Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kaartje

kaartje

05-07-2009 om 09:19

Kurk op de vloer?

Wij willen in ons nieuwe huis kurk op leggen, maar hebben gehoord dat vooral een bepaald merk (wicander) mensen hier hele slechte ervaringen mee hebben. Het verkleurd en er ontstaan putten in de vloer. Wij willen graag kurk omdat het warm is en geluidsdempend. Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk?

Groetjes Kaartje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

05-07-2009 om 09:51

Wij hebben

op zolder naturel Naturo-kurk liggen (en in de badkamer chocolade bruin). Ik ben er heel tevreden over, het ligt er nu 3 jaar en ziet er nog als nieuw uit. Alleen zit er een putje waar de poot van het bed van mijn kinderen heeft gestaan. Dat is nog niet zo lang weg, dus ik weet niet of dat zo gaat blijven. Verkleuring heb ik nog niet gezien, maar ik weet dat het kurk bij mijn ouders inderdaad flink was verkleurd (maar dat kan ook de lak zijn geweest!).

Het leggen en onderhoud is in elk geval extreem simpel, maar de ondergrond moet wel spiegelglad zijn! Het ligt bij ons in natte en vochtige ruimtes (de mevrouw van de winkel had het zelfs ónder haar douche!). Wij hebben het op zolder, maar mijn schoonzusje heeft het al meer dan 25 jaar in de huiskamer liggen!

Wacht nog even een paar maanden ...

Bij ons komt in het nieuwe huis ook kurk op de vloer. Geem Wicanders overigens, maar 'gewone' (op een ondervloer) gelijmde kurk. Bij Wicanders zag je de groeven te duidelijk naar mijn smaak en de kleuren stonden ons ook niet zo erg aan.

Even wachten tot het winter is, dan kunnen we je zeggen hoe het bevalt

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

05-07-2009 om 13:44

In onze vorige huizen

hadden wij kurk op de vloer, en dat beviel ons uitstekend, warm aan je voeten en makkelijk te onderhouden. Beetje verkleuring treedt er na verloop van tijd wel op, dat zul je niet tegen kunnen houden. Voordeel van kurk is dat een eventuele put van bijv. een stoel of naaldhak ook weer snel terugveert, je ziet het dus niet echt. In dit huis hebben we plavuizen en vloerverwarming. Ook dat bevalt me goed, maar kon ik bij de kurk nog weleens de mazzel hebben dat iets wat viel (glas, beker) heel bleef, bij plavuizen kan ik dat echt wel vergeten ))

Wij hebben een kurken vloer

en wel van Wicanders - kijik maar op hun website bij "originals symphony". We zijn er heel tevreden mee. Behalve dat we hem mooi vinden, zijn we ook wel gecharmeerd van het idee om een natuurproduct in huis te hebben. De vloer kan tegen vocht (ligt ook in de keuken), voelt warm aan, er valt zelden iets op kapot en je ziet er door het natuurlijke kurkpatroon bijna helemaal niets op. We hebben tot nu toe (vloer ligt er 2,5 jaar) geen last van kleurverschillen of putjes. het enige nadeel van deze kurken vloer zijn de bijbehorende plinten. Het zijn van die platte plintjes die op de vloer gelijmd zijn.Kleine stukjes in de hoeken laten snel los, en met dit hete weer ook grotere stukken.
m.e.a.

Minnie

Minnie

05-07-2009 om 18:07

Over plinten

Op zolder ligt het kurk zo strak tegen de muur (zelf gelegd ) dat we daar geen plinten hebben. In de badkamer hebben we een normale maat staande plinten. Bij gewone kurktegels (zonder drager, maar direct verlijmd op de ondervloer) is het dus zeker niet zo dat je alleen maar liggende plinten kunt gebruiken.

Laten stukken an het kurk los of de plinten, m.e.a.? Ik heb hier nog niet meegemaakt dat iets heeft losgelaten (lijkt mij toch dat dat niet de bedoeling is, zowel van de plint als het kurk niet!).

Over plinten 2

Na een tocht langs diverse vloerenboeren heb ik het idee dat ik les kan geven in plinten Hoe dan ook: de kurkmeneer zei dat hij platte (plak)plinten altijd ook nog even met de tacker vastzet. Dat doet-ie vast niet uit liefhebberij.
En je kan inderdaad meestal kiezen: hoog of laag, en dan kunnen die hoge hol zijn of massief. Bij de eerste variant kan je er nog een kabeltje doorheen leiden.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.