Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Miriam

Miriam

16-07-2009 om 07:58

Kwaliteit luiers

Hallo, misschien ben ik de enige hoor, maar ik merk dat de kwaliteit van de luiers op dit moment een stuk minder is ten op zichte van 12 jaar terug.
Ik heb 3 kinderen de jongste is bijna 3 en draagt nog een luier, de middelste is 5, en de oudste is 16. En als ik de luiers van die 2 vergelijk valt mij toch een aantal dingen op:
1. De luiers zijn minder vormvast, dat betekend als je een kind met dit mooie warme weer in een luier in de achtertuin laat ravotten, het na een korte tijd aan alle kanten open gaat staan. Je bent dus ook verplicht om een romper of een broekje er overheen te dragen.
2. De oude luiers (pampers) waren uit 1 stuk, tegenwoordig is het een gewone rechthoekige strook zitten de zijkanten, er los aan vast gelijmd, die met weinig moeite er af scheuren.
3. De katoenen buitenkant voelt bij een flinke plasluier klam aan, net echt prettig dus. De katoenen buitenkant is in het leven geroepen om de luier meer te laten ademen
4. De oude luiers lijken meer te kunnen absorberen.
Het bips gedeelte is bij de oude pampers veel groter, waardoor ze meer absorberende oppervlak hebben.
5. En naarnaast vind ik het neutrale-witte-bolle-kontjes imago van de oude luiers wel wat hebben, die vieze groene kleur op de pampers ziet er gewoon niet uit. Ze worden ook sneller vies aan de buitenkant. Niet dat ik een luier als een mode waardig kledingstuk ziet.

Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

16-07-2009 om 08:22

Tijd

Dan wordt het tijd om de jongste zindelijk te leren laten worden

Grapjas

Grapjas

16-07-2009 om 09:32

En ook tijd

... om zelf van het mooie weer te gaan genieten Bedoel het echt niet lullig, maar als je toch tijd hebt om dit allemaal te overdenken en op te schrijven !!

Overigens herken ik de door jouw beschreven mindere kwaliteit absoluut niet van de hier gebruikte luiers (pampers of AH huismerk)

Pampers of ah huismerk

Ik weet niet hoe de kwaliteit van de luiers was 12 jaar geleden, maar ik weet wel dat er een wereld van verschil zit tussen Pampers en het huismerk van AH. Zoon krijgt de laatste aan op het kdv en die vind ik dus altijd voelen alsof er een plank tussen zijn beentjes zit zodra ze opzetten door vocht. Thuis dus Pampers en die bevallen beter.

Chris

Guinevere

Guinevere

16-07-2009 om 12:21

Nou, nee

Zo, ook even binnen mijn tijd verdoen terwijl buiten de zon schijnt!
Huh, katoenen buitenkant bij luiers? Waar haal je dat? Hier heb ik er nog geen katoen aan kunnen ontdekken. Verder kan ik niet vergelijken met 12 jaar geleden. Maar ik heb hier nog een pak staan van 4 jaar geleden toen oudste zoon nog niet zindelijk was, en de luiers die we nu bij jongste gebruiken zijn beslist beter. Zóveel beter dat wij nu gewoon een goedkoop merk nemen ipv een duur A-merk. Openstaan doen ze hier niet, maar dat kan goed te maken hebben met de combinatie kind vs. pasvorm van een specifiek merk.
Witte-bolle-kontjes houd ik helemaal niet van. Alle luiers zijn lelijk. Het zijn gewoon dingen die zeik en stront moeten opvangen en absorberen, als ik me even bot mag uitdrukken.

MaximeM

MaximeM

16-07-2009 om 12:55

Dat katoen

Hoi,

Ik denk dat Miriam met katoen bedoelt dat de luiers van nu een soort stoffen laagje aan de buitenkant hebben. Vroeger was dat plastic en wit.
Verder kan ik er niet over meepraten, kinderen zijn inmiddels al tieners, maar het kan verder best kloppen hoor. Volgens mij zijn de luiers van nu voor de kinderen comfortabeler om te dragen, dat stof is zachter dan plastic en het broeit en zweet denk ik minder.

