Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angelina ballerina

angelina ballerina

21-04-2010 om 19:07

Kosten nieuwbouwwoning

Mijn man en ik overwegen een nieuwbouwwoning te gaan kopen. Voor onszelf zijn we een globale berekening aan het maken van de bijkomende kosten, maar ik vind bepaalde dingen best lastig inschatten. Wie kan ons verder helpen?
Wat ik graag zou willen weten zijn bijvoorbeeld de gemiddelde kosten van; het laten stucen van een heel huis, het verfen van een heel huis (zelf), vloeren voor het hele huis (laten leggen), een schutting voor de tuin, bestrating van de tuin, het laten aftimmeren van een zolder en alle andere dingen die ik nog vergeet.
Ik snap dat de kosten voor een groot deel afhankelijk zijn van je wensen maar misschien zijn er mensen die weten wat gemiddelde bedragen zijn of die me kunnen zeggen hoeveel zij hebben betaald voor bepaalde dingen.
Ik ben een beetje bang dat allerlei kosten komen die we vergeten en waar we geen geld voor blijken te hebben. daarom wil ik graag een goede lijst van alle mogelijke kosten waar we tegen aan gaan lopen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
indahouse

indahouse

21-04-2010 om 19:30

Hoe groot / hoeveel

Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot het huis is (inhoud, oppervlakte). Wij wonen nu 3 mnd in een ruim nieuwbouwhuis (820 m3) en hebben véél geld uitgegeven. Maar we willen dan wel alles naar onze smaak, anders dan anders en dat betekent vaak duur.

Onze tegelvloer (90x90 cm-formaat) over een oppervlakte van 105 m2 (hele benedenverdieping) kostte 13.000,-
Het stuccen van de wanden was dacht ik ca. 25,-/m2 incl. btw.
Laminaatvloer boven, ook 100m2, was 25,-/m2 excl. leggen en ondervloer, plinten etc.
Keuken en badkamer (de ruimtes werden kaal opgeleverd): afhankelijk van smaak en beschikbare ruimte. In ons geval waren dat de grootste kostenposten. Keuken was 24.000,-, badkamers (2 stuks) ca. 20.000,-

Waar je je echt snel in vergist zijn de kosten van het meerwerk. Een extra stopcontact hier, het verplaatsen van een wandje daar, het aanleggen van een buitenkraan, aansluitpunten voor buitenverlichting, het loopt huizenhoog op. En de mensen die dat werk voor je doen kosten ook geld.

Al met al hebben wij ca. 100.000,- uitgetrokken voor de afbouw en aankleding (niet inrichting!) van ons huis. En dat was echt passen en meten...

angel3

angel3

21-04-2010 om 19:45

Over het algemeen

zegt men dat je 10% op je huiskosten moet gooien voor het extra afwerken (in elk geval werd ons gezegd). Maar dat is echt te weinig.

Hoe groot is inderdaad het huis dat je op het oog hebt?
Wij hebben beneden en boven lamelparket. Dat kostte incl leggen rond de 5000 maar dat was een megadeal via een bekende. Stuc was bij ons ook iets van 25 euro / m2. Maar bedenk ook wat je met je plafonds wil. Wij wilden het beneden glad en strak dus dat kwam erbij. Wij hebben meteen alles laten spuiten (latex met tint erin).

Hardhouten schutting zijn we nu mee bezig en dat komt ook op ruim 1000 euro. Tuin was ook nog es 5.000 erbij. (tuin van 6 bij 12 meter).
Badkamer zat in het huis maar we lieten de tegels aanpassen. Keuken was excl en die was bij ons 20.000.

Wij hadden zo'n beetje alles wel bedacht maar lopen nu toch leeg op: onvoorziene inrichting (lampen!!!!), buitenverlichting etc. Maar goed dat heeft verder geen haast.
Ik denk dat wij rond de 60.000 zaten bovenop het casco koopbedrag.

groet

angelina ballerina

angelina ballerina

21-04-2010 om 20:21

Rijtjeshuis

Alvast bedankt voor de tips. De plafonds daar had ik bijvoorbeeld al niet aan gedacht.
Het gaat overigens om een gewone rijtjeswoning.

