Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

20-09-2010 om 18:20

Koelkast in de schuurdilemma

Bij de verbouwing van de keuken vorig jaar is de oude koelkast (groot dubbeldeursmodel met koel -en vriesgedeelte) naar de schuur verhuisd. In die koelkast bewaar ik de dichte pakken, aangebroken komen in de koelkast. En voorwaar altijd een presentabele koelkast. Nu is het koelgedeelte van de schuurkoelkast ter ziele gegaan en het is weer dezelfde misere als vroeger, het ouderwetse stouwwerk. Als visite zelf naar de koffiemelk reikt snel ik naar onze zwarte coolboy met de woorden: "laat maar joh, ik pak het wel even"

Wat is wijsheid.Die schuur werkte superhandig, maar het is natuurlijk niet en schuur is niet de plek om een koelkast in goede conditie te houden. Dus wat is wijsheid? Een goedkope nieuwe koelkast, die misschien wel stroom vreet . Op MP een tweedehands scoren met 't risico dat ie snel de geest geeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Balkon

Wij hebben er een op balkon al een aantal jaar. Staat op de wind kant. En nog geen problemen mee gehad. In de winter zettem we hem vaak uit. (Temp 5 graden of minder) volgens de winkel kan dat ook gewoon. Dus misschien als tip als je een andere aanschaft.
En op marktplaats staan vaak ook koelkasten uit nieuwbouwhuizen. Die worden met keuken en al erin gezet. En mensen kopen dan regelmatig een geheel nieuwe keuken. Dus je zou ook kunnen kijken of je bijv alleen zoon goedkope koelkast op de kop kunt tikken.
Succes. Groetjes mamalo3s
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maxime.M

Maxime.M

20-09-2010 om 18:46

Hoe is de schuur?

Hoi,

Is het dan een houten schuur zonder verwarming of iets? Ik zou zelf denk ik toch eens zoeken op marktplaats of gratis af te halen. Wij hebben ooit eens lopen leuren met een overbodig geworden tafelmodel koelkast, niemand die hem wilde, zelfs niet eens gratis. Het ding heeft vervolgens nog zeker een jaar of 8 prima in onze schuur zijn werk gedaan (is inderdaad handig zo'n extra koelkast) Dus ik zou er gewoon een zoeken op marktplaats. En als je een niet geisoleerde schuur hebt zou je misschien iets om je koelkast heen kunnen zetten (als dat kan met beluchting enzo hoor) dat een beetje isoleert tegen vocht en kou (of warmte in de zomer?)

maxime

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 23:38

Wat zetten mensen toch allemaal in hun koelkast?

Ik heb een koelkast in de keuken (duhuh) en die is nevernooit vol. Ja, met een verjaardag trek ik wel eens een fronsrimpel. Wat zetten jullie toch in vredesnaam in de koelkast dat je er zelfs twéé nodig hebt? Koffiemelk heb ik nooit, dat scheelt natuurlijk. Ik gebruik van die stofkoe.

Tirza

Ik denk

dat een MP koelkast prima is. Wij hebben ook een tweede koelkast in de schuur en het is echt ideaal. We hadden de koelkast al toen we hier kwamen wonen dus in feite ging er een tweedehandsje de schuur in. De rubbers zijn wel aan vervanging toe maar verder doet ie het al ruim 5 jaar prima.

Tja wat in de koelkast

Ik heb een man op dieet die "snoept" alleen kaas komkommer worst cherrytomaatjes en noem maar op. Plus het gist voor brood in grote hoeveelheden. Dranken. Plus 1 keer in de maand grote boodschappen. Dan is ie snel vol. Helaas. Al denk ik als we er nog 1 bijkopen hij ook vol komt. Ook wat gewenning van mijn kant uit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza ot

nu de oudste twee de deur uit zijn,is mijn koelkast niet altijd helemaal vol.Maar aangezien ik 1x p/w boodschappen doe,stond het volgende elke week in mijn koelkast:
12p melk,7p yoghurt,4 halvarine,4 fl frisdrank,fles wijn,pakken sap .heel veel verse groente ,2 kilo kaas ,sausjes ,vleeswaren enzenz.
reken maar dat een koelkast dan zo gevuld is.

