Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

02-11-2009 om 10:42

Kosten en duur van halen rijbewijs 18-jarige meisje?

Dag
Onze dochter wordt in december 18 jaar, en wilt heel graag als cadeau rijlessen. Nu hebben we op het ogenblik niet veel geld opzij, maar aan de andere kant lijkt het ons ook ontzettend handig als ze nu haar rijbewijs haalt, omdat ze tijdens de komende zomervakantie meegaat en dan veel kan oefenen onder de supervisie van Pap en Mam als ze al haar rijbewijs heeft.
Maar nu een paar vragen: hoeveel heeft het jullie gekost om de rijlessen tot het behalen van het rijbewijs te betalen, en in hoeveel maanden waren jullie jongvolwassen kinderen klaar met lessen?
Ik ben al aan het kijken bij verschillende rijscholen en vind het natuurlijk afschuwelijk duur, maar wie weet heeft hier iemand tips/ideeen?
Alvast bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

02-11-2009 om 10:54

Hangt er heel erg vanaf

ik ben 2 jaar bezig geweest, mijn vriendin 2,5.

Reken gemiddeld op zo'n 50 lessen tot het eerste examen.
Een les kost al snel zo'n 50 euro of meer.

Klein jaartje

Sini, je moet rekenen op 30 tot 40 rijlessen. Reken op een klein jaar voor het eerste examen (er valt ook wel eens een les uit door vakantie e.d.).
Voor de vakantie een rijbewijs is dus onwaarschijnlijk. Daar komt nog bij dat het ook al niet zo zeker is dat kind de eerste keer slaagt. Omdat het zo duur is en zo onvoorspelbaar, heb ik de eerste 10 lessen betaald van beide kinderen.
Dochter is meteen begonnen toen ze 18 werd, maar ging tussendoor te vaak op vakantie. Daardoor duurde het langer. Zoon begon toen hij 20 was, verzuimde geen week en nam af en toe 2 x in de week les. Hij was binnen 8 maanden klaar.
Kwa kosten: google je suf. De leskosten varieren van 30 tot 60 euro per uur.
Groet,
Miriam Lavell

Maand of 9

Zelf heb ik er ongeveer 9 maanden over gedaan, 32 lessen geloof ik, toen ik 26 was. Hoe jonger je begint, hoe minder lessen je nodig hebt. Ooit wel eens iets gehoord over 'je leeftijd plus 10' - maar uiteraard verschilt dat per persoon. Ik heb het wel in 1 keer gehaald - als je er 2 of 3 keer over doet kost dat uiteraard aardig wat extra tijd en geld.
Net als Miriam denk ik dat een rijbewijs halen vóór de komende zomer erg optimistisch is...

caroro

Vic

Vic

02-11-2009 om 11:03

Korter

Is het tegenwoordig moeilijker dan vroeger om je rijbewijs te halen? Ik heb er destijds ruim een jaar over gedaan. Eerste keer afrijden na ca. 25 lessen, vier maanden wachten tot tweede examen, en toen nog 5 lessen. De meeste mensen die ik ken hadden hun rijbewijs toch wel binnen een jaar, met ook rond de 25-30 lessen. Het is wel gigantisch duur geworden zag ik. Mijn rijlessen kostten op het laatst fl. 47,50 per uur.

Maxime.M

Maxime.M

02-11-2009 om 11:08

Even graven

Hoi,

Ik heb geloof ik eerst wel 40 lessen gehad voordat ik mocht afrijden, toen zakte ik. Daarna weer een paar lessen en weer gezakt en uiteindelijk de derde keer geslaagd. Mijn ouders betaalden de eerste 1000 gulden, alleen vond ik dat niet kloppen omdat mijn ouders ook de lessen van mijn broers betaalden, alleen zij zijn 5 jaar ouder en konden voor 1000 euro dus meer lessen krijgen. Een aantal lessen betalen, zoals Miriam schreef is dus eerlijker als je het later ook aan je andere kind wilt aanbieden.
Een paar vriendinnen van mij zijn trouwens geslaagd op zo'n rijcursus van twee weken (of een week, hoe zat het ook weer) in ieder geval heleboel dagen achterelkaar lessen en dan meteen afrijden. Beiden waren ook nog eens in een keer geslaagd, grrr. Terwijl ik met al die lessen echt niet als een krant reed, ik had meer het gevoel daarin een beetje aan het lijntje te worden gehouden... Les nog maar even door hoor $$$

