Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

katja

katja

10-03-2009 om 20:44

Lasagne vraagje... beetje spoed...

.. ik heb een berg lasagnebladen liggen (gewoon gedroogd uit een pakkie) en wil morgen lasagne maken. Nu maak ik het liefst mijn eigen bolognese saus en meng die dan met de bladen. In alle recepten staat echter bechamelsaus erbij doen, maar dat vind ik te machtig/vet.
Kan het ook zonder of is dat niet 'nat' genoeg, ik neem aan dat de bladen koken in de saus en zo zacht worden? Of is er een light alternatief voor bechamel, zelfmaak?

Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoeft niet hoor

als je maar wel genoeg bolognese saus hebt want als de bladen niet goed in saus liggen koken ze niet. Maar welke saus dat maakt niet uit.

Ik gebruik ook nooit bechamel saus, je zou eventueel een wit sausje (melk, boter, bloem) kunnen maken maar het is nergens voor nodig.

Asa Torell

Asa Torell

10-03-2009 om 21:01

Hier ook altijd zonder bechamel

daar ben ik namelijk veel te lui voor... mislukt ook vaak hier. Gewoon een enorme berg tomatensaus, de bladen goed onderduwen en desnoods nog wat extra water erbij als de bladen niet onder blijken te staan. Lekker, lasagne, eet smakelijk!

amk

amk

10-03-2009 om 21:35

Nooit

hier ook geen bechamelsaus, maar wel heel veel kaas erover mjammm.

Annet

Annet

10-03-2009 om 22:10

Of wat room door de tomatensaus

Doe wat creme fraiche door de tomatensaus en je hebt 2 in 1. Dan wordt het net wat romiger zonder naar bechamelsaus te smaken.

reina

reina

11-03-2009 om 07:04

Te weinig vocht

Ook hier vaak zonder bechamelsaus, wel met extra groentes meestal, als het te droog lijkt doe ik er gewoon wat bouillon bij.

Bechamel

Ik maak lasagne altijd met alleen tomatensaus, behalve dan dat ik een beetje (zelfgemaakte, zo moeilijk is dat niet) bechamel op de bovenste laag lasagnevellen doe voor ik de kaas erover strooi (ik eindig dus met lasagne, niet met saus). Anders wordt de bovenste laag inc. kaas een soort hardgebakken tortillachipje, en met die bechamel blijft de kaaslaag smeuïger (maar wel met een knapperig randje. Mjum).

Maar op zichzelf wordt die lasagne dus prima van alleen tomatensaus.

Goed idee trouwens, zal het weer eens maken!

Groeten,

Temet

Lys Lionne

Lys Lionne

11-03-2009 om 11:03

Te laat temet

Jou tip kwam net te laat hahaha. Heb gisteren lasagne gemaakt en eindigde dit keer ook onverwacht met lasagne. Geen saus meer over hierop te doen, dus de kaas er maar overheen gestrooid met als resultaat dat de lasagne onder de kaas niet gaar was. Zonde!

Sascha2

Sascha2

11-03-2009 om 12:31

Zelfgemaakte bechamel

Het is erg makkelijk om zelf bechamelsaus te maken en zo kun je het ook in een lightvariant maken. Nodig: 50 gr boter, 50 gr bloem en 500 ml melk. Je kunt uiteraard een andere hoeveelheid nemen, als de verhouding maar hetzelfde blijft. Boter smelten, bloem erdoorheen roeren, met garde de melk erdoorheen kloppen en een minuut of 20 laten pruttelen. Ik gebruik meestal magere melk en lightboter (van die vloeibare) en dat gaat prima. Mijn lasagne komt zeker niet onder de bechamel te staan, juk. Maar net als Temet doe ik er alleen vrij bovenaan een beetje saus met parmezaanse kaas.

Lietje

Lietje

11-03-2009 om 13:32

Jakkes

Lasagna zonder bechamelsaus! , dat is juist het lekkerste van de hele lasagna. Ik maak de bechamel zelf (boter, bloem en melk) en doe om en om een laag tomatensaus en bechamel (met een klein beetje kaas er al op). Bovenop tomatensaus en veel geraspte kaas. Heerlijk, gister weer teveel van gegeten
Lietje

Ervaring hier

Laatst had ik ook lasagne gemaakt en toen de borden waren opgeschept, zei mijn toen bijna 5-jarige zoon uit de grond van zijn hart: "Mam, wil je dit alsjeblieft NOOOIT meer maken?!"

Hmm, ik had niet het idee dat het aan mijn (gebrek aan) kookkunsten lag want ik vond het zelf erg lekker.

Was overigens wèl met bechamel-saus.

Vic

Vic

11-03-2009 om 14:44

Geen bechamelsaus

Ik gebruik ook nooit béchamelsaus en de lasagne wordt altijd prima. Zelfs de kinderen eten het, en dat wil wat zeggen Ik eindig met een laagje lasagnesaus en veel geraspte kaas en plakjes mozzarella.

Katja

Katja

11-03-2009 om 20:38

Hij was heerlijk! recept ;

rode gehakt saus maken (ik doe dat altijd met pond gehakt, ui, knoflook, sugo, tom. blokjes, tom. puree, bouillonblok en spaghettimix, dan heb je voor 2 keer)
Eerst saus, dan bladen, etc, ik heb TOCH bechamel gemaakt (eigenwijs!) voor op de laatste laag bladen;
inderdaad light boter, uit zo'n fles, met bloem, allebei 40g, dan melk erbij en zout en peper. Dat eroverheen en ik had ook nog light mozarella (lidl!) en wat geraspte. De schaal werd uitgelikt hier! (door de hond haha.) Garfield zou 'm ook waarderen denk ik.
Oftewel dit wordt een blijvertje...
Katja
bedankt voor alle tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.