Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beertje

Beertje

01-03-2010 om 20:23

Kraamfeestje leuk/handig?!

Weet niet of deze vraag in de juiste rubriek staat, maar goed.

Over een poosje moet ik bevallen van de 4e. Zit te denken om nu eens al het bezoek in 1 keer te ontvangen, dus een kraamfeest te organiseren. Maar...is dit wel leuk of handig?

Wie heeft er ervaring mee en misschien wel tips. Of toch beter om het op de "ouderwetse" manier te doen, dus gewoon aparte afspraken voor iedereen. Echt een hele grote familie of vriendenkring hebben we trouwens niet. Hoeveel tijd tussen bevalling en feest houd je aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

01-03-2010 om 21:04

Ik heb bij de tweede een kraamfeestje gedaan en ik vond het heerlijk. Alle drukte in een keer, zodat ik in de kraamperiode veel meer tijd en rust had voor de oudste (en voor mezelf). Ik heb het kraamfeestje bij mij thuis laten organiseren, ik hoefde zelf niets te doen, dus ik voelde me ook de koningin op het bal, in plaats van chefkok achter de schermen .
Het feestje duurde van 11 tot 2, soms was het heel druk, maar de mensen die er dan het langst waren, gingen daardoor vanzelf weg. Ik had het feestje midden in de winter, dus er waren ook veel kinderen binnen. Om die reden had ik een slaapkamer helemaal leeggehaald, en daar was iemand (van de kraamfeestorganisatie!) die de kinderen bezighield met knutselen en spelletjes. Het was super. Soortgelijk feest heb ik later als open huis gedaan, ook super.
Bij mij zat er drie weken tussen geboorte en kraamfeest, dat was prima. Als je het feestje later geeft, komen mensen toch nog eerder, als je het feestje eerder geeft, red je het zelf amper, adviseerde de organisatie. Klopte wel met mijn gevoel, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Voordeel vond ik vooral dat ik toch iedereen kon uitnodigen, maar niet wekenlang vastzat aan bezoek. Nadeel leek mij van tevoren dat ik waarschijnlijk niet met iedereen zou kunnen praten, maar dat viel juist reuze mee, omdat ik helemaal niets voor het feest zelf hoefde te doen. Alleen maar rondlopen, zitten, kletsen en met mijn kind pronken. Heerlijk.

Vic

Vic

01-03-2010 om 22:04

Vrienden van mij

Vrienden van mij hebben voor hun eerste kind (vorig jaar) een kraamfeest gegeven, maar hebben besloten dat voor hun tweede (net geboren) niet meer te doen. Ze hadden de uitnodiging op de geboortekaartjes gezet, met als gevolg dat er op hun feestje zeker 150 mensen zijn gekomen. Het feestje was op zondag in een café, dus dat trekt waarschijnlijk ook eerder verre familie en vage kennissen dan als je het thuis viert. Hun zoontje was een week of 6 toen het kraamfeest werd gehouden, en ze hebben de tijd daarvoor ook alle visite afgehouden.
Als gast vind ik het leuker om 'gewoon' op kraamvisite te gaan. Dan heb je ook nog gelegenheid om langer dan 5 minuten met de ouders te praten.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-03-2010 om 22:12

Wij wel, 2 keer

Zowel bij oudste als bij jongste hebben wij een kraamfeest gegeven, zo'n 3-4 weken na de geboorte. Beide keren gewoon zelf thuis georganiseerd, van 2 tot 5 uur in de middag. De uitnodiging hadden we direct op het geboortekaartje gezet. Groot succes, erg gezellig. Uiteraard komt naaste familie en heel goede vrienden toch wel eerder en dat is maar goed ook, anders zou het wel erg eenzaam zijn die eerste weken. De baby lag tijdens het feest gewoon lekker in de box midden in de drukte te slapen!
Marjoleine

Lol cobi...

en die 'hordes vage onbekenden van het kaliber "collega\'s van je man" ' die komen altijd 2 keer????

Pfffff....

Ingrid

Caro

Caro

02-03-2010 om 14:11

Hier bij de tweede gedaan.

En ik vond het ideaal! Daarna gewoon nog 8 weken "rust" voordat ik weer aan het werk moest. Niet hoeven te denken, oh laat ik nu maar boodschappen doen vanmiddag weer visite.
Hier het kraamfeestje 13 dagen na de geboorte gedaan. Tuin overdekt, vriendinnen die alles regelden. Wij deden het van 16.00-19.00 uur. En er waren zo'n 80 man. Zeker mbt mijn collega's vond ik het heerlijk. Die zijn nogal fanatiek met kraambezoek ( en dat is fijn natuurlijk) maar zo zat ik nog met groepjes collega's die bij mijn eerst na 8 weken nog kwamen!