Maxime

Vrij kort

Ik mocht na 16 lessen (en dus even zoveel weken) afrijden en toen kwam ik tot de zeer intelligente ontdekking dat ik mijn theorie nog moest halen
Dat heeft nog 3 weken geduurd dus uiteindelijk heb ik 19 lessen (à 70 gulden per les) en 1 theorie-examen (2 lesdagen + examen was toen ca 350 gulden) mijn rijbewijs gehaald.
Oh ja, examen kost natuurlijk ook nog geld. Geen idee meer wat dat gekost heeft. Ik heb het overigens wel allemaal zelf betaald, maar ik werkte toen ook gewoon fulltime.

marie

marie

02-11-2009 om 11:26

Stiekum met jullie oefenen?

Hallo
Je kunt al veel geld besparen door alvast van te voren met haar 's avonds op een stil weggetje te gaan oefenen met optrekken, schakelen en remmen enzo. Ik heb destijds zo de grondbeginselen ook van mijn vriend geleerd. Vond mijn rij-instructeur destijds helemaal geen probleem, scheelt je een hoop geld zei hij.
Maar ja dit moet je wel durven natuurlijk. Blijft altijd spannend, er is natuurlijk altijd kans op controle.
groetjes

margje van dijk

margje van dijk

02-11-2009 om 11:53

Duur

Ik heb net van de week mijn eerste verlengde rijbewijs opgehaald, dus ik heb het nu precies 10 jaar (en nu heb ik eindelijk ook zo'n pasje ipv zo'n floderig papiertje

Maar goed. Ik was dus al oud (32) toen ik begon met lessen, en net nadat ik begonnen was werd ik weer zwanger, dus dat was niet heel erg handig. Ik heb 5 keer examen moeten doen, 2 keer theorieexamen (want de 1e keer was verlopen na 1 jaar), en ik heb in totaal wel 60 lessen gehad. (Maar dus ook een kind gekregen tussendoor). Het heeft me in totaal 6000 gulden gekost.

Man heeft zijn rijbewijs nu 5 jaar (op z'n 39e begonnen). Die heeft zo'n 50 lessen gehad (veel dubbele lessen trouwens) en is in 1 keer geslaagd. Dat kwam ook wel op tegen de 3000 euro.

Gigantisch duur, dus, inderdaad.

Eerlijk gezegd vind ik rijlessen betalen niet mijn hoogste prioriteit tegen de tijd dat mijn kinderen 18 worden. Ik zou inderdaad zoiets als Miriam doen: als je het dan zo graag wilt, betaal ik de eerste 10 lessen en 1 keer examen doen (of zo). De rest betaal je zelf maar, en dan neem je evt. maar een bijbaantje om het te bekostigen. En als je dat niet wilt, dan wacht je toch gewoon? Tegen de tijd dat je een 'echte' baan hebt kun je het wel betalen. (Net als man en ikzelf). (Al moet ik zeggen dat je er wel steeds langer tegenaan hikt, als je het niet op jonge leeftijd hebt gehaald.).

Margje

angel3

angel3

02-11-2009 om 13:22

Wel doen

Ik ga er echt voor sparen dat kids op mijn kosten hun rijlessen kunnen doen. Ik zie zo vaak om mee heen dat mensen zeggen: oh dat doe ik nog wel een keer. En het dan dus niet doen of pas vrij oud en er dan een eeuwigheid over doen om het te halen.
Als je meteen doorpakt met je 18e heb je het zo en er je hele leven profijt van.

Ik heb het in 4 maanden gehaald. Veel dubbele uren genomen en in 1 keer geslaagd.
Dat zou ik doen. 2 uur les nemen achter elkaar. Tegen de tijd dat je er lekker inzit na een uurtje kun je anders alweer naar huis.

Brianna F

Brianna F

02-11-2009 om 14:53

Net gehaald

Dochter heeft er een jaar over gedaan, 76 lessen nodig gehad, maar wel in 1 keer geslaagd gelukkig. Ze heeft vaak meerdere lessen per week gehad.
De eerste 30 lessen zaten in een pakket samen met het theorie-examen en de aanvraag voor het afrijden, daarna moest ze per les gaan betalen: 39,50.
Ze heeft het rijbewijs zelf betaald, dat vond ik wel zo fair ten opzihte van haar oudere zus die ook zelf haar rijbewijs heeft betaald. Zij had toen al een fulltime baan, hoeft niks af te geven thuis, dus het zou van de gekke geweest zijn als we dan ook haar rijbewijs hadden gesponsoord.

