Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

02-06-2009 om 13:41

Klussen met kinderen in huis

Hoe doe je dat vroeg ik me na een voorval van het weekend af. Je hoort zo vaak dat mensen enorme klussen doen terwijl hun kinderen gewoon in huis rond lopen. Bij ons lukt dat dus echt niet.
Dit weekend dus, ik stond na eindeloos uitstellen eindelijk eens de deurpost van de badkamer te verven. Komt na 5 minuten Tangozoon van 4,5 naar boven om iets te vragen. Hand op de pasgeverfde deurpost natuurlijk, dus hup weer naar beneden met hem om zijn vieze hand schoon te maken met terpentine en daarna water en zeep. Uiteindelijk ging Tangozoon met een vriendje uit de buurt mee ergens naar toe (wat was ik die moeder dankbaar). Toen kwam natuurlijk Tangodochter van 8 jaar nog een paar keer wat vragen. Uiteindelijk ging zij iets met Tangoman doen en kon ik rustig doorschilderen. Maar eh, samen klussen zit er op deze manier natuurlijk niet in. Tangoman is de volgende dag maar zijn klusjes gaan doen terwijl ik de kinderen bezig hield. En grote klussen die nog gepland staan zoals kamer van Tangozoon verbouwen en opknappen, laminaat op bovenverdieping leggen, zie ik helemaal niet zitten op deze manier.
Hoe doen jullie dat???????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

02-06-2009 om 13:53

Niet

Tja, wij doen dingen dus niet. Of stellen het eindeloos uit, totdat er opeens een vrij weekend is en de kinderen uit logeren zijn, zoiets.

Ik ben al blij als ik de tuin kan bijwerken, terwijl de kinderen 'meehelpen'. Maar grote dingen, waaronder het schilderen van deurposten, doe ik nooit als ik alleen ben met de kinderen. Manlief moet dan inderdaad het kroost zoet houden.

Wel

Dit is typisch iets dat per kind(eren) verschilt lijkt me. Ik heb een dochtertje van 6,5 en wij doen heel vaak klussen waar ze bij is. Ze helpt tegenwoordig ook mee. Bijvoorbeeld een kastplank schilderen of zo of hout vasthouden. Ze heeft het altijd interessant gevonden en ze is geen type dat eerst doet en dan denkt, nooit geweest. Veel vrienden zijn er jaloers op, met hun kind(eren) is het gewoon geen optie.
Jonne

Minnie

Minnie

02-06-2009 om 15:46

Geen probleem

Hier lopen de kinderen gewoon rond als wij aan het klussen zijn. We hebben pas de hele woonkamer plus keuken verbouwd, en daarbij hebben ze geholpen (zijn 7 en 9) of gewoon hun eigen ding gedaan zonder in de weg te lopen. En dat hebben we 3 jaar eerder ook al gedaan (niet de keuken uiteraard, maar de zolderverdieping).

Het is gewoon een kwestie van duidelijke afspraken maken, en zelf goed blijven opletten.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-06-2009 om 16:45

Verschillend

de badkamerklus van onlangs hebben wij gezorgd dat we er niet waren! En de badkamerboer kon ongestoord aan de slag....De overige klussen doet man voornamelijk op de dagen dat HIJ vrij is en wij gewoon werken en op school zijn....Met dank aan onregelmatig werken....klussen met kinderen is hier ook geen optie )

maan.

maan.

02-06-2009 om 18:31

Schooltijd

De kamers van de kinderen heb ik afgelopen jaar geverfd/behangen, voornamelijk tijdens schooltijd zodat niemand voor mijn voeten liep.

Hier toch wel

wij zijn ooit verhuist toen oudste 10 was en jongste 5. Er moest toen behoorlijk geklust worden en daar liepen de kinderen gewoon bij rond. je moet ze gewoon goed instruëren...als ze niet weten dat natte verf betekent 'afblijven' kunnen ze het ook niet doen. En waarschuwen, op momenten dat ze aan komen lopen zo van: pas op...daar en daar en daar is het nat. Is nooit misgegaan en we hebben alle muren en deuren gehad, alle vloeren boven, de keuken en badkamer verbouwt en ook nog e.a. aan verwarmingen omgelegd en verlegd+ een nieuwe ketel. Alleen als iets echt gevaarlijk was mochten ze er niet bij (b.v. bedrading). Er liepen hier ook de nodige klussers rond+ vrienden (voor het behangen b.v.) en ze hielpen ook regelmatig gewoon 'mee' ...dan weer 's met die dan weer 's met die. Al was het maar het plastic van de rollen behang halen of iets beneden ophalen of drinken ronddelen.
Wij vonden het juist wel gezellig dat geklus toendertijd...en dan erna met al die mensen eten...
Ik denk dat je ze gewoon beter moet uitleggen wat je van hun verwacht en waar ze rekening mee moeten houden (nat schilderwerk b.v.) en ze eventueel wat kleine dingen laten doen. Dan kan het prima.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2009 om 10:23

Afgeschermde zone

Tango:
"Je hoort zo vaak dat mensen enorme klussen doen terwijl hun kinderen gewoon in huis rond lopen."
Ik probeer me ff te herinneren hoe dat ook alweer ging, maar iig liepen kinderen nooit 'gewoon rond'. Als ze in huis waren (en dus niet op school/vriendje/logeren/etc) dan werkte ik in afgeschermde zones: wat jij beschrijft (kind pakt zomaar natte deurpost) kan dan niet gebeuren omdat kind niet in de buurt van die deurpost kan (en mag!!) komen.

Mathilde

Mathilde

04-06-2009 om 12:22

Nooit tegelijkertijd

Ik klus of man klust in een afgeschermde zone en de 'vrije' ouder let op de kinderen en geeft ze de benodigde aandacht. Vorig jaar had mijn man een schilderklusje, de jongste van toen twee ontsnapte even aan mijn aandacht en zat binnen de kortste keren bovenop de hoge ladder . Onze kinderen zijn nu 3 en 6, dit jaar kan ik voor het eerst rustig in de tuin werken met de kinderen erbij. En samen met oudste heb ik laatst een nieuwe wc-bril op de pot geschroefd. Dus ik denk dat het wel makkelijker wordt naarmate de kinderen ouder zijn.

Bij ons vroeger

Nog moet mijn broer van mijn moeder regelmatig het verhaal horen hoe hij in een onbewaakt ogenblik gaatjes in de stoelzittingen boorde toen mijn ouders een linoleumtegelvloertje aan het leggen waren. Het was overigens een handboor, dus het risico was verder beperkt, maar die gaatjes hebben er nog heel lang ingezeten.

Best wel knap van hem trouwens, hij was nog maar een peutertje.

Er wordt hier niet veel geklust, maar ik zou mijn kinderen ook wegsturen (logeren, met papa op stap)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.