Maxime

Jacoline29

Jacoline29

16-07-2009 om 13:08

Altijd pampers

Want dochterlief van sep06 kan niet tegen andere luiers dan pampers.ik heb meestal active fit,maar die lijken meer zijn gaan pluizen,namate ze voller worden(verschoon 4-5x p/d)ipv 3-4 p/d nu.

Rafelkap

Rafelkap

16-07-2009 om 15:52

Pimpen

je kan de luier natuurlijk ook leuk pimpen! Zoek je dat soort tips? Laat de kinderen de luiers eens onder handen nemen, benodigdheden: stickers, een schaar, lijm en gekleurd papier!!!!!!
Of gewoon een stapel onderbroeken, een potje en een dweil

Tink

Tink

16-07-2009 om 17:32

Lidl en kruidvat

Hier lang Kruidvatluiers gebruikt, geen klachten over, en tegenwoordig die van de Lidl. Zelden een nat kind, openstaan doen ze ook niet. Ik vind ze echt veel beter dan de luiers van vroeger.
En dat er klitteband aan zit ipv. zoals héél vroeger een plakrandje, dat is de uitvinding van de eeuw. Die dingen werkten al niet meer als je er met een iets vettige hand aan gezeten had
De enige luiers die ik echt niemand zal aanraden zijn die van de Etos. Ooit een pak kado gekregen en dat was 1 grote ramp, ik kon zowat bij elke verschoning het hele kind opnieuw aankleden, bah.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-07-2009 om 10:10

Oh ja die plakstrips

mijn oudste is ook al 10 voor hem had ik van die plastic luiers van de da met plakstrips, die vond ik toen niks, toen had je nog de keuze uit de MERK luiers of de kruidvat.
Later zijn alle Niet merken ook op van die NIET plastic flexibele luiers over gegaan, dus ook gewoon bij DA, LIDL enz.. ik vind die van de DA fijn, die van de lidl kunnen net iets minder hebben is mijn ervaring.
groet, polly

margje van dijk

margje van dijk

17-07-2009 om 11:10

Grappig

Ik heb voor de oudste twee (die nu 11 en 10 zijn) katoenen luiers gebruikt (ja werkelijk), maar voor de jongste (7) niet meer (ook omdat die katoenen luiers - voorgevormde had ik - toen echt wel 'op' waren en ik wilde niet voor hem alleen alles weer opnieuw aanschaffen). Om mijn schuldgevoel te verzachten gebruikte ik de EKO-luiers die je bij onze biologische supermarkt kon kopen, en die waren verrassend goed. Ik wist eerst niet eens dat ze bestonden (nooit opgevallen), maar ons kinderdagverblijf gebruikte in die tijd ook de EKO-luiers. (Later niet meer, het zal wel te duur geweest /geworden zijn). Die ware niet wit, maar ongebleekt, dus de kleur van koffiefilters zeg maar. (Trouwens, vroeger waren ook alle koffiefilters wit. Toen mijn moeder een keer bruine filters had gekocht vond ik dat maar raar, zou je daar geen vieze koffie van krijgen. Als ik nu witte koffiefilters zie ga ik bijna griezelen, ieks, wat is dat wit. Alsof je dan vast ook bleekwaterkoffie krijgt, met die dingen. Grappig hoe je 'normen' zo kunnen veranderen. Hebben jullie dat ook?).

Maar verder gaat mijn luierervaring dus niet. Toen mijn schoonzusje laatst luiers met denim opdruk liet zien was ik echt even in shock

Margje

tonny

tonny

17-07-2009 om 13:13

Tjonge

er zal een wereld voor me opengaan als ik op een dag kleinkinderen krijg. Ik heb al vele, vele jaren geen luiers meer van dichtbij gezien,

Luiers met denim opdruk, mensenlief zeg!! Je trekt toch kleertjes aan over die luier heen?

Ik heb vroeger jáááren katoenen luiers gebruikt - en in het weekend pampers of iets merkloos van de EDAH of zo. Maar die ervaringen zijn enorm verjaard.

