Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

29-08-2010 om 21:51

Laminaat

Voor het eerst heb ik nu te maken met laminaat, dat lag al op de eerste verdieping, alle slaapkamers en overloop, alles doorgelegd zonder drempels. Best mooi, maar tjonge jonge ik blijf stofzuigen. Het lijkt wel of dat spul stof aantrekt, statisch ofzo. Klopt dat? En helpt een keer dweilen met een speciaal spulletje daartegen? Ik heb alvast maar een extra stofzuiger gekocht die ik boven kan laten staan want ik bleef de trap op zeulen met dat ding. Een beetje minder mag wel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

29-08-2010 om 22:37

Wat had je in je vorige huis

Als je in je vorige huis vloerbedekking had: welkom in de echte wereld: wat je hier iedere dag ziet liggen zat bij je vloerbedekking gewoon nog in je tapijt. Het kan best dat het statisch wordt, misschien helpt dweilen met laminaatreiniger daar wat tegen. Geen idee, ik kijk gewoon om het stof heen

verhuizertje

verhuizertje

30-08-2010 om 07:57

Vorige huis

In het vorige huis had ik beneden hout en op onze slaapkamer en de overloop vloerbedekking, de andere kamers een lichte kurkvloer. Zacht en warm. Voorlopig vind ik laminaat koud en hard, en stoffig. Ik ben niet bang voor stof zolang ik het niet zo zie of voel aan mijn blote voeten, iew. Bovenop een kast of in de haartjes van de vloerbedkking onder mijn bed ofzo.
Nog iemand die weet of er spul bestaat dat laminaat zich meer als hout of kurk doet gedragen? Want daarmee was het toch anders.

klaver

klaver

30-08-2010 om 08:14

Zwabber

Voordele van laminaat is dat je lekker met ene zwabber of (of Swiffer) kunt schoonmaken (droog) . Veel minder gedoe dan met een stofziger en het stof is echt weg. en haal die snel door je bovenverdieping heen.

Brianna F

Brianna F

30-08-2010 om 08:47

Spijt

Ik heb boven laminaat gelegd ipv vloerbedekking, volgens mijn man veel beter voor zijn allergie. Niet dus, de stof zweeft nu vrolijk rond terwijl deze met vloerbedekking wordt vastgehouden.

Tip

wij hebben boven ook laminaat, drempelloos doorgelegd. En ik heb sinds een paar jaar een Robomop (bv te kopen bij http://www.allergiewinkel.nl/product/robomop-reiniger/21098/) - geweldig! Vanmorgen nog voordat ik de deur uitging aangezet, en hij 'swiffert' uit zichzelf de hele bovenverdieping. Het is niet helemaal zaligmakend, want onder sommige kasten komt 'ie niet, en ook niet in alle hoeken, dus af en toe moet je toch met de stofzuiger in de weer. Maar wel veel minder vaak!
Oja, we hebben nog wel steeds de traphekjes boven hangen. Voor de kinderen al lang niet meer nodig, maar voor de Robobmop wel - die dondert anders de trap af en dat lijkt me niet zo goed...

De robomop

die doet bij mij ook de vloer( geen laminaat maar vinyl)
ideaal,ik zet hem aan als ik ga werken en als ik thuis kom is de vloer weer schoon.

Puck

Puck

30-08-2010 om 11:32

Sus-anne

Nou.... schoon met de Robomop. Hij doet het prima in het midden van de ruimt, maar de hoekjes moet je zelf daarna nog even schoonvegen want door zijn ronde vorm komt hij daar niet. Maar voor erbij is hij idd reuze handig.

Robomop vs swiffer

Wij wonen sinds 2,5 week in ons nieuwe huis en ook wij hebben op de slaapverdieping en op zolder (waar wij slapen) laminaat laten leggen. Nog nooit heb ik zoveel stof bij elkaar gezien! Als je de trap op komt dan komen de stofvlokken je gewoon tegemoet. Toevallig had ik gisteren een swiffer op het boodschappenlijstje gezet want dat gesjouw met de stofzuiger vind ik ook maar niks. Nu lees ik over de robomop, is dat nou handiger dan een swiffer? Je kan hem aanzetten als je gaat werken, dat is natuurlijk fijn, maar met een swiffer kom je gelijk ook in de hoekjes.

Ik hou wel van huishoudhulpen hoor, maar voor ik nou weer iets koop wat uiteindelijk gezellig samen met de andere nutteloze voorwerpen in de trapkast belandt wil ik wel eens het verschil in gebruik tussen de swiffer en de robomop weten. Wie-o-wie?

Robomop

mijn (tweede) robomop heeft flexibele zijkanten, dus hij komt wel in hoekjes. De grote verschillen met swiffer:
- je hoeft het zelf niet te doen
- hij komt moeiteloos onder de bedden en de meeste kasten
- doekjes moet je bestellen via internet en zijn niet goedkoop (maar ik weet niet wat gewone swifferdoekjes kosten dus misschien valt dat wel mee)
- werkt het beste op totaal gladde vloeren - badkamer werkt niet bij ons. Daar liggen tegeltjes met voegen, en natuurlijk af en toe een waterdruppel - daar houdt 'ie niet van (lees: blijft 'ie hangen)
- gaat niet over drempels heen. Dat kan een voordeel zijn als je maar 1 kamer wilt doen, maar een nadeel als je de hele bovenverdieping wilt doen en er zijn wel drempels tussen.
- kinderen en huisdieren vinden het geweldig - zie voor huisdieren filmpjes op youtube; en mijn kinderen vinden het erg leuk als 'de haai' (waar ze dat nou weer vandaan hebben) aangaat en zij zijn boven.