Gemak en/of wijsheid

Hm, tja. Als je niks wil veranderen aan je inkoop- en oplsagstijl, dan zou ik een andere koelkast (nou ja, koelvriescombinatie kennelijk) kopen.
Wat de noodzakelijke duurzaamheid van zo'n ding betreft: hoe oud zijn je kinderen? Blijven ze nog de volle duur van een nieuwe degelijke in huis (10-12 jaar), of overleeft een goedkoper model hun kinderbestaan (8 - 10 jaar) of zelfs een 2e handsje (4-6 jaar)?
Zodra de termieten geboortegrond hebben verlaten kan het een stuk minder met de bergruimte.
Ik had een grote koel/vries combinatie en heb bij het ter ziele gaan (6 jaar geleden) gekozen voor een iets kleiner goedkoper model. Het gebrek aan kwaliteit wordt nu pijnlijk duidelijk, maar de kinderen zijn gevlogen, dus kan ik over naar een half kastje met een iets groter dan ijsklontjes vak.
Gebrek aan ruimte heb ik destijds opgelost door gewoon niet meer zoveel in de koelkast te zetten. Nooit meer dichte pakken sap of frisdrank bijvoorbeeld. Ik krijg toch geen punten voor het koel serveren van de dranken
In jouw geval zou ik daarom geen koelkast meer kopen, maar een bergkast maken. De onderste schappen kun je eenvoudig isoleren met piepschuim en gebruiken als koelbox. Daar kun je groente kwijt. Op hete dagen (hoeveel dagen per jaar is dat nu helemaal?) gooi je er desnoods een koelelement in.
Grote hoeveelheden bier en drank (feestje, ook niet elke dag) koel ik in een cementton met koud water.
Het leven is er een stuk rustiger van geworden. Dat efficiënte gedoe met altijd alles vers en op de juiste temperatuur in huis, jaagt zo op. Vind ik dan.
Groet,
Miriam Lavell

Ook hier

Wij hebben ook een 2de koelkast. Een nieuwe welteverstaan. Energiezuinig nog wel...uit de deukjeshal dat dan weer wel.
Staat in de garage (naast keuken) die verwarmd is.
Wat staat erin.12 liter melk,1 of 2 vla/yochurt, minstens 10 bakjes yochurt in allerlei soorten (voor de pubers), 1 reserve halverine,1 of 2 reserve margerine, wat yocho achtigspul 2 flessen (voor s ochtens voor pubers), wat kwark, vlees voor deze week of het ligt te ontdooien voor vandaag, verse paste soms, wat deeg voor een pizza ofzo,pot reserve augurken, tomaten (1,5 kilo)een komkommer, krop sla, reserve-fruit kilo of 2.
Sommige dingen zouden misschien ook wel zo in de kast kunnen,maar wij hebben eigenlijk geen kastplek die 'fris' is. Op een verjaardag moet er niet teveel zuivel zijn anders hebben we geen plek voor de taart en het frisdrank en het bier. Dus dan zorgen we dat de melk bijna op is.
groeten albana

Inspirerend

albana:"Sommige dingen zouden misschien ook wel zo in de kast kunnen,maar wij hebben eigenlijk geen kastplek die \'fris\' is."
Aha, een kast die fris is. Hm....
Wat je ook kunt doen cobi, is gewoon dat stukkende ding laten staan. Stekker eruit en die als bergkast gebruiken. Om 'm fris te houden moet je er dan wel ventilatiegaten in maken. Een onder en een boven aan elke kant.
Dat kan gewoon met een gatenboor op de boormachine.
Schuif in elk gat een rvs ventilatierooster en het ziet er hardstikke fris uit.
Groet,
Miriam Lavell

Hier lukt het niet eens ;-(

Ik heb zoals hier op OOL overlegd een nieuwe koelkast aangeschaft met meer koel dan vriesruimte. We kwamen van een enkel tafelmodel, gezin met 2 schoolgaande kinderen.

Maar... die nieuwe, ik krijg hem niet vol!
Het is heel fijn dat ie zo groot is dat ik mijn boodschappen voor de hele week makkelijk kwijt kan (hebben vooral altijd veel groente in huis, niet alleen voor de avondmaaltijd maar ook voor tussendoor). En het is fijn dat ik in één oogopslag kan zien hoe het met de voorraden is.

Alleen valt het me dus behoorlijk tegen hoe leeg ie blijft. Hier geen sap, frisdrank en dat soort dingen. Die drinken we niet. Melk en yoghurt gebruiken we ook niet zo veel, ik denk 3 pakken van elk per week. Er wordt veel thee/kruidenthee gedronken en 1x per dag aanlenglimonade.

De vriezer lukt wel.. restjes, voorraadje brood en koffiebonen (Sascha2! Toch wel dus, te veel gekocht).

Maar dat koelvak... dat gaapt me nu aan. We hebben 200 liter trouwens, met 2 biofresh zones. Erg fijn maar ook niet vol (die droge van vlees en kaas).

Rodebeuk

Kastruimte is fijn, ook koelkastruimte.
En voor een vriezer geldt geloof ik dat die zuiniger werkt als-ie goed vol zit, maar er staat me iets van bij dat dat niet geldt voor koelkasten.

Hier is de (grote) koelkast vaak wel vrij vol, maar dat komt ook omdat we vaak de binnenpan van de rijstkoker erin hebben staan (met gekookte rijst dus) en dat neemt erg veel plaats in. Dan nog een pannetje met een of ander prutje en dan schiet het al lekker op.

