Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koekjes bakken

Vraagje: als er in een recept staat: klop 175 gram zachte boter met 175 gram basterdsuiker licht en luchtig...welke boter gebruik ik dan?
In mijn onnozelheid heb ik gewone magarine voor op brood genomen, want die is zacht. Maar vervolgens kreeg ik er geen hard deeg van dat ik kon oprollen, opstijven in de koelkast en in plakjes kon snijden. Had ik harde roomboter moeten nemen en die op kamertemperatuur verwerken?
Koekjes zijn uiteindelijk prima eetbaar geworden, alleen de vorm was ietwat bijzonder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silone

Silone

16-10-2010 om 16:43 Topicstarter

Okeeej

Tja, ik heb er nu eenmaal geen feeling voor, dat bakken. Dus volg ik recepten stap voor stap (ik lijk wel een man). Waarom stáát het er dan niet gewoon; laat roomboter op kamertemperatuur komen etc.?

amk

amk

16-10-2010 om 16:47

Er staat boter

geen margarine of iets anders. Boter is een wettelijk beschermde term. BOTER is dus per definitie ROOMBOTER.

(gelieve bovenstaande met een smiley te lezen

Silone

Silone

16-10-2010 om 20:35 Topicstarter

Okeej2

Ahum, ik geloof niet dat ik voorlopig nog serieus genomen kan worden in deze rubriek. Misschien moet ik even een stil hoekje opzoeken en héél hard nadenken over een nieuwe nickname

Vic

Vic

16-10-2010 om 20:43

Smeerboter

Smeerboter (of -halvarine) bestaat voor een groot gedeelte uit water. Dat lijkt mij heel anders reageren dan gewone roomboter als je het in deeg verwerkt. Ik heb wel eens de fout gemaakt om te gaan bakken in smeerhalvarine. Geen bakmargarine in huis dus dan verzin je wat anders. Het resultaat was hevig gespetter en een ondefinieerbaar aangekoekt hoopje vaste stof in de koekenpan.

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2010 om 21:36

Voor koekjes

heb je boter nodig die bij/na het afkoelen weer hard wordt. Dát maakt koekjes knapperig.

Tirza

Ik moest het ook leren

Dat de goedkoopste roomboter altijd nog beter is dan de pakjes margarine, dat heb ik ook moeten leren. En Genistus heeft moeten leren dat je in de "boter" uit de kuipjes geen vlees kunt bakken
Boter bedoeld voor het verwerken in deeg staat bij ons op het boodschappenlijstje dan ook als "koekeboter". Wie de boodschappen ook doet, het goede komt in huis

Margriet*

Margriet*

17-10-2010 om 23:12

Dat krijg je

mee in je opvoeding. Een goede moeder bakt koekjes met haar kinderen . Goed voorbeeld.....

Silone

Silone

18-10-2010 om 07:49 Topicstarter

Geen zorgen

Zodra er pannen aan te pas komen, dan red ik me wel zo'n beetje in de keuken. Ik wil niet beweren dat allles lekker is wat ik maak, maar dat komt omdat ik niet vies ben van experimenteren. Dan lukt er wel eens iets wat minder goed. Maar vloeibare bakboter, no way!

Overigens ben ik het oneens met Margriet. Ik heb in de keuken alles zelf moeten ontdekken (mijn moeder kwam niet verder dan gekookte aardappelen, doorgekookte groenten en een onduidelijk lapje vlees). Maar mijn moeder kon wél goed bakken. Dagelijks twee broden (zonder bbm), wekelijk cakes en regelmatig koekjes en taarten. Wij (4 meiden) hielpen ook altijd, maar in al die jaren dat ik een eigen keuken heb, had ik geen oven. En als je een paar decenia niet bakt, zakt dat weg blijbaar (bij mij).

Roomboter

ik gebruik altijd gewone roomboter en dan een uur buiten de koelkast. Heel zacht moet het ook niet worden.

Ik hak het dan met 2 messen in kleine blokjes (speciale techniek ooit geleerd van mijn moeder die opperhoofd huishouden is) en dan kneed je de boel tot een mooie bol, even laten staan en dan uitrollen en koekjes uitsteken, vanaf de randen beginnen. En dan telkens een nieuwe bol maken totdat het op is.

koekjesdeeg is hier trouwens erg geliefd, ook dus voordat het gebakken is.

Was altijd fan van

roomboter.. als er geen roomboter gebruikt was, hoefde het voor mij niet. Tot ik eens cake met blueband at en dat is lekkerder zelfs. Niet zo zwaar maar met heel veel smaak. Ik kook (cakes etc..) nu altijd met blue band.. en roomboter gebruik ik ook, voor biefstuk oid.

Silone

Silone

19-10-2010 om 18:57 Topicstarter

Vanmiddag (yta?)

geheel botervij kwee lapis gemaakt en klepon. Misschien ook wat voor jou Yta, vanwege gebruik van rijstmeel ipv gewone meel?

Yta Chalne

Yta Chalne

19-10-2010 om 19:43

Ja, doe me ff een stukje Maar inderdaad, dat is een heel goed alternatief. Ik heb al een pak simpel-te-maken doch lekker in de kast staan.

Wilma

Wilma

20-10-2010 om 15:28

Kwee lapis en klepon?

Wat is dat ??

Altijd geinteresseerd, want ook glutenvrij.

Groetjes,
Wilma

Silone

Silone

20-10-2010 om 20:38 Topicstarter

Wilma

Allebei maak je met rijstemeel en kokosmelk. Kwee lapis stoom je gekleurd laagje voor laagje (zoals spekkoek). klepon zijn balletjes van kleefrijstmeel met kokosmelk, gevuld met gesmolten javaanse suiker. Een erg leuk recept om samen met kinderen te maken:
250 gr kleefrijstmeel mengen met scheutje voor scheutje 250 ml kokosmelk en beetje zout. Dit wordt een bal. Vorm daarvan balletjes ter grootte van en walnoot. maak een holletje in de bal en stop er stukjes gula djawa in ter totale grootte van een knikker ongeveer. Balletjes al rollend goed sluiten. Grote pan water aan de kook brengen en de balletjes (in 2 porties)gaar koken. Ze zijn klaar als ze boven komen drijven. Haaal ze er met de schuimspaan uit en rol ze door kant en klaar kokossschaafsel. Iets laten afkoelen, want gemolten suiker binnenin is erg heet.
Het klinkt als meer werk dan het is, en mislukken is vrijwel onmogelijk.

Wilma

Wilma

21-10-2010 om 15:03

Klinkt leuk!

Vooral die balletjes. Nou hou ik zelf totaal niet van kokos, maar zoon van twaalf wel en man ook. Dus ik wil wel met ze aan de slag, dankjewel !!

Groetjes,
Wilma

Silone

Silone

22-10-2010 om 09:30 Topicstarter

De ultieme test!

Er staat nu een boterkoek in de oven!
Wordt vervolgd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.