Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shifra

Shifra

10-07-2010 om 13:44

Koude soepen voor warme dagen

ik heb hiernaar gezocht in het forum, maar er nog geen een kunnen vinden.Wel heb ik gelezen over de fenomenale en wijd en zijd bekende komkommersoep van IngridT, maar het recept hiervan ook nergens kunnen opdiepen.
Dus bij deze: wie wil zijn succesnummer van koudesoep hier neer zetten?
Ik ben de komende weken alleen thuis en krijg dan alle ruimte en tijd om eea uit te proberen.
groet en dank alvast van Shifra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lol shifra....

als ik in het archief zoek op komkommersoep heb ik hem binnen 5 seconden hoor!

Komtie:

Ingredienten: beetje boter,bloem, 2 tuinkruidenbouillonblokjes, 1 komkommer, royaal dille (gedroogd) en flinke klodder creme fraiche

Bereiding: maak een roux-tje van de boter & de bloem (hoeveelheden een beetje op het gevoel, maar het komt niet zo nauw..als het uiteindelijk maar een licht gebonden soepje wordt) (wel even de bloem laten garen, maar niet bruin laten worden!) Voeg langzaam en roerend ongeveer 3/4 liter water toe & de bouillonblokjes. breng aan de kook. Rasp ondertussende komkommer grof (of hak in blokjes) en gooi erbij. Royaal dille erdoor. Minuutje of 5 koken, van het vuur halen. Klodder creme fraiche erdoor & dan de staafmixer erop! Jammie!!

(maar deze is wel warm!)

Shifra

Shifra

10-07-2010 om 16:41

Ingridt

....nou snap ik het: ik zocht op KOUDE komkommersoep....
maar errug bedankt, jouw variant ga ik beslist proberen als het Géén 39 gr in de schaduw meer is
groet van shifra

Soep van ingridt

kan ook lauw of koud gegeten worden, tenminste wij vinden hem dan nog steeds heel erg lekker. Hij staat wekelijks op het menu op het moment. Ook met courgette is ie lekker.

Koude komkommersoep

Ik gooi wel eens een komkommer, beker (liefst Griekse) yoghurt en een paar tenen knoflook in de blender zoals mijn moeder vroeger deed. Als je wilt kan je een paar ijsblokjes mee blenderen of alles een uurtje in de koelkast zetten.

Ik snak in de zomer naar een wat zoutere smaak dan mijn moeder en gooi er nog wel eens een handvol groene olijven bij in de blender of anders een half kopje bouillon. Je kan ook dille en azijn toevoegen, maar net hoe je het lekker vindt smaken.

Gazpacho is ook lekker maar iets meer te doen vind ik.

Mariel

Shifra

Shifra

11-07-2010 om 12:33

Welke gazpacho dan

..ik heb er verschillende uitgeprobeerd, maar welke is nou hartstikke lekker? Misschien oneerbiedig maar ik proefde vooral tomatenpuree.
groet van Shifra

Recept gazpacho (zooo makkelijk!)

Nodig: 1 komkommer, 1 blik gepelde tomaten, 1 pot gegrilde paprika's, 2 sjalotjes (zelf doe ik altijd 1 ui), 3 tenen knoflook, 500 ml visbouillon (afgekoeld) chilipeper uit de molen of beetje verse chilipeper
bereiding: alles behalve de visbouillon in de blender doen, daarna de visbouillon erdoor roeren, minimaal 1 uur in de koelkast goed koud laten worden en..... klaar!

Gr. Poezie.

Ook makkelijke gazpacho

dit heb je nodig voor ons favoriete recept:
2 komkommers geschild, zakje paprika's rood geel en groen, nog een rode paprika, stuk of vier tomaten plus een stuk of 2 extra, stuk of wat teentjes knoflook ik doe meestal vier of vijf, 1 ui,2 sneetjes witbrood,tot kruim gemaakt plus wat extra sneetjes om croutons te maken, pak tomaten sap of tomatengroentensap, 1/2 liter visbouillon koud.
Hak 1 komkommer, de paprikamix, tomaten, ui en knoflook wat kleiner, gooi dit vervolgens in een blender of keukenmachine en doe dit samen met het broodkruim, het sap en de bouillon in een grote pan eventueel nog een flinke scheut olijfolie erbij en dan goed koud laten worden in de koelkast.
De tweede komkommer halveren, pitjes verwijderen en in hele kleine blokjes snijden, doe dit ook bij de extra paprika en ook de extra tomaten ontpitten en in hele kleine blokjes snijden.
Croutons maken van het extra brood.
Alles op tafel zetten en naar smaak en keuze in je soep doen, voor extra pit in je soep ook een flesje tabasco erbij zetten en dan lekker eten, hier lust zelfs de kleine van 1 1/2 jaar het, zo lekker....

Groet,

Cakey

pecas

pecas

14-07-2010 om 09:24

In gazpacho hoort géén visbouillon

Ik woon in Spanje, wij een s'zomers praktisch elke dag gazpacho, net zoals véél andere mensen, maar ik heb nog nooit van een gazpacho met visbouillon gehoord!

Er moet wel een scheutje azijn in, maar het is echt een groentesoep, komt geen bouillon aan te pas!

Pecas

ishtar

ishtar

14-07-2010 om 10:01

Pecas

wil je jouw recept hier dan neerzetten? Ik ben erg benieuwd!

pecas

pecas

14-07-2010 om 11:06

Ongeveer

Zo, want het ligt er maar net aan wat ik nog in huis heb aan hoeveelheden:

6 grote rijpe tomaten
2 groene paprikas (moeten eigenlijk van die lange zijn, weet niet of je die in NL kunt krijgen?
1 rode paprika
1 komkommer
1 knoflookteen
1 kleine ui
2 stukken(oud) wit brood
olijfolie
azijn
zout, peper

brood weken in beetje olie en azijn, alle andere ingredienten in stukken snijden en door blender doen, met beetje water erbij, daarna ook brood erbij.
Zeven (velletje van paprika moet eruit) en op smaak brengen met olijfolie en azijn en zout.
Als je tijd hebt zijn er mensen die de dag ervoor alle groenten al gesneden in de koelkast zetten met wat olie en azijn, dan is het nog lekkerder (blijkbaar). Ik doe het altijd vlug vlug.
Dus alleen wat water, olijfolie en azijn, en als het het opschept altijd nog een scheutje olijfolie erbij (moet wel koudgeperste zijn natuurlijk)

De hoeveelheid komkommer, paprika etc, kan best verschillen, dat ligt een beetje aan je smaak, maar het is dus echt een vegetarisch gerecht!

Pecas

Shifra

Shifra

14-07-2010 om 11:13

Pecas

wat mij opvalt is dat er in de échte spaanse gazpacho dus kennelijk geen bouillon wordt gebruikt?!
In alle recepten hier van gazpacho in nedl. kom je dat nl wél tegen.
groet van shifra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.