Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kosten zwemles

De titel is duidelijk; ik ben benieuwd hoeveel jullie betalen voor de zwemlessen van jullie kind. Ik ben tot nu toe namelijk zeer ontevreden over de lessen (de manier en methode van lesgeven, het grote aantal kinderen, steeds wisselende juffen, de weinige aandacht voor de kinderen - helemaal niet eigenlijk als je zelf je mond niet open doet) en daarbij betalen we, vind ik, een buitensporig hoog bedrag.
Over de eerste punten gaan we binnenkort in gesprek. Dat is niet de eerste keer; bij oudste was het net zo en er is in twee jaar tijd blijkbaar dus helemaal niets veranderd. Over het lesgeld wil het wel hebben maar ik heb begrepen dat dit ook afhankelijk is van het soort zwembad (gemeentelijk of privé), de kosten van de zwembad (die er dus via die zwemlessen weer uit gehaald moeten worden) en subsidies die verkregen worden.
Wij betalen nu voor het zg. waterwennen voor vijf keer drie kwartier een bedrag van 45 euro. Daarna beginnen de 'echte' zwemlessen en dan zwemt je kind twee keer in de week drie kwartier en dan kost een maandkaart 75 euro of 210 euro voor een kwartaal. Daarbij is de korting voor dagen waarop er niet gezwommen kan worden door feestdagen al verwerkt.
Daarbij is het zo dat als je tijdens die lessen niet kunt komen door ziekte oid. de ksart na die maand vervalt en je een nieuwe moet kopen. Voor de inschrijving betaal je iets van 17 euro, voor de magneetkaart 5 euro en voor het afzwemmen 15 euro.
Volgens het zwembad doet een kind er gemiddeld een jaar over om z'n diploma te halen en dan zit je, als alles meezit, je geen lessen mist (en dus voor extra lessen moet betalen) op een bedrag van ongeveer 1000 euro.
Laat ik voorop stellen dat leren zwemmen me heel wat waard is. Maar mijn kind gaat het niet binnen een jaar halen, dat weet ik nu al, al helemaal niet als de lessen zo chaotisch blijven zoals nu met zo weinig aandacht. (Overigens zitten er gemiddeld zo'n 12 kinderen in een groep.) Daarbij is het in mijn ogen heel veel geld, helemaal voor de slechte kwaliteit die geleverd wordt. En hoe betalen mensen met een laag inkomen dat?!

Ik ben heel benieuwd hoeveel jullie betalen voor de zwemlessen, of eigenlijk het totale kostenplaatje.

Dank alvast, heli


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grof geld.

Jemig. Ik ben al even uit de zwemlessen (2 jaar terug het laatste diploma geloof ik) maar ik schrik wel van de bedragen die je noemt! Hier (drenthe) koop je (heb nog even op de lokale zwembadsite gekeken) een 14-rittenkaart voor een euro of 35, dat is goed voor 7 weken lang 2 keer per week een half uur les. Met 5 a6 van die kaarten kwam je ongeveer een schooljaar door, en dat was ook de gemiddelde tijd die 'stond' vor het halen van je a diploma. Dus een jaar zwemles (in groepen van max 10 kinderen of zo) kostte grofweg 5 a 6 * 35 = ongeveer 200 euro.

Poeh. Scheelt een factor 5!

Ingrid

225 euro

ik geloof dat het rond de 225 euro per jaar is hier, je hebt hier 1 groot zwembad waar meerdere verenigingen les geven, ik ken 2 verenigingen en die hanteren ongeveer gelijke prijzen. Ze werken met vrijwilligers.

mijn oudste dochter heeft 2,5 jaar over A gedaan en een paar maanden over B.

amk

amk

08-11-2010 om 10:09

Hier

wel veel aandacht voor de kinderen.
5x een uur les (of 10x een half uur bij de kleuterlessen) 61,50, kaart is 6 weken geldig, bij vakanties wordt er gewoon les gegeven of de geldigheid van de kaart wordt verlengd. Bij langdurige ziekte, meer als 2 weken, kan de kaart verlengd worden.

