Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Carla

Carla

14-02-2009 om 11:43

Krantenwijkje dochter, geen zin vandaag maar morgen regen, hoe loslaten?

Mijn dochter heeft sinds kort een folderwijkje. Het staat op mijn naam want ze is bijna(nog maar) 12 jaar.
Nu is het vandaag mooi weer, maar ze heeft geen zin. Morgen en maandag beloofd een flinke regenachtige dag te worden. Ik ben nu een beetje aan het pushen maar dat wil ik eigenlijk niet, het is haar verantwoordelijkheid.
Maar ik vind het wel moeilijk om dit los te laten..
Hoe ga je hiermee om?
Iemand ervaring mee?

groeten Carla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

14-02-2009 om 11:55

Carla,

op die leeftijd kun je nog niet de volle verantwoordelijkheid voor iets van haar verwachten, hoe graag je dit ook zou willen.

Ze zien niet vooruit: morgen en maandag regen, dan moet ik het vandaag maar doen.

Het lijkt zo leuk een folderwijkje (geld verdienen), maar het valt dan toch tegen. Ik zou haar erop wijzen dat ze iets heeft aangenomen en daar dan ook voor moet staan. En als het steeds "gemopper" op zou leveren dat je het dan weer afzegt. Uiteraard geen diepzinnige discussie hierover voeren, ze is (bijna, nog maar) 12. Desnoods loop je eens met haar mee, kan nog gezellig zijn ook.

Ik had altijd gedacht dat mijn zoon (nu 14) zou mopperen en zeuren als hij naar de Middelbare School zou fietsen met slecht weer. Dat is een paar keer voorgekomen, ik heb geen discussie met hem gevoerd hierover (lees: de telefoon heb ik uitgedrukt, heb hem een optie gegeven: ´ga dan met de bus, kijk de avond ervoor wat voor weer het morgen gaat worden´....and that´s it. Hij moet het maar zelf uitzoeken (met ietwat hulp van ons)

Niet doen

Carla:"Mijn dochter heeft sinds kort een folderwijkje. Het staat op mijn naam want ze is bijna(nog maar) 12 jaar. Nu is het vandaag mooi weer, maar ze heeft geen zin."
12 jarigen mogen niet voor niks nog niet werken. Zie http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13745&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391919&rubriek_id=391817&set_id=2673&doctype_id=6&link_id=116443
Je bent strafbaar als je haar jouw folderbaantje laat doen.
Carla:"Hoe ga je hiermee om?"
Zelf het contract dat op jouw naam staat uitdienen. Als het baantje bedoeld is om haar een zakcentje op te leveren, dan zo ik ander werk voor haar verzinnen. De auto wassen, helpen met stofzuigen, klusjes in en om het huis. Daar kan ze ook wat mee verdienen.
Geen zin = geen geld.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2009 om 17:03

Ach dat doen er zóveel...

maar feit is dat jij dan inderdaad wel verantwoordelijk bent.
Wat jij vertelt is voor mij reden om nóóit meer een folderwijk aan te moedigen. Het lijkt zo mooi, met een paar uurtjes werken je geld verdienen, maar als het regent, als het waait, als het bed zo lekker zacht ligt, als de pakketten wel erg dik zijn, als als als... dan is er geen pukkel meer aan. En als je niet met bergen onbezorgd folderwerk wilt blijven zitten zul je kindlief dus toch achter de vodden aan moeten zitten. Soms kan het helpen om er zelf ook maar even de schouders onder te zetten. Samen is het gezelliger en eerder klaar. Zeker op die jonge leeftijd zou ik dat af en toe maar doen. En als het er op neerkomt dat jij alles moet doen en dat daar geen verbetering in komt zou ik het wijkje maar weer afblazen.

Hier ook zo

Tja, hier ook een bekje dat maar beter niet opengebroken kan worden, qua krantenwijken...
Als ik het startbericht van Carla lees, denk ik maar 1 ding: zsm opzeggen die handel! Als ze nu al begint te mekkeren, dan is het een kwestie van een paar weken (hooguit!) voor de krantjes een geweldige dagelijkse bron van ruzies is.
Ben het helemaal eens met Miriams idee. Klusjes in en om het huis zijn voor een 12 jarige het beste.
Ik heb zelf altijd geweigerd de krantjes rond te gaan brengen, ook niet samen met kind. Er zijn grenzen zeg!
Onyx

Werk is goed voor ze

Het zou wat mij betreft geweldig zijn als 12 jarigen wel zouden mogen werken. Sterker nog, ze mogen het ook maar dan alleen als het een werkstraf is. Zie daar: het opvoedend karakter wordt wel degelijk erkend.
Ik werkte ook toen ik 12 was. Anjers pluizen voor ƒ 2,25 per uur. Daar heb ik in drie jaar een ponykar met tuig van bijelkaar gespaard. En natuurlijk kreeg ik van mijn baas op mijn donder als ik te laat was, niet hard genoeg werkte, of gewoon als hij een kwaaie bui had.
Dat zijn geen verkeerde ervaringen, maar het mag niet meer. Dat levert het probleem op dat de strijd om de arbeid die het contract vereist, weer een strijd wordt tussen ouder en kind. Alle voordelen van het baantje verdwenen. Het wordt misschien zelfs wel een nadeel: als de baas boos wordt, vangt moeder dat op.
Onder die constructie moet je er niet aan beginnen. Mogelijk alternatief: klusjes in en om het huis van de buren (tante, oma, noem maar op). Die kunnen zich weer als 'baas' gedragen.
Groet,
Miriam Lavell

Holiday

Holiday

15-02-2009 om 10:09

Ja hier ook hoor

Ook hier is de folderwijk van de week opgezegd. De folders in het weekend gingen nog wel. Maar het plaatselijke sufferdje dat op dinsdag op meer dan 200 adressen moest worden bezorgd was net ietsje teveel.