Nou, ik zie uit naar mijn omatijd en de nieuwe luier-experience!

tonny
(nog niks op komst hoor, wees niet ongerust)

Sandra

Sandra

17-07-2009 om 14:35

Toen

ik was thuis de jongste en de eerste die pampers om kreeg en mijn moeder heeft het geweten ook ik heb er 2 keer zolang over gedaan om uit de luiers te geraken als mijn broers. Wat ik mij wel kan herinneren dat was het irritante gekraak van de luier, net alsof je een vuilniszak aanhad. Nee gelukkig zijn de luiers van mijn dochter een stuk stiller en ook dunner. Ze zwellen alleen zo op als ze volgeplast worden groetjes, ex-pamperdraagster Sandra

tonny

tonny

17-07-2009 om 20:55

2 keer zo lang?

Dankzij pampers er twee keer zo lang over gedaan om uit de luiers te raken dan je broers?

Nou, dan weten die luierfabrikanten wel wat ze doen: ze zorgen dat ze lekker lang kunnen leveren (en ouders lekker lang betalen!)

Misschien toch een optie nemen op dat potje, die stapel onderbroekjes en de dweil? We zijn toch geen sponsors van de luierindustrie?

Tonny

Bibi

Bibi

17-07-2009 om 21:54

Ach...

Dochter 1 was met bijna 4 jaar overdag zindelijk, en 's-nachts pas met 5,5 jaar. Dochter 2 was met 2,5 jaar overdag zindelijk, en een paar maanden later 's-nachts ook. En ze droegen toch écht dezelfde luiers (ze schelen maar 2 jaar, dus ik heb ze een behoorlijke tijd samen in de luiers gehad!) Dus het kán ook gewoon aan het kind liggen.

margje van dijk

margje van dijk

17-07-2009 om 21:54

Bij ons

Oudste jongens (katoen) waren allebei rond 2 jaar en 8 maanden helemaal zindelijk.

Jongste (papier) was pas helemaal zindelijk toen hij 3 en een half was.

Dus geen twee keer zo lang, maar toch beduidend langer.
Hoewel het natuurlijk ook aan het kind kan liggen, dat weet je nooit.

Margje

Luiers

veranderen wel steeds, dat zie ik wel. Ik werk op een kinderdagverblijf en het verschil is wel groot, amar wat mij vooral opvalt is dat de luiers steeds kleiner worden. Korter zeg maar.
Hier waren ze ondanks de huggies( die vond ik fijner dan pampers) ook met 2,5 helemaal zindelijk hoor.

Tink

Tink

19-07-2009 om 01:00

Katoen

Dat heb ik ook lang gebruikt (voorgevormde inderdaad), maar na kind 3, die trouwens ook al voor een groot deel papier gedragen heeft, waren die echt op. En weer helemaal alles nieuw aanschaffen hadden we geen zin meer in. Met 4 kinderen heb je toch een stuk meer was dan met eentje, dat was ook nog een reden. Dus hier tot volle tevredenheid nu helemaal over op papier. Van de Lidl dus.
Kind 1 was hier het snelst zindelijk tot nu toe, en dat is degene die het meest in katoen heeft gelopen. Maar kind 4, die nooit katoen aan heeft gehad, komt sinds ze anderhalf is al vertellen dat er iets in haar luier zit. Ruim een jaar eerder dan dat de andere 3 dat door hadden. Het ligt dus ook vast wel aan het kind. Ik heb tenminste niet de illusie dat ik kind 4 nou zoveel beter opvoed dan die andere 3

