Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heirthe

Heirthe

09-05-2010 om 18:39

Krantenwijk en zakgeld

Mijn zoon begint volgende week met een krantenwijk. Hij gaat dit samen met mij doen en we krijgen ieder de helft van het geld.
Als zijn broertje over anderhalf jaar op de middelbare school zit, gaat hij het samen met hem doen.
Van ons krijgt hij 15 euro zakgeld per maand plus telefoonabonnement van 10 euro p.m.
Met het krantenlopen verdient hij 9 euro per week.
Dit zal dus nog bovenop zijn zakgeld komen.
Hij kan totaal niet met geld omgaan en dat is dus ook het probleem. Hij koopt tot nog toe van zijn zakgeld alleen maar chips en energiedrank tot onze grote ergernis. En ik ben nu dus bang dat hij alleen nog maar meer van die rotzooi gaat kopen en wil dit in de hand houden. Heb het er met hem al over gehad dat ik het geld ga beheren.
Hij heeft zelf een rekening met pinpas dus kan zelf over zijn geld beschikken. Eigenlijk wil ik dit terugdraaien.
Maar.. hij heeft asperger en dat wordt dus een grote discussie/probleem.
Hoe pak ik dit op een manier aan dat hij er zelf ook tevreden mee kan zijn en zonder al te veel moeilijkheden. Want ik zie nu al weer op tegen de woede uitbarstingen van hem die dit teweeg zal brengen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

09-05-2010 om 19:34

Hier

Brugklaszoon van 12 kan ook slecht met geld omgaan. Door luiigheid van mijn kant heeft hij nog geen rekening met pinpas. Hij krijgt 20 euro per maand en moet daar alles van doen. Ik heb het meer in de overlegsfeer gedaan. Ik overleg hoeveel ik voor hem bewaar (op een apart plekje) en hoeveel hij die maand zelf wil hebben in zijn portemonnee. We hebben het over de 'lasten' die die maand zullen komen zoals verjaardagen of uitjes die geld kosten en waar hij dan rekening mee moet houden. Ook laat ik zien hoeveel geld hij dan daadwerkelijk hééft voor als hij iets duurders wil kopen en hoeveel buffer er dan wel of niet over is. Het liefst bewaar ik minstens 15 van de 20 euro maar ik kan hem dat niet opleggen. Ik denk dat, juist omdat ik niets opdring of verbied, door dat overleggen zoon open staat voor nieuwe inzichten en het gaat al veel beter. De eerste schoolmaand had hij na 14 dagen zijn maandgeld er al doorheen gejaagd in de schoolkantine. Hij kwam er al snel achter dat dat niet zo slim was.
Zoon krijgt tegenwoordig ook kleedgeld. In excel houd ik bij wat er gekocht wordt en wat hij iedere maand krijgt. Met deze regeling is hij erg blij aangezien ook dit in overleg gaat en hij van zichzelf wéét dat het kleedgeld anders ook grote kans heeft zomaar 'op' te zijn.
Met jouw aspergerzoon zal het lastiger worden maar wil hij niet af en toe wat kopen van zijn geld, een stripboek of een spel voor de Nintendo ds? Als hij wél af en toe iets wil kopen kun je hem misschien op de consequenties wijzen van de verschillende keuzes die hij heeft (zuinig doen en snel kunnen kopen of veel uitgeven en er over drie maanden nog steeds geen geld voor hebben). Heeft jouw zoon een eigen spaarrekening? Kun je met hem overleggen of het slim is een deel van zijn zakgeld direct naar de spaarrekening over te maken? Niet dat hij er dan niet aan kan komen maar het is wel een extra barrière om het er van af te halen.
Zelf vind ik het lastig om mijn puberzoon echt iets te verbieden wat zijn zakgeld aangaat. De hakken gaan dan alleen maar verder het zand in. Sterkte ermee.

Fatima

Fatima

09-05-2010 om 20:09

Meteen overboeken

Ik zou er voor zorgen dat zijn geld voor de krantenwijk meteen naar een spaarrekening gaat waar hij niet zomaar bij kan. Laat hem eerst maar eens zien dat hij kan sparen voor iets.

