Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

30-01-2010 om 13:29

Kookvraagje, pompoensoep

Ik wil voor vanmiddag met een liter bouillon pompoensoep maken. In het recept staat: 600 gram pompoen, geschild en in blokjes. Ik heb een knoeperd van een oranje bio-pompoen gekocht en geslacht. Maar hoeveel gebruik ik daar nou van in een liter soep? Ik heb geen idee hoeveel dat ding woog voor ik hem schilde. Zou de helft wat zijn?
(En ja, ik weet dat er hier veel gezegd wordt dat je een pompoen niet hoeft te schillen. Maar er zaten flinke plekken bruine zeepokken op de schil, en als dan het recept zegt geschild, dan doe ik dat toch maar...)
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carmen

Carmen

30-01-2010 om 14:00

Nu wegen

Nu wegen en 600 gram gebruiken. 100 gram meer of minder maakt niet zoveel uit. Of je doet voorzichtig met het water, extra toevoegen kan altijd nog.

Carmen

Puck

Puck

30-01-2010 om 14:09

Er staat toch

... 600 gram geschild en in blokjes? Dan gaan ze in het recept toch gewoon uit van 600 gram pompoen die al geschild en in blokjes gesneden is? Je werkt bij recepten toch altijd met netto gewichten?

Kari1

Kari1

30-01-2010 om 14:27

Dat vroeg ik me af puck

keukenprinses als ik ben (not). Bedoelen ze neem 600 gram pompoen en ga dat schillen, of bedoelen ze 600 gram als je het al hebt geschild? Waarschijnlijk het laatste dan dus, o.k. het worden 600 gram blokjes. Thanks.
Kari

Puck

Puck

30-01-2010 om 14:46

Kari

Zoals jij het omschrijft is het precies. Als je 600 g ongeschild zou moeten hebben dan zou dat er in het recept bijstaan dat je het moet schillen. Koken is niet zo moeilijk, gewoon slaafs volgen wat er in het recept staat Overigens kan je ook op gevoel koken en mijn gevoel zegt me dan dat 300 g pompoen op ene liter bouillon wel erg weinig is, zal een heel waterig soepje worden denk ik.

Komt niet zo nauw.

ten eerste maakt het niet zoveel uit of de soep heel dik is of heel dun, smaken doet ie vast wel.

Mijn standaardbenadering....beginnen met iets te weinig bouillon, en aan het eind toevoegen tot de gewenste dikte.

Ingrid

Guinevere

Guinevere

30-01-2010 om 14:48

Zeepompoen

Haha, pompoen met zeepokken. Zeekomkommer ken ik wel, zeepompoen is iets heel nieuws voor me! Eet smakelijk in elk geval.

Inge M

Inge M

30-01-2010 om 15:23

Gewoon beginnen met de hele pompoen

Eerst kook je de pompoen gaar met wat water. Dat pureer je dan (ik neem aan dat dit de bedoeling is in dit recept. Pas daarna gooi je er zoveel bouillon bij dat je de juiste dikte krijgt.
Een stuk pompoen overhouden is anders ook maar onhandig.

Kari1

Kari1

30-01-2010 om 16:06

Ja inge

Dat is een goed idee voor volgende keer, dan kan het wat dikker en meer uitgesproken worden. Ik heb nu 600 gram pompoen en een ui aangefruit en even gaar laten worden in 1 liter bouillon. Het lijkt best wel ergens op. Maar volgens mij had ik het ook met wortel kunnen doen i.p.v. met pompoen; de smaak van de soep lijkt verdacht veel op die van wortel (en de kleur ook natuurlijk). Wordt dat anders als je (veel) meer pompoen gebruikt?
Straks nog een flinke bos verse koriander er in en wat zure room, komt vast wel goed. Ik zeg er gewoon bij dat het pompoensoep is en geen wortel.
Kari

Zeepokken

Ik zeur graag even door over de zeepokken: wil niemand bekeren, maar wij eten óók de pokken met smaak op

Massi Nissa

Massi Nissa

30-01-2010 om 20:49

Wortelsoep

Kari, mijn man maakt verrukkelijke wortelsoep. Elke keer als iemand die soep bij ons voor het eerst eet, roepen ze: ha lekker, pompoen! Er gaat ook bijna hetzelfde in, trouwens, koriander, knoflook, wat ui, bouillon, wat tomaat en harissa.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.