Inschrijven is 25 euro maar wordt verrekend bij aanschaf van de eerste kaart, 5 euro voor de magneetkaart, 19 euro afzwemmen.

Best duur

Hier 40 euro voor vier lessen van een uur (ongesubsidieerd zwembad), vind ik al behoorlijk prijzig.

Wel veel aandacht, vaste zwemmeester, vast groepje, erg leuke manier van lesgeven. Als zoon er een jaar over zou doen om zijn diploma te halen, zijn we ongeveer 500 euro kwijt. De helft dus van wat jij moet betalen.

Is er niet een goedkoper en beter alternatief in de buurt?

Chris

Janeway

Janeway

08-11-2010 om 11:05

Wauw

Duur hoor. Hier betaal ik voor 1x p/w 45 min zwemles 35 euro. De kaart geen idee hoeveel ik daarvoor betaald heb (die gaat al 3 kinderen mee) En inschrijven was volgens mij 7,50 euro. Een les missen is pech hebben. Is je kind langdurig ziek dan wordt je kaart gestopt en kan je weer beginnen als je kind weer beter is. In een groep zitten max 12 kinderen (te veel vind ik) maar in de loop van de tijd worden die groepen wel wat kleiner. Hier met 1x per week zwemmen staat een gemiddelde van 1,5 a 2 jr zwemles. Bij uitval van lessen door feestdagen ed betaal je niet.. Hier is trouwens omgeving DenHaag. We zwemmen niet bij een vereniging maar via het zwembad zelf.. Je kan hier ook via zwemverenigingen zwemmen.

memmie

memmie

08-11-2010 om 11:23

Particulier bad

Ik ga mijn dochter deze week inschrijven voor zwemles en nemen dan een totaal pakket diploma A tm C en dat is inclusief zwempak met drijvers en afzwemmen 660 euro en dan maakt het niet uit of ze een jaar over een diploma doet of veel langer.

ze krijgen les in groepjes van hooguit 4 of 5? kinderen, de juf of meester is bij hun in het bad.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 12:09

Zwembad

Hier bij een zwembad (gesubsidieerd door gemeente, dus geen commerciele instelling): 29 euro per maand voor 45 minuten zwemles. Beide kidneren hadden A zwemdiploma in ongeveer 14 maanden, B in twee maanden. Afzwempakket (2 keer oefenzwemmen, 1 x proefzwemmen, afzwemmen plus medaille) 30 euro. Professionele begeleiding.

heli

heli

08-11-2010 om 12:51 Topicstarter

Tja..

dan is mijn gevoel dus wel juist. Dat het wel heel veel geld is. Al gaat het hier wel om twee keer in de week drie kwartier en volgens mij bij jullie bij sommige wel minder. Janeway; jij betaalt bijna net zo veel; 35 euro voor drie kwartier per week...
Het gaat bij ons om een gemeentelijk zwembad; geen particulier. Het vervelende is dat er bijna geen alternatief is. Dat is zo'n 20 km verderop en met onmogelijke lestijden; zes uur 's avonds op een doordeweekse dag bijvoorbeeld; dan valt ons mannetje al bijna om, hij is dan veel te moe om te leren zwemmen, lichamelijk maar ook vanwege concentratie die dan echt op is.
Een ander alternatief, net zo ver weg, heeft een wachtlijst van minimaal een jaar.
Ik baal er zo verschrikkelijk van! Er zit totaal geen doorgaande lijn in de lessen; nu met waterwennen hebben ze steeds verschillende juffen. Ouders moeten dan meezwemmen en van hen wordt, logischerwijs, verwacht dat ze actief meedoen en helpen. Helemaal oké, maar dat maakt wel dat de juffen de kinderen niet kennen, niet weten wat ze al kunnen en wat hun moeilijkheden zijn.
Bij de ene juf mogen ze alleen maar in het diepe; want dat moet straks ook als ze naar het volgende groepje gaan. Bij de andere juf mogen ze alleen maar in het ondiepe want als je nog niet kunt zwemmen en in het diepe springt verdrink je. Bij mogen er absoluut geen drijfmiddelen worden gebruikt, bij de ander moet het (terwijl ik aangaf dat niet te willen). Ik was zaterdag, na weer een nutteloze les (want mijn kind is al watervrij, moet alleen nog op zijn rug leren drijven en dat werd niet geoefend), met de zevende juf al na acht lessen en - ik heb ze geteld - bijna dertig mensen in het bad (14 kinderen, 13 ouders en de juf), waarbij de juf alleen maar twee keer 'goed zo!' tegen mijn kind heeft gezegd, zo giftig dat ik een brief aan het opstellen ben en hierover in gesprek wil.
Ik ga me nog eens verder verdiepen in alternatieven. Ons mannetje gaat waarschijnlijk binnenkort ook weer beginnen met fysio; misschien dat dat het een en ander aan mogelijkheden biedt (speciaal programma oid).

