Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Talia

Talia

08-11-2010 om 17:30

Konijn en cavia samen?

Ons konijn is eenzaam. Ik kan me dat voorstellen, maar wil er toch niet een konijn bij doen. Het is bekend dat er een groot risico op ruzie en vechten is en dat zie ik niet zitten.
Nu vertelde mijn moeder dat ze had gehoord op tv van een dierenarts dat een konijn goed samen kan met een cavia. Is dat zo? Zijn er ervaringsdeskundigen in de zaal? En hoe gaat dat dan met het voer? En kan een cavia wel hellingen op en af? Konijn heeft namelijk een drieverdiepingenverblijf gemaakt (een kelder en de rest bedekt met aarde, met aflopende weggetjes).
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
memmie

memmie

08-11-2010 om 20:00

Ja hoor

hier ook een nijntje en een cavia bij elkaar en dat gaat super. vond het ook zielig voor het konijntje om alleen te zijn en toen een cavia genomen omdat ik geen zin had om steeds jongen te hebben.
Over die helling dat weet ik niet presies maar denk dat dat geen probleem is

Klaartje

Klaartje

08-11-2010 om 20:02

Volgens mij kan het wel

Dochter heeft een konijn (binnen in een grote kooi). Een tijd geleden paste ze op de cavia van een vriendin. Zo nu en dan liet ze ze bij elkaar en dat ging heel goed.

Guinevere

Guinevere

08-11-2010 om 20:52

Kan wel, maar

Het kan prima, maar ik denk dat 2 konijnen samen gelukkiger zijn. Wij hebben ook onlangs een nieuw konijn bij ons rammetje gezet. De eerste kameraad was geen succes, die ging terug naar de dierenwinkel. De tweede ging gelijk goed. Kijk anders eens op bunnybunch.nl bij `koppelen`.

koentje

koentje

08-11-2010 om 21:27

Neeeeeeeeeeeeeeee

niet doen. Dit wordt gezegd door dierenhandelaren die vooral graag willen verkopen. In de meeste gevallen gaat het mis. Doordat het konijn een stuk groter is of wordt gatie de cavia overheersen en dat geeft rottigheid!

Lisepop

Lisepop

09-11-2010 om 09:01

Nooit doen

Een konijn en cavia kunnen niet samen. Ze hebben totaal verschillend sociaal gedrag. De kans dat het konijn de cavia gaat overheersen is erg groot. Je kunt het beste een ander konijn bij je eigen konijn zetten. Wel van het andere geslacht. Wij zijn met ons konijn bij een asiel geweest. Daar hebben we op ons gemak kunnen koppelen. We kregen zelfs de garantie dat als het niet lukt, we terug mochten komen om het nieuwe konijn te ruilen. Bij een asiel worden rammen gecastreerd. Vrouwtjes vaak ook, maar niet altijd.

Kijk op google maar eens op konijnen koppelen of zoek een konijnopvang bij je in de buurt. Er zijn ontzettend veel konijnen die op een goed huis wachten.

Succes!

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 11:04

Klopt

Ja, ons 2e konijn komt ook bij een opvang vandaan. En je hebt daar een hele grote keuze! Inderdaad mochten we ons rammetje meenemen om te kijken of er een klik was. Het ging vrijwel gelijk goed en het echtpaartje is heel gelukkig samen. Gelukkig was onze ram al gecastreerd.
Neemt niet weg dat een konijn en een cavia best goed gezelschap aan elkaar kunnen hebben. Alleen, het is net alsof je een appel en een peer bij elkaar zet, die begrijpen elkaar ook niet helemaal.

Sawo

Sawo

09-11-2010 om 15:48

Kan niet in een hok

Hoi Talia

wij hebben het heel vroeger gedaan omdat we een cavia vonden in de sneeuw. Ze konden wel samen zijn maar voor de cavia hebben we een klein extra hok moeten bouwen voor als konijn te opdringerig was.

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2010 om 16:03

Sociale dieren

Zowel konijnen als cavia's zijn sociale dieren die het liefst in groepen leven. Het gaat heel vaak heel goed samen. Caaf denkt dat Nijn een wat wonderlijke Caaf is, Nijn denkt dat Caaf een wat wonderlijke Nijn is. En dat kan heel goed en harmonieus samen gaan.

Tirza

Kan nog gekker

Onze Nijn denkt dat ik een wat wonderlijke Nijn ben

Rosase

Rosase

09-11-2010 om 21:20

Haha bromvlieg

wat moet ik me daar nu allemaal bij voorstellen...

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 21:54

Bromvlieg, is het een mannetje of een vrouwtje, jouw konijn?

Moet ineens denken aan ons konijn

Wij hadden vroeger een konijn, een schattig zwart hangoortje, een mannetje, die een serieuze verhouding had met een bolletje groene breiwol. Was een heel lief konijn, maar je moest het niet wagen om dat bolletje wol aan te raken, want dan viel hij aan, gelukkig voelde toch niemand echt de behoefte om dat bolletje nog aan te raken.

Jade

Jade

10-11-2010 om 13:17

Nee,

bij ons kon het niet (en ook onze dierenarts gaf dat aan: heel vaak loopt het niet goed af) en hebben we onze cavia een spuitje moeten laten geven, die was te erg verwond door het konijn.

