Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kookplaat kapot-ovenschotelrecepten gevraagd!

Onze kookplaat heeft het na amper 4 weken gebruik al begeven. Helaas kan er over 12 dagen (!) pas een monteur komen. Handig, met een gezin met drie kinderen... Ik ben dus op zoek naar gemakkelijke ovenschotelrecepten waarvoor je niet eerst bijvoorbeeld gehakt hoeft aan te braden, want dat gaat dus niet...
Hebben jullie tips? We hebben trouwens ook een stoomoven, dus een combi van stoom- en gewone ovenrecepten is helemaal top.
Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

02-03-2010 om 14:48

Vis

In de stoomoven kun je vis, bijv. kabeljauw of zalmfilet met groenten stomen en dan in de oven gebakken of gepofte aardappelen. Recepten heb ik zelf niet, ik zoek ze altijd op o.a. webchef.nl. Veel succes, het lijkt me erg lastig zonder kookplaat, maar wel te doen met de stoomoven en oven.

Pizza!

Zelf een pizzabodem maken, en beleggen. Heerlijk!
Uiteraard kun je ook altijd nog frietjes bakken, of iets halen. Maar 12 dagen lijkt me hiervoor wel erg lang.
Kun je echt niet eerder een monteur krijgen?

Artemisia

Artemisia

02-03-2010 om 16:27

Recepten

Even denken....

*geschilde aardappels in stukjes, kippenbouten (of een hele kip) erbovenop, ongeveer 200/225 graden en dan 5 kwartier (afhankelijk van het soort oven, hetelucht gaat doorgaans sneller, gasoven iets langzamer). Dan maar sla erbij , al kun je ook wel paprika en ui erdoorheen doen.
*Ratatouillegroenten grof snijden, met olijfolie in de schaal doen en ongeveer een uur in de oven. Ook hierop kun je kip leggen, dan zonodig de baktijd verlengen.
Champignons kun je ook op deze manier (mee-)bereiden, en als je een vochtige groente als tomaten gebruikt kun je ook wel broccoli etc. in de oven garen. Varkensribjes kun je ook op deze manier in de oven bereiden (moeten wel wat langer).
Heb je geen magnetron (of er een tijdje een te leen?). Dan kun je in de magnetron aardappeltjes bereiden. Er zijn ook magnetronzakjes te krijgen waarin je wat groenten kunt koken. Of bij familie af en toe een flinke hoeveelheid pasta/rijst bereiden die je thuis vanuit de vriezer weer opwarmt. Je kunt volgens mij ook wel kant en klaar gekookte rijst/bami etc kopen bij de supermarkt, maar voor een heel gezin is dat best duur.
Succes!
Artemisia

Luna

Luna

02-03-2010 om 17:57

Ovenschotel met camembert

Men neme een ingevette ovenschaal.

De bodem en de zijkanten bedek je met bladerdeeg.

Daarop leg je plakjes ham (of andere vleeswaren)

Daarop leg je plakjes Camembert (heel pakje)

Daarop leg je plakjes tomaat (van 6 tomaten)

Daaroverheen provencaalse kruiden strooien en wat olijfolie opgieten.

Het geheel 30 minuten in de oven warm laten worden - Eet smakelijk!

Woutje

Woutje

02-03-2010 om 18:57 Topicstarter

Briljant

We hebben inderdaad een gourmetstel, dat ik daar niet aan gedacht heb! Dan kan ik toch iets aanbraden om het vervolgens in een ovenschotel te gebruiken. Frituren had ik ook al bedacht, en vis of kip uit de oven is natuurlijk ook lekker.
Helaas kan de monteur ook na drie keer bellen en zeuren niet eerder komen. En dan hebben we toch topapparatuur (Gaggenau) aangeschaft, je zou denken dat de service navenant is. Waarschijnlijk is het maar een klein euvel (zekeringetje of zo), maar het is wel lastig...

Bedankt zover, en ik hou me aanbevolen voor meer tips: altijd leuk om nieuwe dingen uit te proberen!

Ovenschotel en kringloop

Hier is de maggi ovenschotel witlof met spekjes en gehakt erg geliefd. Je moet alleen de aardappelschijfjes wel 5 min.voorkoken (kan ook in de waterkoker heb ik me laten vertellen). Wijzelf eten 'm vrijwel altijd zonder het gehakt en doen er dan i.p.v. dat kaas in. Maar je zou dat gehakt op het gourmetstel kunnen aanbraden.....
Ik had een vriendin die net zoiets had als jij en scoorde op de kringloop voor een habbekrats een electrisch kookplaatje en kon zich daar toen voor zolang goed mee redden. Van haar weet ik ook dus dat je dingen die kort moeten koken ook in de waterkoker kan koken.(of in de magnetron, maar dat duurt weer langer).
groeten albana

Maxime.M

Maxime.M

04-03-2010 om 15:31

Satestokjes

Hoi,
je kan in de grill satestokjes maken (kipfilet marineren en op stokjes rijgen) dan 20 minuten in de grill op 220 graden, halverwege de tijd even keren. Zelf zou ik misschien in dit geval de oven aanzetten met de stokjes erin (ipv grillen dus) dan kan je onder het rooster op een andere plaat nog een bak met aardappeltjes en stukjes ui en paprika enzo zetten. En dan neem je iets van sate-saus die je kan aanmaken met heet water (waterkoker) weer een maaltijd erbij.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.