Enfin ik vond het heerlijk er in 1 keer vanaf te zijn.

Groet Caro

tonny

tonny

03-03-2010 om 13:28

En wat vindt het bezoek?

Hebben ze gewoon een gezellige middag met elkaar? Dan is het een prima idee.

Of voelt het toch wat teveel als 'cadeautje afgeven en doorlopen'? Dat kun je krijgen als de bezoekers elkaar nauwelijks kennen.

Ik snap de efficiency van een kraamfeest best hoor, in één keer van de drukte af, maar het is toch wel wat onpersoonlijk. Ik zou er niet voor kiezen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-03-2010 om 20:09

Efficient

Ik ben het wel met Tonny eens. Efficient is het wel. En voor kennissen en collega's vind ik het een prima idee.
Maar als je mijn zus of echt goede vriendin zou zijn zou ik het toch niet zo leuk vinden.

Gezellig maar...

Wij hadden een kraamfeestje na de geboorte van de eerste, met name om alle collega's/buren/kennissen in een keer uit te nodigen en niet wekenlang in de visite te zitten.

Het feestje (4 weken na geboorte) was een succes, echter, juist de mensen voor wie het feestje bedoeld was wilden een andere x langskomen. Op deze manier hadden wij dus een druk feest gehad en zaten alsnog wekenlang met visite...

Natuurlijk zijn er altijd mensen die op de geplande datum niet kunnen en op een ander tijdstip mogen komen maar ik kreeg inderdaad veel reakties dat men het 'leuker' vond apart te komen.
Vanzelfsprekend voor familie & goede vrienden (die we geen aparte inlay voor het kraamfeest gestuurd hadden) maar juist van die collega's en buren baalde ik enorm.

Succes in ieder geval

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-03-2010 om 09:20

Kennissen

Stond er in de uitnodiging ook iets wat duidelijk maakte dat het kraamfeest juist bedoeld was voor de mensen die wat meer op afstand zijn?

Ik kan me zo voorstellen dat een collega die een uitnodiging krijgt voor een kraamfeest denkt "oh, dan zit ik daar met alle familie van X, laat ik dat maar niet doen, ik kom wel een ander keertje, anders voel ik me zo opgelaten in die familiekring".

Toke

Toke

05-03-2010 om 09:24

Het bezoek vond het

juist heel gezellig. Ook omdat er altijd wel iemand was die ze zelf ook goed kenden (collega's, oudercommissie kinderdagverblijf, buren, ouders van vriendjes die oudste zoon had uitgenodigd). Daardoor was het niet alleen maar kraambezoek, maar gewoon een gezellig feest.
Evengoed kwamen er natuurlijk wel mensen op kraambezoek, maar 'de buurvrouw van je tante die toch ook graag even op kraambezoek komt', die kon prima op het feestje even langskomen. Bij de oudste had ik het kraambezoek heel snel beperkt tot max 2x doordeweek en 1x per weekend, maar toen had ik echt na 10 weken nog steeds kraamvisite. En toen had ik juist het gevoel dat ik mijn echte vriendinnen maar heel weinig had kunnen zien. Dat gevoel had ik nu niet. Ik had juist volop tijd om afspraken met vriendinnen en familie te maken.
Overigens had ik niet op elk geboortekaartje een uitnodiging gezet, ik heb de kaartjes laten drukken en op ongeveer de helft van de kaartjes een aparte uitnodiging in dezelfde stijl geplakt. Ik vond dat er toch nog wel verschil is in kennisgeving van de geboorte en uitnodiging voor een feestje.

Overigens: het feestje was ook heel leuk voor de grootouders. Die zaten daar toch wel heel trots opa en oma te wezen en werden ook door iedereen gefeliciteerd. Was een leuke bijkomstigheid. (Voor de goede orde: opa en oma mochten natuurlijk anytime bij hun kleinkind komen, niet pas na 3 weken)

Uitnodiging

Wij hadden een gewoon geboortekaartje en voor de 'doelgroep' van het kraamfeest een aparte inlay geprint. Op deze inlay stond een algemene uitnodiging voor het kraamfeest en ik nam aan dat als collega 1 zo'n uitnodiging krijgt hij/zij er van uit mag gaan dat ook de andere collega's eenzelfde uitnodiging krijgen?

Je ontkomt er waarschijnlijk nooit helemaal aan; de hulp van de schoonouders en de buurvrouw van je tante die alsnog uitgebreid koffie willen komen drinken.

Bij de 2e hebben wij geen kraamfeest meer gegeven maar dan is de belangstelling eigenlijk ook al een stuk minder dan bij een 1e baby

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.