Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yura

Yura

12-11-2010 om 11:04

Lange afstand rijden pas kort rijbewijs

Wij gaan met een groep op wintersport en hebben iets te weinig chauffeurs (wel genoeg auto's), dit omdat opa en oma niet meer ver kunnen rijden. Nu wil een nichtje wel met opa en oma rijden. Ze heeft sinds de zomer haar rijbewijs, ze rijdt redelijk veel en vaak, want iedereen laat haar altijd rijden als ze ergens naartoe moeten, langste rit was naar België. Oma ziet dit totaal niet zitten, nichtje wel en haar moeder ook. Ze rijdt dus achter iemand aan en er rijdt ook weer iemand achter haar, we overnachten ook nog een keer. Opa zit naast haar die heeft natuurlijk een jarenlange rijervaring, maar is wel 80. We hadden het er binnen de familie over en konden zo een paar jonge mannen binnen de familie opnoemen die kort na het behalen van hun rijbewijs ver hadden gereden, daar had geen haan naar gekraaid. Het lijkt wel dat nu het om een meisje gaat men toch eerder twijfels heeft. Wat denken julie? Is dit te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-11-2010 om 11:09

Natuurlijk

Ze heeft haar rijbewijs dus technisch gezien zou ze het gewoon moeten kunnen. Bovendien is het een mooie kans om ervaring op te doen. En 1000 km rijden is natuurlijk hetzelfde als 200 km, alleen vijf keer zo ver Persoonlijk zit ik liever in de auto bij een meisje van 18, dan bij opa van 80.

Sawo

Sawo

12-11-2010 om 11:12

Wel doen niet bij oma

Hoi Yura

Lijkt me geen probleem. Maar ik zie meer problemen met sneeuw en gladheid dan met de afstand. Misschien nog een extra cursus voor rijden met gladheid?
Verder zou ik haar zeker niet in de auto zetten met mensen die twijfelen over haar rijvaardigheid. Misschien kan zij in jullie auto rijden en een van jullie zelf bij opa en oma?

suc6

Saaar

Yura

Yura

12-11-2010 om 11:47

Wat fijn

dat jullie zo positief zijn. Die tip van niet bij oma is een goeie. We hadden al bedacht dat oma achterin ging en opa voorin naast nichtje om deze reden. Wat betreft de gladheid, daarom zei ik ook dat opa jarenlange rijervaring heeft, die weet eenmaal bijna aangekomen op de plaats van bestemming wat er in technische zin moet gebeuren, bijvoorbeeld terugschakelen als je moet klimmen of achteruit de parkeerplaats oprijden die heel steil is bij ons hotel. Maar goed dat laatste kan opa dan zelf ook nog wel doen of mijn man. Als het onderweg glad is op de snelwegen blijft gewoon lastig ook voor ervaren rijders en dan kun je maar 1 ding doen en dat is langzaam rijden. Zou alleen kunnen dat het voor haar vermoeiender is omdat ze het niet gewend is. Maar daarvoor hebben we nog 1 reserve-chauffeur, wel voor alledrie auto's vandaar de schaarste, we moeten geen ski-ongevallen hebben en elkaar niet onderweg kwijtraken natuurlijk.

Zéker laten doen!

Statistisch gezien maken mannen meer (zware) ongelukken dan vrouwen. Ze heeft haar rijbewijs, en moet toch rijervaring opdoen? Bovendien is het gunstig dat ze achter anderen aan kan rijden, dan hoeft ze in ieder geval niet na te denken over de route tijdens het rijden.
Zelf heb ik sinds 10 jaar mijn rijbewijs, maar rijd pas sinds 4 jaar écht auto. Het is echt een kwestie van veel doen. Ik ben destijds ook al vrij snel ver weg gaan rijden, wat ik van te voren hardstikke eng vond. Maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Gr. Poezie. (Die tegenwoordig mét caravan achter de auto zo 1200 km rijdt. -niet in één keer hoor -

Yura

Hardstikke goed zo'n ervaren chauffeur ernaast. Natuurlijk zal het voor haar heel vermoeiend zijn, maar jullie kunnen natuurlijk ook wat vaker stoppen dan.

Gr. Poezie.