Sandra

Sandra

20-07-2009 om 07:31

2 keer zo lang

Tja mijn broers waren allebei rond hun 2de overdag zindelijk, terwijl ik pas met mijn 4de overdag zindelijk was. Nou ja zindelijk, ik ging naar de kleuterschool en een luier dragen kon daar echt niet meer. Moet ook wel zeggen dat ik een "extreem geval" was. Hopelijk is laat zindelijk worden niet genetisch bepaald. Ze is nu 2 jaar en 5 maanden, dus als ze rond haar 3de verjaardag zindelijk zou zijn ben ik tevreden. Eerder mag natuurlijk ook.
Katoen zou ik zelf nooit gebruiken, gewoon om het idee dat je ergen naar toe gaat en dat je een poepluier weer terug mee moet nemen. Als een luier smerig is, wil ik er ook gelijk vanaf zijn en niet uren mee rondtoeren om ze daarna nog een keer uit te wassen.
Een vriendin van me gebruikt wel katoen, ik heb wel respect voor haar (en de mensen die het ook gebruiken), want het vraagt een hele dicipline omdat vol te kunnen houden. In Amerika is het echt een trend aan het worden, die katoenenluiers in pamper vorm, er zijn ook echt fanatieke moeders die zulke luiers zelf maken en dus ook in allerlei kleurtjes en zo.
Wat wel opvallend is aan de pamper t.o.v. de katoenen variant, is dat er qua ontwikkeling van de katoenenluier eigenlijk niets veranderd, terwijl pampers en andere fabrikanten om het half jaar wel met een nieuwe ontwikkeling komen. Maar stel dat je nu in deze tijd de pampers van 10, 20 of 30 jaar terug zou hebben, dan zal iedereen net zo veel klagen of tevreden zijn over de kwaliteit van de luiers als nu, want er is niets anders. En de babies rouwen er echt niet om hoor, die poepen en plassen wel door.
Gr. Sandra

Tink

Tink

20-07-2009 om 09:20

Sandra

Op vakantie of op een dagje uit gebruikten wij ook altijd papieren luiers hoor, 1 natte/vieze katoenen luier meenemen gaat nog wel maar voor een hele dag wordt het wat lastig

Met die discipline viel het trouwens wel mee, het is gewoon een bepaalde routine waar je zo aan gewend bent. Wel meer werk dan papier, dat absoluut!

En niks veranderd op gebied van katoenen luiers? Ha, vertel dat mijn moeder , die had waarschijnlijk een lief ding gegeven voor die voorgevormde katoenen luiers zoals ze er nu zijn. Die heeft haar kinderen nog in vierkante lappen gehuld, die je zelf moest vouwen (dat is nog een kunst apart) en dan levensgevaarlijk doen met veiligheidsspelden door dikke lagen katoen heen

margje van dijk

margje van dijk

20-07-2009 om 11:56

Sandra

"In Amerika is het echt een trend aan het worden, die katoenenluiers in pamper vorm."

Volgens mij was het ook een trend toen ik aan kinderen begon (1997). Althans in mijn woonplaats was ik láng niet de enige, heel veel mensen gebruikten katoenen luiers, en ook de voorgevormde luiers waren alom aanwezig (ook in winkels).

Mijn Indisposables (uit Amerika inderdaad - of was het Canada?) waren inderdaad de allerbeste. En daar kwam geen speld aan te pas hoor, dus niks geen lekprikken van je baby. Er was ook een hele industrie voor de 'overbroekjes', wat in het begin misschien plastic broeken waren, maar in mijn tijd al volop van ademend materiaal, met als superovertreffende trap het wollen broekje waar mee je een soort postmodern-vooroorlogs babykontje kon creeëren. (Ik herinner me Janneke Dullemond hier op het forum, die dat heel lyrisch kon beschrijven).

Maar die trend is allang over volgens mij. In de winkels vind je nog slechts een schaduw van het aanbod van 10 jaar geleden. De rek is er helemaal uit. Die wollen broekjes, volgens mij kunnen ouders van nu daar helemaal naar fluiten. Of zelf breien natuurlijk.

Margje

Sandra

Sandra

22-07-2009 om 07:50

Nostalgie

Natuurlijk is de grootste ontwikkeling van de katoenen luier, de voorgevormde luier, maar daar houdt het ook verder mee op. Ik bedoel ze zullen niet dunner worden en qua pasvorm valt er op dat gebied ook weinig te verbeteren. En volgens mij zit er ook allang geen plastic meer in dat soort luiers.
Die vierkanten katoenen lappen met spelden ken ik wel, alleen heb ik ze zelf niet gedragen. Je had toen (begin jaren 80) nog die plastic luierbroekjes met drukknopen die over de katoenen luiers heen gedragen werden. Mijn moeder deed die luierbroekjes ook over de pampers heen (omdat de pampers toen nog geen elastische beenrandjes hadden). En daarover ging dan weer zo'n wollen overbroekje of een maillot omdat zo'n lelijk wit plastic broekje gewoon niet smoelde. En ondertussen had je als baby of peuter zo'n gigantisch dik pakket aan je billen hangen dat normaal lopen bijna onmogelijk was en als je een broek om kreeg, echt zo'n "baggy trousers" had. Ik liep toen ook het meeste van de tijd in jurkjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-07-2009 om 16:55