Groeten,

Temet

Te buiten

Ik dacht nog, hoe heet dat ding ook alweer? Ik heb 'm gevonden: Cobi, je kunt je ook hedonistisch te buiten gaan aan een degelijke koeler en of vriezer en of drankenkast speciaal voor buiten.
http://www.lifeluxurymarvel.com/products/refrigeration/outdoor_refrig/outdoor_refrig.php
Groet,
Miriam Lavell

Ja precies temet

..halve watermeloenen, taarten, drie pannen met een rest eten.. het past allemaal met gemak. Daar geniet ik ook wel van hoor.

Ik had alleen, gezien ons megavolgepakte tafelmodel, verwacht dat het voller zou worden.

Nu blijkt dat we ook eerder dingen weggooien of opmaken doordat we ze zien. Dat tafelmodel was nepvol. (Nieuw scrabblewoord.)

Cobi

Wij hebben nog een tafelmodel klasse A over, onderbouwmodel (dus zonder bovenkant, niet vrijstaand). Bosch, met viersterrenvakje. Er zou prima een vriezertje op kunnen. Van toen we de keuken de 1e keer aanpakten, 2004 denk ik. Of 2003.

5 pakjes boter heb ik ook altijd in huis trouwens.

Je weet wel waar ik woon, 88 km puur rijgenot

Wat ik ervoor terugwil: een proefsessie met pressurized en un-pressurized portafilter. Neem jij je eigen bonen mee. Moeten we alleen nog de rollen verdelen (Kat en Gail).

Ventilator

"Vorige winter was het een megavriezer, \'s zomers is het een sauna. Nieuwe koelkast zou dus nogal wat te lijden hebben. "
eh.. ja. Maar als je in een bovenhoek een ventilator aanbrengt, dan wordt het geen sauna meer. Misschien dat dan toch maar overwegen, anders blijf je kasten verslijten.
Groet,
Miriam Lavell

Frisse kast

Nou ja,deze koelkast is natuurlijk wel 'fris', spierwit, hahaha.
Maar ik bedoel een kast die redelijk 'koel' is.Wij hebben bergruimte in de garage (veel) maar daar is verwarming..en dat hebben we al 's geprobeerd zonder, maar vooral in regentijden en sneeuwtijden is dat onhaalbaar want iedereen sjouwt daardoor naar binnen en de meesten zelfs meerder keren per dag en dat nattige droogt dan voor geen meter en om nu elk uur met dweilen etc. erbij te staan. Nou nee.
En het is ook prettig voor alle jassen die daar opgehangen/uitgehangen worden.
De enige 'koele' plek is de hal bij de voordeur (wordt nooit gebruikt) en daar zit alleen een toilet en meterkast.
Onder het voordeurgedeelte zit een behoorlijk diepe kruipruimte en we hebben we gespeeld met plannen om daar een kelder te realiseren..maar dat kost het 10-voudige van die koelkast..en tegen de tijd dat de kinderen het huis uit gaan vermoed ik dat koelkast 2 eruit kan.
Geef ik 'm aan hun voor hun studentenkamer.
(als die erop past)
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 17:14

Sap en frisdrank

Dat is het hem. Dat gebruiken wij niet of nauwelijks en in elk geval niet gekoeld. Ja, een fles cola staat in de koelkast maar dat is het dan ook wel. Bier en wijn haal ik alleen voor verjaardagen in huis.
We gebruiken 1 hooguit 2 pakken melk en 2 hooguit 3 pakken yoghurt in de week. Gut. Wat weinig Tomaten, komkommer en fruit leg ik niet in de koelkast. Dat ligt in de winkel toch ook niet in de koeling?

Tirza

Caro

Caro

21-09-2010 om 18:34

Hier wel volle bak

1e kleine koelkast ligt vol met dagelijkse toestanden. Vleeswaren, melk, toetjes, yochurt, kaas, sla, mayo, ketchup, appelmoes,augurken, atjar, jam enz. Het ligt niet mutjevol maar wel zo dat ik er lekker bij kan
2e koelkast ligt vol met sapjes, bier, wijn, champagne. Ook afbakstokbroodjes liggen hierin ( meerde malen meegemaakt dat ze in de kast niet meer lekker waren oftewel beschimmeld!, net als satesaus.)

Enne hier word er regelmatig champagne of wijn gedronken, dus daarvan heb ik altijd eens stuk of wat koud liggen ( muv rode wijn natuurlijk )

Dus hier is die 2e koelkast echt onmisbaar.

