Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cameron

cameron

03-03-2009 om 17:49

Kort vraagje ei

vind nog een pak eieren in mn koelkast, tenminste houdbaar tot 23/2.
Kan ik die maar beter wegkieperen voordag dochter ze in de cake gooit en ik alvast met een teiltje op bed kan gaan liggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij

kan dat nog best.
Een bedorven ei drijft, een vers ei zinkt.
Wil je weten of je ei nog wel eetbaar is? Stop het ei in een pan met water. Een vers ei zal zinken, terwijl een bedorven ei (horizontaal) zal blijven drijven.
Als het ei lichtjes omhoog wijst en dus verticaal op de bodem ligt dan is het al een redelijk oud ei, maar kan nog gegeten worden.
Bij een ouder ei is namelijk de luchtkamer groter. Dit komt waarschijnlijk doordat het water uit het eiwit langzamerhand verdampt. Hierdoor ontstaan gassen waardoor het ei blijft drijven en waardoor de traditionele eierlucht ontstaat
Misschien even 1 voor 1 in een bakje breken, als er een slechte bij zit kun je die weg doen.

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 20:26

Zonde hoor

Nou, ik eet wel eens eieren die echt wéken over de datum zijn en ziek ben ik er nog nooit van geworden. Die data bij eieren zijn volgens mij megaruim genomen. En een ei dat rot is, dat ruik je toch onmiddelijk bij het breken??? Ik had die eieren van jou dus zéker opgegeten. Dat je van die spiegeleieren een keer ziek bent geworden kan ook door salmonella gekomen zijn, maar dat staat los van de versheid van een ei.

naomie p

naomie p

04-03-2009 om 14:24

Ik vraag mij wel eens af...

hoe dat vroeger bij ons ging, wij kochten altijd eieren bij de eierboer, 1 keer per maand ofzo........stond nooit ergens een datum op. Ik vind de houdbaarheid op eieren ook relatief kort. Maar gaan er redelijk veel door!

Rustig gegeten

Ik eet hier ook regelmatig eieren waarvan de houdbaarheidsdatum in een grijs verleden ligt. Ik breek ze dan inderdaad wel stuk voor stuk eerst in een bakje zodat een eventuele rotte direct weg kan, maar dat is me nog nooit gebeurd. Zeker over cake zou ik me niet druk maken, dat gaat zo'n drie kwartier op 180 graden ofzo in de oven, als daar wat raars ingezeten zou hebben is het echt wel dood. Spiegeleieren met een lopende dooier is in dat opzicht denk ik een ander verhaal.

Mijn ervaring klopt dus eigenlijk ook met jouw verhaal, Naomie: die dingen zijn gewoon behoorlijk lang houdbaar.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

05-03-2009 om 11:43

Kom maar op met die eieren

Ja hoor, kom ze maar brengen dan die eieren (je weet waar ik woon). Alle andere voedingsmiddelen die over de datum zijn, behalve vlees etc. zijn natuurlijk ook welkom. Ik ben net een vuilnisbak!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.