Terpi

Terpi

12-11-2010 om 12:10

Heb het ook gedaan

Ik heb mijn rijbewijs in maart 2008 gehaald en ben daarna nog een maandje stevig ziek geweest. Pas in april/mei ben ik begonnen met echte rijervaring opdoen en in juli ben ik naar midden Frankrijk gereden in mijn kleine gebakje vol bepakking en personen... Ik was *helaas* geen 18 meer toen ik mijn rijbewijs haalde Volgens mij is het een kwestie van doen en zelfvertrouwen hebben en dat heeft deze jongedame zo te lezen wel.

Maxime.M

Maxime.M

12-11-2010 om 12:35

Eerste stuk

Ik zou haar het eerste stuk laten rijden, en dan als ze het zat wordt, of moe wordt het laatste stuk door de reserve-rijder. Hopelijk dat het daar misschien nog wel meevalt met de sneeuw, want dat is denk ik het lastigste voor haar, hellingproef e.d.
Vorig jaar heb ik met geknepen billen gezeten toen mijn man (ervaren rijder) uit een spekglad dorpje moest zien te komen met sneeuwkettingen en haarspeld bochten. Door een routefoutje moest er ook nog een bocht achteruit omhoog gemaakt worden, op zulke momenten is het fijn even een ervaren rijder achter het stuur te kunnen zetten.

Niet bij elkaar blijven

Wat ik zou doen is onderweg een paar plekken afspreken waar jullie elkaar ontmoeten en niet achter elkaar aan blijven rijden. En op de weg letten, en in een ander land rijden, en mensen in de auto die dr niet helemaal vertrouwen en dan ook nog de andere auto's in de gaten moeten houden is wellicht een beetje veel.

dc

dc

12-11-2010 om 15:40

Juist

Is juist goed om een beetje rijervaring op te doen. Wel oppassen dat opa haar met allerlei goedbedoelde tips niet heel erg onzeker maakt!

dc

dc

12-11-2010 om 15:41

Zorg natuurlijk wel dat er winterbanden onder de auto zitten, dat scheelt echt enorm met gladheid. (sorry als iemand dit al gezegd heeft).

Brianna F

Brianna F

12-11-2010 om 16:23

Niet achter elkaar

dat is ontzettend vermoeiend rijden, geef ieder een route mee, spreek af waar jullie elkaar weer ontmoeten of houdt contact met mobieltjes.
Het rijden op zich hoeft geen probleem te zijn, winterbanden is een aanrader. Dochter hier bleef als een blok op de weg bij sneeuwval, net haar rijbewijs en ook een lange rit, terwijl haar vader met 30 jaar rijervaring en elk jaar meer dan 60000 km op de teller leuke rondjes draaide op een glad stuk autosnelweg (gelukkig geen kip op de weg) in de auto van iemand anders zonder winterbanden.

Minet

Minet

12-11-2010 om 16:24

Natuurlijk doen

ik had net een maand mijn rijbewijs toen ik mijn ouders heb verrast met een bezoekje op de verjaardag van mijn moeder, op een camping in zuid duitsland. Ik ben gewoon vertrokken, heb onderweg een kaart gekocht bij een pompstation, was 20 en nee, toen had ik nog geen tomtom.
Ik keek op de kaart en zag tot mijn schrik dat er in duitsland 3 plaatsen waren met dezelfde naam.......toen kreeg ik het wel even benauwd
Maar goed, ik wist dat het 'in het zuiden' was en ben gewoon gegaan, de naam van de camping wist ik half, ook die vond ik

angel3

angel3

12-11-2010 om 19:00

Achter elkaar rijden

Is een illusie en moet je niet willen. Mega vermoeiend en lukt vaak niet. Beter goede kaartlezer en gezellig iemand om mee te praten dan geforceerd achter elkaar rijden. Verder lijkt het me geen probleem.

angel3

angel3

12-11-2010 om 19:01

Sorry

Had vorige berichten niet gelezen die van mij is meer van hetzelfde.

mirreke

mirreke

12-11-2010 om 20:10

Sluit mij aan bij de meesten: dóén!

