu is dat legnest niet afsluitbaar.
Het binnenhok is wel afsluitbaar, maar er zit een deurtje in met raampjes waar natuurlijk licht doorheen komt. Is het nodig dat een legnest geheel donker afsluitbaar is, of is het voldoende wanneer het binnenhok afgesloten kan worden ?

Onze kinderen kijken er erg naar uit, twee scharrelende kippetjes in de tuin. Eten ze eigenlijk van alle planten? En we hebben ook wat jonge fruitboompjes staan, moeten die beschermd worden aan de onderkant?

Brigitte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

08-02-2010 om 14:46

Geen probleem

Ons binnenhok heeft ook een raampje ( wat we 's zomers afsluiten omdat ze anders veel te vroeg wakker zijn . We hadden er ooit legkastjes in hangen, die werden niet gebruikt, dus die zijn nu weg, we vinden wel regelmatig eitjes in de (hele grote) ren. En ja, ze eten van alles! Vandaar dat wij een stuk tuin afgeschermd hebben als ren, met fruitbomen, da's geen probleem) en daarin hebben we een nachthok, van de grond af, gemaakt. Echt leuk, kippetjes!

Brigitte

Brigitte

08-02-2010 om 17:44

Ja lijkt me ook leuk

Echt gezellig, een paar van die kippetjes in de tuin. In eerste instantie willen we ze eigenlijk gewoon rond laten lopen. Kijken waar ze allemaal aan pikken. Hopelijk laten ze de trampoline met rust

Aan het hok hoeven we dus niets te veranderen. Het raampje kunnen we gemakkelijk vanaf de buitenkant afsluiten in de zomer da's geen probleem dus. En het nachthok is inderdaad ook een stuk boven de grond.
Wat heb je daarin liggen eigenlijk? Stro?
Ben echt een beginner zoals je ziet....

Bedankt voor je reaktie.

Brigitte

Geen idee wanneer je je kippetjes krijgt maar hou er rekening mee dat als het vriest je of een verwarmingselementje (op batterijen, kost ongeveer 10 euro) of een paar keer per dag wat lauw water in de drinkbak doet. Kippetjes zijn idd heel erg leuk! Wij hebben 2 zijdehoentjes maar die mogen nog maar zelden los in de tuin haha. Ze hebben wel een behoorlijk grote ren. Ze kakken behoorlijk veel en vreten echt zowat al je planten op, al mijn lobelia's heben het vorig jaar moeten ontgelden. Ook spitten ze alles om zoals aarde en siergrint. Aan de fruitboompjes komen ze niet.

De eitjes zijn wat kleiner maar erg lekker! Je moet als het vriest wel wat vaker kijken of er een een eitje heeft gelegd anders bevriest het uiteraard. Wij hebben in het nachthok een laag zaagsel en daarop een laag stro. Je hebt ook ergens een heel leuk en informatief kippenforum, vond ik in het begin ook erg leuk. Ik heb een van de dames zelfs vorig jaar toen ze broeds was bevruchte eitjes uit laten broeden die ik via marktplaats had gekocht, was zo superleuk om mee te maken! Toen liepen er hier 3 kuikentjes achter ma en tante aan. De kuikens mochten terug naar de boer toen ze groter waren die had er een goed adresje voor.

Veel plezier van je kippetjes! Groet, YvetteW

reina

reina

09-02-2010 om 16:22

Brigitte

Wij hebben 'houtmot'in het nachthok liggen, daaronder wat kranten, dat maakt gemakkelijker schoon. Wij hebben overgens geen verwarmingselementje oid, en het gaat prima.

Brigitte

Brigitte

09-02-2010 om 20:27

Zal een moederdagkadootje worden en nog een vraag

We hebben nu nog geen tijd voor het hok, en bovendien leek het mij ook erg koud nu voor de nieuwe kippetjes. Alhoewel, waar ze vandaan komen zullen ze ook wel buiten zitten Maar toch.

Het wordt wel voorjaar voordat we alles klaar hebben voor de twee dames. Het worden trouwens kuifhoentjes.
Wel fijn om te lezen dat ze in deze koude winter gewoon lekker buiten kunnen blijven zonder aanpassingen.
Zitten ze dan wel meer binnen Reina ? Of laten ze zich niet tegenhouden door Koning Winter?

Brigitte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.