Chantelle

Chantelle

02-11-2009 om 15:10

Pelle

"De vervolglessen als ze zakken mogen ze dan zelf betalen."

Dat vind ik echt zuur. Als het kind slaagt hoeft het niets bij te dragen en als het kind zakt is het de pineut (ik ben vier keer gezakt...). Ik denk dat ik het hele bubsje betaal voor mijn kinderen, maar als ze iets zelf moeten betalen dan zijn het bv de eerste 10 lessen. Dat lijkt me iets motiverender.

Chantelle

Chantelle

02-11-2009 om 15:15

Marie

"Je kunt al veel geld besparen door alvast van te voren met haar \'s avonds op een stil weggetje te gaan oefenen met optrekken, schakelen en remmen enzo."

Allereerst, het is hier verboden om illegale praktijken te stimuleren. Ik vind het echt een idioot voorstel van je. Ook op stille weggetjes heb je andere verkeersdeelnemers. Bovendien iets het veel moeilijker om iets af te leren dan het in een keer goed aan te leren. Optrekken is niet zo moeilijk om te leren. Schakelen en remmen wordt pas moeilijker als je harder dan 30 gaat. Maar dan creeer je gevaarlijke situaties. Ik vind het ook geen goed voorbeeld. Iedereen weet dat het niet mag, maar van jou - ouder - mag het wel. Denk je niet dat je kind daardoor nonchalanter wordt in het verkeer. Niet doen dus.

Tinus_p

Tinus_p

02-11-2009 om 15:15

Onverzekerd

marie:
"Je kunt al veel geld besparen door alvast van te voren met haar \'s avonds op een stil weggetje te gaan oefenen met optrekken, schakelen en remmen enzo. Ik heb destijds zo de grondbeginselen ook van mijn vriend geleerd. Vond mijn rij-instructeur destijds helemaal geen probleem, scheelt je een hoop geld zei hij.

Maar ja dit moet je wel durven natuurlijk. Blijft altijd spannend, er is natuurlijk altijd kans op controle."
Veel groter probleem: je bent niet verzekerd. Als je een ongelukje veroorzaakt en er komt iemand in een rolstoel terecht.......

Mijn dochter

heeft net haar rijbewijs gehaald. Gelest in Haarlem, daar woon je toch ook?

Ze heeft een pakket genomen en was totaal 1750 euro kwijt. Ze heeft het in 1 keer gehaald en binnen 3 maanden.

Beter

Pelle:"En ja dat is ook een vooroordeel maar vergeleken met als je 10 lessen krijgt zitten mijn kinderen beter als ik dat zou doen."
Zeker! Mij was dat te gek voor een verjaarscadeau. Tien lessen vond ik heel wat en meer dan mooi genoeg. En ja, het heeft dochter meer gekost dan zoon. Is niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2009 om 16:11

Meerdere uren per week

Ik was ook zo'n hopeloos geval. Het werd pas wat toen ik drie dubbele uren per week ging lessen. Mijn advies is dan ook: probeer meerdere uren per week te rijden.

Marit

Marit

02-11-2009 om 17:57

Stiekem oefenen is nog veel duurder....

ik was zlf 18 toen ik met mijn moeder "stieken" mocht oefenen: reed in volle vaart tegen een paaltje: paar duizend euro schade! Wel een leuk verhaal voor later overigens.!
Succes ermee,
Marit

Vera*

Vera*

02-11-2009 om 18:12

Zelf rijden erg ot

Ik heb één keer Echt autogereden. Via de anti-slipschool heb ik daar een autorijles gehad (zelf de stoute schoenen aangetrokken en gebeld). De instructeur vond het helemaal te gek en ik heb daar op het nog natte parcours van overdag heerlijk gescheurd, geslipt en geremd. Het was een geweldig uurtje om nooit te vergeten! Alleen was aan het eind wel de koppeling verbrand, dat heb je als je zoiets nooit doet en dan niet meer weet waar de rem en de koppeling zit. Het stonk werkelijk een uur in de wind en kwa reuk zullen ze dat nog wel even geweten hebben aangezien de lesauto de garage in moest (jaja, zelf achteruit gereden). Mijn man lag in een deuk en dochter zat op de achterbank en vond het net zo leuk als de achtbaan...