heli

heli

08-11-2010 om 12:51 Topicstarter

Memmie

waar is dat?! Klinkt goed!

guera

guera

08-11-2010 om 14:27

De helft

hier betalen we 32 euro per maand voor 1 keer per week 3 kwartier les. Gemiddeld doen ze er 14 tot 18 maanden over. Bij de leskaart krijg je ook nog 4 vrijzwem kaartjes per maand. Die vervallen we elke maand dus je kan niet opsparen. Dit om het oefenen te stimuleren. In totaal waren wij rond de 500 euro kwijt voor A en daarvan hebben we dus ook nog regelmatig vrij gezwommen....

maan.

maan.

08-11-2010 om 14:35

Per les..

Hier op de zwemvereniging betalen we per jaar lidmaatschap iets van dertig euro. Daarnaast komen nog de lessen; je betaalt alleen als je komt en dat is drieenhalve euro, les duurt 45 minuten.

Dankzij een vriendinnetje aan dit adres gekomen en supertevreden; ze geven erg goed les en voor iedereen persoonlijke aandacht.

Klinkt inderdaad chaotisch

Ouders in het bad? Dat klinkt eigenlijk al bijzonder contraproductief vind ik. Hoe houdt de zweminstructeur in godsnaam overzicht van wat elke leerling al dan niet kan met zoveel mensen om zich heen?

Hier zitten ouders op grote hoogte op de tribune. De badmeester geeft alle kinderen individuele aandacht en diegenen bij wie het wat minder gaat, nog wat extra.

Hoe oud is je zoon? Is hij nog geen zes? Dan kan hij misschien nog een jaar wachten op dat zwembad dat een wachtlijst van een jaar heeft? Alles beter dan zo doormodderen.

Chris

Jacoline29

Jacoline29

08-11-2010 om 14:52

Jeetje

Da's veel.Ik betaal voor 10 lessen van een half uur ongeveer €31,-,5 lessen van 55 minuten kost ook €31,-.Zwem ABC pakket iets van €300,-voor A inclusief diploma zwem(onbeperkt houdbaar zeg maar)5€ inschrijfgeld en €5,- borg voor de pas.

Jacoline29

Jacoline29

08-11-2010 om 15:04

Exacte prijzen die ik betaal.

Inschrijving Leszwemmen
€ 9,00
Leskaart 10 lessen á 30 min.
€ 30,65
Leskaart 5 lessen á 55 min.
€ 30,65
Lespakket A
€ 306,40

Jacoline29

Jacoline29

08-11-2010 om 15:11

Vergeet er 1.

