Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fleur

Fleur

29-07-2011 om 21:01

Laminaat leggen

Dames,

Een simpele vraag, wegens omstandigheden ziet het er naar uit dat ik zelf laminaat in mijn woonkamer en gang moet gaan leggen, ik heb 0,0 hulp, ben niet extreem handig,maar ook niet heel onhandig,gaat mij dit lukken, welke vrouw heeft dit zelf ooit gedaan, alleen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Youtube

Kijk eens op YouTube. Daar staan duidelijke instructiefilmpjes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Sam

Sam

29-07-2011 om 21:49

Ooit gedaan...

Heb een aantal jaren geleden kliklaminaat gelegd in een slaapkamer, was niet de planning om het zelf te doen, maar wegens omstandigheden moest ik het plots in mijn eentje doen. Mijn tips:

- zorg voor een goed materiaal, een zaagblad wordt snel bot van laminaat. dus een goede zaag, een rubberen hamer, aanklophoutjes om te vermijden dat je stukken van je laminaat klopt..
- meten is weten je moet even goed nadenken, anders gebeurt het snel dat je een plank aan de verkeerde kant zaagt (goed opletten welke kant de tand-groef verbinding zit)
- je mag laminaat niet helemaal klem leggen, zodat de planken ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten bij temp. schommelingen. Als je het laminaat helemaal tegen de muur aan legt, kan het bol gaan staan. Daarvoor heb je kleine stukjes hout of plastiek spietjes nodig.
- best is ook om de pakken laminaat al een aantal dagen te laten acclimatiseren in de ruimte waar het gelegd moet worden. Hulp om het laminaat te halen en sjouwen is toch wel fijn, het weegt best wat
-als je plinten moet plaatsen, in verstek geeft het mooiste resultaat, maar dan moet je ook een verstekzaag hebben

Er zijn vast nog dingen waar ik nu niet opkom, maar het resultaat was toendertijd redelijk goed, had alleen een kiertje bij het raamkozijn (ramen tot op de grond).
Succes !

merel

merel

30-07-2011 om 02:11

Knieen

Oh ja ik heb ooit een keer een klein kamertje (gelukkig) met kliklaminaat gelegd. Jemig wat had ik daarna pijn in mijn knieen (normaal nooit last van) dus ik zou zo'n schuimrubber tuinmatje nemen als ik jou was, of iets anders om je knieen een beetje te ontzien

ik heb het al meerdere keren gedaan en zou het zo weer doen. Geen enkel probleem! Het scheelt wel wat voor laminaat je legt. Het goedkoopste van de Ikea is kwalitatief niet super, er gaan zo barstjes van de bovenkant af als je het aantikt. Bij meer kwaliteit heb je daar nauwelijks last van.

Goed materiaal is het halve werk. Ik heb de laatste keer een zaagmachine gehuurd toen ik de bovenverdieping moest leggen. Dan is het een kwestie van een lijntje zetten waar je het moet afzagen, even onder de cirkelzaag en hop je hebt de volgende plank al klaar. Alleen voor de lastige hoekjes (bij verwarmingsbuizen etc) had ik een zaag nodig.

Met wat logisch nadenken (lees: gezond boerenverstand) is het prima te doen.

Succes!

Gruffalo

Puck

Puck

01-08-2011 om 11:26

Kan goed

Kliklaminaat is niet moeilijk te leggen. Op internet en in de bouwmarkten zijn goede instructies te vinden. En zoals Merel al zegt: pas op voor je knieën. In februari hebben wij laminaat op zolder gelegd en dat heeft mij een gescheurde meniscus opgeleverd waaraan ik half september geopereerd wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.