Het kan nog veel erger

Ik heb hier in Marokko een giga pak Dure Internationaal Vermaarde Luiers gekocht omdat dochter nog niet erg opschiet met zindelijk worden (loopt graag in haar blote bips, dat wel, maar laat alles gewoon lekker lopen). Ik heb nog met een of ander lokaal merk in de handen gestaan, maar ik dacht: laat ik nu maar DIVL nemen, die zijn tenminste goed. Hmpf. Het zijn ondingen: vrijwel geheel vervaardigd uit dun plastic met binnenin een strookje maandverbandachtig spul. De plakkers plakken niet (gewoon: niet). Kortom, dochter wordt nu door een bezeten moeder aangemoedigd om toch vooral zindelijk te worden.
O ja, ik vraag me wel af waarom er een dergelijk enorm kwaliteitsverschil zit tussen de Nederlandse en Marokkaanse luiers van hetzelfde merk. Het prijsverschil is namelijk helemaal niet zo groot. Als ik thuis ben, zal ik er eens een briefje aan wagen richting de fabrikant.
Okee, dit bericht kostte een half uur op een Arabisch toetsenbord, het mag duidelijk zijn dat ik behoorlijk lijd onder mijn luierfrustratie - die natuurlijk weer te herleiden valt tot een eigenwijs mormel van een dochter die niet zindelijk wenst te worden tijdens mama,s vakantie .
Verder is het hier heerlijk, hoor, haha.
Groetjes
Massi

Hier

4 kids tussen bijna 16 en bijna 4.
Bij de oudste zo'n beetje alle merken die er bestaan uitgeprobeerd. Van Pampers tot eigen merken. Nou Huggies vond ik toen het fijnste, brede plakstrips en roken enigszins beetje naar menthol (zoiets achtigs). Verder ook Pampers gebruikt (als ze in de aanbieding waren). Toen was nog wel blauw voor een jongen en roze voor meisjes. Per geslacht een ander pak. Vreselijk. Mijn vriendin had een tweeling, meisje/jongen en liep dus altijd met twee verschillende luiers te zeulen. Toen wilde ik na 9 maanden voorgevormde luiers gebruiken, alles aangeschaft. Ging prima. Alleen voor vakanties Pampers. Toen de tweede kwam nog half jaar bij de oudste katoen gebruikt maar toch terug naar de Huggies. De tweede heeft maar heel even de katoenen aan gehad. En toen kwam Kruidvat met hun luiers en dan meteen unisex !, wat een verademing. Die bleven hier in de running. Waren goedkoper dan de andere. Oudste was met 2½ overdag zindelijk, 's nachts met 5 pas. De tweede met 3½ maar meteen dag en nacht. Ondertussen had de derde zich ook aangediend en die kreeg netjes kruidvatjes om. Af en toe ook Lidl, waren ook fijn. Toen de klittenband sluitingen kwamen een verademing. Vroeger altijd tape bij want idd iets vettige vingers en hup luier weigerde dienst. De derde met precies 3 meteen dag en nacht zindelijk. En de vierde natuurlijk kruidvatjes en nu hij met 3½ overdag zindelijk was af en toe AH eigen merk voor 's nachts.
Ik vind de luiers van nu veeeeel beter als die dikke votten van 16 jaar geleden, nu gewoon geen verschil tussen jongen/meisje = unisex, klittenbandjes sluiting en niet meer dat plastic om de billen.
Nee echt nu veel beter en nu nog weinig lekkages in tegenstelling tot vroeger.
Gr. Rymcke (heb toch redelijk ervaring dacht ik)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.