Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

23-12-2009 om 13:33

Krieltjes

Bij voorbaat mijn excuses voor de stomme vraag maar ik heb voor de kerst van die mini-krieltjes gekocht en ik vraag me eigenlijk nu al af WAAROM en HOE? Ik krijg die dingen nooit lekker, of ze zijn nog keihard of ze zijn baggervet of ze zijn lijkbleek. Als ik ze van te voren even kook worden ze kruimig en dat is ook niet lekker.

Heeft iemand de gouden tip voor mijn krielcomplex?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik doe het zo

Eventjes van te voren in de magnetron. Een minuutje of 7 op 600 watt. Of 10 min voor 2 zakjes. Daarna flink wat boter laten smelten in de pan en ongeveer 20 minuutjes net iets harder dan zachtjes op de middenpit laten bakken. Tussendoor af en toe omroeren.

Succes en eet smakelijk.

Alsnog

Plakjes van snijden? Of gewoon die krieltjes in de vuilnisbak kieperen, zelf aardappelen schillen, die koken, laten afkoelen, in plakjes snijden en in flink veel boter lekker krokant bakken. Is wel veel meer werk, ik weet het.

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

23-12-2009 om 15:54

Let op het zijn mini-krieltjes

Geen gewone krieltjes, als ik het bericht van Berber goed begrijp. En dan is 20 minuten wel lang hoor. Ik zet ze altijd met boter/olie-mix op het vuur, redelijk hoog, en omroerend blijven bakken. Dan worden ze wel lekker bruin, en niet te vet. Mini-krieltjes vallen wel gemakkelijker uit elkaar vind ik, worden ze soms gemaakt van restjes gewone aardappels ofzo?

O ja, in een wok of hapjespan met anti-aanbaklaag bakken.

Eet ze.

groet, Mamvantwee

liora

liora

23-12-2009 om 16:36

Dumbledore

Net als dumbledore maar net iets korten in de magnetron. Een zakje van 450 gram doe ik op 800 watt 4 minuutjes en dan bakken in boter, op net iets hoger dan laag vuur. Blijf in de buurt want het gaat hard. En dan worden ze perfect lekker bruin van buiten en zacht en gaar van binnen.

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 12:02

Nou, mamvantwee

Ik heb ook regelmatig van die minikrieltjes en die moeten toch echt wel snel 15-20 minuten in de pan voor ze echt lekker zijn vind ik. Ik doe ze in de hapjespan met in eerste instantie niet te hoog vuur en de deksel erop en de laatste 5 minuten nog wat harder bakken om een lekker kleurtje en lekkere korstjes te krijgen.

Mamvantwee

Mamvantwee

24-12-2009 om 12:16

Conclusie

...is dus dat iedereen een andere manier heeft en een andere smaak...dat laatste zal wel de doorslag geven denk ik. Bij mij zijn ze nl uit de pan, met vloeibare boter en een beetje olie, op hoog vuur, al omscheppend na 10 minuten gaar, met een knapperig korstje...

groet, Mamvantwee

Inge M

Inge M

24-12-2009 om 19:47

Voorgekookt of niet, dat maakt het verschil

Als je voorgekookte krieltjes hebt (of zelf voorkookt in bijvoorbeeld magnetron) en ze warm in de pan gooit, zijn ze veel eerder klaar dan rauwe krieltjes bakken.
Voorkoken vind ik lekkerder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.