Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Knutsel/rekenvraag

Ik wil van gekleurde vilten balletjes een rond wand-of vloerkleed maken. Maar ik heb geen idee hoeveel van die balletjes ik nodig heb voordat ik een beetje een leuk formaat heb (doorsnee van bijv. 100 cm), zodat ik ook een inschatting van de kosten kan maken.
De balletjes zijn 1,5-2cm dik. Dus ca. 50 balletjes naast elkaar is ca. 90 cm. Maar hoeveel balletjes vormen dan een mooie cirkel? Iemand die daar een slimme rekenmethode voor heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

30-08-2010 om 18:40

Oppervlakte van een cirkel

De formule voor de oppervlakte van een cirkel is pi maal r-kwadraat. R is de straal, dat is de helft van de diameter. Als jij een diameter van 100 cm wilt, is r dus 50.

Pi is ongeveer 3,14. Dus luidt de formule:

3,14 x 50cm x 50cm = 3,14 x 2500 = 7850 vierkante cm.

Als je uitgaat van bolletjes van 2x2 cm, dan neemt 1 bolletje 4 vierkante cm in. Dus passen er 7850 : 4 = 1962 bolletjes op je cirkel.

Als je uitgaat van bolletjes van 1,5x1,5 cm, dan neemt 1 bolletje 2,25 vierkante cm in. Dus passen er 7850 : 2,25=
3488 bolletjes op je cirkel.

Da's een hele hoop bolletjes

Succes!
Margje

Ja hoor

even snel....

als ik jou begrijp is een oppervlakte van 1 vierkante meter ongeveer 55 * 55 balletjes.

Een cirkel van 1 m doorsnee (straal r=0.5 meter dus) heeft een oppervlakte van pi * r-kwadraat. Dat is dus 3,14 * 0,5 * 0.5....(in vierkante meters)

Dus een cirkel van 1 m doorsnede bestaat uit ongeveer 55*55*3.14*0.5*0.5 bolletjes. (even geen rekenmachine bij de hand, maar een snelle grove schatting...zo rond de 2500)

Ingrid

Haha margje...

scheelt wel 1000!

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

30-08-2010 om 19:14

Mwoa

Volgens mij hebben we het grofweg wel ongeveer berekend, toch?

Het hangt helemaal af van hoe groot je de diameter van de bolletjes schat. Ik heb twee berekeningen gedaan: van 2 cm of van 1,5 cm.

Jij hebt genomen: 55 bolletjes in een meter. Dat is dus 100/55=1,8 cm.

Als ik dat invul in mijn formule komt er niet precies hetzelfde uit (waarom eigenlijk niet, wil ik nou weten, maar ja), maar het zit allebei rond de 2400 bolletjes. Dus jouw eerste schatting was heel goed

Margje

Ik ben trouwens wel benieuwd....

...wat zo'n vilten bolletje nou kost, en of het een financieel haalbaar project wordt....

Laat je dat wel even weten Woutje?

Ingrid

Margje...

Zie nou pas dat je 2 berekeningen had gedaan. Had eerst in de gauwigheid alleen je 3duizendnogwat gezien (had het eten opstaan, maar ik kan rekenvragen nooit weerstaan....)

Hebben we netjes gedaan samen. Ik het gemiddelde, jij de min & de max.

Ingrid

Vera*

Vera*

31-08-2010 om 11:19

Ook nog

Het hangt er natuurlijk ook nog van af HOE balletjes gelegd worden. Je kunt ze met de bolle kanten tegen elkaar aanleggen zodat je een soort 'vierkant' raster krijgt of de balletjes als een soort driehoekjes leggen. Dat kost je meer balletjes dan optie 1. Ook kun je, omdat je een rond kleed wilde (?), de balletjes vanuit het middelpunt als circelrand er omheen maken. Er is keus genoeg voor een leuk patroon. Ik weet niet hoe het nu klopt met de berekeningen van Margje en Ingridt.

Woutje

Woutje

31-08-2010 om 15:13 Topicstarter

't is al over met de zin...

Zoveel balletjes! Los van de kosten is dat een hels project. Ik ben van het type ergens enthousiast aan beginnen en dan niet afmaken als het me te lang duurt of het niet wordt zoals ik het in mijn hoofd had. Daarbij wordt het een dure grap: een zakje van 15 verschillend gekleurde bolletjes kost bij meervilt.nl 3 euro. Dus 7850:15 is 523 zakjes keer 3 euro = 1569 euro...
Maar het ziet er zo leuk uit, ik zag het al helemaal op mijn dochters kamer liggen.
Zie voor een voorbeeld: http://annemariesbreiblog.blogspot.com/2010/03/vilt.html
Bedankt voor het rekenwerk!

Woutje

Woutje

31-08-2010 om 15:22 Topicstarter

Kan ook al niet meer lezen...

Fout gelezen! Het is niet 7850 bolletjes, maar een kleine 3500. Maar dan kost het nog 700 euro, dus veel...

Woutje

Woutje

31-08-2010 om 15:55 Topicstarter

' koopje' : loods 5

Al googelend kom ik uit bij Loods 5, die 'm voor 199,- in de winkel heeft liggen!
En Beemer, ik hou juist heel erg van strak

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.