Angelina

het hangt er maar vanaf wat je wilt. Wij hebben bijvoorbeeld niks aan de plafonds laten doen, dus dat is gewoon spuitpleister gebleven, en we hebben ook niet laten stucen. Sprak toevallig laatst een buurvrouw die het wel had laten doen en voor een deel toch scheuren had (wat niet altijd helemaal voorkomen kan worden). Wij vonden behangklaar goed genoeg, en hebben geverfd (waar we een klusjesman voor hebben ingehuurd, want we beseften dat we het anders niet gingen redden).

Keuken en badkamer hakken erin, maar kijk ook hier wat er bij de woning is voorzien en bedenk of dat goed genoeg is. Wij vonden bijvoorbeeld de keuzes in het standaardsanitair en -tegels mooi zat, dus er kwamen in de badkamer alleen extra kosten bij voor een ligbad en een cabine om de douche. Er was een keuken voorzien, wij hebben een andere genomen maar wel in hetzelfde gamma en daarmee bleven de kosten ook redelijk te overzien.

Meerwerk hakt er inderdaad enorm in. Bedenk wel dat het dan klaar is bij oplevering, en dat kan een hoop gelazer schelen. Zo hebben wij een uitbouw tijdens de bouw laten plaatsen. Plaatsing achteraf was vermoedelijk goedkoper geweest, maar dan was ie later klaargeweest, hadden we de vloer in de woonkamer niet kunnen leggen, en hadden we een vergunning moeten aanvragen.

En wat iemand hiervoor al zei: lampen, die zijn duur! Maar daarvoor geldt dat je je desgewenst eerst met een goedkoper Ikea-geval kunt behelpen en later alsnog een mooie kunt ophangen.

Wat overigens wel stomvervelend is in een nieuwbouwwoning, vind ik, is dat die plafonds en de wanden tussen de woningen van zulk hard beton zijn dat je slechts met grote moeite en een boorhamer (geen klopboor) gaten kan maken om iets op te hangen. Ik begin nu te begrijpen waarom hanglampen zo populair zijn, die kan je vaak aan de plafonddoos ophangen en dan hoef je niet te boren

Groeten,

Temet

Budgettip voor de tuin

Ik deel hier trouwens even een budgettip voor de tuin die ik ooit kreeg: als je geen geld hebt en/of nog niet weet wat je met je tuin aanmoet, bedek dan het hele oppervlak met gras, met een paar kleine uitsparingen voor planten. Naarmate je meer geld/ideeën hebt steek je meer gras weg en kan je meer beplanten. Of alsnog bestraten, natuurlijk.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

22-04-2010 om 08:31

Nu goed nadenken

inderdaad wat je wil en je dan alvast een beetje orienteren. Wij waren juist van mening: in dit huis blijven we de komende 15 jaar zeker wonen. Het is een duur huis en een mooi huis. Dus dan wil ik zoveel mogelijk dat het echt mooi is. Op sommige dingen hebben we dus niet bespaard. Bedenk zelf wat je belangrijk vindt. Zo heb ik inderdaad bij het toilet de tegels niet aangepast omdat ik dat niet van belang vond maar in de badkamer wel.
Plafond is ook een kwestie van smaak.
Probeer het op tekening alvast in te richten zodat je ziet hoe je uitkomt met stopcontacten.
Ook loze leidingen zijn handig om te hebben (bijv naar buiten ivm verlihcting of naar boven ivm kabels doortrekken).
Wat betreft die tuin. Dat gras is wel een goeie ja maar toch. Je krijgt het opgeleverd als een berg zand. Je zult iets moeten doen om het zo te krijgen dat er uberhaupt gras op groeit. 500 euro ben je zo kwijt (afgraven, zand of aarde storten, gras)
Orienteer je heel goed mbt stucer. Ga ergens kijken als je de kans krijgt. In onze buurt zijn er ook al mensen met scheuren. Grootste probleem is werking van muur en plafond tov elkaar. Echter dit kan een stucer WEL voorkomen door met bepaald band te werken en met kit.
Wij hebben er echt geen last van (nog niet)
Iets werking hou je altijd in een nieuwbouwhuis.

Na ja veel meer tips heb ik niet. Het valt gewoon altijd tegen. Wij hebben heel veel spaargeld in het huis gestopt. Achteraf heb ik daar wel spijt van. Onze buffer is 0. Als mijn auto stuk gaat heb ik een probleem. Had achteraf toch liever iets meer in de hypotheek gefinancierd.Het komt ook door de dingen die toch tegenvallen en extra zijn.....
suk en veel voorpret!

