Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tanneke

Tanneke

23-07-2011 om 20:26

Kroketjes

Dag allemaal,
Weet iemand een recept voor kroketten?
Wij wonen in het buitenland en soms heb ik zo'n zin in een lekker kroketje met mosterd..Hier niet te krijgen.
Een tijd geleden heb ik hier eens een recept gekregen voor saucijzenbroodjes en die zijn zoooooo goed. Ik probeer het voor de kroketten nog maar eens

Iets anders waar ik soms van kan dromen: een kadetje met filet americain. Is dat ook zelf te maken? Zou niet weten wat daar in gaat.

Alvast bedankt voor het lezen , goed weekend!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur

Fleur

23-07-2011 om 20:49

3 ons tartaar

Bereidingswijze

Doe de tartaar in de keukenmachine en doe er wat mayonaise bij.Maal het geheel fijn en maak op smaak met de peper,het zout de worchestershiresaus en de paprikapoeder.Je kan er ook wat kappertjes aan toevoegen

Kroketjes zelf maken

van boter, bloem en bouillon stevige roux maken, hierin de vulling vankroketjes al verwerken (vlees, garnalen enz.). Even op laten stijven in koelkast, uurtje of zo.
Dan met even nat gemaakte handen van de massa kroketjes rollen, door losgeklopt ei, door paneermeel.
Frituren.
Zorg wel dat de massa stevig is, anders vallen ze in de frituur uit elkaar

Recept van sylvia witteman

Dit staat op mijn lijstje van dingen die ik nog eens wil proberen. Ik heb dit recept dus niet uitgeprobeerd, maar in het algemeen ben ik wel een fan van de recepten van Sylvia Witteman, omdat ze gewoonlijk goed uitvoerbaar zijn. Wel zijn haar hoeveelheden vaak aan de ruime kant.

Ik zit nu niet thuis, vandaar dat ik het recept niet uit haar kookboek overtik, maar googlen leverde een link naar haar oude Volkskrantcolumn op (zij zat met hetzelfde probleem als jij: krokettenbehoefte in het buitenland).

Zij gebruikt gelatine om de ragout te binden, een truc die ik elders ook wel heb gelezen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/702664/2003/08/26/Een-kroket.dhtml

Groeten,

Temet

Verdraaid!

Geef ik je zo'n leuke link, heb ik niet opgelet en blijkt er geen ingrediëntenlijst bij te staan. Lekker is dat.

Helaas nu geen tijd om verder te zoeken. Maar je kan natuurlijk ook een ragout naar smaak maken en er wat gelatine in doen. Iha geldt vziw dat 1 blaadje gelatine genoeg is om een halve liter waterdunne vloeistof volkomen stijf te laten worden, voor ragout zal je allicht met minder toekunnen.

Maar goed, grote kans dat ze bij jou geen gelatine in blaadjes hebben

Groeten,

Temet

Tanneke

Tanneke

24-07-2011 om 23:36

Dank

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga het eens proberen.
Heb hier inderdaad geen gelatine blaadjes gevonden tot nu toe,maar die kan mijn moeder makkelijk opsturen uit Nederland (samen met een zak bitterkoekjes en paprika chips!).

Als ik vlees in de kroketten doe, hoeveel zouden jullie gebruiken? En dan denk ik aan rundvlees,maar moet ik dat van tevoren sudderen of koken jullie dat, of wat? En doe je dat vlees nog kruiden?
Ja, lekker sullig,he? Ik snap ook wel dat het er niet rauw in gaat, dat dan weer wel

Dank allen,

Tanneke

Tanneke

24-07-2011 om 23:39

Fleur: tartaar

Bedankt voor je reactie.
Ik heb hier nog nooit tartaar gezien,maar kan het wel laten draaien bij de slager natuurlijk als ik wat rundvlees koop.
Weet jij toevallig wat voor stuk vlees daarvoor geschikt is? Ik heb eigenlijk geen idee. Lijkt mij dan een goed stuk biefstuk he?
Groeten,

Mix

Mix

25-07-2011 om 00:44

Recept van sylvia witteman (de ingrediënten)

Voor circa 15 stuks

500g kalfpoulet
250g soepgroente
beetje foelie en laurierblad
10 peperkorrels
75g boter
75g bloem
1 muskaatnoot
3 blaadjes gelatine, geweekt
beetje fijngesneden peterselie
2 eieren
flink wat paneermeel (liefst zelfgemaakt)

Net gedaan

Afgelopen zaterdag in splendid isolation op een berg, mijn Franse gasten vergast op de bitterbal voor bij l'appero.
Je hebt geen gelatine nodig. Dat is ook niet lekker. Het vlees dat je kiest is van belang. Kies soepvlees met bot. Liefst ook een beetje vettig. Kalf of varken.
Trek van dat vlees een bouillon: Je laat het vlees in zachtjes kokend water in enkel uren gaar pruttelen. Voor de smaak kook je selderij, prei, peterselie, laurierblad, ui... wat je maar lekker vindt mee.
Als het vlees gaar is (helemaal zacht en uit elkaar vallend), dan zeef je alle grote delen uit de bouillon. Van de bouillon heb je uiteindelijk maar een beetje nodig (met de rest kun je uiensoep maken).
Met de grote delen (het vlees en de groente) ga je de kroketten maken. Zoek het uit. Haal er het bot en de laurierbladeren uit zodat je alleen nog maar zachte delen over hebt. Hak dat (inclusief vetranden maar zonder harde zenen) fijn.
Maak nu een roux met bloem. Neem (in verhouding) veel boter en verwarm dat. Doe er bloem bij totdat er een gladde pap ontstaat. Laat dat even bakken tot het licht bruint. Doe er vervolgens bouillon bij in beetjes tot je een gladde pap hebt. Doe door de pap de gehakte groente en het vlees. Meng het. Dit mengsel moet je af laten koelen/op laten stijven.
Het wordt vanzelf stijf door de vetten en de natuurlijk gelatine die uit het bot in de bouillon is gekookt.
Als het stijf is dan kun je er balletjes of kroketten van rollen. Maak ze wat kleiner dan je gewend bent. Ze moeten nog door de paneermeel en dat doet verrassend veel met het volume, zo heb ik zelf ontdekt.
Doop de kroketjes in geklopt ei, daarna eerst door zo fijn mogelijke broodkruim en laat ze even rusten (dat gaat vanzelf, je moet de volgende doen). Vervolgens nog een keer door ei en daarna door iets groffer paneermeel.
Dan zijn ze klaar, maar laat ze wel weer eerst koud worden in de koelkast voordat je frituurt (dat werkt makkelijker).
Je kunt ze bakken in 170 gr frituurolie, ongeveer 2-3 minuten.
Ik had 16 iets te grote bitterballen zaterdagavond (was weer vergeten dat dat paneermeel ze zo doet groeien). Bij 4 stuks had ik bij wijze van experiment wat zomertruffel door het mengsel gedaan.
Goddelijk!
Groet,
Miriam Lavell

Hoeveelheden...

Ha, zo zie je maar weer. Uit het weglaten blijkt de kookcultuur.
Natuurlijk moet je die bouillon wel op smaak brengen met zout en peper (proef!). Ik deed er ook een teentje knoflook door.
Hoeveelheden heb ik helemaal niet op gelet. Ik doe het op het oog. Ik had drie stukken kalfssudderlap met bot uit de aanbieding (van de supermarkt in een pak). Ik heb al dat vlees gebruikt en die ragout gemaakt met de gedachte dat als het toch niet van bitterballen zou komen, of als het teveel zou zijn, we de ragout ook bij de sla op een toastje zouden kunnen eten.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.