Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paula B

Paula B

21-01-2011 om 17:35

Konijnenhok voor meer dan anderhalf jaar?

Onze konijnen wonen nog geen twee jaar in hun konijnenhok, destijds nieuw aangeschaft via internet. Intussen zijn de kunststof schuifladen allebei kapot; we hebben ze provisorisch gerepareerd maar dat houdt het ook niet lang meer. Het hout is aangetast en begint door te rotten, schuifjes voor de houten deurtjes van de nachthokken breken af. Kortom: miskoop.

Nu ben ik op zoek naar een nieuw hok, maar ik kom alleen maar soortgelijke hokken tegen. Met plastic schuifladen, en van waaibomenhout (dennen, vuren, en meestal van binnen onbehandeld).

Waar vind ik een degelijk hok voor twee konijnen die apart moeten zitten? Iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

21-01-2011 om 18:55

Zinken lades

Er zijn ook hokken met zinken schuiflades, die zijn duurzamer en wat betreft het hout: zelf nog een paar keer in de lak zetten komt de duurzaamheid ook ten goede.

Marie

Marie

21-01-2011 om 19:04

Welkoop / boerenbond

hallo
Bij de Welkoop zag ik laatst een mooi, stevig, groot konijnenhok met 2 verdiepingen.
Wij hebben trouwens een konijnenhok met 2 verdiepingen wat bij een particulier vandaan komt. Die bouwde die hokken als bijverdienste. Dit is dus pas echt een mooi stevig hok.
Groetjes

Ons hok is al bijna zeven

en ons konijn ook. Het is gewoon een hok van de Gamma, maar een handige buurman heeft het wat opgeknapt met een extra afdakje aan het dak, extra kitranden. De schuiflade is van zink.
Om het hok heen hebben we een ren gezet (en de buurman heeft een luikje in de zijkant van het hok gezaagd) en het konijn kan zelf het hok in en uit. Hij plast en poept buiten in een hoek van de ren (makkelijk op te scheppen) en het hok heeft nu nauwelijks te lijden!

Nog een tip

Zet buiten het hok een bak waar je wekelijks schoon zand in doet,dit gebruikt een konijn als kattenbak en zo blijft het hok van binnen droog,hierdoor gaat het ook veel langer mee.

Rosase

Rosase

21-01-2011 om 23:09

Zelfbouw

Ons zelfgebouwde hok doet het nog prima, en dat staat hier toch al een jaar of 5. Van het hok dat we eerst hadden was de bodem na een jaar weggerot. Konijn viel er zo doorheen. Was gelukkig geen hoog hok.

Guinevere

Guinevere

23-01-2011 om 12:30

Zand!

hehe, zand!!! Dát is het spul dat ik zoek voor buiten in de ren! Ons ene konijn is zo onzindelijk als het maar kan, die hele ren buiten ligt vol met keutels die doorweekt raken van de regen en veranderen in een soort drab. Maar met een bak zand in een hoek, wauw! Kijken of mevrouw dan eens netjes wordt.

Danielle1971

Danielle1971

23-01-2011 om 13:47

Zelf maken betonplex

Als je een degelijk hok wilt, zou ik het zelf maken met betonplexplaten. Kost wel wat maar gaan jarenlang mee en zijn heel makkelijk schoon te maken. Ik heb ze gebruikt voor de bodem en zijkanten van het hok voor de kippen. Voor het gemak heb ik voor de konijnen een hok bij de bouwmarkt gehaald, ze hoeven er alleen maar in te kunnen schuilen als het regent of koud is, want bij mij lopen ze altijd vrij in de tuin.
als dak heb ik bitumen golfplaat gebruikt.
Maar goed, om de 2 jaar een goedkoop, minder degelijk hok kopen is makkelijker denk ik dan zelf een degelijk hok bouwen van goed materiaal, want dat kost nogal wat.

succes

Tip voor guinevere

Als je een bak zand neer zet,schud het dan wel 1x per dag even om,als er bovenop veel keutels liggen gaat ons *keurige*Konijn er namelijk naast zitten.
verder 1x per week verschonen,wij halen het zand bij het tuincentrum of de bouwmarkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.