Stopcontacten

In aanvulling op Angel: het lastige met dat stopcontactenverhaal is wel dat je op de tekening kan zien waar ze zitten, maar niet hoe hoog precies. Dat kan soms toch tot rare verrassingen leiden.

Ik geef Angel gelijk dat je in principe het moet doen zoals je het echt mooi vindt, zeker als je van plan bent ergens lang te blijven. Aan de andere kant: soms kan je het huis wel betalen, maar is daarna het geld wel zo'n beetje op. Dan kan het handig zijn om tijdelijk met iets minder perfects genoegen te nemen in de wetenschap dat het over een aantal jaren altijd nog aangepast kan worden. Daarbij moet je dan natuurlijk wel in het oog houden hoeveel gemier je hebt als je het over x jaar wilt aanpakken. Een nieuwe lamp ophangen vergt een stuk minder organisatie dan een nieuwe vloer leggen, of, nog erger, een nieuwe badkamer aanleggen.

Nog even wat de tuin betreft: ons huidige nieuwbouwhuis heeft een hele gekke tuinconstructie (feitelijk op een dak) dus dat telt niet, maar bij mijn vorige huis kon je bij oplevering kiezen of je 'teelaarde'wilde of scherp zand. Ik koos voor dat eerste, en daar kon je best gras op zaaien (alleen was de ligging van de tuin verkeerd voor gras, daar kwam ik later achter). Wel moet je de tuin doorspitten - letterlijk - om achtergebleven brokken metselspecie, pur-schuim, lege hulzen van de siliconenkit en diverse stukken metaal te verwijderen. Maar mijn huis is destijds opgeleverd in december, mijn tuintje (5x7) was in juli geheel begroeid, en het heeft al met al toen denk ik nog geen 50 euro gekost aan gras- en ander zaad en een paar losse plantjes. Erfafscheiding heb ik later pas geplaatst.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

22-04-2010 om 12:20

Stopcontact

voor zover ik weet is het tegenwoordig weer laag (de locatie van de stopcontacten). In elk geval bij ons en de huizen die we bij vrienden hebben gezien.
Als het goed is staat het in het bestek....

angelina ballerina

angelina ballerina

22-04-2010 om 13:53

Fijn, die tips.

Bedankt voor alle tips. Ik kan er zeker wat mee en het laat ons nadenken over dingen waar we zelf nog niet aan hadden gedacht. Meer ervaringen en tips zijn nog altijd welkom.

mirreke

mirreke

22-04-2010 om 16:10

Terras leggen schijnt enorm duur te zijn

Wij hebben een bestaand huis gekocht met een fantastisch aangelegde tuin, helemaal mijn smaak. Ik hoor nu van mijn vriendin die aan het bouwen zijn bedragen waar ik zowat flauw van val...
Overigens, keuken kun je ook veel goedkoper doen hoor. Wij hebben een prachtige keuken van IKEA. 6000 euro inclusief apparaten en inbouw. OOk 20 jaar garantie...

Wat is enorm duur?

Terras leggen hoeft volgens mij nou ook weer niet enorm veel te kosten, maar misschien leggen wij de normen anders. Ik vind een paar duizend euro voor een flink terras niet per se heel veel geld. Als het goed gedaan is ligt het wel zo'n beetje voor de eeuwigheid.

Ik zit even te denken wat er bij ons geoffreerd is, maar dat is lastig omdat ik wel het totaalbedrag in het hoofd heb maar de meeste kosten daarvan gaan over het hek. Maar ik denk dat je voor onder de 2000 een heel end moet kunnen komen, al hangt natuurlijk veel van je keus in materiaal af.

Groeten,

Temet

Oeps

Pelle, je hebt helemaal gelijk! Dat 'voor de eeuwigheid" is nav het straatwerk dat mijn ouders hebben laten leggen en dat er nu, ik weet niet hoeveel jaren later, nog steeds bloedjestrak bijligt. Maar dat is een huis van 45 jaar oud. Overigens hebben die dus in de afgelopen tien jaar ofzo helemaal niet meer opgehoogd, maar een nieuwbouwtuin kan behoorlijk verzakken.

Val ik toch weer terug op mijn oorspronkelijke tip: gras. En dan na een paar jaar alsnog straten, als de boel zich wat gezet heeft.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.