Heirthe

Heirthe

09-05-2010 om 21:36

Geen spaarrekening

Maar het geld wordt op mijn rekening gestort omdat de wijk op mijn naam staat (zoon is net nog iets te jong).
Ik praat ook vaak met hem over geld dat hij voor dingen moet sparen enzo, maar op een of andere manier wil hij het geld het liefst zo snel mogelijk uitgeven.
Ik ga het goed in de gaten houden en het zal wel heel wat discussies en ruzie opleveren vrees ik maar dat moet dan maar

Vera*

Vera*

09-05-2010 om 21:46

Foske

Wat is de reden dat je je zoon zo wie zo niet laat wachten totdat hij oud genoeg is. Dan is ook híj degene die aangesproken wordt als het niet goed is en kun je er ook meer afstand van nemen.
Ik snap dan ook het nut niet om je zoon door dit baantje (jouw baantje) meer geld te bezorgen terwijl hij zijn geld alleen maar aan eten en drinken uitgeeft.
Verder is zakgeld leergeld en hoop ik dat eens het kwartje gaat vallen over het nut van sparen enzo.

Vera*

Vera*

09-05-2010 om 22:59

Uitstellen

Ik zie bij zoon ook dat er veel impulsaankoopideeen zijn. Hij wilde heel graag Pokemon soulsilver voor de ds kopen. Ik heb hem laten zien hoeveel geld hij dan nog zou hebben en dat als hij zou wachten tot 1 mei hij heel zeker zou weten dat hij het (na vier weken) nog steeds heel graag wilde hebben hij het gewoon kon kopen. Dat vond hij wel een goed idee. Dat we precies op 1 mei op vakantie zouden gaan daarom wat minder. Uiteindelijk belandde hij in het ziekenhuis en heeft hij het spelletje van ons gehad. In het ziekenhuis heeft hij alleen maar liggen denken hij graag hij het spel wilde hebben..... Het spel was helaas overal uitverkocht en heeft het een paar dagen geduurd voordat hij het kreeg maar wat is hij blij ermee.

Heirthe

Heirthe

10-05-2010 om 21:20

Beloofd

Wij hadden hem al beloofd dat als hij dertien is, een baantje mocht zoeken. Een aantal jongens uit zijn klas hebben ook een krantenwijk en ik vind werken voor je geld ook niet verkeerd
Ik had alleen nooit gedacht dat zoonlief in zijn puberteit zo door zou slaan in het geld uitgeven aan rotzooi. Hij was altijd degene die goed kon sparen, had altijd zijn hele spaarpot vol en kon dan iets moois kopen, terwijl zijn broertje alles meteen uitgaf.
Maar het kan veranderen, dat blijkt...
We moeten maar zien hoe het loopt, ik ga iig zijn geld beter beheren want hij is er zelf duidelijk nog niet aan toe.

Hoe het hier verging

Hoi Foske,

Misschien is het een idee samen met je zoon te bekijken wat hij graag wil hebben. Hier is dat bijv. de Ipad geweest. Vervolgens stel je voor dat hij er de helft voor bij elkaar spaart en dat jij dan de andere helft betaalt. Je krijgt immers al de helft van het krantenwijkgeld. Dat kan je dan voor hem opsparen.

Mijn zoon heeft voor dit doel een blik bij de Xenos gekocht wat echt niet open kan. Dus als zijn geld daar in gaat is het "weg". De stand houdt hij bij op een papiertje. Nu hij verder is met sparen merkt hij hoe lang het duurt voor je zo'n Ipad bij elkaar hebt en vindt hij het allang niet meer zo'n noodzaak er een te hebben. Het spaardoel is nu een laptop geworden.

Inmiddels gaat vrijwel al zijn geld in dat blik, er wordt nauwelijks meer snoep of rotzooi gekocht en dat was precies mijn bedoeling. Doel bereikt zonder ruzie of gedoe.

En succes met de krantenwijk! Let op: niet de stoepen op en af met volle fietstassen anders wordt het een duur baantje, hier vlogen de spaken eruit...

Groetjes Ruja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.