Gr Caro

Modieus

Jemig, caro. Jam in de koelkast. Wat modieus!
Het meeste van wat jij in de kk stopt, staat bij mij gewoon in de kast. Niet zoveel tegelijk kopen zodat het niet zolang bewaard hoeft te worden, werkt bij mij prima (ook aangebroken mayo en ketchup kunnen buiten de koelkast, als je het maar op maakt). En champagne (of bier, of witte wijn) gaat in de koelkast als het gedronken gaat worden. Tot die tijd ligt het gewoon in de kast.
De augurken staan wel altijd koud. Die gebruik ik veel en ik vind ze koud het lekkerst.
Groet,
Miriam Lavell

Hmmm

Of je koopt een goedkope nieuwe koelkast, volgens mij zijn die nieuwe niet meer van die energieslurpers. Een aaa-modelletje zal er niet zijn tegen afbraakprijs, maar een leuk energie-beetje wel.
Of je moet je inkooppatroon wijzigen. Vaker kleinere beetjes boodschappen doen. Maar volgens mij is dat laatste heel lastig in te passen als je gewend bent om groot en met grote tussenpozen de boodschappen te halen.
Een tweedehandsje zou ik niet doen, zeker niet omdat je aangeeft dat de schuur nu niet bepaald een temperatuurnivellerend vermogen heeft.
Overigens voor de statistieken hebben wij een vrieskist in de garage staan, en in de nieuwe keuken een grote koelkast (122 cm hoog) laten inbouwen. Voldoet hier prima, maar ik ben dan ook niet iemand van de maandboodschappen.

5 dagen boodschappen

Die 2de koelkast van ons zit toch echt maar voor ong.5 dagen vol....Na die 5 dagen is zo goed als leeg. In ieder geval is al die 12 melk dan wel op......
Voor een maand boodschappen, ik zou niet weten waar ik dat bergen moet.
Ik herinner me ook wel dat ooit toen de kinderen klein waren we dat niet hadden. Maar nu met 2 pubers....die eigenlijk áltijd honger hebben...
En aangezien we de dagen ertussen vrijwel altijd moeten werken hebben we ook geen tijd om het te verminderen naar 3 dagen ofzo..
Oudste (bijna 17) eet rustig een literpak yochurt leeg na een drukke schooldag. En dan kan de avondmaaltijd er nog gewoon bij in.
Ik denk wel dat het een tijdelijke opbergprobleempje is. En zie ook uit naar de financièn die we t.z.t. aan de boodschappen gaan overhouden..in vergelijking met nu.
groeten albana

2e hands

toen we hier gingen wonen hebben een een nieuwe koel/vries gekocht, vrijstaand model. Toen een jaar later bij de 2e grote verbouwing er een nieuwe keuken in kwam hadden we dat vrijstaande ding dus over, is voor E 150 weg gegaan, er zat nog garantie op etc. Een mevrouw kwam hem ophalen, het hele verhaal van de scheiding kreeg ik er gratis bij.

Hmm

ja die mevrouw, hm misschien was zij niet van de koel/vries maar van de vaatwasser of van het fornuis. Anyway, alles is na een jaar weggegaan en was nog als nieuw.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 14:20

Jeumig

Albana. Een liter yoghurt achterelkaar. Dat kan ik hier aan niemand kwijt. Dochter van 20 die flink sport en een zoon van ruim 16. En allebei tevreden met hooguit een klein bakkie yoghurt. Wat ben ik toch een heks.

Tirza

Tja wat doe je eraan?

Hoe doe je dat cobi? Die pubers hier zijn een regelrechte aanslag op mijn huishoudbudget.
En het is ook niet dat ze de rest van de dag te weinig binnen krigt.
's morgens 1 of 2 (bruine!) boterhammen, keurig met halverine en beleg.
Op school 4 boterhammen en meestal soep erbij
En dan nog koek en fruit mee en drinken mee.
En dan komt ze thuis en gaat ze 'dood' van de honger! En eet zo'n hoeveelheid dus ongeveer...Kan ook crusli of corn-flakes of 3 appels of...nou ja van alles zo'n beetje zijn.
En dan eet ze erna dus nog avondeten.
's avonds is (pfff gelukkig) de meeste honger bedwongen.
En 17 jaar en gewoon,gewoon postuur en lengte. Ik denk dat ze wat curves betreft met alles in het midden zit.
Ze sport wel (1 avond en 1 avond lich. intensief vrijw.werk) en fietst ook erg veel en vaak erg ver (15 km is doodgewoon).
Hellup me!!
Als die van 12 ook zo begint gaan we falliet!
groeten albana

Cobi - count your blessings

Hier heb ik nu een echtgenoot die vraagt of ik wel de goede maling heb gebruikt, hoe hard ik aanstamp en of ik wel ermee rekening houd dat eea afwijkt afhankelijk van het gebruik van de 1- of 2persoonskoffiehouder...

Sorry

cobi=tirza
Neem me niet kwalijk dames.
Wat je in je paniek al niet kan zeggen..
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.