Kortom: het ligt een beetje aan je eigen situatie of het werkt

Drempels

Op de bovenverdieping liggen van die zilverkleurige dingen onder de deuren, niet echt drempels maar wel een verhoging. In de woonkamer liggen plavuizen maar die zijn niet glad. Zou de robomop dat aankunnen?

Nu heb ik voor beneden (om te voorkomen dat ik 2 keer per dag met de stofzuiger aan de gang moet) zo'n stoffer en blik met een steel en een bakje gekocht voor de hagelslag/vlokken/broodkorsten. Het is een bejaardending maar de kinderen vinden het nu leuk om te vegen.

Gaat ie trouwens op de bovenverdieping echt van kamer naar kamer, een kwestie van deuren open en gaan?

Vera*

Vera*

30-08-2010 om 12:54

Zachte bezem

Aangezien ik een luie huisvrouw ben stofzuig ik niet dagelijks. Ik heb een zachte bezem en daar veeg ik hagelslag en broodkruimels bij elkaar en veeg het onder de kast. Als ik ooit weer ga zuigen zuig ik óók onder de kast. Mijn schoonmoeder zei al dat daarvoor een vloerkleed ook zo handig is, daar kun je een hoekpunt van optillen .

Hmmm

weet niet wat je precies bedoelt met 'zilverkleurige dingen onder de deuren' - als het echt een randje heeft gaat de robomop er misschien wel overheen, maar laat 'ie wellicht zo'n dikke stofvlok achter. Lijkt mij niet ideaal. En plavuizen beneden: ze zeggen (robomop zelf dus) dat 'ie dat zou moeten kunnen. Ik weet het gewoon niet; we hebben beneden ook laminaat, maar daar pak ik net zo makkelijk even de rubberen-haren-bezem om de boel rond de eettafel aan te vegen, of de stofzuiger. Beneden ligt toch meer 'grof' materiaal (hagelslag, zand, andere etensresten) dat ik niet eens geprobeerd heb of de robobmop dat aankan. Bij mij is 'ie echt voor boven.
En ja, boven gaat 'ie dus inderdaad alle kamers langs. Wel deuren openlaten staan dus (en ja, dan veegt 'ie dus niet achter de deur. Da's dan weer voor de stofzuiger- een andere keer). Het is echt een ding voor erbij - je kunt je stofzuiger niet de deur uitdoen. Maar het helpt je wel die grote hoeveelheden stof die zich onder je bed en de kasten verzamelen in toom te houden.

Puck

Puck

30-08-2010 om 13:35

Vera*

Daar komt dan ook nog eens bij dat jij je niet kunt ergeren aan stof dat voor anderen zichtbaar is

Overigens

er zijn ook robotstofzuigers. Helaas zijn ze wel duur, maar het schijnt goed te werken. Heb er nog altijd niet een besteld, dat staat op mijn 'te doen'lijstje voor de komende maand.

Groeten,

Temet

Caroro

Die zilverkleurige dingen zijn een soort strips die onder de deur geplakt zijn, had dat niet te maken met de brandveiligheid of zo?

Als ik het zo lees denk ik dat ik met een swiffer beter af ben. Ik zou ook nog 2 traphekken moeten aanschaffen omdat ie anders naar beneden kukelt.

Beneden is het inderdaad grover in de vorm van hagelslag en zo, daar kan ik beter blijven bezemen.

Vera*

Vera*

30-08-2010 om 14:50

Puck

De gezinsleden hebben anders een héél hoge vuildrempel en erger ik mij sneller ergens aan dan man of kinderen.

Puck

je hebt gelijk Puck,de robomop maakt schoon voor het oog,niet in de hoekjes,maar dat is voor mij schoon genoeg.
vroeger pakte ik elke dag de stofzuiger(vanwege hondenharen),nu doet robomop 5 dagen per week de vloer en pak ik 2x per week de stozuiger voor de hoekjes e.d..

Er zijn ook robotgrasmaaiers

hoorde ik laatst. Net zoiets als die robomop maar dan voor het gras

verhuizertje

verhuizertje

31-08-2010 om 12:47

Dank

allemaal. Veel reacties bevestigen mijn indruk. Ik denk dat er tzt wel een gezellig stukje vloerbedekking over het laminaat komt, iig in onze slaapkamer.
Brianna, laminaat is een goed idee bij allergieën, maar dan is de bedoeling dat je iedere dag zuigt (met hepafilter) en liefst ook nog nat afneemt. Dat werk weegt dan op tegen de hinder van de allergie. Hier geen allergieën, en daarom denk ik dat ik een tapijtje wat eens per 2 weken een stofzuiger nodig heeft verkies boven laminaat.
En ben ik uit de kleine kinderen, zou ik weer traphekjes moeten aanschaffen voor een robomop? Toch maar niet.

Traphekje

Van de robomop weet ik het niet, maar die robotstofzuigers zien zelf waar de trap zit en stoppen dan. Geen hekje nodig dus.

je zou trouwens eens in het archief kunnen zoeken want volgens mij zijn er draadjes geweest over de robomop (door éen forummer liefkozend Moppie genoemd)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.