Ik zou het nooit weer doen, zelfs niet om te kijken of het nu wel zou lukken.

Vic

Vic

10-11-2010 om 14:29

Cavia is kwetsbaar

Het probleem met proberen is dat een cavia veel kwetsbaarder is dan een konijn, en konijnen veel sterker zijn dan cavia's. Als konijn het dan op zijn heupen krijgt en bovenop (de zwakke rug van) de cavia springt loopt dat al snel slecht af.

Talia

Talia

10-11-2010 om 14:57

Okeeeeeeee

We zijn er dus nog niet uit. Op zich is ons konijn niet zo groot, en zie ik in mijn omgeving hele grote cavia's, dus dat lijkt me niet het grootste probleem. Ik kan alleen niet aan nijn's mooie oren zien of ze caaf zou accepteren en als het niet lukt is het supertriest.
We blijken een konijnenopvang op redelijke afstand te hebben, dus ik overweeg zo'n koppelactie. Ik ga eens informeren. Wat een gedoe zo'n konijn zeg. Ik meende echt dat een konijn een soort pluche beest achter tralies was toen dochter het graag wilde. Maar het heeft karakter, het is superlief, het graaft de tuin leeg en het lijkt eenzaam. Ik denk dat ik nijn ook wel wat teveel menselijke gevoelens toedicht, maar ik weet dat een konijn een groepsdier is. Ik weet ook nog heel goed hoe sommige van onze konijnenkoppels vroeger thuis elkaar tot bloedens toe bevochten. Dat is ook niet leuk.
Dus we dubben en zoeken voort om nijn blij te maken, maar wel met nieuwe ideeen! Dank allen!

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2010 om 19:40

Zelazny

Zucht. Een cavia heeft álles wat een konijn niet heeft en niets wat een konijn wel heeft. Ik zou het wel weten. Stomme konijnen.

Tirza (cavium, cavia, caviae)

Jaina

Jaina

11-11-2010 om 00:50

Tirza (en anderen!)

De kinderen willen al jaren een konijn of cavia. Om allerlei redenen heb ik het een beetje afgehouden maar nu heb ik besloten dat het toch mag. Het lijkt mij ook leuk, zo'n beestje erbij en de kinderen zijn nu wat ouder en ik weet beter wat ze aankunnen wat verantwoordelijkheid (we hebben al honden en katten dus ik weet hoe ze omgaan met dieren). Maar goed nu moet ik dus kijken wat het gaat worden. De kinderen willen het liefst allebei maar na wat ik hier gelezen heb doe ik dat sowieso niet. Het worden dus of konijnen of cavia's.

Wat zijn nu de leuke eigenschappen van Cavia's tegenover konijnen? Waarom moeten we daarvoor gaan? Of zijn konijnen toch leuker? Waarvoor moeten we gaan?

Ze moeten sowieso wel buiten leven. Kunnen cavia's dat eigenlijk?
Ons plan is om een ren te maken in de tuin met een luikje wat uitkomt in de schuur. In de schuur maken we dan een groot binnenhok waar ze 's nachts in kunnen. De schuur kan verwarmd worden als het echt koud zou zijn. Omdat we op het platteland leven wil ik ze liever 's nachts niet in de ren hebben vanwege rondlopende vossen en ander gespuis.
Is dat een constructie die voor cavia's zou werken? Of kan dat alleen met konijnen?

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2010 om 17:51

Lidwientje

My sincere condolances. Ik mis ze nog, mijn guitige piepende buikschuivertjes, mijn opgevoerde mini-black&deckertjes met altijd wat te knagen, het is stil en saai.

Tirza

Talia

Talia

11-11-2010 om 21:25

Cool konijn

Wat het leuke aan andere konijnen is weet ik niet, wij blijken een konijn te hebben wat de dochter is van een schattig klein hangoortje en een woeste zwarte mijnwerker (vader onbekend, dus). Ze graaft zich helemaal gek, en mij erbij, want er bleef niets over van ons minigrasmatje. Pittig beest, ik ben er inmiddels tegen wil en dank dol op geworden.
Konijnen blijken gevoeliger te zijn dan cavia's, ze schijnen wat gemakkelijker dood te gaan, maar daar hebben wij nog geen ervaring mee. Ik voel trouwens met je mee, Lidwientje, zo'n beestje zit maar gewoon in een kooi en als hij dan weg is, mis je hem toch. Mooie naam trouwens, Goudriaan.
Zelazny, ik wilde geen tweede konijn omdat het risico op vechten op leven en dood met een tweede konijn vrij groot is. Ik had van een tv-dierenarts begrepen dat dat met een cavia minder erg is. Dus ik dacht: konijn + cavia = wel gezelschap, geen rondstuivend bloed en vacht. Inmiddels heb ik ook al aangegeven dat ik iets met de gegeven tips ga doen en dat het waarschijnlijk ook geen cavia wordt. Ik ga kijken of ze aan koppelen doen bij de dichtstbijzijnde konijnenopvang en hoe duur een tweede Nijn is daar. Waarvan akte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.