Maylise

Maylise

02-11-2009 om 18:34

Verschilt

Mijn oudste zoon heeft rij examen gedaan toen we nog in Frankrijk zaten. Het ideale daarvan was dat hij op 16de examen kon doen en daarna tot zijn 18de onder begeleiding kon rijden. Goed systeem.

Mijn tweede zoon heeft er heel lang over gedaan maar dat wist ik van te voren. Hij heeft faalangst. Hij heeft uiteindelijk staats examen gedaan. 4x gezakt geloof en de 5de keer gehaald. En heel veel lessen. Hij heeft het grootste deel zelf betaald.

Mijn oudste dochter heeft haar examen in ongeveer 35 lessen gehaald. Ze heeft er vijf maanden over gedaan. Ze had meestal minstens 3x per week les. Dat vind ik zelf echt een aanrader. 1x is gewoon erg weinig zeker als het maar 1 lesuur is. Je krijgt vlugger de routine als je vaker rijdt.

Van de oudste hebben wij alles betaald maar dat was ook wat goedkoper dan hier in Nederland. Van de andere twee hebben we een deel betaald en de rest hebben ze zelf aangevuld.

Mijn derde zoon wil ook heel graag rijlessen maar omdat wij niet alles betalen zal hij ook zelf wat bij moeten leggen en gezien hij op dit moment weinig geld heeft is hij nog niet bezig.

Over het zelf leren rijden van kinderen: in Nederland zou ik dat niet doen omdat je inderdaad heel veel problemen kunt krijgen met verzekeringen en omdat het gewoon niet mag. Ik zou er wel een voorstander van zijn als dat wel zou kunnen zoals in bepaalde staten van de VS.

Mijn man heeft in zijn geboorteland tijdens de vakantie onze tweede zoon rijlessen gegeven. Gelukkig maar want anders hadden we er nog 50 bij op kunnen tellen denk ik.

Maylise

Jaymza

Jaymza

02-11-2009 om 19:25

Spoed met garantie

Bij de anwb kun je een spoedcursus doen met examengarantie. Dan krijg je dus gratis extra les plus examen wanneer je zakt totdat je geslaagd bent. Met mijn jongste zoon zo gedaan en hij had veel sneller en goedkoper zijn rijbewijs als de oudste twee, dus ik kan het iedereen aanbevelen.

Jaymza

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2009 om 19:48

Jaymza

Weet je dat echt heel zeker? Hoe vaak is je zoon gezakt? Exámengarantie is wat anders dan "gratis-les-tot-je-slaagt"-garantie. Een examen is rond de 200 eu en als je zakt zijn er veel rijscholen die "examengarantie" geven. Oftewel: het volgende examen is gratis. De lessen moet je gewoon betalen.

Tirza

lotm®

lotm®

02-11-2009 om 20:32

30 lessen, 3 maanden

Goedenavond,

30 lessen in 3 maanden heb ik gehad (12 september begonnen en 5 december afgereden). Examen in 1 keer gehaald.

Vond de (meestal) drie lessen per week heel prettig. Regelmatig lessen maakte dat er routine kon ontstaan.

Ik heb alle rijlessen en het examen van mijn ouders gekregen (net als mijn broertje met ongeveer 45 lessen en 3 examens). Mits mijn partner en ik tegen die tijd over voldoende geld beschikken zouden we het voor onze dochters ook zo doen.

Met vriendelijke groet,

Lydia

Astrid

Astrid

02-11-2009 om 22:32

Mijn rijlessen hebben heel veel gekost

Hier is de oudste pas over 6,5 jaar 18, dus nog totaal niet aan de orde. Maar toch leuk om te lezen alvast. Zoon lijkt in veel opzichten op mij, dus ik ben bang dat hij de lessen zelf moet gaan betalen. Ik ben zelf destijds begonnen toen ik 18 werd. Mijn ouders betaalde. Ik weet niet meer hoeveel lessen ik heb gehad, maar op een gegeven ogenblik ben ik gestopt toen ik het te druk kreeg met mijn examen. Ik schat dat ik een paar maanden les heb gehad. Ik denk 2x in de week. Daarnaast vond ik rijden op de snel weg dood eng. Het was de bedoeling om na m'n examen verder te gaan met lessen, maar het heeft tot mijn 29e geduurd tot ik verder ging. Uiteindelijk ben ik na 7 (!) keer geslaagd. Ik kon perfect rijden, alleen niet bij een examen. ik was al zwanger van mijn oudste toen ik uiteindelijk het papiertje kreeg. Ik heb geen idee wat het me gekost heeft, maar vast veel. Ik ben blij dat ik het uiteindelijk wel gehaald heb!