En zeker als ze al vanaf de zomer rijdt. Geef haar een tomtom en het adres, en ga er maar gewoon van uit dat ze goed aan komt. AUB geen tipgever naast haar, dat maakt vreselijk onzeker. Niet achter elkaar gaan rijden, dat vind ik zelf juist onprettiger en is volgens mij gevaarlijker.
Ik had zelf 1 week mijn rijbewijs, toen ik zes maanden zwanger en met peuter van 2 en zonder bijrijder naar de Ardennen toog, in een auto die ik ook pas 1 week had. Geen probleem. Geen duizend kilometer, maar toch best een eindje. Ook zonder tomtom en zo. Allemaal goed gelukt.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-11-2010 om 20:48

Achter elkaar rijden kan wel

als je goede afspraken maakt en ook zelf de route hebt! Mocht je elkaar kwijtraken levert dat tenminste geen paniek op!! En verder, gewoon doen, haar laten rijden....

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2010 om 22:05

Achter elkaar rijden

Achter elkaar rijden zie ik ook niet als een probleem, wij doen dat al jaren naar de wintersport. Een paar tips:
Laat je nichtje voorop rijden, de meest ervaren chauffeur achteraan. Dan hoeft je nichtje niet te proberen om een auto voor haar bij te houden, als je elkaar bij het inhalen even kwijt bent ofzo, en ze kan haar eigen snelheid aanhouden. (hoewel ik het zelf prettigere vind om achter een auto aan te rijden, maar daar schijn ik redelijk uniek in te zijn)
Mobiele telefoons zijn zoooooo handig.
Spreek iets af om elkaar ook in het donker te kunnen herkennen. Als mijn vader weer achter ons op duikt en we twijfelen of hij het is knipperen we even met de lampen. De achterste auto met groot licht, de voorste auto laat even de binnenverlichting knipperen.
De achterste auto's kunnen helpen met inhalen: als die van rijbaan verandert kunnen de auto's ervoor ook makkelijk van rijbaan veranderen.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-11-2010 om 22:42

Tijgeroog

dat laatste werkt wel, maar vergt ook wel wat verkeersinzicht. En of een verse chauffeur dat ook al heeft en dus kan....

Yura

Yura

13-11-2010 om 11:05

Wow wat een reacties

en wat veel goede ideeën. Ik ben zelf iemand die het fijn vind om achter iemand te rijden op een lange afstand, heb zelfs wel eens honderden kilometers achter een vreemde gereden, die werd vast gek van mij. Dus dat zal inderdaad persoonlijk zijn. Inmiddels blijkt er waarschijnlijk nog een stel mee te willen, die gaan dan in dezelfde auto, wel een ervarener chauffeur, maar desondanks laten we dan wel nichtje rijden, zodat ze toch haar rij-ervaring opdoet, maar dan heeft ze iemand in de auto met wie ze kan afwisselen.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2010 om 21:20

Inhalen voor gevorderen

De achterste, die blokkeert moet daar inderdaad meer rijervaring voor hebben, om dat te kunnen zien, maar voor degenen die ervoor rijden is het heel makkelijk: De auto achter je, waar je mee samen rijdt, zit opeens op de baan naast je en houdt daar ruimte voor je vrij. Ik kan uit ervaring vertellen dat je dat, juist als onervaren chauffeur, heel snel door hebt en heel erg op prijs stelt.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2010 om 22:26

Nou tijgeroog

ik vind dat je er toch wel iets te makkelijk over denkt. Ook voor degenen die ervoor rijden is toch wel wat meer verkeersinzicht vereist om dit op een goede en veilige manier te doen. Want je moet wel zeker weten dat de achterste opzij gaat om de rij ervoor te laten, of dat hij eigenlijk even wil inhalen om de voorste te zijn (omdat er iets in de route is gewijzigd of weet ik veel wat!) en als jij als onervaren chauffeur denkt, oh, hij gaat opzij en je gooit je stuur om, kun je toch lelijke ongelukken krijgen....

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2010 om 00:27

Nasha

Echt, dat zie je snel genoeg. Wat er namelijk gebeurt is dat je ziet dat de auto achter je naar links is/gaat, en vervolgens vraag je je af waarom ie dat doet. Dan merk je dat hij daar blijft rijden (huh, hij haalt niet in) en ga je maar opzij. Eerste insteek is echt niet om meteen ook opzij te gaan.
En ik spreek uit ervaring, ik reed voor de eerste keer dat ik zelf (gedeeltelijk) naar wintersport reed ook zo met m'n vader achter me, terwijl ik nog maar heel kort m'n rijbewijs had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.