Lespakket A/B/C
€ 456,20

lespaketten zijn onbeperkt geldig bij ons,dus maakt het niet uit hoe lang je er over doet.Wel grote groepen,maar ik zie al bij de jongste dat ze dan 2 vaste juffen/meesters per groep hebben staan,maximale aantal per groep is 12.
Zomer zwemlessen heeft mijn middelste gehad,dat was max 4 per kind,daar betaalde ik extra voor(iets van €80,- voor 4 weken 2x per week les)kosten diploma zwem had ik niet omdat ik een lespakket had.

heli

heli

08-11-2010 om 15:22 Topicstarter

Chrish ea.

"Hoe houdt de zweminstructeur in godsnaam overzicht van wat elke leerling al dan niet kan met zoveel mensen om zich heen?"
Niet dus. Ze kennen de kinderen niet eens. Hun naam niet, maar dus ook niet wat ze al kunnen. En dat gaat ook niet gebeuren ook al waren we er niet bij, want hij heeft dus in die acht keer nog maar twee keer dezelfde juf gehad.

Alleen waterwennen is hier met ouders in het bad, met als doel ze watervrij te maken, dat ze met hun hoofd onder water durven, iets van de bodem durven duiken (ondiepe gedeelte), in het water durven springen èn het allerbelangrijkste; op hun rug kunnen drijven. Want in het volgende groepje moeten ze in het diepe gedeelte springen, meteen op hun rug draaien en wegdrijven. Zonder drijfmiddelen (!) want die worden met de gehanteerde methode niet gebruikt.
Mijn kind kan alles, behalve op z'n rug drijven. Maar ja, als dat niet geoefend wordt in die ene les in de week gaat het nog lang duren... en zelf naar het zwembad gaan doen we natuurlijk wel eens maar dan is oefenen best lastig omdat zoonlief dan natuurlijk ook gewoon lekker wil spelen. Daarbij kost een entreekaartje in het weekend 5,40 voor ons en 4,70 voor zoonlief. Tja, naast de zwemlessen is dat gewoon te gek om dat vaak te doen.

Zoonlief wordt over drie maanden zes jaar. En ik wil eigenlijk niet stoppen met zwemles (waar dan ook) omdat hij het wel leuk vindt en ook wel wil leren (tot nu toe, met mama of papa in het water). Verder heb ik zo'n gevoel dat het straks in groep drie al moeilijk genoeg gaat worden met veel nieuwe dingen leren, dat hij dan het leren zwemmen (of althans het beginnen daarvan) er niet bij moet hebben. En bovendien heeft hij daarnaast dan waarschijnlijk ook nog fysio, dat wordt wel erg veel. Liefst ga ik nu dus door.
En het vervelende is ook dat ik met de juffen persoonlijk geen moeite heb, maar met het systeem en de druk die er van bovenaf op ligt. Zij willen dit ook niet zo maar worden hiertoe ook min of meer gedwongen.
Ik hoop dat ik in ieder geval een serieus antwoord op mijn vragen en opmerkingen krijg en dat ze er concreet mee aan de gang gaan. Overigens is het zo dat ik zo ontzettend veel ouders hoor klagen, en ook dat is al tijden zo, maar of die er ook wat mee doen... Ik weet het niet.
Ik blijf zoeken naar alternatieven, in ieder geval.

(Overigens is het zo dat je als ouders bij de rest van de zwemlessen er ook bij bent; op de banken aan de kant van het water. En ik zou niet anders willen. In de tijd van de zwemlessen van onze oudste is dat al twee keer noodzakelijk gebleken in de zin van een juf waarschuwen omdat er iets fout leek te gaan; een zinkend kind.)

Mamvantwee

Mamvantwee

08-11-2010 om 16:08

Hier 500 per jaar

Per kind, en gezien de huidige voortgang doen ze er zeker 2 jaar over om hun diploma te halen. Dus ook 1000 euro per zwemdiploma.
Ook hier maandkaarten van 43 euro, voor een uur les per week. De oudste is inmiddels ruim een jaar bezig en ik zie het einde nog niet in zicht. Grote groepen, wel persoonlijke aandacht (dat dan weer wel).