ma

ma

03-11-2009 om 08:53

Wij doen het zo (rijschool)

We adviseren op onze rijschool +/- 40 lessen als gemiddeld.
Het beste werkt een dubbele les (blokuur), tenminste 1x per week.
Mensen die sneller willen kunnen meer lessen.
Het is verstandig eerste je theorie te behalen.Als je dit hebt en je rijdt goed dan iom instructeur je ex. aanvragen (deze moet hiervoor tekenen).
In principe kan het heel snel.
Vaak merk ik dat leerlingen erg gestimuleerd moeten worden.
Rijschool belt voor nieuwe afspraken, geen geld, EV (gezondheidsverklaring) duurt erg lang.Genoeg te verzinnen waarom het lang duurt....het kan allemaal beste snel.
Zorg dat je voldoende hebt gespaard voordat je begint, dan kan het allemaal vrij vlot.
Heb je niet voldoende geld, begin dan niet. Je moet dan weer stoppen en dat is lastig met de lessen die je hebt gehad (lees weggegooit geld).
Ouders moeten zich wel realiseren dat er vaak een begin pakket wordt aangeboden en dat daar nog kosten bijkomen.
In termijnen betalen is ook een mogelijkheid.

Wij gaven het onze dochter

ook voor haar 18e verjaardag Sinilind!

Vonden we een mooi kado om haar mee de volwassenheid in te sturen. Niet apart voor gespaard overigens, voldoende ruimte om het in te passen.
Oudste is helaas erg dyslectisch, dus het theorie-examen was wel een drama... Gelukkig kun je dat zo vaak doen als je wilt. Soms kwam ze thuis nadat ze weer net (op 1 of 2 punten zucht) gezakt was, en boekte dan meteen weer voor de dag erna. Dat was toen volgens mij rond de 40 euro??
Al met al heeft ze zo'n 5 of 6 keer over de theorie gedaan. Zodra die binnen was mocht ze meteen gaan afrijden. Eerste keer gezakt (terecht vond ze ook zelf, fout bij invoegen snelweg). Tweede keer ook gezakt (heel onterecht vond ze). Teleurstelling bij haar - en ook bij ons - was wel groot.
Eerlijk gezegd vond ik het toen ook wel een tikje mooi, want iedere keer dat examen is (ook hier, weet niet meer precies) zo'n 200 euro. Maar ja, theorie is maar jaar geldig, en iedere keer weer nieuw praktijkexamen aanvragen duurde ook weer snel paar weken tot paar maanden. Vooral in dec/jan duurde het erg lang.
En ondertussen wel blijven lessen, al hebben we het toen wel omlaag gezet naar 1 x 2 weken.

Alles bij elkaar? Haha, ik heb het niet willen weten, maar ik denk dus 6 x theorie-examen, 3 x praktijkexamen, en iets van 50 of 60 lessen maal 45 euro....

Hoe dan ook; ze heeft haar rijbewijs (mahaammm... mag ik jouw auto mee?), en is deze zomer met even oud nichtje samen zelfs naar Zuid-Frankrijk en (hoe dapper!) naar Parijs geweest! Geen spijt van dus.

Overigens hoorde ik destijds van vriendinnen goede verhalen over zo'n spoedcursus. Maar! (met uitroepteken) ook van 2 over zo'n beunhaas die wel het geld has geincasseerd en vervolgens failliet ging (verhaal 1) of niet op afspraken kwam, de auto was stuk etc. (verhaal 2). Controleer dus goed (volgens mij via Bovag site of ANWB site) of de rijschool van je keuze wel bonafide is.

Veel succes, ik hoop voor jou (en je bankrekening) dat ze het snel haalt

Mare

Jaymza

Jaymza

03-11-2009 om 20:36

Tirza

Ja, je betaald een vast bedrag en dan krijg je lessen en examens tot je geslaagd bent. Hij is pas de 3e of 4e keer geslaagd, maar we hoefden niets extra te betalen. Bovendien gaat het snel, het duurde in totaal maar een 3,5 maand.

Jaymza

Jaymza

Jaymza

04-11-2009 om 20:50

Voor mij voordelig

Ja, maar als je zelfs maar 1x zakt heb je de kosten er al uit. Jongste zoon was door dit systeem vergeleken met de oudste twee in een kwart van de tijd en tegen de helft van de kosten klaar met zijn rijbewijs.

Jaymza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.