Heeft iemand leuke ideeen voor een 13-jarige jongen die nu werkeloos is? Klusjes, en wat betaal ik hem daarvoor?

Weekklussen

Alles wat niet elke dag hoeft. De badkamer een grote beurt, de vuilcontainer schoon, spinnen ragen, wieden, de keukenkastjes schoon. Je kunt een (of meer)werkdag in de week aanwijzen waarop dit soort klusjes moeten gebeuren. Je kunt dat op de familiekalender zelfs vooruit aangeven.
Wat wel helpt is dat je zelf dan ook wat doet. Als er een 'aan de slag' sfeer hangt in huis, is het beter vol te houden. Als het werk en de verantwoordelijkheid wat makkelijker gaat, dan kun je het wat losser laten. Kind doet de badkamer en kan globaal zelf bepalen wanneer dat gebeurt.
Voor het loon heb ik altijd de minimumloontabellen aangehouden. Dit om ervoor te zorgen dat ze zodra ze wel mogen werken voor een baas, daar ook inderdaad op zijn minst hetzelfde zo niet mer zouden kunnen gaan verdienen.
Zie http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-2009-uurloon.html
Globaal komt dat neer op uurbedragen; 12 jaar 1,50; 13 jr 2,-; 14 2,50. 15 jaar is 2,52 (netto), maar daar komt dan wel vakantietoeslag bij dus dat wordt 2,72. Hoewel dat tegen die tijd wel een paar cent hoger zal zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Carla

Carla

15-02-2009 om 13:18

Werk is zeker goed voor ze!

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat ze te jong is.
Werken is goed voor ze, zeker voor mijn dochter die nogal verwend is! Liefst kijkt ze de hele dag tv of pc.
Niet dat dat mag hier,maar toch. Is ze tenminste ook lekker buiten ipv op de bank hangen!
En ze wil graag allerlei paardenspullen kopen, waar haar zakgeld niet toereiken is. Dus nu kan ze voor die 22 per maand best goed sparen, wat ze heel graag wil.
Ik ga zeker de eerste weken met haar meelopen, tenmiste, voor de wat verdere wijkjes. Ze heeft gelukkig toch gister uit zichzelf de buurt hieromheen gefolderd, zonder pushen, dat dat viel mee.
Ze moet ook maar ervaren dat het soms mee en soms tegenvalt, wordt ze alleen maar sterker van. Ze heeft van zichzelf nog niet zoveel doorzettingsvermogen, dus ik denk dat dit folderen haar toch wat kan leren.
We hebben nu een doel gesteld, in ieder geval de maand uitlopen, en van het geld wil ze een paardendeken kopen, leuk vooruitzicht vind ze zelf.
We kijken het gewoon nog even aan. En een beetje hulp in den beginne is niet erg toch?

gr Carla

Maylise

Maylise

15-02-2009 om 14:12

Te jong

Misschien steken mijn ideeën wat af maar ik vind een 12jarige nog te jong om echt te werken. Incidentele klusjes voor de buren of ouders doen of 's zomers tijdens de vakantie een paar weken ergens meehelpen is wat anders. Alleen een regulier baantje voor een externe baas vind ik ze op die leeftijd echt te jong voor. Zeker als dat via een constructie moet zoals in dit geval waarbij niet kind de eindverantwoordelijke is maar de ouders.
Ik liet mijn kinderen pas werken als ze ook zelf die verantwoordelijkheid konden dragen. Verder liet ik het ook helemaal aan hun over. Ze mochten opzeggen als ze geen zin hadden, constant te laat komen tot de baas ze ontsloeg enzovoorts. Hun baan, hun verantwoordelijkheid en zeker niet de mijne.
Klusjes rond het huis doen mijn jongste kinderen van 12 en 9 wel. Ze mogen elke maand de auto wassen (binnen en buiten) en krijgen daar een vergoeding voor. Als de kinderen het niet zouden doen dan zou ik naar de autowasstraat gaan en dat kost geld en tijd dus dit is een oplossing waar alle partijen wel bij varen. Ook een hekje schilderen, onkruid verwijderen uit de tuin, de stoep aanvegen en de ramen lappen zijn klusjes die ik liever niet doe dus ik vind het fijn als de kinderen dat over kunnen nemen. Daar geef ik ze graag een paar euro voor.

Maylise

Holiday

Holiday

15-02-2009 om 15:08

Badkamer

Badkamer een grote beurt....kijk daar heb ik zelf ook nog eens wat aan! Goh wat een idee maar waarom niet. Dat kan hij vast wel.

Bedankt voor de tips!

tonny

tonny

17-02-2009 om 10:14

Meeloper

in ons gezin zijn verscheidene krantenwijken geweest (géén folders! Ik háát folders!) en ik liep soms mee.

Omdat het gezellig was, omdat het dan sneller ging, omdat ik meteen wat lichaamsbeweging had en omdat we dan even 1-op-1 gesprekstijd hadden.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2009 om 13:43

1 op 1 gesprek

Ik was niet echt gelukkig met dat ik mee moest lopen, maar als ik het dan deed zette ik me over die tegenzin heen en had ik ook leuke/goede gesprekken met mijn dochter. Zij grijpt elke gelegeheid eigenlijk aan waarin ze alleen is met mij

Carla

Carla

22-02-2009 om 20:16

Kijk het nog even aan

dank voor de reacties allemaal. We kijken het gewoon een maandje aan, het is een goede leerschool voor ons beiden! groeten, Carla

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.