Maar ook de opdracht aan ons ouders om vooral veel zelf te gaan oefenen, omdat jongste de zwemslag verkeerd om doet. Ja hallo, we hebben toch professionele zwemles?

Ik verbaas me er ook over. Toch zingen we de lessen maar uit. Dochter had een maand geleden een inzinking in motivatie, maar ziet nu weer de lol van zwemmen in. Ze is fysiek geen ster en zal het nooit worden, als ze maar ooit haar diploma haalt...

groet, Mamvantwee

Jemig

godgloeiende zeg, wat een bedragen !!

Goh ik begin bijna weer wat milder te worden over onze zwemvereniging (vorige maand B gehaald en ze is er nu dus af, driewerf hoera !) waar een heel vervelende echt hufterige badmeester werkt.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-11-2010 om 18:45

Kosten hier

22,20 voor 4 weken (per persoon dus). Zowel voor A als B. Zoon en dochter hebben in ongeveer anderhalf jaar , ex zomervakanties hun A gehaald. Overige vakanties gaan ze gewoon door, maar dan moeten we 's ochtends komen ipv 's middags. Ze starten hier meteen met zwemmen, niks watergewenning. En zonder drijfmiddelen, vanaf dag 1....

Yvon Meijer

Yvon Meijer

08-11-2010 om 19:32

Hier

1 x per week les, goede instructeurs, max 8 à 10 kinderen per groep; 25 euro per maand en afzwemmen kost 25 euro. Met hun zwemkaart mogen ze altijd gratis het zwembad in.

memmie

memmie

08-11-2010 om 19:56

Heli

Wij gaan zwemmen in kollum friesland.

Asa Torell

Asa Torell

08-11-2010 om 20:39

Hier

is het ongeveer 50 euro per kwartaal, voor een half uur les per week. Dus wel 3 x minder les dan bij jullie, maar ook 4 x minder kosten. Als je niet naar de les komt betaal je ook gewoon door net als bij jullie.
Maar de kosten lijken me nog een minder groot probleem dan de kwaliteit van de lessen zoals je die beschrijft. Hier zijn de groepen voor mijn gevoel ook groot (kind of 10) maar er is wel steeds dezelfde juf of meester in dezelfde nivogroep (badje). En er is wel meer aandacht dan 2x per les 'goed zo'. Zeker bij zoon, die duidelijk wat makkes heeft, zie ik dat zijn juf daar echt aan probeert te werken. Ik kan me voorstellen dat je het helemaal gehad had na die les!

Asa Torell

Asa Torell

08-11-2010 om 20:44

Oja

en dan heb ik nog niet eens iets gezegd over die lessen in het diepe, dat klinkt echt vreselijk! Geen wonder dat er wel eens voor een zinkend kind gewaarschuwd moest worden. Hier zijn er 3 badjes in het ondiepe en het is de bedoeling dat ze echt kunnen zwemmen voordat ze overgaan. Daar gaat dus minstens een jaar overheen. Ook worden er indien nodig ook in het diepe drijfmiddelen gebruikt.

Vic

Vic

08-11-2010 om 20:55

Gemiddeld

Ik betaal 66 euro per maand voor 2 x 45 minuten per week, volgens mij aardig gemiddeld. Oudste is destijds begonnen bij een 'goedkope' zwemvereniging, zo'n 200 euro per jaar. Na 2 jaar zat ze nog in badje 1 (waterangst), dus toen hebben we pauze ingelast en zijn twee jaar later naar een andere zwemschool gegaan (60 euro voor 2 x 45 min., in drie maanden diploma).
Jongste heeft nu 3 lessen achter de rug en vindt het erg leuk. Gezien de ervaringen met oudste wil ik dat ze uiterlijk over een half jaar in het diepe zit, anders stappen we over naar een andere zwemschool. Ze heeft 5 jaar baby/peuterzwemmen achter de rug, dus ik verwacht daar wel wat van.

Margriet*

Margriet*

08-11-2010 om 22:26

Volgens mij niet met elkaar

te vergelijken. Voor onze zoon betalen we 15 euro per les, een half uur, maar er zijn maar max 4 andere kinderen bij en meestal 3. Er zijn twee zwemjuffen en nieuwe kindjes krijgen heel veel individuele aandacht. We betalen alleen als we komen anders niet.
Met twee oudsten kosten het 190 euro per half jaar (is ook al weer 3 jaar terug) maar daar viel wel eens wat van uit en de vakanties etc. Maar goed dit is Amsterdam, vast een stuk duurder dan Drenthe. Met 10 k zwemles vind ik wel veel. Onze twee oudste hadden redelijk snel hun A en B binnen 1,5 en 14 maanden. Dus relatief met kleine groepjes ben je misschien toch niet duurder uit.

Bij onze zwemvereniging

betalen we per jaar 100 euro bij 1 les in de week, 200 euro bij 2 lessen in de week en als je dit ineens betaald krijg je 4 euro korting.
De lessen duren 40 minuten en er wordt gezwommen in redelijk kleine groepen. In het groepje van dochter zitten 5 of 6 kinderen (waarvan er meestal 1 of 2 niet zijn) met een zwemjuf en een assistent, bij zoon heb ik geen idee, het bad waar hij in zwemt kan ik niet goed zien van achter het raam van de kantine waar de ouders moeten wachten.

soepstengel

soepstengel

09-11-2010 om 11:18

Bij onze zwemvereniging

betalen ouders voor 2 x een half uur 14,00 euro per maand. Na het A diploma mag er ook nog extra gezwommen worden op een avond om kilometers te maken zeg maar, voor de B.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2010 om 13:59

In onze 'wereldstad'

Waar onze kinderen gelest hebben: € 126 per kwartaal, voor 1 u/w, geen diplomageld. Vaste groep van max 12 kinderen, vaste juf, in klein bad (gelijk in het diepe). Tijd tot afzwemmen voor A: ca. 15 mnd. Er is maar 1x per kwartaal afzwemmen, dus B duurt standaard 3 mnd (of 6...). Kinderen van 3 tot 5 jaar mogen onder schooltijd ook al lessen, in groepen van max. 10 kinderen.
Andere organisatie: in het 'echte' zwembad, € 47 voor 4 lessen van een uur. Excl. diplomageld. Je mag dan met je zwempas wel op zondagochtend gratis zwemmen (alleen het kind, de begeleidende ouder niet en is vaker afzwemmen.
Jesse

100%mama

100%mama

09-11-2010 om 16:05

En hier

32,50 per maand voor 1 keer p.w 1 uur zwemles. Hier werken ze eerst op 3 niveau's in een kleiner bad en alle niveau's bij elkaar. max 6 kinderen op 2 leraren. Individueel zwemles in groeps verband dus ieder op zijn eigen tempo en niveau. Na niveau 3 mogen ze naar het grote bad en gaan ze gericht oefenen voor het diploma. Hier staan op 30 kinderen, die verdeeld zijn in 2 groepen, 4 gediplomeerde en 5 vrijwilligers op.

De eerste anderhalf jaar heeft zoonlief gedobberd via zwemles van de gemeente, wat een aanfluiting en behoorlijk duur ook. Nu zit hij pas vanaf de zomervakantie (zwemles gaat gewoon door in de vakantie) en mag einde deze maand afzwemmen. Helemaal trots dus!

heli

heli

10-11-2010 om 09:44 Topicstarter

Dank!

Ik ga vandaag de brief afmaken en ik zal tzt de reactie van het zwembad nog wel laten weten.
Jullie input heeft me een beeld gegeven van wat de kosten zijn in andere zwembaden en dat kan ik in deze mooi koppelen de geleverde kwaliteit. Ik bedoel; voor het geld dat wij betalen zijn de groepen relatief erg groot (in vergelijking met dat wat jullie schrijven) en volgens mij is dat een van de dingen waardoor het hier zo mis gaat, tezamen met steeds wisselende instructeurs.
Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.